Rijbewijs B naar 4250 kg?
Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?
Ik heb niet het hele topic gelezen. Dus misschien dubbel, dan excuses. Maar hier loopt in Duitsland momenteel een petitie over. Meer info: klik.
- Marco Polo
- Berichten: 27413
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Rijbewijs B naar 4250 kg?
Kleine correctie:
Is geen Duitse petitie maar een online inspraakronde van de EU in Brussel over een herziening van de huidige rijbewijsrichtlijn.
Loopt tot 21 mei.
Is geen Duitse petitie maar een online inspraakronde van de EU in Brussel over een herziening van de huidige rijbewijsrichtlijn.
Loopt tot 21 mei.
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?
Mijn vrouw heeft geen enkel rijbewijs, vond ze niet belangrijk. Nadelen heeft dat wel maar ach, je leert ermee leven . Er zijn niet veel meisjes die met een bus als wij hebben rondrijden al worden het er wel steeds meer. Dan heb ik het niet over campers maar over bus en vrachtwagen en waarom niet? Dat rijden kunnen vrouwen prima nu dat alles bekrachtigd is en er dus geen spierkracht meer bij komt kijken. Bij mijn oude bus is zelfs het koppelingspedaal lucht bekrachtigd, werkt super licht.
Qua rijden is het alleen het formaat, voor de rest is het net een personenauto, al moet ik zeggen dat ik liever met een bus rij.
Qua rijden is het alleen het formaat, voor de rest is het net een personenauto, al moet ik zeggen dat ik liever met een bus rij.
- Marco Polo
- Berichten: 27413
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?
Effe met Google translate de doelen van de herziening uit de EU tekst gehaald.
Focus ligt volgens mij op het verbeteren van de rijvaardigheid door meer en betere training en meer controle op de medische geschiktheid.
Focus ligt volgens mij op het verbeteren van de rijvaardigheid door meer en betere training en meer controle op de medische geschiktheid.
Doelen :
Terwijl ze bijdragen aan duurzaam wegvervoer en de digitale transformatie ervan, zijn de algemene beleidsdoelstellingen van
de nieuwe initiatieven zijn tweeledig:
1) ter verbetering van de verkeersveiligheid en
2) ter bevordering van het vrije verkeer van personen in de Europeese Unie.
De specifieke doelstellingen zijn:
1. Verhoog de veiligheid op de wegen van de Unie door gevaarlijk gedrag te verminderen
2. Verhoog de veiligheid op de wegen in de Unie door de rijvaardigheid te verbeteren en door het risicobewustzijn te vergroten
en kennis over verkeersveiligheid
3. Verhoog de veiligheid op de wegen in de Unie door ervoor te zorgen dat de medische geschiktheid van chauffeurs adequaat wordt beoordeeld
op een consistente manier in de hele Unie
4. Verwijder de resterende belemmeringen voor vrij verkeer die voortvloeien uit de reikwijdte en de uitvoering van
bestaande regels voor het afgeven, omwisselen en verlengen van rijbewijzen
5. Maak de erkenning van digitale rijbewijzen mogelijk tussen de lidstaten van de Europese Unie
- marjasjaak
- Berichten: 1727
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?
Geintje!EasyBee schreef: ↑za 08 mei 2021, 11:17Maar wat is nou je probleem daarbij? Niet mannelijk genoeg?marjasjaak schreef: ↑za 08 mei 2021, 9:00Je kan als man er toch niet naast gaan zitten als je vertrekt van een camping.
Sjaak
We vertrokken een keer van een zeer krappe camper camping in Italië.
Marja achter het stuur, ik als bijrijder buiten voor de aanwijzingen.
Maar dat was niet nodig, van alle kanten kwamen "Italiaanse mannetjes" aanrennen die hielpen met gebaren geven.
Na veel steken en draaien waren we van de postzegel plaats af, en er gingen duimpjes omhoog.
Het maakt mij echt niets uit, vind het juist wel leuk hoe mensen kijken als Marja achter het stuur zit als we weggaan.
Is schijnbaar nog steeds iets bijzonders.
Sjaak.
- Marco Polo
- Berichten: 27413
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?
Wat wil de EU dan concreet bekijken:
Er zijn ook al wat studies gedaan en die komen in juni van dit jaar gereed.Beleidsopties:
Richtlijn 2006/126 / EG betreffende rijbewijzen draagt gedeeltelijk bij tot deze specifieke doelstellingen, zoals vastgesteld door de
evaluatie. In het basisscenario (eerste beleidsoptie) blijft deze richtlijn van kracht en zal de Commissie dat niet doen
actie ondernemen om wijzigingen of een nieuw initiatief aan te nemen.
