Rijbewijs B naar 4250 kg?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
willemzon
Berichten: 1758
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door willemzon »

Qua kosten, dat viel nog wel mee, mijn inziens. Ik was 1100 euro in totaal kwijt.
Gedoe tja, ligt er aan wat je gedoe noemt.
Alles is online te regelen
Medische keuring. Ik stond met een kwartier buiten.
Online afspraak gemaakt voor theorie.
Online theorie geleerd van de nkc, was wel een paar dagen stampen.
S, morgens geoefend op een klein vrachtwagentje, onze eigen camper was groter, eind van diezelfde dag afrijden.

Gr willem.
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
Tiemen
Berichten: 218
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 22:12
Locatie: Zwolle

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Tiemen »

Mijn echtgenote was 1250,- kwijt voor de hele handel. Van aanvraag tot pasfoto en alles wat er tussen zit. Vind het nog wel meevallen. Theorie van de NKC en nog wat aanvullende boeken gekocht die ze ook weer verkocht heeft.
Hymer T 780 Mercedes Benz met 170 pk motor. MTM 4500kg. Zonnepanelen 390 WP, HH accu 150 Ah Lithium in combi met 95 Ah AGM accu. Hpc levelsysteem
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27463
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Marco Polo »

Die Duitsers van RI hadden het dan wel heel spannend gemaakt.
Een 7 daags cursus bij een instituut inclusief theorie.

Afbeelding

Nou was ik dat volgens mij ook wel kwijt nadat ik de eerste keer zakte voor C ;-)

Maar zij lesten wel in stijl :D

Afbeelding

Of eigenlijk met Flair :D :D :D

Nog een paar aanvullende kosten:

Afbeelding
Keuren doe je bij ons voor net de helft met eigen verklaring erbij.
En verplichte EHBO cursus kennen we bij ons niet.
tonic
Berichten: 2455
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door tonic »

Zoals wel vaker hier op de site zal het C1 rijbewijs pas omarmt gaan worden als het GRATIS is.
Dan ineens ziet iedereen het nut en de noodzaak :lol3:
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8684
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door seth_space »

Blijft toch opvallend die C sekte :lol3:

Dit gaat over rijbewijs B gewichten mocht je dat weer eens ontgaan zijn :bow: :cheers:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27463
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Marco Polo »

3500kg
Niks mis mee toch?
Bevalt het je niet dan doe je nog effe een rijopleiding erbij en dan mag je meer :P :D
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8684
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door seth_space »

Ik dacht al dat je het gemist had ;)

Nee het gaat over 4250KG.
Rijbewijs B naar 4250 kg?
:thumbup:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
tonic
Berichten: 2455
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door tonic »

En dat zou GRATIS zijn! Nou dan zijn er hier een groot aantal helemaal voor. Zal het maar geen GRATIS sekte noemen :lol3: :lol3: :lol3:
Paul123
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 31 mei 2020, 11:08

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Paul123 »

De eisen voor het C1 rijbewijs zijn hier in Duitsland helaas een stuk strenger dan in Nederland. Naast minimaal 12 x 90 minuten theorie lessen zijn er dan ook nog de minstens 5 praktijkuren.

Heb gekeken of ik als Nederlander in Nederland een cursus in een dag kon doen maar dat mag dus niet als niet ingezetene.

Daarvoor is het hier mogelijk om in een dagje het B96 te halen, waar je in Nederland alleen BE kunt doen in dat geval.
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Wim Corduwener »

des schreef:
zo 06 jun 2021, 17:26
In België is 1 keuring.
Qua rijbewijzen is België sowieso wat later: het rijbewijs in België werd pas in 1967 geïntroduceerd. Dat kon zonder enige vorm van examen worden opgehaald. Het praktijkexamen werd tien jaar later in België ingevoerd.
Er rijden dus nog steeds senioren rond die nooit rij-examen hebben gedaan. :wtf:
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27463
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Marco Polo »

Wel aardig om te zien dat blijkbaar voor de Duitsers het uitgebreide en dure opleidingstraject het echte struikelblok is.

NKC haakt hierbij aan en kan het financiële aspect eigenlijk niet als motivatie gebruiken omdat je hier voor nog niet de helft in een paar uurtjes - ex theorie - je C1 kan halen.

Dus maak je er maar van dat de fabrikanten niet meer tegen dit gewicht kunnen bouwen - vanwege allerlei veiligheidsvoorzieningen en milieu-eisen - en tegelijk voldoende laadvermogen bieden :D

Maar met steeds modernere materialen en technieken blijken ze dit wel te kunnen.

De Duitsers zijn veel realistischer en erkennen dat de vraag naar luxe toeneemt.
En dat dit ook een aanslag betekent op het laadvermogen.

Ad-blue installatie op een Ducato betekent 45 kg extra erbij heb ik wel eens gelezen.

Extra lood-zuur batterij van een beetje capaciteit.
Omvormertje
Paar zonnepaneeltje.
Zijn de keuzes die de eigenaren zelf maken.
Maar brengen bij elkaar waarschijnlijk meer gewicht in de schaal dan de verplichte items.

En dan is het ineens wel een probleem om die 2e keuze ook te maken; een groter rijbewijs ;-)

Want we zijn geen chauffeurs
En we rijden voorzichtig :D

Uiteindelijk draait het hele verhaal van de gewenste verhoging toch weer om geld.
Goedkope chauffeurs - met B rijbewijs - voor de koeriersdiensten.
En goedkoop meer luxe in je camper kunnen stoppen zonder bijkomende verplichtingen.
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door des »

Wim Corduwener schreef:
zo 06 jun 2021, 22:33
des schreef:
zo 06 jun 2021, 17:26
In België is 1 keuring.
Qua rijbewijzen is België sowieso wat later: het rijbewijs in België werd pas in 1967 geïntroduceerd. Dat kon zonder enige vorm van examen worden opgehaald. Het praktijkexamen werd tien jaar later in België ingevoerd.
Er rijden dus nog steeds senioren rond die nooit rij-examen hebben gedaan. :wtf:

Klopt mijn moeder is 80jaar,heeft nooit de rijschool gezien, rijd wel nog rond, de evolutie in het verkeer voor deze mensen is gaandeweg gekomen, in die tijd reden nog niet veel auto's rond.
Dag van vandaag, is het serieus veranderd, en zitten ook nog veel gekken op de baan, vind persoonlijk dat sommige chauffeurs hun rijbewijs moeten afgepakt worden, als beroepschauffeurs zie ik gekke dingen elke dag opnieuw. En het zijn niet de derde leeftijd chauffeurs.
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8684
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door seth_space »

Nee, de verhoging gaat niet over geld naar over veiligheid.
Niet meer luxe, aangezien veiligheid geen luxe hoort te zijn.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
FrS
Berichten: 1006
Lid geworden op: zo 16 okt 2005, 20:30

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door FrS »

Mickel Moen schreef:
vr 19 feb 2021, 12:25
Ik heb het ook gelezen. Nu speelt het voor mij niet zo. Ik heb geen plannen naar veel zwaarder.

Echter....... Kan iemand mij uitleggen waarom dit zo goed is. Ik ben niet echt onder de indruk van de argumenten.
Er zijn zat mensen die met gemak zonder C rijbewijs groot materieel kunnen besturen en er zijn er die nog moeite hebben met een Panda.

Het argument van de fabrikanten die steeds zwaarder construeren vind ik niet zo steekhoudend. Die gaan ook op de grens van 4250 kg zitten.

Dus wat is het dan wel?
hoeveel mensen kunnen er op de spiegels achteruit rijden? allemaal een cameraatje nodig. Een paar lessen op een vrachtwagen (motorwagen) en je weet wat het inhoud om met meer als 3,5 ton op de weg te zitten, o.a. remmen.
Plaats reactie