even een nooduitgang

Algemene campervragen en -opmerkingen.
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: even een nooduitgang



Bericht door AadenAnke »

Gewoon een keertje oefenen om via een andere weg de camper uit te komen kan echt geen kwaad zo ook gewoon een keer in het donker via de gewone uitgang inclusief de "beveiligingen" naar buiten gaan. Daar de tijd van opnemen prima niet uit angst maar gewoon om te zien waar je tegen aanloopt kleren waar je over struikelt e.d. maar regelmatig de installatie van gas en elektra controleren dingen niet gebruiken waar ze niet voor zijn geen draad verbindingen met een plakbandje kacheltjes zonder omval beveiliging geen draad tussen de deur naar buiten/binnen alles goed af zekeren noem maar op dus veel aandacht op voorkomen van alles voor de gemoedsrust maar het moet wel leuk blijven angst is een slechte raadgever maar is vaak wel ergens door ontstaan ooit een brand meegemaakt dan wordt je er wel bang voor inbraak of overval het zelfde denk ik maar vraag je wel af of je angst rieel is. Hoeveel camperaars zijn er en is het overkomen

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

even een nooduitgang



Bericht door Marco Polo »

Een brand gaat ook nog wel eens uit vanwege te weinig zuurstof.
Zag vorig jaar een filmpje van een brandweer inzet richting een brandende camper.
Eigenlijk werd die brand gesmoord door te weinig zuurstof.
En toen trok een brandweerman de deur open.......
En werd gelijk weer naar buiten geblazen toen de gassen in de camper weer tot ontbranding kwamen :D
Zag er wel spectaculair uit.
Zat gelukkig niemand in de camper; die hadden het voortraject - de rook en gasvorming - al niet overleefd als ze nog wel aanwezig zouden zijn geweest ;-)
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: even een nooduitgang



Bericht door Peter12 »

Wij hebben maar 1 deur in de camper en ik heb er echt wel eens bij stil gestaan hoe eruit te komen bij brand. We hebben echterzoals hier eerder aangegeven 2 ramen in de slaapkamer die open kunnen. Verder een groot dakluik, dus eruit komen doen we toch wel.
Pleasure is the path of joy
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: even een nooduitgang



Bericht door marjasjaak »

Het is niet verkeerd, om voorzorgsmaatregelen te nemen. Zoals in een hotel even kijken wat de vluchtroutes zijn.
En voor de rest zorgen dat je brand en co melder werken en af en toe testen.
Heb je misschien nog een betere foto van die luiken?
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: even een nooduitgang



Bericht door Camperic »

Vooral een nooduitgang maken wanneer je jezelf daar veiliger bij voelt :thumbup: en oefenen kan nooit kwaad, maar ik zie het nut er echt niet van in wanneer je er direct boven op die hoogte en zelfs aan beide kanten een raam hebt. Daardoor eruit zal niet makkelijk zijn, maar als het nodig is ook geen probleem wat mij betreft.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Andre55
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 20:00

Re: even een nooduitgang



Bericht door Andre55 »

hierbij een foto binnenkant en buitenkant
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: even een nooduitgang



Bericht door seth_space »

Dus bij brand eerst bed afhalen, matras uit de weg zetten, Luik openen (naar buiten draaiend hoop ik) en door gat naar buiten kruipen.
Die handelingen zou ik maar eens goed oefenen. Zeker als je in bed ligt een vrij onhandige opeenvolging van handelingen.
Maar zoals altijd, als een voorziening je gemoedsrust geeft is het ern prima investering.
Laatst gewijzigd door seth_space op zo 11 apr 2021, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2149
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: even een nooduitgang



Bericht door jaap van duijn »

@Andre55,

Man prachtig spul en netjes verwerkt.
Zie er professioneel uit mag toch gezegd worden en jullie je er goed bij voelen helemaal goed.
Bij brand of onraad, je weet niet - als je niet in paniek bent - hoe je uit een klein gaatje komt, zelf bij brand uit een schip gekomen en het gat waarvan een ieder nadien zegde : "hoe is hij daar uit gekomen" en ik zelf ook, want zou het niet meer kunnen.
Mogen we nog een foto van het geheel zien want ik vind het echt perfect eruit zien ook die wasmachine :)
Heel veel camper en reis plezier en bovenal gezondheid Jaap
Andre55
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 20:00

Re: even een nooduitgang



Bericht door Andre55 »

seth_space schreef:
zo 11 apr 2021, 12:58
Dus bij brand eerst bed afhalen, matras uit de weg zetten, Luik openen (naar buiten draaiend hoop ik) en door gat naar buiten kruipen.
Die handelingen zou ik maar eens goed oefenen. Zeker als je in bed ligt een vrij onhandige opeenvolging van handelingen.
Denk even verder, als je op een punt van het matras drukt gaat hij ver na beneden, zo ontstaat ruimte genoeg om er door te komen en je gebruik de matras voor de scherpe randen.
De foto s staan onder show je camper 18 pag.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: even een nooduitgang



Bericht door Dafluc »

Als jullie je er beter bij voelen, het is tenslotte jullie camper. Maar als je onder het raam een tafel zou zetten kun je net zo makkelijk uit het raam stappen. Bij nood ook nog wel zonder tafel. Mijn mening. Hoef je het niet mee eens te zijn natuurlijk. Ik wens jullie veel fijne reizen toe en dat jullie de luiken nooit nodig zullen hebben.
Afbeelding
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: even een nooduitgang



Bericht door hathi »

Ieder persoon,is weer anders,maar ik vind het wel leuk,om die angst ,en de aanpassingen hier te lezen,ofschoon het weinig uit zal maken,alleen je eigen gemoedrust,dus als je daarmee tevreden bent?...,ofschoon ik nog steeds geloof dat het aan de persoon zelf ligt !......ik heb in ieder geval niet de illusie dat ze niet binnen komen,ook geen enkele aanpassing,dan een verborgen massa schakelaar,en de deur is dikwijls ook niet gesloten,ik hou het op deze manier,toch al 35 jaar vol,dus de overige tijd zal het ook wel lukken
Hans
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: even een nooduitgang



Bericht door Dafluc »

Verkeerd topic Hans. Het gaat niet over binnenkomen. Het gaat hier juist over eruit komen.
Afbeelding
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: even een nooduitgang



Bericht door CaradoT135 »

Andre55 schreef:
zo 11 apr 2021, 7:55
Ja je kunt natuurlijk ook uit het raam gaan, binnen is er bijna geen hoogte verschil (zoals het was) , maar vanaf de buitenkant zit zo n raam best hoog, ik zal zeggen, oefen het eens samen, doet net of er brand is en gaat via het raam na buiten, ik weet bijna zeker dat dat problemen geef en je het nooit meer doet.
Hoe zou je het in jouw thuissituatie doen als je boven slaapt en bij brand niet via de trap naar beneden zou kunnen? Ik weet wel wat ik zou doen, maar zonder brand heb ik geen behoefte om uit het raam te springen, bij wijze van oefening.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: even een nooduitgang



Bericht door dieseltje+ »

Als TS zijnde zou ik zeker gaan oefenen om via de luiken zo snel mogelijk buiten te komen.
Word zo lullig dat je bij nood er achter komt dat via het raam sneller gaat, voor de katse k... de luiken gemaakt. :-B :wink:
Dus ja vooral oefenen!
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Plaats reactie