Deze effectbeoordeling zal verschillende beleidsopties analyseren ten opzichte van het basisscenario. Ze zullen demonstreren
verschillende graden van beleidsambitie en mogelijk verschillende regelgevingsinstrumenten. De effectbeoordeling zal
een verdere reikwijdte en analyse van de relevantie, kosten en baten van een breed scala aan mogelijke maatregelen in het kader hiervan
opties, waaronder:
Met betrekking tot specifieke doelstelling 1: regels opstellen voor de aanvraag en wederzijdse erkenning van autorijden
diskwalificaties en voor rehabilitatieregeling voor gediskwalificeerde bestuurders, waarbij ook rekening wordt gehouden met
regelingen voor strafpunten / strafpunten,
Met betrekking tot specifieke doelstelling 2: regels voor opleiding vaststellen en een kader invoeren voor
begeleid rijden, om de bestaande regeling voor geleidelijke toegang uit te breiden tot andere voertuigcategorieën, tot
bekijk de voertuigcategorieën (bijv. minimumleeftijd of maximum voertuiggewicht) om een 'back-to-
actie op de weg voor chauffeurs met een lage kilometerstand, om maatregelen te introduceren om het risicobewustzijn bij opleidingen te verbeteren, examens en autorijden, om kennisuitwisseling tussen examinatoren en chauffeurs te vergemakkelijken, ter ondersteuning
levenslange opleiding, met name in verband met nieuwe technologieën, om de eisen op
aanvragers en examinatoren en om minimumnormen in te voeren voor de uitwisseling van rijbewijzen
afgegeven door derde landen,
Met betrekking tot specifieke doelstelling 3: de normen inzake medische / mentale fitheid herzien, de medische verbeteren
screening,
Met betrekking tot specifieke doelstelling 4: verduidelijken hoe met name de staat van de uitvaardigende autoriteit moet worden bepaald
bij het wijzigen van de gewone verblijfplaats, om mogelijke regels te verduidelijken wanneer een aanvrager de
talen die beschikbaar zijn voor de rijexamens, om regels vast te stellen voor de uitwisseling van rijbewijzen die door een derde zijn afgegeven
staat eerder verkregen in ruil voor rijbewijzen van de Unie, om de samenwerking te versterken en de
uitwisseling van informatie tussen de lidstaten en verdere harmonisatie waar nodig om ervoor te zorgen
dezelfde regels en rechten tussen de lidstaten (bijv. minimumleeftijd voor beroepschauffeurs) om in te voeren
procedures om de administratieve geldigheid van vergunningen te verlengen in geval van een wereldwijde crisis.
Specifieke doelstelling 5: een kader tot stand brengen voor digitale rijbewijzen vanuit interoperabiliteit
eisen aan een gemeenschappelijke oplossing, inclusief mogelijke links naar de nationale registers, om de
beveiligingsfuncties voor fysieke licenties.
De hierboven genoemde beleidsmaatregelen zijn voorlopig en laten de evidence-based bevindingen van de
effectbeoordelingsproces ..
C. Voorlopig
Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?
marjasjaak schreef: ↑za 08 mei 2021, 12:19Geintje!EasyBee schreef: ↑za 08 mei 2021, 11:17Maar wat is nou je probleem daarbij? Niet mannelijk genoeg?marjasjaak schreef: ↑za 08 mei 2021, 9:00Je kan als man er toch niet naast gaan zitten als je vertrekt van een camping.
Sjaak
We vertrokken een keer van een zeer krappe camper camping in Italië.
Marja achter het stuur, ik als bijrijder buiten voor de aanwijzingen.
Maar dat was niet nodig, van alle kanten kwamen "Italiaanse mannetjes" aanrennen die hielpen met gebaren geven.
Na veel steken en draaien waren we van de postzegel plaats af, en er gingen duimpjes omhoog.
Het maakt mij echt niets uit, vind het juist wel leuk hoe mensen kijken als Marja achter het stuur zit als we weggaan.
Is schijnbaar nog steeds iets bijzonders.
Sjaak.
Back on topic
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
- Marco Polo
- Berichten: 27413
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Rijbewijs B naar 4250 kg?
De online inspraakronde invullen dus:
Ik denk veiliger te kunnen rijden met een voertuig of combi van 4250kg dan 3500kg max toegestaan omdat……………..
Ik denk veiliger te kunnen rijden met een voertuig of combi van 4250kg dan 3500kg max toegestaan omdat……………..
Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?
Het is geen wedloop, maar als ik op mijn gemak door de Spaanse noordkust wil touren, dan zal ik daar relatief snel heen moeten. Want ik heb maar 3 weken.
Dat is wat anders als in 3 weken heel europa doen.
Ik maak keuzes naar de mogelijkheden die ik heb. Iedereen viert vakantie zoals hij dat wil en kan.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?
@marjasjaak:
Dat vind ik inderdaad stoer, ik zag laatst ook een vrouw in een dikke concorde met haar man er naast, de camping op rijden en achteruit de camper op de plaats zetten.
Eigenlijk moet dat heell normaal zijn, maar toch.
Gr willem.
Dat vind ik inderdaad stoer, ik zag laatst ook een vrouw in een dikke concorde met haar man er naast, de camping op rijden en achteruit de camper op de plaats zetten.
Eigenlijk moet dat heell normaal zijn, maar toch.
Gr willem.
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: wo 09 sep 2020, 10:48
Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?
Voor alles is iets te zeggen, maar heeft iemand enig idee hoe lang zo'n procedure gaat duren.
Om nu een C1 rijbewijs te gaan halen en na slagen wijzigt de wet dan is dat zonde van tijd, geld en energie.
Om nu een C1 rijbewijs te gaan halen en na slagen wijzigt de wet dan is dat zonde van tijd, geld en energie.
- Zwerfsteen
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
- Locatie: gemeente Albrandswaard
Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?
Als dat al gaat gebeuren dan denk ik dat je al heel wat jaren plezier van je C1 zult hebben.
Mits je nu begint met lessen.
Mits je nu begint met lessen.
Groet,
Leny en Pieter
Leny en Pieter
- Marco Polo
- Berichten: 27413
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?
Inspraak zal beoordeeld moeten worden.
Volgende maand nog rapportages.
Besluit over een eventuele wijziging zal op zijn vroegst 2e helft van dit jaar zijn.
En dan moet nationale wetgeving nog aangepast worden.
Kan ook zo maar een half jaar tot een jaar duren (gemiddeld zo’n 200 dagen dacht ik).
Volgende maand nog rapportages.
Besluit over een eventuele wijziging zal op zijn vroegst 2e helft van dit jaar zijn.
En dan moet nationale wetgeving nog aangepast worden.
Kan ook zo maar een half jaar tot een jaar duren (gemiddeld zo’n 200 dagen dacht ik).