Rijbewijs B naar 4250 kg?
Rijbewijs B naar 4250 kg?
Eindelijk,...........NKC roept op tot de verhoging van rijbewijs B naar 4.250 kilogram. Mail vandaag 9 uur
Hans
Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?
Niet zo snel reageren Dafluc,zo,n antwoord past niet, De NKC sluit zich aan bij Ecf en Ficc,met meer dan 2 miljoen leden ! https://www.nkc.nl/nieuws/2021/februari ... -kilogram/
Laatst gewijzigd door hathi op vr 19 feb 2021, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?
Er is al langer een lobby gaande in het Brusselse volgens mij en daar is natuurlijk heel veel voor te zeggen. Goeie actie dus van het NKC
Eugene
Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?
Toch vind ik het niet verstandig. Je gaat met meer massa en soms grotere afmetingen op pad. Tijdens de praktijkopleiding C1 leer je daar mee omgaan. Ik vond het nuttig. Dan kunnen ze beter het theoriedeel laten vervallen. R2C is sowieso voor de camper compleet overbodig.
2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
- Mickel Moen
- Berichten: 5259
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?
Ik heb het ook gelezen. Nu speelt het voor mij niet zo. Ik heb geen plannen naar veel zwaarder.
Echter....... Kan iemand mij uitleggen waarom dit zo goed is. Ik ben niet echt onder de indruk van de argumenten.
Er zijn zat mensen die met gemak zonder C rijbewijs groot materieel kunnen besturen en er zijn er die nog moeite hebben met een Panda.
Het argument van de fabrikanten die steeds zwaarder construeren vind ik niet zo steekhoudend. Die gaan ook op de grens van 4250 kg zitten.
Dus wat is het dan wel?
Echter....... Kan iemand mij uitleggen waarom dit zo goed is. Ik ben niet echt onder de indruk van de argumenten.
Er zijn zat mensen die met gemak zonder C rijbewijs groot materieel kunnen besturen en er zijn er die nog moeite hebben met een Panda.
Het argument van de fabrikanten die steeds zwaarder construeren vind ik niet zo steekhoudend. Die gaan ook op de grens van 4250 kg zitten.
Dus wat is het dan wel?
- Marco Polo
- Berichten: 27412
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?
Wat een vage actie.
Dit heeft het meeste effect voor koeriers en aannemers die vaak zwaar beladen met grote haast onder weg zijn.
(tijd is geld)
Grootste risico aanpassen van de limiet ligt absoluut niet bij de camperaars maar bij bedrijfsvoertuigen.
Verkeerde lobby - niet het doel maar vanuit de verkeerde hoek - althans in mijn beleving.
Symbolisch.
De club kan zich beter druk maken over uitbreiden van camperplaatsen
Dit heeft het meeste effect voor koeriers en aannemers die vaak zwaar beladen met grote haast onder weg zijn.
(tijd is geld)
Grootste risico aanpassen van de limiet ligt absoluut niet bij de camperaars maar bij bedrijfsvoertuigen.
Verkeerde lobby - niet het doel maar vanuit de verkeerde hoek - althans in mijn beleving.
Symbolisch.
De club kan zich beter druk maken over uitbreiden van camperplaatsen
Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?
Auto's en (dus) ook campers zijn zwaarder geworden vanwege voorzieningen om aan veiligheidseisen te voldoen. Om onder de 3500kg te blijven moet dat worden gecompenseerd door lichtere materialen (die de veiligheid weer niet ten goede komen ). Is het gewicht van de noodzakelijke voorzieningen 750kg of daar in de buurt? Nee, maar iedere grens is arbitrair en ik vind dan ook 4250kg i.p.v. 3500kg niet per definitie voor meer gevaar zorgen mits de camper uiteraard bijbehorende TMM heeft.Mickel Moen schreef: ↑vr 19 feb 2021, 12:25Het argument van de fabrikanten die steeds zwaarder construeren vind ik niet zo steekhoudend. Die gaan ook op de grens van 4250 kg zitten.
Mickel Moen schreef: ↑vr 19 feb 2021, 12:25Er zijn zat mensen die met gemak zonder C rijbewijs groot materieel kunnen besturen en er zijn er die nog moeite hebben met een Panda.
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?
Er was een tijd dat in Duitsland het B rijbewijs goed was voor 7,5 ton, wat door toedoen van de EU en tot grote woede en frustratie van veel Duitsers is afgeschaft. Voor zover ik kan nagaan heeft dat nooit tot meer ongelukken geleid. Heel veel oudere Duitsers hebben nog steeds dat rijbewijs, vandaar het grote aantal dikke campers daar. Om dus te stellen dat 4,25 ton gevaarlijker is dan 3,5 ton is grote onzin volgens mij.
Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?
Het probleem wordt er maar voor een deel mee opgelost. De fabrikanten gaan nl. Nog meet zware spullen in de campers bouwen, de eigenaren er nog meer spul in, op een aanhangen.
Gevolg;
4250 is niet genoeg voor 2 personen in een camper....
Gevolg;
4250 is niet genoeg voor 2 personen in een camper....
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?
Heb ik net een half jaar terug mijn c1 gehaald
Gr willem
Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
- Marco Polo
- Berichten: 27412
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?
Da’s omgekeerd redenerende Jonckheer schreef:Er was een tijd dat in Duitsland het B rijbewijs goed was voor 7,5 ton, wat door toedoen van de EU en tot grote woede en frustratie van veel Duitsers is afgeschaft. Voor zover ik kan nagaan heeft dat nooit tot meer ongelukken geleid. Heel veel oudere Duitsers hebben nog steeds dat rijbewijs, vandaar het grote aantal dikke campers daar. Om dus te stellen dat 4,25 ton gevaarlijker is dan 3,5 ton is grote onzin volgens mij.
Omdat de limiet geharmoniseerd en verlaagd is naar 3500kg gebeuren er niet meer ongelukken
Maar ondertussen heeft iedereen in Duitsland die na 1999 een B-rijbewijs gehaald heeft ook de limiet van 3500kg op zijn rijbewijs.
De camperfabrikanten zetten dan ook steeds meer in op <3500kg voertuigen.
En kom je boven de 3500kg dan blijven ze inderdaad de limieten opzoeken.
Een 3500kg voertuig opwaarderen - als deze er al voor gebouwd is - blijft nog de beste oplossing voor als je laadvermogen nodig hebt,
- Zwerfsteen
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
- Locatie: gemeente Albrandswaard
Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?
Gefeliciteerd Willem!
En je hebt het niet voor niets gedaan, die voorgestelde verhoging komt er denk ik toch niet.
En als het toch nog mocht gebeuren zullen er nog jaren overheen gaan voor het zover is.
Dan heb jij je rijbewijs al een keer moeten verlengen.
Door dit bericht van de NKC zullen veel camperaars zich rijk gaan rekenen maar de tmm op het kentekenbewijs blijft toch je limiet.
En je hebt het niet voor niets gedaan, die voorgestelde verhoging komt er denk ik toch niet.
En als het toch nog mocht gebeuren zullen er nog jaren overheen gaan voor het zover is.
Dan heb jij je rijbewijs al een keer moeten verlengen.
Door dit bericht van de NKC zullen veel camperaars zich rijk gaan rekenen maar de tmm op het kentekenbewijs blijft toch je limiet.
Groet,
Leny en Pieter
Leny en Pieter
- Mickel Moen
- Berichten: 5259
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?
@ de Jonckheer
Vroeger ja. Vroeger haalde je bij B meteen het E.
Vroeger had het Mulo diploma toch wat meer gewicht dan het Mavo diploma.
Het gewicht in relatie met rijbewijs is inderdaad arbitrair.
En als men in Europa van mening is, dat dit verhoogd moet worden, dan is er ongetwijfeld onderzoek naar gedaan.
Ik ben het echter met Marco Polo eens, dat een benadering uit de camper
hoek nogal eenzijdig is.
Maar misschien is een camper rijbewijs vanaf een bepaald gewicht een alternatief.
Vroeger ja. Vroeger haalde je bij B meteen het E.
Vroeger had het Mulo diploma toch wat meer gewicht dan het Mavo diploma.
Het gewicht in relatie met rijbewijs is inderdaad arbitrair.
En als men in Europa van mening is, dat dit verhoogd moet worden, dan is er ongetwijfeld onderzoek naar gedaan.
Ik ben het echter met Marco Polo eens, dat een benadering uit de camper
hoek nogal eenzijdig is.
Maar misschien is een camper rijbewijs vanaf een bepaald gewicht een alternatief.