Uitlenen camper aan familie en kennissen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Uitlenen camper aan familie en kennissen



Bericht door pwhooftman »

Nee, schade aan een voertuig wat niet van jou is kun je niet verzekeren. Je kunt je wel verzekeren tegen verlies van een borg of eigen risico die de verhuurder inhoudt bij schade.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18106
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Uitlenen camper aan familie en kennissen



Bericht door Cee Pee »

Het is een beetje omslachtig maar het zou kunnen.
Maar dan zou je het kenteken moeten overschrijven op je kind, dan kan die een verzekering afsluiten en na de trip draai je alles weer terug.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
CaradoT135
Berichten: 2302
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Uitlenen camper aan familie en kennissen



Bericht door CaradoT135 »

Wel een beetje omslachtig en ook niet nodig als je kinderen de camper een paar keer per jaar lenen.

Verzekerde:
• u
• de eigenaar van de camper
• de bestuurder die uw toestemming had om de camper te besturen
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Uitlenen camper aan familie en kennissen



Bericht door hathi »

Waarom heeft men het steeds over de eigen kinderen ? Dat is geen probleem,zeker met hetzelfde woon adres,al het andere,geeft aanleiding voor de verzekering om aan verhuur te denken ......Familie en kennissen was toch de vraag ?
Hans
Gebruikersavatar
janbosch
Berichten: 12
Lid geworden op: di 16 feb 2021, 16:37
Locatie: Den Ham
Contacteer:

Re: Uitlenen camper aan familie en kennissen



Bericht door janbosch »

Speciaal aangeschaft dat ook de kinderen er gebruik van kunnen maken. Omdat hij ouder is dan 15 jaar zit de pechhulp niet bij de verzekering in. Dat geregeld via ABWB Europa compleet. Dat laatste is wel persoonsgebonden, dus moeten kinderen dat zelf afsluiten via hun reisverzekering.
't is nargens zo mooi as in 'n Ham. Knaus Sunliner 605
Gebruikersavatar
Pebblesbert
Berichten: 220
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
Locatie: Delft

Re: Uitlenen camper aan familie en kennissen



Bericht door Pebblesbert »

Nog een reactie van een ervaringsdeskundige:

Ik heb 2 buscampers vanaf 2015 regelmatig verhuurd via 2 bekende verhuursites, zo'n 15-20 keer denk ik. Ben ermee begonnen omdat ik de camper(s) zelf niet meer genoeg gebruikte. Bijvoorbeeld een vliegvakantie met gezin geboekt terwijl de camper op de oprit staat. Dan is het handig als je wat vakantiegeld terugkrijgt toch? Heb ik schade gehad? Ja, maar heel weinig. Een keer kleine plaatschade die gewoon vergoed is via eigen risico. Andere keer, en dat was vervelender, schade aan interieur. Helaas was de originele camperbouwer failliet, dus reservedelen zijn niet te vinden. Maar op een schappelijk bedrag gegooid, maar het is nooit meer echt mooi geworden. De echte vervelende dingen zijn die zaken die mij ook wel eens overkomen, zoals een waterpomp (verswatertank) die ermee ophoudt, een afgebroken knop voor de stoelbediening (is dat nu verkeerd gebruik of ouderdom?). Met dat soort kleine schades moet je een beetje kunnen omgaan. Echt kleine schades, gebroken kopjes e.d. zie ik een beetje als verhuurrisico.

Wat is het voordeel:
- Camper verdient wat - of eigenlijk behoorlijk veel - geld voor je terug
- Je bent genoodzaakt je camper in uitstekende technische staat te houden, maar daar krijg je dan ook geld voor!

Wat is het nadeel:
- Het onderhoud wordt zeker duurder
- De camper maakt veel meer kilometers (maar voor een Diesel is dat niet erg toch?)
- Je verzekeringspremie gaat omhoog (als verhuur mogelijk is)
- Het is toch best veel geregel en kost ook best veel tijd (camper wassen, nalopen voor vertrek, alles checken)

Zoals al eerder gezegd, het is zeker een aanrader als je je camper goed kent, want waar jij niet met een lege accu komt te staan, jouw onwetende huurder doet dat natuurlijk wel! Ik heb op den duur allerlei accubewakingssystemen ingebouwd.

De reden voor mij om te stoppen met verhuur:
- elk jaar verzon de verzekeringsmaatschappij (ik noem geen naam, maar er is een grote camperverzekeringsmaatschappij waar ik liever geen zaken meer mee doe) wel weer dat je camper nu te oud was om te verhuren, en dat het misschien wel ging, maar dan met een opslag van 100% waarbij volledig casco uitgesloten was. Het irritante was dat de regels elk jaar wijzigden.
Overigens is er inmiddels een goede optie bij één van die verhuursites (kost wat, maar je krijgt ook wat )
- In de zomer van 2019 liep stond één van de campers bij een huurder plotseling stil in Noorwegen. Inspectie van Noorse garages was moeizaam en camper is uiteindelijk gerepatrieerd naar NL. Hele traject van terughalen koste mij een volgende huurvakantie. In NL bleek de motor zodanige schade (oliepomp was ermee opgehouden) dat ruilmotor de enige optie was. De huurder trof - denk ik, en bewijs het maar - geen blaam. Dus motor laten vervangen met enige spoed, want een volgnde huurder was ook geboekt (had ik al in het voorjaar afgesproken). Laat ik zeggen dat al deze stress en kosten voor mij de lol er een beetje veel afhaalden.

Inmiddels alle oudere - nu eindelijk in prima staat! - campers verkocht aan blije eigenaars en op dit moment eigenaar van één vrij nieuwe camper.
Die gaat voorlopig niet in de verhuur! (zeg nooit nooit!)

Bert
Mercedes Marco Polo V250 4matic
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Uitlenen camper aan familie en kennissen



Bericht door Joske »

janbosch schreef:
do 04 mar 2021, 17:01
Speciaal aangeschaft dat ook de kinderen er gebruik van kunnen maken. Omdat hij ouder is dan 15 jaar zit de pechhulp niet bij de verzekering in. Dat geregeld via ABWB Europa compleet. Dat laatste is wel persoonsgebonden, dus moeten kinderen dat zelf afsluiten via hun reisverzekering.
Ja, een heel belangrijke tip!
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie