even een nooduitgang

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Andre55
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 20:00

even een nooduitgang



Bericht door Andre55 »

Als je jong ben dan kom het woord gevaar nog niet in je woordenboek voor, maar als je ouder wordt, wordt dat steeds belangrijker.
Bij onze renovatie van onze camper hebben we daar over na gedacht als er wat gebeurd Terwel we slapen, we hebben een deur en die is voor in de camper en je wil er zo snel mogelijk eruit als er wat is, we hebben daarom besloten achterin twee noodluiken te maken waar we ten alle tijden weg kunnen komen, zowel linkse kant als aan de rechtse kant van uit je bed zo na buiten.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6298
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: even een nooduitgang



Bericht door Bas vd laar »

Angst is een slechte raadgever.
Er zitten toch al ramen waar je in geval van nood uit kan springen?

Ik begrijp ook niet goed waar je bang voor bent.
Ik kan 2 dingen bedenken: Brand of inbraak/insluiping

Bij brand wordt je ruim op tijd gewaarschuwd door een rookmelder, desnoods hang je er 2 op.
Bij insluiping ben je ook niet zo snel weg door dat luik, en als dat wel lukt hebben ze je na 10 meter weer ingehaald.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: even een nooduitgang



Bericht door gsm »

Klopt allemaal Bas maar .... ook ik heb dat bij de bouw meegenomen, wij hebben geen keuken voor de schuifdeur van de bus geplaatst.
In geval van nood heb ik (bijna) de hele opening beschikbaar plus het geeft een ruimtelijk gevoel :-B
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80382
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: even een nooduitgang



Bericht door Dafluc »

Ik zie rechts en links een raam en daaronder een noodluik? Waarom niet uit het raam bij nood?
Afbeelding
Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 331
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Re: even een nooduitgang



Bericht door the kapitein »

Misschien kunnen de ramen niet open?

Ik slaap boven in onze alkoof camper. In geval van brand kan ik nergens heen. Raampjes zijn te klein.
Daarom wil ik binnenkort een groot dakluik plaatsen. Welke al klaar staat. Soort nooduitgang/dakraam.

Marco.

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80382
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: even een nooduitgang



Bericht door Dafluc »

Maar als de ramen niet open kunnen, dan was het toch simpeler geweest om dat aan te passen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1084
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: even een nooduitgang



Bericht door Don Esteban »

André, ik zie dat je pas lid bent geworden van dit forum en ik leid daar uit af dat je een splinternieuwe camperaar bent. Corrigeer me als ik verkeerd zit.
Toen ik in 2015 mijn camper kocht heb ik veel geinvesteerd in veiligheid. Bearlock systeem, gasdetector, Fiamma veiligheidsloten, gsm alarm, fake creditcards, pepperspray, een dikke knuppel en nog meer zaken die de veiligheid zouden moeten verhogen.
Zes jaar verder weet ik inmiddels dat ik eigenlijk een beetje 'beren op de weg' heb gezien en me veel geld had kunnen besparen door me beter op de hoogte te stellen van hoe het onderweg zoal toegaat. Wil je overnachten op parkeerplaatsen tussen de vrachtwagens? Bepantser dan je camper want daar gaat het vaker mis. Ook elders vrij staan heeft onze voorkeur beslist niet. Maar als je kiest voor beveiligde CP's en campings kan je overwegend gerust slapen. Wil je 100% zekerheid? Blijf dan thuis. En dan nog.....
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Andre55
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 20:00

Re: even een nooduitgang



Bericht door Andre55 »

Wij kamperen al meer dan 40 jaar en nee ik ben niet pas nieuw hierop deze forum, ik heb mij opnieuw aangemeld.
Ja je kunt natuurlijk ook uit het raam gaan, binnen is er bijna geen hoogte verschil (zoals het was) , maar vanaf de buitenkant zit zo n raam best hoog, ik zal zeggen, oefen het eens samen, doet net of er brand is en gaat via het raam na buiten, ik weet bijna zeker dat dat problemen geef en je het nooit meer doet.
Dingen zijn makkelijk gezegd, maar probeer het eens uit dan ziet het er toch anders uit en we blijven geen 25 jaar
Zijspan
Berichten: 2590
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: even een nooduitgang



Bericht door Zijspan »

Aan veiligheid denken we allemaal wel eens, de een meer dan de ander denk ik.
Bij ons hangt er een rookmelder, die check ik bijna wekelijks of die werkt.
En door het raam weg kan bijna bij elke camper wel volgens mij?
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: even een nooduitgang



Bericht door Kroppie »

desnoods eerst een stoel o.i.d. en dan jezelf door het raam

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: even een nooduitgang



Bericht door de Jonckheer »

Onze bus heeft een nooddeur in de slaapkamer en die kan van binnenuit altijd open maar hij zit een kleine 1,5 meter boven de straat dus even uitstappen doe je niet zo snel. Maar als het moet dan doe je het want als het levensbedreigend is zoals brand krijg je vleugeltjes en desnoods breek je wat maar je blijft wel in leven! Dat gaan oefenen is natuurlijk onzin. Die deur zit er maar als ie er niet zou zijn zou ik echt geen deur daar maken want ik ben nu eenmaal niet bang.
Angst is een slechte raadgever maar daar bestaan cursussen voor om je wat minder angstig te maken. Als je écht zo overdreven bang bent is dat misschien het overwegen waard? Want als je erg bang bent leef je jezelf in de weg en durf je heel veel niet zoals bv ergens vrij gaan staan. Wij doen dat wel en waarom zijn we daar niet bang voor? Omdat criminelen groepen opzoeken want daar is wat te halen, die gaan echt niet stad en land afzoeken of er niet ergens een camper staat want waar staan er veel? Juist ja, op campings en CP's. Wat die bewaking aangaat moet je je daar niet teveel van voorstellen, wij hebben nog nooit op een CP gestaan met een bewaker en geloof het of niet, een camping slagboom houd dieven niet tegen. Wij kijken dus niet of het ergens veilig is of niet om de simpele reden dat je dat nergens aan kunt zien. Ik heb een honkbalknuppel naast het bed onder handbereik ter geruststelling van mijn vrouw want die is niet zozeer angstig maar wat voorzichtiger dan ik. Eventuele inbrekers krijgen daar dus mee te maken. :lol: :lol:
Andre55
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 20:00

Re: even een nooduitgang



Bericht door Andre55 »

ik denk dat je niet kan zeggen dat oefen onzin is, over de hele wereld wordt geoefend in veiligheid, op scheppen in fabrieken dit alleen maar voor veiligheid , dus niets mis mee omdat eens te doen, ik denk om het niet te doen is onzin.
Het leven is eenmalig, nood situaties te oefenen heb je meer kans in overleven als je het niet doet.
Misschien staat er wel een op en gaat les geven in algemeen veiligheid campers, als dat er nog niet is. :-B :-B
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: even een nooduitgang



Bericht door Kroppie »

wat let je

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27445
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: even een nooduitgang



Bericht door Marco Polo »

Brand en CO melders.
Tegen de tijd dat je er niet meer uit kan dan ben je al de moord gestoken van de gassen in de kleine ruimte die een camper is.
En 9,999 van de 10 insluipers komen niet voor jou. En als ze dit wel doen staan ze sneller naast je bed dan jij het luik open kan maken ;-)
Zeker als je nog even wakker moet worden.
Plaats reactie