Gasloze camper...

Algemene campervragen en -opmerkingen.
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Gasloze camper...



Bericht door jurgenc »

Niet iedereen heeft hetzelfde reisprofiel, dezelfde behoefte of zelfs maar dezelfde prioriteiten. Als je reist en Europa (of verder) bezoekt, dan sta je niet maanden op dezelfde plaats. Op sommige plaatsen is lpg of gas minder eenvoudig bij te vullen dan diesel (of zon).
De ouders van vrienden trokken bijv enkele jaren geleden van Nederland naar India. Is toch net wat anders dan 4 maanden in Calpé of Marakech overwinteren.
Dat is toch net het fijne aan zwerven / kamperen.
H20
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Gasloze camper...



Bericht door Mickel Moen »

Je kunt denken in onmogelijkheden en in mogelijkheden.

Overwinteren in Spanje met zoveel mogelijk vrijstaan, zal met geheel elektrisch en alleen zonnepanelen tot de onmogelijkheden behoren.

Diesel verwarmen en koken en elektrisch koelen, met zo nu en dan een eindje rijden zal dan wel tot de mogelijkheden behoren.

Sta je meestal op de camping, dan is geheel elektrisch zeker een mogelijkheid.

Wij koelen en verwarmen elektrisch en koken op gas. Wij staan meestal op kleine campings. Bij zomerse temperaturen wel vaak vrij van de paal omdat we die dan niet nodig hebben. De panelen, en omdat we regelmatig weer rijden, zijn dan genoeg. Bovendien heb je zonder aansluiting vaak ruimere keus op mooie plekjes op een camping.

Als we willen verwarmen gaan we aan de paal.

Gezien ons campergedrag zou geheel elektrisch prima kunnen.

Het is dat we het liefst buiten koken op de skottelbraai en daarom toch gas meenemen, dat ik bij een volgende bus waarschijnlijk toch weer voor gas zou gaan.

Wat dus wel of niet kan is afhankelijk van hoe jij wilt Camperen.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op zo 21 feb 2021, 8:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Gasloze camper...



Bericht door AadenAnke »

Houtkachels in bouwen in de camper :think: ? Ik denk dat je een aantal jaren te laat ben eerlijk gezegd. Men is er intussen achter dat hout bij verbranding slechter is voor het milieu dan een oude diesel. Ik weet van een gemeente waar al heel voorzichtig gesproken wordt om te bekijken of belasten van houtstook te belasten is. Eerlijk gezegd zo'n lekker houtvuurtje of bbq is ook niet prettig voor diegene die een meter of 5 naast je staat. Technisch gezien is er natuurlijk heel veel mogelijk maar of je dat ook allemaal moet willen? Inductie koken een techniek die in de meeste huizen in NL nog toekomst is. Een gasfles in of tank onder de camper is toch niet het echte probleem. Dat men een alternatief zoekt voor gas als men naar het echte Verweggistan reist begrijp ik maar voor 9999 van de 10000 campers lijkt gas mij toch goed te voldoen. Of wordt dit idee ingegeven door een bepaalde angst voor het veilige gas?

Gr. Aad
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Gasloze camper...



Bericht door henk en lila »

Autocaravana schreef:
za 20 feb 2021, 18:31
Koken op spiritus is ook nog een (goedkope) mogelijkheid. Bijvoorbeeld met de Origo 3000, die in verband met de veiligheid veel op jachten wordt gebruikt. De vroegere VW Westfalia's hadden ook een dubbele spiritusbrander.
Het probleem met Campingaz flessen is dat ze vrij duur zijn en buiten Europa geen optie zijn.
Nou die twee R904 flesjes op jaarbasis kan ik nog wel hebben in mijn vakantiebudget. En in de landen waar je deze niet kan omruilen, lukt het meestal wel om ze te laten vullen. Laatste keer in Bulgarije voor 2 euro. :D
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Gasloze camper...



Bericht door Mickel Moen »

Nu zijn wij nog niet met pensioen, dus hebben we geen ervaring met maanden onderweg zijn.

Vijf weken achtereen is ons max en met 3 campingazflesjes mee naar Scandinavië is het nooit een probleem geweest. Zoals al gezegd koken wij alleen op gas. Ik schat, dat ik per jaar met zeker in totaal 8 a 9 weken op reis zo’n 1,5 fles verbruik. Ik ruil onderweg nooit om.
De 3 flessen is meer voor het gemak. 1 voor het keukenpitje, 1 voor de skottelbraai en 1 als reserve.

De meerkosten van campingaz is gezien ons verbruik het noemen niet waard.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Gasloze camper...



Bericht door Camperic »

veetee schreef:
za 20 feb 2021, 20:49
Geen probleem, doe ik graag. Brood bakken en stoofpotjes in de Dutch Oven
:thumbup: ..... maar als je een probleem hebt met overgewicht dan heb ik wel een oplossing voor je :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Gasloze camper...



Bericht door Autocaravana »

Voor de duidelijkheid, ik blijf Campingaz gebruiken. Het verbruik op jaarbasis is hooguit 2 flessen van de grootste maat.
Maar buiten Europa heb je toch wel een probleem. In Marokko kun je nog wel flessen van gelijke grootte aanschaffen evenals in Turkije, maar in Midden- en Noord-Amerika was het zo goed als onmogelijk een Campingaz fles legaal gevuld te krijgen of andere flessen in een passende maat te kopen.
Een meegenomen benzinebrander en ter plaatse aangeschafte weggooigasflesjes brachten uitkomst.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Gasloze camper...



Bericht door Atoz »

gjvonk schreef:
zo 21 feb 2021, 7:56
En: heeft 12 volt compressor koelkast ook genoeg aan een Spaans winterzonnetje op de zonnepanelen om vrij te staan, of moet je hele dak dan vol liggen?
Hebben ook een compressorkoelkast
Ons dak ligt vol. (Eerst 400Wp nu 740Wp omwille van de Spaanse winterzon, toch dat beetje extra bijgeplaatst.)
Tot op heden laden we enkel de accu via de zon, dus niet tijdens het rijden of aan de paal.
Nu is mijn reden om naar LiFePO4 om te bouwen tweeledig.
1. Het gewicht van de AGM, 70 kg, kunnen we ''beter'' gebruiken.
2. Het verschil tussen de AGM en de LiFePO4 laadcurve. Waarbij de LiFePO4 alle aangeboden energie opslurpt die aangeboden wordt, als er plek is :). Dus alle winterse zonnestralen slaan we op.
Bijkomend voordeel is dat LiFePO4 niet vol MOET, alle van Loodzuur afgeleide accu's hebben wel een sulfarteringsprobleem als ze vol zijn. En daar gaan ze gewoon stuk van.

En door Corona heb ik me dan maar wat maanden verdiept in alles wat er bij LiFePO4 komt kijken.

Nu wil ik geen wel of niet discussie over gas of geen gas, maar als ik dan toch al die elektrische energie heb, dan.....
Bijkomende voordeel is het gewichtsverlies van de gasfles(sen).

Reisprofiel: drie maand vrijstaand vinden we leuk.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Gasloze camper...



Bericht door marjasjaak »

Zag een paar Youtube reviews over een Winnebago 4x4 Revel (alleen verkrijgbaar in V.S.), die hebben alleen maar een 2 pits inductiekooktoestel met 2 * 125 amp Lithium ion accu. Als er gekookt moet worden, laten ze de motor stationair draaien omdat anders de accu's te snel leeg zijn. :crazy:
Of je daar blij mee moet zijn als je ergens in de rustige natuur staat.
Zou dan eerder kiezen voor een diesel kooktoestel.
Gebruikersavatar
Bessies
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 17:47

Re: Gasloze camper...



Bericht door Bessies »

Hier is een voorbeeld van een gasloze camper:

https://www.rollerteam.de/DE-de/Articolo/Index/3285
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Gasloze camper...



Bericht door Atoz »

Hij is inderdaad gasloos, maar een generator plaatsen is nog wat anders dan een gasloze camper bouwen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Gasloze camper...



Bericht door annoh »

De Wallas DC is een toestel zowel voor koken als voor verwarmen en gebruikt als brandstof diesel. De voordelen zijn evident, het bespaart ruimte en je hebt slechts 1 apparaat nodig voor 2 functies. Het apparaat is niet goedkoop en het voorverwarmen op elektriciteit vraagt veel vermogen. Je HH accu moet in goede conditie zijn.

Overigens, dit apparaat is ook bij eigenaren van elektrische campers heel populair.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9166
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Gasloze camper...



Bericht door gjvonk »

Hmmm ik ben nog niet overtuigd, ik hoop voorlopig qua levensduur nog vooruit te kunnen met mijn Truma C6002 op gas. Als ik meer autonomie wil, ga ik die als eerste vervangen door een dieselversie. Dan kan ik voor het koken en koelen denk ik opeens maanden doen met de 2 10kg propaan flessen die in mijn gaskast passen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Gasloze camper...



Bericht door GeMa »

annoh schreef:
zo 21 feb 2021, 20:27
De Wallas DC is een toestel zowel voor koken als voor verwarmen en gebruikt als brandstof diesel. De voordelen zijn evident, het bespaart ruimte en je hebt slechts 1 apparaat nodig voor 2 functies. Het apparaat is niet goedkoop en het voorverwarmen op elektriciteit vraagt veel vermogen. Je HH accu moet in goede conditie zijn.

Overigens, dit apparaat is ook bij eigenaren van elektrische campers heel populair.
Wij hebben jaren een Wallas op de boot gehad en geloof me, koken daarop is geen pretje. Niet alleen duurt het nogal voor ie warm is, regelen is lastig en allebei de platen gaan gelijktijdig hoog of laag. Nou is de ene plaat wel groter dan de ander, fijn en onafhankelijk regelen is er niet bij.

Daarbij komt dat het apparaat best storingsgevoelig is en reparaties peperduur (aan een toch al duur apparaat).

Voor ons geen Wallas meer!
Plaats reactie