Water in de camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Water in de camper



Bericht door KTManiac »

AadenAnke schreef:
do 11 mar 2021, 8:29
Ik lees hier dat sommige hem tussen door legen?
Doe ik wel 's maar dan alleen om alles weer 's door te spoelen als het een tijdje stil gestaan heeft, niet zozeer vanwege de waterkwaliteit.
Schoonmaakmiddelen heeft m'n watersysteem in 10 jaar tijd nog nooit gezien en dat gaan we zo houden.
Schoon blijft het wel. Vorig jaar pomp vervangen en de oude gedemonteerd, brandschoon. Tank? Brandschoon. :thumbup:

Op een ander forum toevallig een topic over schoonmaken van een Camelbak. (rugzakje met drinkreservoir wat ik gebruik met MTB'en)
Ik heb dat ding nu bijna 20 jaar en gebruik 'm minimaal 1x per week. Wordt gewoon na gebruik in de garage gehangen met wat er nog in zit (altijd uitsluitend water) en voor gebruik weer leeggegooid en opnieuw gevuld. Ook nog nooit schoongemaakt, alleen een keer het drinktuitje en slangetje vervangen.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Water in de camper



Bericht door hathi »

Hier ook zo Mariet,altijd leeg en kranen open,...ofschoon Brabants water,het lang uit houd :-B , maar buitenlands water absoluut niet,...nog nooit een vervuiling gehad,wij gebruiken het ook als drinkwater,dusvoor mij is die hype v ontkalkers,kiemen ook niet nodig
Hans
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Water in de camper



Bericht door rhomodel »

Het grootste gevaar is in mijn ogen niet het water dat in je tank zit ( dat wordt niet snel slecht), maar het tank proces. De slangen op water inneem punten wordt vaak voor van alles en nog wat gebruikt, inclusief toilet casette uitspoelen van binnen, vuile vaat op de grond laten vallen e.d.
Als er een snelkoppeling op de kraan zit gebruik ik mijn eigen slang en ik neem ook altijd een losse snelkoppeling mee om op een kraan te kunnen schroeven als er niks op zitten. Uiteinde van de slang even schoonpoetsen met schone doek en iets van 2 liter water laten lopen voordat ik ga tanken.
Heb ook een schone gieter bij ingeval ik niet bij het vulpunt kan en kan daarmee ook tanken (Chausson en Challenger hebben een makkelijk vulopening die je naar buiten kan draaien).
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Water in de camper



Bericht door TestCase »

Ik vul bijna altijd met de gieter, een paar keer lopen is goed voor me. Kan het niet, gieter past echt niet, dan ook eigen slang.
Voldoende verloop/passtukjes bij ons om dit te realiseren.

\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
rollercoaster
Berichten: 1394
Lid geworden op: wo 02 jan 2008, 22:03
Locatie: hart van Nederland

Re: Water in de camper



Bericht door rollercoaster »

wij hebben twee watertanks en daar gaat zoveel in wat we denken nodig te hebben , bij terugkomst altijd alles leeg ook de boiler behalve in de zomer , als we weer gaan gaan de tanks weer vol met schoonwater net zoveel als we denken nodig te hebben , twee maal per jaar reinigen , eenmaal met citroenzuur en maal met hadex.
When nothing is going right ..... go left !!
groet,
Nico.
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Water in de camper



Bericht door camilo »

Zelfs op reis laat ik zo eens in 7 á 10 dagen alle water weglopen, blaas ik de leidingen door en droog de verswatertank met handdoeken. Misschien wat overdreven zorg maar "better safe than sorry". Ik wil niet mijn verse water mengen met water dat mogelijk besmet is. Zoveel werk is dat toch ook niet! Mijn verswatertank en de transparante waterslangen zijn al die jaren vrij gebleven van slijmlagen.
tonic
Berichten: 2445
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Water in de camper



Bericht door tonic »

Ik ben er veel makkelijker mee. Aan het eind van het seizoen maak ik de boel leeg en schoon. Vanaf April tot Oktober vul ik alleen bij.
Nog nooit problemen gehad. Water dat niet goed meer zou zijn ruik of proef je.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Water in de camper



Bericht door PaulBng »

rhomodel schreef:(Chausson en Challenger hebben een makkelijk vulopening die je naar buiten kan draaien).
Oh?

Vertel, want dat heb ik nog niet ontdekt......



Paul
Gebruikersavatar
smitjr
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 25 jun 2012, 12:04
Locatie: Omgeving Rotterdam

Re: Water in de camper



Bericht door smitjr »

We gebruiken de camper vaak om te watersporten e.d. en dan gaat er best wat water door, +-50L tankje en eens per paar maanden gaan er een paar bruistabletten voor kunstgebitten in, stukje rijden/spoelen, leeg laten lopen en opnieuw vullen. Dit houdt de boel goed schoon, we drinken ook uit de kraan. De eerste tank na bruistablet proef je nog wat 'tandpasta' zegmaar, maar dat is verder voor ons niet vervelend.

1x per jaar, doorgaans in de zomer gaat de grote rode dop eraf en droog ik de tank helemaal met een handdoek + laten drogen.
De knoestenzager!
Zelfbouw project > Renault Master L2 H2 2.2DCI 2003
Gebruikersavatar
camperaap
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 19:45

Re: Water in de camper



Bericht door camperaap »

Waarom gebruikt iedereen die tabletten voor kunstgebitten? Wij gebruiken een paar lepels soda in een kwart volle tank. Laten rusten, en daarna via de boiler en kranen in de afvaltank. Dan is het hele systeem schoon. Incl de sifons.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Water in de camper



Bericht door rijschoollucassen »

Normaal gesproken zijn wij het hele jaar met de camper op pad. Tank wordt dan alleen bijgevuld, maar raakt ook wel eens leeg. Als we ergens water hebben ingenomen waar we aan twijfelen, gaat de tank bij de eerstvolgende gelegenheid leeg. Heb trouwens ook nog een ozongenerator die ik in dat geval gebruik. Af en toe kijk ik eens in de tank en dan merk je dat er toch nog wel wat zand meekomt. Dat spoel ik bij gelegenheid dan ook nog even uit. Ongeveer eens per jaar een paar scheppen citroenzuur voor ontsmetten en ontkalken. Water uit noord Europa drinken wel gewoon uit de tank. Elders flessenwater.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Water in de camper



Bericht door Ruud Adam »

camperaap schreef:
vr 12 mar 2021, 9:09
Waarom gebruikt iedereen die tabletten voor kunstgebitten? Wij gebruiken een paar lepels soda in een kwart volle tank. Laten rusten, en daarna via de boiler en kranen in de afvaltank. Dan is het hele systeem schoon. Incl de sifons.
Ik denk dat er veel materialen gebruikt kunnen worden.
Schoonmaakazijn (1 liter is voldoende voor 100 liter water) doodt ook bacteriën.
Chloortabletten (die voor in een zwembad) ontsmetten ook zeer goed.
Voor allles geldt: Goed naspoelen en indien mogelijk eerst de wanden poetsen als de ontsmettingsvloeistof er nog in zit.
Voor een andere hobby ben ik nog al eens in de weer met water en dan merk je dat er zich toch een ondefinieerbare film aan de wanden hecht. Al na een weekje.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Water in de camper



Bericht door PaulBng »

Ik heb nog nooit enige vorm van vervuiling in de tank gezien.

Voor de laatste vorstperiode moest de tank helemaal leeg. Uitgebreid gekeken en gevoeld. Niets te bemerken....


Paul
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Water in de camper



Bericht door djurre1980 »

Van camping naar camping laat ik er meestal water inzitten.
Ik gooi er nooit veel in omdat ik al aan de zware kant ben.
Als de camper weer in de garage gaat laat ik alle tanks leeglopen.
De volgende keer vul ik ze weer en gaan met die banaan.

Ik drink het water uit de tank niet, maar tanden poetsen doe ik er wel mee.
Plaats reactie