Rijbewijs B naar 4250 kg?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
ger47
Berichten: 94
Lid geworden op: do 16 jul 2020, 21:31

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door ger47 »

Hymer s710 schreef:
C rijbewijs verplichten voor iedere bestuurder van een camper boven de 3500 kg , leren ze tenminste rijden als beroepschauffeur zie ik veel onkundige figuren met een grote camper rijden en ook de snelheid begrenzen tot 90 km/u





Dat zouden dus best mensen kunnen zijn met het C1 rijbewijs.........

Zelf zie ik beroepschauffeurs rijden, waarvan ik dan weer denk, die zou echt voor de 2e keer zijn rijbewijs niet halen...
Laatst gewijzigd door ger47 op vr 07 mei 2021, 17:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80325
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Dafluc »

Het C (of C1) rijbewijs is al verplicht voor campers boven de 3500 kilo. En van die regeltjes over de lading gaat een camperaar heus niet beter rijden. Snelheid naar 90 lijkt me eerder onveilige situaties in de hand werken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Zwerfsteen »

Nu zal ik wel tegen heilige huisjes aan schoppen maar de aanname dat iedere beroepschauffeur ook kundig is, is natuurlijk flauwekul.
Net zoals iedere arts per definitie niet een goede hoeft te zijn.
Dit geldt trouwens voor alle beroepen.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80325
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Dafluc »

Dat gezegd zijnde, laten we er verder geen wedstrijdje wie het beste rijden kan van gaan maken. Daar heeft niemand iets aan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door de Jonckheer »

Natuurlijk is niet elke beroeps chauffeur ook een goede chauffeur, er zitten genoeg kneuzen en aso's tussen. Wat wél het geval is is dat iedere beroeps routine heeft door de vele kilometers en hij weet de maten van zijn wagen anders rijd ie elke dag een berg schade. Zo'n "opleiding" is een wassen neus, chauffeur word je op de weg, niet in de schoolbanken.

Als ik wel eens zo'n plastic camper met 130 of meer voorbij zie rossen (in Duitsland dan he) denk ik wel eens "waar is de brand?" en stel dat die een klapband krijgt, dan vallen er doden. Als wetgever zou ik de max snelheid voor campers op 100 zetten want waarom moet het sneller? Je bent met vakantie, toch niet op de vlucht?
Laat mij nou maar met 85 a 90 op de weg zijn, hard zat en ik kom er ook al is het 10 minuten later, het zou wat...
jabe
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 18 okt 2015, 13:20

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door jabe »

Don Esteban, bedankt voor de bijval met als toevoeging; als je start met camper rijden zou een verplichte rijvaardigheidstoets zeker niet verkeer zijn.
Rij je echter al jaren camper en veranderd er feitelijk niets aan het voertuig behalve het aantal kilo's, net als in jouw geval, is er volstrekt geen toegevoerde waarde van een extra training of een C1. Dat is natuurlijk wel anders als je in een Liner stapt van 9m en 7 ton (soms met aanhanger met auto) Dan lijkt me, ook als je al een andere camper hebt gereden, een toegespitste rijvaardigheidstraining niet verkeerd. Maar dat is van alle camperaars maar weinige gegeven.
metatoon
Berichten: 9611
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door metatoon »

Wat snelheid betreft en onderbouwing daarvan,helemaal met Nico eens.
Je bent op pad om juist uit de haastige vernielzucht van het milieu te ontsnappen.
Je gaat toch ook niet je wekker zetten tijdens camper reizen!

Gr. Toon.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Marco Polo »

Makkelijk gezegd als je pensionado bent :P :-)

Grappige is overigens dat het jagen en jakkeren, zeker in meer bebouwde omgevingen door C of C1 examinatoren hardhandig afgestraft word.

(Evenals het pakken van stoepranden en straathoekjes overigens ;-)).

Als de rijopleiding het ene oor in en het andere weer uitgaat heb je er ook niet veel aan. Maar die mensen zijn sowieso niet te verbeteren net zoals de aso’s en de kneusjes bij de beroepschauffeur waarschijnlijk.
Laatst gewijzigd door Marco Polo op vr 07 mei 2021, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Zwerfsteen »

Vorig jaar toch een wekker moeten zetten om op tijd één van de laatste ferry's vanuit Marokko te halen. 8-)
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door B1gcheese »

Ik ben nog lang geen pensionado, maar kom nooit boven de 110 op de teller. Dat is hard zat met een gewicht van 4 ton. Maar dat wil niet zeggen dat we alle tijd hebben. In drie weken moeten we het land van bestemming hebben bereikt, daar hebben rond getoerd en weer naar huis zijn gereden.

Wat mij betreft mogen de rijbewijsregels zo blijven, al is dat verlengen van C1 elke 5 jaar toch wel een pijn in de bips. We hebben een keer meegedaan aan een NKC rijvaardigheidstraining en ik heb mijn ogen uitgekeken. Mensen weten soms totaal niet hoe groot hun voertuig eigenlijk is, of hoe het ook alweer zat met die regeltjes. Toppunt was toch wel iemand die de busbaan nam. Want hij reed in een buscamper.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
metatoon
Berichten: 9611
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door metatoon »

Marco.

Ook tijdens drukke arbeids proces ,juist in vakantie geen haast.
Ook niet voor campings (Toender tijd geen camperpl)die zich aan middagrust of sluitings tijden hielden .

Gr. Toon :cheers:
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op do 02 nov 2023, 2:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door marjasjaak »

@Don Esteban,
Ik moest even op mijn rijbewijs kijken, heb: AM,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE en ook nog een Traktor. :-B
Inderdaad heb je als camperaar niks aan theorie wetgeving over rijtijden ed.

Onze zelfbouw Ducato L4 weegt totaal vakantieklaar inclusief mud piepers volle tanks 3450kg. (en dan zitten wij er ook nog bij)
We zouden nog kunnen upgraden naar 4500kg gezien de technisch toegestane maximum aslast volgens kenteken.

Maar sommige B-chauffeurs mogen wel wat extra training gebruiken.
Zag vorig jaar een nieuwe huurcamper op een brug klem staan, waar toch duidelijk een bord stond max 2,20 breed.
Zo'n trainingsdag bij NKC zou voor een aantal coureurs handig zijn, je krijgt dan ook nog korting op je camper verzekering.
Sjaak.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8598
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door seth_space »

Met een c briefje ga je niet beter rijden in een 4250kg camper.
Dus het is leuk dat er zo reclame gemaakt wordt voor C, maar daar gaat het niet over.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie