Bouwjaar versus ehm... bouwjaar?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Bouwjaar versus ehm... bouwjaar?



Bericht door DiffRental »

tonic schreef:
di 30 mar 2021, 22:20
Wat een bak onzin weer. Het gaat toch altijd om de datum eerste toelating. Daarvoor is hij nieuw en ongebruikt.
Alles wat je "nieuw" koopt kan al langere tijd in de opslag of winkel gelegen hebben. Dus volgens een aantal hier is het dan niet nieuw meer?
Ben ik het helemaal mee eens met bovenstaand.

Maar ben het ook een eens met dat de advertentie een beetje op het randje zit van misleiding en zeker niet compleet is.

Toen ik onze Buscamper ‘nieuw’ in Duitsland kocht in 2018 wist ik dat het over een overjarig model 2017 ging. Dat het nog een euro 5 was kon ik zien aan de aantal pk’s maar stond ook niet duidelijk in de advertentie vermeld. Voor een leek zou ik dit toch ook wel op het randje van misleiding willen noemen. Na aanschaf kon ik aan de hand van de COC’s zien dat de Ducato in 4/2016 van de band liep en dat deze op 10/2016 als knaus 2017 model werd gebouwd. Ergens rond de jaarwisseling 2016/2017 kwam de wagen in de showroom te staan bij de dealer.
Tis heel simpel, ik heb een model 2017 en een eerste in gebruik name 2018, en zo staat het in mijn papieren! Het maakt geen donder uit dat ie in 2016 van de band liep, wat wel belangrijk is dat ik bij verkoop vermeld dat het een euro 5b is.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13435
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Bouwjaar versus ehm... bouwjaar?



Bericht door hathi »

Ook geheel mee eens,hij is ( was), want vergeet niet,hij is van 2019 ,maar toen de importeur,de Bpm aangifte deed,zei de belastingdienst ook niet hij is van 2017, dus trek de afschrijving er maar vanaf,nee “Nieuw,volle Bpm betalen”en daarom telt bij een nieuw voertuig alleen de datum v 1e Toelating,dus vanaf de Bpm aangifte,is deze gebruikt dan staat het ook op het kenteken, Bouwjaar 2017,1e Toelating 2019, maar dat is hier niet te lezen,dus wat wil je dan,hij kan nu gewoon 2 jaar zijn ?
Hans
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6328
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Bouwjaar versus ehm... bouwjaar?



Bericht door Bas vd laar »

En als men zo'n camper na een aantal jaar te koop zet op Marktplaats, dan trekken ze er zeker ook braaf 2 of 3 jaar vanaf als ze het bouwjaar invullen?

Dacht het niet :-B

1e toelating telt, en als je gaat shoppen let dan even op of er een modelwijziging geweest is, zo moeilijk is dat niet in deze tijden, alles is binnen een paar muisklikken te vinden.
Joske
Berichten: 2509
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Bouwjaar versus ehm... bouwjaar?



Bericht door Joske »

Ikzelf heb ook zo'n camper.
Een verschil tussen productiedatum en op kenteken zetten van een jaar.
En uiteindelijk zie je dat de verwarmer nog een jaar ouder is.
Allemaal te zien aan de fabrieksstickers.
Bijv bij model 244 in de rechter deuropening zitten in de opstap 2 klepjes.
In het voorste staat het chassisnr ingeslagen, In het achterste zit een sticker met de productiedatum.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Bouwjaar versus ehm... bouwjaar?



Bericht door DiffRental »

Ik heb pas mijn luifel vervangen.
De luifel die knaus had geplaatst eind 2016 was zelfs van 2015.
Groeten Peter
rhomodel
Berichten: 587
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Bouwjaar versus ehm... bouwjaar?



Bericht door rhomodel »

Bouwjaar is bouwjaar, niks niet sjoemelen met modeljaar, waarde etc. Als de advertentie tekst meldt bouwjaar 2019, verwacht ik een camper die in 2019 gebouwd is n 2019, niet in 2017, ongeacht of hij kms heeft gemaakt of niet.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
tonic
Berichten: 2459
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Bouwjaar versus ehm... bouwjaar?



Bericht door tonic »

Je kunt van alles willen of verwachten maar, als je een nieuwe camper koopt koop je een camper die niet eerder geregistreerd is geweest en ongebruikt.
Dat wordt verstaan onder nieuw!
Ben toch benieuwd hoe een aantal mensen zich hier in een gemiddelde winkel gedragen. Opzoek naar barcodes en jaartallen verstopt op de verpakking. De halve winkel zal vol liggen met volgens vele niet nieuwe artikelen. Tja je moet wat als de kringloopwinkel gesloten is door corona :lol3:
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Bouwjaar versus ehm... bouwjaar?



Bericht door Ruud Adam »

Hij kan wel nieuw zijn, maar dat wil niet zeggen dat je moet doen alsof het bouwjaar 2019 is.
Zet dan gewoon neer in je advertentie: Bouwjaar 2017. 1ste toelating 2019.
Niks mis mee.
Of hij nieuw is of geen kilometers doet allemaal niet ter zake. 'Bouwjaar' is een redelijk duidelijk omschreven begrip. Het jaar waarin iets gebouwd is.
Bij een woning waar nog nooit iemand in gewoond heeft of nog niet bij het kadaster staat ingeschreven, houden we ook het jaar waarin het gebouwd is, als bouwjaar aan.

Een vriend van me heeft een paar jaar geleden een Renault 4 gekocht die nooit op kenteken had gestaan. Werd namelijk alleen gebruikt op een circuit als hulpauto.
Die kreeg zijn 1ste kenteken pas 25 of 30 jaar nadat ie gebouwd is. Dan zeg je toch ook niet 'bouwjaar 2017'?
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13435
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Bouwjaar versus ehm... bouwjaar?



Bericht door hathi »

Nee Ruud bij deze Renault 4 zitten papieren,anders krijg je ook geen kenteken en dan staat er b.v. bouwjaar 1985 1e Toelating 2021
Hans
Gebruikersavatar
Antonis
Berichten: 262
Lid geworden op: vr 05 apr 2019, 8:48
Locatie: Rijsbergen bij Breda

Re: Bouwjaar versus ehm... bouwjaar?



Bericht door Antonis »


tonic schreef: Ben toch benieuwd hoe een aantal mensen zich hier in een gemiddelde winkel gedragen. Opzoek naar barcodes en jaartallen verstopt op de verpakking. De halve winkel zal vol liggen met volgens vele niet nieuwe artikelen. Tja je moet wat als de kringloopwinkel gesloten is door corona Afbeelding3:
Een camper van 40 of 50k vergelijken met het kopen van een stofzuiger of een tv van 1000€.
Dat is appels met peren vergelijken.
Ton
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Bouwjaar versus ehm... bouwjaar?



Bericht door Ruud Adam »

hathi schreef:
do 01 apr 2021, 11:50
Nee Ruud bij deze Renault 4 zitten papieren,anders krijg je ook geen kenteken en dan staat er b.v. bouwjaar 1985 1e Toelating 2021
Zoals het hoort dus.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13435
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Bouwjaar versus ehm... bouwjaar?



Bericht door hathi »

.? Nog niet begrepen,schijnbaar,anders schrijf je niet zoals het hoort?
Hans
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Bouwjaar versus ehm... bouwjaar?



Bericht door DiffRental »

Hoe zie het het bouwjaar aan een Nederlandse camper?

In België en Duitsland heb een COC attest, dat krijg je toch niet in Nederland? (Of inmiddels wel?)
Groeten Peter
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8694
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Bouwjaar versus ehm... bouwjaar?



Bericht door seth_space »

Een camper bestaat uit meerdere individueel gebouwde onderdelen. Er zal dus altijd een leeftijdsverschil zijn in leeftijd. Het motorische deel is adhv vincode te traceren wanneer het van de band rolde. Vervolgens gaan producties naar de opslag ( kijk even op foto's van de voorraden van een willekeurig merk) dit kan enkele maanden beslaan. Daarna begint de logistiek die eveneens maanden kan duren (ook afhankelijk van productie lokatie).
Dan komt de zaak aan bij de camper bouwer. Ook alweer snel enkele maanden voordat het op weg kan naar de dealer. Ook daar staat hij enkele weken.
De productiedatum en het bouwjaar zullen nooit overeenkomen.
Voor de waarde bepaling is alleen 1e registratie van belang. Uitgezonderd is een oud model dat minder geliefd is en dus goedkoper zal zijn.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie