De 180-dagen regel

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
mmdem
Berichten: 2874
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 13:56
Locatie: Hoeksche Waard

Re: 180 dagen regel



Bericht door mmdem »

Jammer dat niemand begrijpt dat ik het heb over een Camperverzekering...
Vriendelijke Groet, Theo

Dethleffs Esprit T 7010
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: 180 dagen regel



Bericht door marjasjaak »

Dan zou ik gewoon contact opnemen met je eigen Camper verzekering.
Iedere maatschappij heeft zijn eigen regeltjes.
En vraag dan om een schriftelijke bevestiging, telefonische antwoorden hebben later geen enkele juridische waarde. (of je moet het gesprek opnemen)
sander555
Berichten: 7
Lid geworden op: za 03 apr 2021, 14:32

Re: 180 dagen regel



Bericht door sander555 »

ik snap nooit dat hele 'verzekering wel of niet geldig' .

Vermeld dan ook om wat voor verzekering het gaat en niet alleen een camperverzekering.
vermeld dan ook om welk gedeelte het je gaat. Een WA verzekering is altijd geldig, voor zover ik weet.

Als je een dure camper hebt die meer in het buitenland staat dan in het land waar je hem verzekert is het toch volkomen logisch dat het risico waartegen je verzekert anders is ? als je woonadres drenthe , koeieweideweg 1 is en je rijd meer dan het halve jaar rond door het centrum van Rome ....
Ben je All risk verzekert dan zal repatriëring er ook wel bij zitten ? een mogelijke sleeptocht van spanje naar Nederland met een 3 ton camper is wat kostbaarder dan een ritje van zandvoort naar het huisadres in NL.

zelfde als al die verhalen dat je 'Niet' verzekerd ben als je nu in het buitenland ben, nee als je een gratis ticket verwacht als je in een regio zit waar het van oranje naar rood gaat niet nee, dat trucje heeft men 1 keer gedaan begin 2020. Maar als je je been breekt laten ze je niet liggen hoor, wees maar niet bang ;)

niet negatief bedoelt naar wie dan ook hoor, maar veel verhalen op internet zijn nogal wat incompleet en dat begint vaak bij de vraag die er gesteld word.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80322
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: 180 dagen regel



Bericht door Dafluc »

@mmdem: ik denk dat iedereen snapt dat je het over je camperverzekering hebt. Alleen is die dus niet de enige met deze regel. Wat heb je er dan aan als je het met je camperverzekering hebt geregeld en de rest blijkt dan ook niet meer geldig. Dus is het goed dat dit ook erbij staat.
En wat de incomplete vraag betreft: die is duidelijk. Hoe kun je voorkomen dat de geldigheid van je camperverzekering vervalt als je langer dan 180 dagen in het buitenland bent. Het antwoord van een aantal ervaringsdeskundigen is dus niet.
Afbeelding
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: 180 dagen regel



Bericht door Ruud Adam »

In veel verzekeringen staan beperkende bepalingen.
Die veelal erg logisch zijn vanuit de verzekeraar en het gezond verstand bekeken.

De vraag bij sommige zaken is wel hoe een verzekering kan aantonen dat je een bepaalde regeling overschreden hebt.
Hoe moet een verzekering weten of jouw voertuig meer dan 180 dagen niet in gebruik was, of in Nederland was? Of welke andere bepaling je overtreden zou moeten hebben?
Groet, Ruud
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: 180 dagen regel



Bericht door Jan en Simonne »

En de vraag "hoe ga je daar mee om?" is dus weer een heel ander verhaal...
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
mmdem
Berichten: 2874
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 13:56
Locatie: Hoeksche Waard

Re: 180 dagen regel



Bericht door mmdem »

Ik vroeg dan ook hoe gaan jullie daar mee om. Dat die regels er zijn weet ik en de verzekering ook. Maar zoals dat met veel regels gaat is de toepassing vaak een grijs gebied waarin eenieder zijn eigen risico's afweegt (schorsen van je wagen, op "wilde" plekken staan, LPG in de flessen vullen, water uit een kraantje bij het kerkhof. Het camperleven staat bol van de mag wel/mag niet zaken, en daar hoort dus ook die 180 regel bij. Ik was gewoon benieuwd hoe jullie daar in voorkomende gevallen mee omgaan.
Vriendelijke Groet, Theo

Dethleffs Esprit T 7010
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

180 dagen regel



Bericht door appellover »

