Bouwjaar versus ehm... bouwjaar?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
bsanna6
Berichten: 17
Lid geworden op: do 17 dec 2020, 11:44

Re: Bouwjaar versus ehm... bouwjaar?



Bericht door bsanna6 »

De term "bouwjaar" heeft niet dezelfde betekenis als de term "productiedatum". Je hebt te maken met het "bouwjaar" (datum eerste toelating), modeljaar (welke design/technische kenmerken heeft de camper) en de "producutiedatum" (wanneer is hij geassembleerd). Alle drie kunnen afwijken van elkaar. In de camperwereld komen "(over-)overjarige modellen" in verhouding best veel voor. De productiedatum van een camper is vaak makkelijk niet te herleiden. Het modeljaar is aan de hand van het chassisnummer vaak bij de dealer zo op te vragen. Het bouwjaar (1e toelating) staat natuurlijk altijd bij de advertentie. Er worden inderdaad zeer veel overjarige campers uit het buitenland geïmporteerd en hier verkocht als 'nieuw'. Dat is hij natuurlijk ook, maar wel van het "oude type"... een dealer/bedrijf is niet verplicht dit te vermelden, daar dit geen 'gebrek' is (dat het wel netjes is, is een ander verhaal). Bij een wat oudere camper is het denk ik zelfs voor een dealer lastig te bepalen welk modeljaar dat het is, of hij moet dealer zijn van het betreffende merk (of er moet duidelijk een oud model FIAT onderstaan ofzo). Ik weet dat autobanden wettelijk gezien tot 2 jaar oud nog verkocht mogen worden als "nieuw" (mits ongebruikt). Wel vervelend als je een band met DOT-code 2019 krijgt, daarom altijd bij de leverancier eisen dat je een recent DOT-code wilt! Hoeveel 2020 campers zie je wel niet nog met de 6-traps half-automaat Fiat? Allemaal 2019-modellen.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31963
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Bouwjaar versus ehm... bouwjaar?



Bericht door Bob Diesel »

Kwam een advertentie bij een dealer tegen
Modeljaar 2012
Camper is in Oktober 2011 op kenteken gezet

Zo hoort het
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Bouwjaar versus ehm... bouwjaar?



Bericht door DiffRental »

Als je het echt goed wil doen moet het andersom, bouwjaar (eerste tenaamstelling) 2011 en nieuw model 2012.
Groeten Peter
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Bouwjaar versus ehm... bouwjaar?



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op do 02 nov 2023, 2:01, 2 keer totaal gewijzigd.
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Bouwjaar versus ehm... bouwjaar?



Bericht door camilo »

Ik haak even aan bij dit topic, hoewel ik deze reactie ook had kunnen plaatsen bij mijn eerder gestarte topic "Eeuwige Jeugd"; het gaat namelijk over een vergelijkbare -of mogelijk zelfs dezelfde- situatie.

De camper uit mijn voorbedoelde topic wordt op de website van de aanbieder nog steeds aangeprezen met de woorden "Nieuw", "Bouwjaar 2021" en zelfs "Modeljaar 2021".

Nieuw? De wagen staat al op kenteken!
Bouwjaar 2021? De wagen staat al jaren te koop en al meer dan eens werd het bouwjaar "naar gelieven van de verkoper" aangepast!
Modeljaar 2021? Het model werd al met ingang van het modeljaar 2018 uit produktie gehaald!

Nog afgezien van het feit dat de wagen al op kenteken staat, hoe definieer je "nieuw"? Nieuw is toch echt iets anders dan "nog steeds niet verkocht". Ik ervaar een camper die al jaren door mogelijk honderden kijkers in de showroom werd "bepoteld" niet als nieuw, net zo min als onverkochte kleding of schoenen die al weet ik veel hoeveel keer in de winkel werden gepast. Onverkocht ja, dus "nieuw"? Nee!

Het gaat niet om "een leugentje om bestwil" en ook al wordt de aspirant-koper alsnog voorgelicht over de werkelijke status: het blijft bedrog omdat de aspirant-koper onder valse voorwendselen naar de showroom wordt gelokt.

Hoe dan ook: het Burgerlijk Wetboek definieert bedrog als volgt:

"Bedrog is aanwezig, wanneer iemand een ander tot het verrichten van een bepaalde rechtshandeling beweegt door enige opzettelijke daartoe gedane onjuiste mededeling, door het opzettelijk daartoe verzwijgen van enig feit dat de verzwijger verplicht was mede te delen, of door een andere kunstgreep"

Dat de voor geschetste wijze van aanprijzen voor sommige bedrijfstakken als usance wordt beschouwd is en zelfs onderdeel is van het verdienmodel doet er niet aan af dat het een en ander onder de wettelijke definitie van bedrog valt en niet, zoals sommigen dat doen, gebagatelliseerd mag worden.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Bouwjaar versus ehm... bouwjaar?



Bericht door hathi »

Ja wat moet je daar van zeggen,vanacht heb ik ook valse voorwendselen gezien ,maar dan bied je ,je excuus aan, en ga je gewoon weer verder,dat valt ook niet te rijmen,..... wanneer iemand een ander tot het verrichten van een bepaalde rechtshandeling beweegt door enige opzettelijke daartoe gedane onjuiste mededeling, door het opzettelijk daartoe verzwijgen van enig feit dat de verzwijger verplicht was mede te delen, of door een andere kunstgreep", en het was niet de 1e kunstgreep,ze leren er toch niet van
Hans
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Bouwjaar versus ehm... bouwjaar?



Bericht door DiffRental »

camilo schreef:
vr 02 apr 2021, 10:10
Nog afgezien van het feit dat de wagen al op kenteken staat, hoe definieer je "nieuw"? Nieuw is toch echt iets anders dan "nog steeds niet verkocht". Ik ervaar een camper die al jaren door mogelijk honderden kijkers in de showroom werd "bepoteld" niet als nieuw, net zo min als onverkochte kleding of schoenen die al weet ik veel hoeveel keer in de winkel werden gepast. Onverkocht ja, dus "nieuw"? Nee!
Ik heb niet het bewuste topic gelezen maar heb wel een mening over een “Nieuwe” camper.
Als een camper op kenteken is gezet is ie niet nieuw maar ongebruikt overjarig en is de koper 2e eigenaar.
Een camper in een showroom of ergens op voorraad is een showroommodel of stockwagen (in België dan toch). Die wagens zijn nieuw en ongebruikt en krijg je vaak met een leuke korting mee. Of het verplicht is aan de verkoper om te melden dat het bv een overjarig model is weet ik niet, ik zou het wel netjes vinden als het wordt gemeld. Anderzijds, als koper mag je ook wel iets doen en je kan ook vragen stellen toch?

De camper uit jou verhaal lijkt in ieder geval op misleiding, gewoon in een boogje omheen lopen.
Groeten Peter
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Bouwjaar versus ehm... bouwjaar?



Bericht door camilo »

Naar Nederlands recht móet je als professionele verkoper melding maken van alle eigenschappen die voor de particuliere koper van belang zouden kunnen zijn. En als koper mag je uitgaan van de juistheid van de omtrent het goed door de professionele verkoper gedane mededelingen. In casu van de camper uit het topic "Eeuwige Jeugd" zou het een en ander in het geval van een rechtszaak wel eens heel vervelend voor het betreffende bedrijf kunnen uitpakken. Een bedrijf dat zó liegt en bedriegt, daar kun je beter omheen lopen. Hoe dan ook: het is dus niet meer zoals bij de Romeinen: "caveat emptor". Vrij vertaald: de (Romeinse) koper moest maar op zijn eigen zaakjes letten en als'ie dan bedrogen werd, dikke pech!
B-san
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 30 jan 2019, 16:13

Re: Bouwjaar versus ehm... bouwjaar?



Bericht door B-san »

Als een camper of auto onverkocht is en er is geen kenteken geregistreerd zet elk bedrijf het bouwjaar naar een jaar later. Logisch, het bouwjaar (= datum eerste toelating) vind dan ook waarschijnlijk in dat volgende jaar plaats. Zou men dat niet dan, dan klopt het bouwjaar simpelweg niet meer (ten nadele van de verkoper, maar goed). Aan het modeljaar kun je gemakkelijk zien of het een overjarig model betreft, want dat veranderd na productie niet meer. Of een dealer/handelaar wettelijk verplicht is het modeljaar te vermelden is maar zeer de vraag (dat het, zeker bij een nieuwe auto, netjes is om te doen, dat is een tweede...). Dat dat gelijk onder misleiding valt is juridisch wel heel kort door de bocht, want dan zouden er vele hier goud geld kunnen verdienen door hun camper terug te laten kopen door hun dealer na een rechtsgang. Toch zie ik de meeste merkdealer bij hun nieuwe campers netjes modeljaar vermelden (ook bij de overjarige), veel "handelaren" doen dat niet. Daar zie ik ook veel termen als "bespaar €X,- op de nieuwwaarde", maar de nieuwwaarde wordt dan gemakshalve wel even berekens op de 'duurdere' 2021 prijs, terwijl het een 2020 modeljaarbetreft. Zo kwam ik laatst een advertentie tegen van een ""nieuwe"" Carthago (over-overjarig, niet vermeld) met slechts een paar duizend euro korting t.o.v. de daadwerkelijke nieuwprijs, maar volgens de handelaar een buitenkansje vanwege een mega-korting (maar dan wel stiekem berekend over de actuele nieuwprijs van een stuk meer). De productiedatum doet (juridisch) over het algemeen al helemaal niet ter zaken.

Dat een voertuig waar reeds een kenteken voor is aangevraagd niet nieuw kan zijn, is ook niet helemaal waar. Er worden best vaak al kenteken voor voertuigen afgegeven welke vervolgens niet geregistreerd worden. Zo kreeg mijn privé-auto een vrij oude lettercombinatie (van het jaar daarvoor) ondanks dat deze nog geen eerste toelating had. Auto was dus 100% nieuw, ongeregisteerd, geen import, niet overjarig, maar had wél al een afgegeven kenteken (maar nooit geregistreerd/toegelaten). Als een auto wél al geregisteerd is op kenteken (dus niet alleen afgegeven, maar ook echt geregisteerd met een datum 1e toelating) is het juridisch maar de vraag of zo'n auto niet als "nieuw" geadverteerd zou mogen worden, want dat is van meerdere factoren afhankelijk. Natuurlijk voldoet een auto met een 1e toelating van een jaar oud en 1.000km daar NIET aan. Maar het mag/kan in een enkel geval dus wel. Los van dat alles, kan een auto natuurlijk bijna NOOIT van modeljaar veranderen, want op moment van productie word hij n.a.v. een specifiek modeljaar gebouwd. Nu hebben de meeste camperbouwers elk jaar een nieuw modeljaar, maar stel dat er in 2021 geen nieuw modeljaar komt (wat bij personenauto's iets vaker voorkomt), zou een dealer hem wellicht als modeljaar 2021 kunnen adverteren i.p.v. 2020. Feitelijk gezien is dat dan incorrect, daar het een modeljaar 2020 betreft omdat modeljaar 2021 niet bestaat, maar feitelijk lijdt een koper daar dan ook geen enkel nadeel aan daar het product exact hetzelfde is. Uiteraard moet eventueel bouwjaar/modeljaar wel gewoon correct vermeld zijn. Kortom, juridisch ligt het (zoals zo vaak) allemaal wat genuanceerder.

Om het nog leuker te maken: het komt zelfs voor dat een volgens sommige hier summum "nieuwe" camper (zonder kentekenaamvraag/afgifte/toelating), nieuw en ongebruikt bij de RDW i.v.m. emissie-eisen gedateerd (dus met een ouder bouwjaar!) op kenteken word gezet als hij niet of niet correct in het land van herkomst in de restvoorraad is aangemeld. Als de verkoper partij dat verzwijgd, is het dus wel een beetje misleidend, dat moge duidelijk zijn :D
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Bouwjaar versus ehm... bouwjaar?



Bericht door janmetdoka »

IkAfbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op do 02 nov 2023, 1:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8662
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Bouwjaar versus ehm... bouwjaar?



Bericht door seth_space »

Dan heb je duidelijk diverse bijdragen in dit topic gemist.
Bouwjaar is een te rekkelijk begrip omdat je camper bestaat uit diverse door verschillende fabrikanten gebouwde onderdelen.
Bij bouwjaar kijkt men teveel naar de vincode die slechts een beperkt onderdeel van de auto weergeeft bij een camper.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
B-san
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 30 jan 2019, 16:13

Re: Bouwjaar versus ehm... bouwjaar?



Bericht door B-san »

Dan heb je het over de productiedatum/tijd van het totaalvoertuig. In de jurisprudentie word naar bouwjaar bij voertuigen vaak gerefereerd als zijnde de datum 1e toelating.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8662
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Bouwjaar versus ehm... bouwjaar?



Bericht door seth_space »

Je hoeft mij niet te overtuigen. Zie eerdere bijdrage hier..
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Bouwjaar versus ehm... bouwjaar?



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op do 02 nov 2023, 1:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie