Aankoopadvies Citroën Jumper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
stijnron
Berichten: 13
Lid geworden op: do 25 mar 2021, 17:24

Aankoopadvies Citroën Jumper



Bericht door stijnron »

Hi allen,
Graag zou ik wat advies krijgen over deze camper: <>
De camper zag er grotendeels goed uit, reed heerlijk en de motor klonk goed.
Wel waren er een paar dingen waar ik mijn twijfels over heb, zie deze en volgende posts. Zouden jullie je oordeel kunnen geven over deze zaken. Zijn het grote problemen en zou het duur zijn om te laten verhelpen?

1. De motor was wat nat, zie foto's. Hoe erg is dit?
Onder de branstoftank zaten wat wit schuim-achtige druppels (druppelde niet). Hij is pas gekeurd, toen heeft de verkoper er specifiek naar gevraagd, en werd door de inspecteur verzekerd dat het geen olie of koelvloeistof was. Wat denken jullie?
Bijlagen
InkedFile_022_LI.jpg
InkedFile_022_LI.jpg (780.64 KiB) 734 keer bekeken
File_005.jpg
File_005.jpg (143.04 KiB) 734 keer bekeken
File_003.jpg
File_003.jpg (158.03 KiB) 734 keer bekeken
Laatst gewijzigd door stijnron op ma 05 apr 2021, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
1994 Citroën Jumper 27c - 1.9TD
Gebruikersavatar
stijnron
Berichten: 13
Lid geworden op: do 25 mar 2021, 17:24

Re: Aankoopadvies Citroën Jumper



Bericht door stijnron »

2. Er zaten wat roestplekken:

Onder het portier
File_010.jpg
File_010.jpg (107.71 KiB) 726 keer bekeken
Onder de motorkap
File_007.jpg
File_007.jpg (148.2 KiB) 726 keer bekeken
In de carrosserie
File_014.jpg
File_014.jpg (95.44 KiB) 726 keer bekeken
1994 Citroën Jumper 27c - 1.9TD
Gebruikersavatar
stijnron
Berichten: 13
Lid geworden op: do 25 mar 2021, 17:24

Re: Aankoopadvies Citroën Jumper



Bericht door stijnron »

En de olie was zwart, die was 3 jaar geleden ververst. Is dat heel gek/slecht dan?
File_002.jpg
File_002.jpg (83.35 KiB) 725 keer bekeken
En nog wat oude roestplekjes die volgens mij oké waren verholpen:
File_013.jpg
File_013.jpg (129.83 KiB) 725 keer bekeken
File_016.jpg
File_016.jpg (129.32 KiB) 725 keer bekeken
1994 Citroën Jumper 27c - 1.9TD
Gebruikersavatar
stijnron
Berichten: 13
Lid geworden op: do 25 mar 2021, 17:24

Re: Aankoopadvies Citroën Jumper



Bericht door stijnron »

Dat was 'm. Dit waren echt de slechte plekken op de bus, zoals gezegd zag hij er verder vrij netjes uit.
Voordat ik hem evt koop zou ik sowieso een aankoopkeuring willen doen, maar ik hoor graag wat jullie denken, voordat ik geld uitgeef aan zo'n keuring.
Alvast bedankt voor de hulp!
1994 Citroën Jumper 27c - 1.9TD
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Aankoopadvies Citroën Jumper



Bericht door Bas vd laar »

Zo'n keuring is weggegooid geld, daar komt hij toch slecht uit.

Deze campers roesten nogal, dorpel heb je gezien, achter de achterwielen zijn ze ook vaak rot.
Er zal nog wel meer roest zijn wat je niet gezien hebt.

Die witte stippen? Geen idee, ik zou me er niet druk over maken.

Roest is niet zo netjes gemaakt, maar ja, hij is niet nieuw.

Deze motoren zijn over het algemeen goed.
Hij is niet echt nat trouwens, als er geen druppels onderaan hangen is het geen lekkage.

Olie is al snel weer zwart na vervanging bij een diesel.
Dat het er al 3 jaar in zit is niet direct slecht maar geeft wel aan dat men het niet zo nauw neemt met periodiek onderhoud.

De camper staat al een half jaar te koop, dat betekent dat hij te duur is voor wat men aanbiedt.
Dat vind ik ook.
ALs je hem rond de 5500 a 6000 kan kopen lijkt me dat redelijk
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Aankoopadvies Citroën Jumper



Bericht door tonic »

Ik merk aan je vraagstelling dat je geen auto technische achtergrond hebt. Dat is natuurlijk niet erg maar we spreken hier over een voertuig uit 1994.
Dat is dus 27 jaar oud en dan kunnen er veel dingen kapot zijn of kapot gaan. Dus als je zelf weinig kunt kan het lekker in de papieren gaan lopen.
Op 1 van de foto's is te zien dat de dorpel aan de onderzijde gelast moet worden.
En tja wat is hij waard? Was het een gewoon busje dan 500, nu met een kookplaat en bedje veel te veel.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Aankoopadvies Citroën Jumper



Bericht door marjasjaak »

Zou wat uitgebreid aandacht besteden aan de roest gaten in de dragende delen.
Daarvoor kan je bij de volgende APK beurt een zeer gepeperde rekening krijgen voor laswerk.
Een aankoopkeuring zou ik in dit geval zeker doen.
Een APK beurt zegt niets over de staat van de camper, op het moment van de keuring voldeed deze aan de eisen.

Op www.rdw.nl kan je veel info vinden over de camper als je het kenteken ingeeft.
Emissieklasse is 1, steden met een milieuzone kom je niet meer in.
Wij hebben een Fiat semi integraal camper met een 1.9 diesel gehad.
Bergop kom je wel boven, maar sneller dan 40km/h in zijn 2e versnelling ga je niet.

Zou max 4000 euro bieden, dan kan je voor 2000 a 3000 euro de roestgaten in de dragende delen laten repareren.
Laatst gewijzigd door marjasjaak op za 03 apr 2021, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Aankoopadvies Citroën Jumper



Bericht door Bas vd laar »

Wij hebben een Fiat semi integraal camper met een 1.9 diesel gehad.
Dit is een Peugeot 1.9 Turbo Diesel, die heeft genoeg pit voor deze camper en is echt niet traag
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Aankoopadvies Citroën Jumper



Bericht door marjasjaak »

Was de TD vergeten in de tekst :bang: , wij hadden een Fiat 1.9 TD. Op de vlakke weg was deze lekker vlot, maar zodra er een bergpas in zicht kwam was de snelheid eruit. Maar we hebben wel veel Alpenpassen bedwongen, met vaak een lange persoonlijke file achter ons. :lol3:
Gebruikersavatar
stijnron
Berichten: 13
Lid geworden op: do 25 mar 2021, 17:24

Re: Aankoopadvies Citroën Jumper



Bericht door stijnron »

Bedankt voor de snelle reacties! Ik heb inderdaad geen auto technische achtergrond dus ben blij met jullie advies :)
Wordt er bij een aankoopkeuring ook een indicatie gegeven van de kosten voor 'de geadviseerde werkzaamheden'?
En begrijp ik het goed dat de motor er goed uit ziet (op basis van deze foto's)?
1994 Citroën Jumper 27c - 1.9TD
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Aankoopadvies Citroën Jumper



Bericht door Bas vd laar »

de geadviseerde werkzaamheden
Nee, er zijn garages met uurlonen van 100 plus, de ander kent een gepensioneerde lasser die graag wat aanklooit in z'n vrije tijd.

Motor ziet er niet slecht uit, alleen een zwetende kleppendekselpakking zo te zien.
Jij hebt de motor zelf gezien, als er geen olie onder hangt zal het wel meevallen.
Gebruikersavatar
neanderthaler
Berichten: 414
Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
Locatie: noorholland ongeveer

Re: Aankoopadvies Citroën Jumper



Bericht door neanderthaler »

Ik persoonlijk zou het niet doen :-? gezien het aanschaf geld ( Duur ) en de roest gat Als er 1 zit die duidelijk is te zien kom je vast nog meer tegen En de herstel kosten kunnen aardig in de papieren lopen .

ik zelf zou gaan voor een jonger bedrijf bus en die ombouwen naar camper :thumbup: uiteindelijk net zo duur of zelf iets goedkoper afhankelijk wat je zou willen met de ombouwkosten en bpm

succes met de keuze ;;-)
Spike1
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 12 nov 2018, 21:06

Re: Aankoopadvies Citroën Jumper



Bericht door Spike1 »

De camper lijkt een restauratie object. Gezien de roestige plekken moet er het e.e.a. aan gebeuren. Als je geen ervaring hebt en niet handig zou ik nog even doorsparen voor een betere.
Succes met de beslissing.
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Aankoopadvies Citroën Jumper



Bericht door AadenAnke »

Inderdaad als je zelf de de roestplekken goed kan behandelen (stukken uitslijpen en nieuw inlassen) is het wel te doen maar moet je het zelfs door een goedkoop bedrijfje laten doen zit je erg snel over de 1000/1500euro heen. Gezien de laatste oliewissel zal de rest van het onderhoud ook niet optimaal geweest zijn en de APK het is zo vaak gezegd is voldoen aan de minimale veiligheidseis slaap er nog maar een nachtje over.

Gr. Aad
Plaats reactie