Heb ruim 10 jaar elk jaar 6 maanden overwinterd in de Algarve.
Caravan stond daar permanent en verzekert in NL.Heb die verzekering nooit nodig gehad gelukkig.
Eigenlijk mag dat niet met NL kenteken en woonadres in FR.
Ook ben je dan ,bij verblijf van meer dan 180 dagen ,belastingplichtig in dat land.
Ik netjes sociaal nummer in PT ( heb je nodig voor internetabo) en naar de belastingdienst.
Meneer u kunt hier geen belasting betalen, gepensioneerden tussen 65 en 75 jaar zijn vrijgesteld en u heeft geen vast adres.
Goedemiddag.
Ik naar belastingdienst in FR: U moet belasting betalen in PT want daar verblijft u meer dan 180 dagen.
Ze willen mijn geld dus niet,nou prima hoor.
Als je dus precies 6 maanden in ene land verblijft en 6 maanden in ander land woon je nergens voor de instanties.
Heb bij verzekeringkantoor geinformeerd en oplossing was:
Ik bewaar wel brandstof bonnetjes voor u ,mocht het gebeuren dan zorgen wij ervoor dat u pas 4 maanden geleden vertrokken bent.Ze heet trouwens Escobar dus dat zit wel snor.
Gr.Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: 180 dagen regel



Bericht door Ruud Adam »

Ik denk dat de meeste mensen er mee omgaan in de zin van 'wat niet weet, wat niet deert'.

Je kan natuurlijk Roomser dan de Paus zijn en op de kalender die je van de Chinees hebt gekregen, precies bijhouden hoeveel dagen je voertuig in Nederland was.
Maar zolang je nog enigszins in de geest van de clausules handelt, denk ik dat veel mensen er zich niet heel druk om maken.
Denk ik...
Groet, Ruud
tonic
Berichten: 2443
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: 180 dagen regel



Bericht door tonic »

Regels zijn er alleen als ze ons uitkomen! Als de regels ons niet uitkomen wordt decamperforumpakkansberekening er weer op los gelaten!
Werkt hier al jaren voor gewichten, tol, dodehoekstickers, zitplaatsen, schorsen in het buitenenland en nu nieuw in de aanbieding ook bij 180 dagen regels.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: De 180-dagen regel



Bericht door Ruud Adam »

Ik ben heel benieuwd dan of er ooit iemand was die zei 'Mien, pak de spullen in. We mogen nog maar 2 dagen in het buitenland verblijven dit jaar. We moeten over een uurtje vertrekken, willen we de Nederlandse grens nog op tijd halen'.

Het is formeel gezien de regels overtreden.
Maar ik vraag mij werkelijk af wie dit zich bij al zijn verzekeringen (of wat dan ook) altijd voor 100% aan die regels houdt.

Dus ben ook heel benieuwd naar de antwoorden op de vraag die de TS stelde: Hoe gaan jullie daar mee om.
Groet, Ruud
tonic
Berichten: 2443
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: De 180-dagen regel



Bericht door tonic »

Ben jammer genoeg nog nooit in de positie geweest dat ik 180 dagen in het buitenland kon vertoeven. Maar zou dit in mijn polis staan dan zou ik eerst contact zoeken met de verzekeringsmaatschappij en kijken wat de mogelijkheden zijn. Misschien zijn er verzekeringen zonder deze uitsluiting? Dus misschien overstappen?
Maar ik zou niet doen of dat mijn neus bloede en ik zou ook decamperforumpakkansberekening niet gebruiken. Die regels zouden zomaar een uitsluiting tot gevolg kunnen hebben bij problemen.
Gebruikersavatar
mmdem
Berichten: 2874
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 13:56
Locatie: Hoeksche Waard

Re: De 180-dagen regel



Bericht door mmdem »

Ruud Adam schreef:
zo 04 apr 2021, 14:26
Ik ben heel benieuwd dan of er ooit iemand was die zei 'Mien, pak de spullen in. We mogen nog maar 2 dagen in het buitenland verblijven dit jaar. We moeten over een uurtje vertrekken, willen we de Nederlandse grens nog op tijd halen'.

Het is formeel gezien de regels overtreden.
Maar ik vraag mij werkelijk af wie dit zich bij al zijn verzekeringen (of wat dan ook) altijd voor 100% aan die regels houdt.

Dus ben ook heel benieuwd naar de antwoorden op de vraag die de TS stelde: Hoe gaan jullie daar mee om.
Kijk Ruud Adam, jij snapt de vraag tenminste!
Vriendelijke Groet, Theo

Dethleffs Esprit T 7010
tonic
Berichten: 2443
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: De 180-dagen regel



Bericht door tonic »

Dan gaan jullie toch gezellig pm'en. :lol3:
Plaats reactie