Rijbewijs B naar 4250 kg?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
jabe
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 18 okt 2015, 13:20

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door jabe »

Omdat ik op het punt sta een andere camper te kopen vind ik dit een interessante discussie.
Wat ik niet begrijp is de veronderstelling dat bij het oprekken van het gewicht limiet ook de producenten van campers dat doen zodat het probleem blijft. Waarom zou men? De doelgroep voor een camper met meer laadvermogen wordt toch groter want je hoeft immers niet eerst C1 te halen, iedere 5 jaar een medische keuring en een nieuw rijbewijs aan te vragen. Nu rijden veel van deze mensen in een camper die overbeladen is met alle risico's van dien. in het VK krijg je automatisch C1 als je rijbewijs van voor 1997 is. In de EU mag je met rijbewijs B 750 kg achter je camper hangen wat dus betekent dat je 4250 kg bij je hebt. Met BE mag je zelfs < 3500 kg achter je camper hangen wat resulteert in 7000 kg totaal gewicht.
Mij lijkt een simpele aanpassing dat het totale gewicht niet meer mag zijn van 4250 kg voor een rijbewijs B met aanhanger de oplossing. Heb je zelf de keuze of je het in de camper stopt of op een aanhanger voor bijv. een motor. :-B
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Atoz »

Eindeloze en zinloze schrijfsels wat de regering moet doen om een B rijbewijs aan te passen aan een te dikke camper.

Die fabrikant heeft een doelgroep, de kopende welwillende luxe zoekende mens.
Die mens wil vooral veel luxe en bling bling. Liefst mooier dan bij de buren.
En dat draagt er allemaal mee bij er de camper uiteindelijk toch weer te zwaar is.

Ik vroeg ooit eens aan de grootste Belgische verkoper, ''waar blijf je met je spullen'' ?
Antwoord: onbelangrijk! Als je 's morgens in dat bed wakker wordt denkt de klant wauw hoe mooi.
Dus die producent denkt aan heel andere dingen en deze waar de koper zou aan moeten denken.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door marjasjaak »

Met een E opleiding (aanhanger examen) leer je toch hoe je veilig kunt omgaan met een zware aanhanger.
Voor het besturen van groot formaat campers is voor veel zondag bestuurders een C1 rijopleiding toch wel handig.
C1 opleiding mag van mij wel blijven bestaan, alleen de geldigheid oprekken naar 10 jaar (net als B) zou wenselijk zijn.
Sjaak.
Laatst gewijzigd door marjasjaak op vr 07 mei 2021, 11:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13338
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door hathi »

Deze keer zit je er naast Atoz :-B .....,Het is de EU,die alsmaar meer veiligheidsvoorschriften,en technische hulpmiddelen( ook voor het milieu) VOORSCHRIJFT,en in wetten vastlegt,......zodat de fabrikant,aan het voorgeschreven 3500 kg gewicht,niet meer kan voldoen, dus dit hele verhaal komt niet expliciet van de gebruiker,(al vind deze het wel fijn :-B )...maar komt toch echt vanuit de Camper fabrikant/ bouwer, en Nu word hun probleem terug neergelegt bij de EU,zodat die hun probleem,op kunnen lossen,en dit is dus een oplossing ,waar op een vrij simpele manier gehoor aan gegeven kan worden,en gaat dus buiten de gebruiker om........P.s. Lieverkoekjes bakt men niet binnen de EU,zoveel soorten,kunnen ze ook helemaal niet zoals hier dikwijls gevraagd word, :hug:
Laatst gewijzigd door hathi op vr 07 mei 2021, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door marjasjaak »

@hathi
Een kleine camper blijft gemakkelijk onder 3500kg, het zijn toch vooral de grotere formaten die de 3500kg grenzen benaderen.
Wil je onder de 3500kg blijven dan zal je een kleinere lichtere camper moeten kopen.
Koop je een grote zware camper, dan ook een opleiding, om deze veilig te kunnen besturen.
Sjaak
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13338
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door hathi »

Ik denk Marja Sjaak,dat je dat beter aan de EU over kan laten, het zal niet voor niets zijn,dat deze aanvraag gedaan is ,....en de grote Camperlanden,bepalen,nu eenmaal, niet bv Nederland,..met het relatief kleine Nieuwe camper aantal :?:al willen ze dan graag alles bepalen :-B
Hans
jabe
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 18 okt 2015, 13:20

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door jabe »

@haiti

Volgens mij heeft het minder met groot of klein te maken dan wat je mee zou willen nemen.
Als je net als wij 3 maanden aan een stuk op pad wilt heb je iets meer bij dan voor een normalen vakantie. In dat laatste geval ben ik het met je eens.

Maar hou je van wat luxe en zekerheid moet je alles maar eens op tellen, Reserve wiel, gereedschap, schotel, zonnepaneel, HH accu(s), 2 e-bikes en in ons geval een levelsysteem (slapen slecht als de camper niet waterpas staat) en vergeet de passagier niet (60 of 80 kg :P ) maakt ook een verschil.
Dan nog water en afvalwater en hebben we nog niet over kleding en eten/drinken. Voor mij zou dan 250 kg extra toch wel fijn zijn.
Ben wel benieuwd wat jouw camper met inhoud weegt en hoe groot dat in jouw geval een kleine camper is. Die van mij is 660 cm en het past nu net
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Don Esteban »

>>Koop je een grote zware camper, dan ook een opleiding, om deze veilig te kunnen besturen.<<
Sjaak, heb je C1? Ik noem het nauwelijks een opleiding. De theorie is voor een veel te groot deel een brok kennis voor vrachtwagenchauffeurs waar je als camperaar geen fluit aan hebt. Welke toegevoegde waarde heeft de praktijk dan? Achteruit zetten? Op je uitzwaai letten?
Ik ben akkoord met een opleiding. Maar dan een echter camperopleiding met aandachtspunten toegespitst op de camper en niet op een Iveco vrachtwagentje. Anticiperen, rijstijl aanpassen aan de situatie ter plekke, rijstijl aanpassen aan je gewicht, rustig schakelen, de afmetingen van je camper kennen en daar naar handelen, je camper weten te bedienen ook als hij stil staat, enz. enz.

Ik heb C1 in eerste instantie gehaald om meer speling te hebben met het laden. Technisch mag de camper af fabriek 3850 wegen maar hij stond in het kentekenbewijs op 3500/3500 zodat B rijbewijs voldoende was. (zoals bij veel campers het geval is)
Mijn Hymer B 514 weegt zonder luxe al zeer snel meer dan 3500 kg. Met ledig gewicht 3020 op de weg heb ik nog 480 kg over om te laden. Maar die 3020 is het gewicht zonder opties en accessoires zoals luifel, satelliet antenne, solar, gasflessen, 2e HH accu, water, fietsenrek, bijrijder. Ja, bijrijder want het ledig gewicht is inclusief maar één persoon van 75 kg.
Normaal beladen op de weg weeg ik 3725 kg en dan heb ik echt geen zakken aardappelen bij me...
Rijd ik onveilig als ik deze camper bestuur met B rijbewijs? En rijd ik hem plots veilig als ik het C1 rijbewijs op zak heb en de camper opgekeurd is geworden? Natuurlijk NIET.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13338
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door hathi »

Ja Jabe,je hebt natuurlijk gelijk......maar je kan nu wel doorgaan over het wel of niet meenemen van gewicht,en de huidige ( kromme) regels, ...maar intussen vergeet je waar het om gaat,dit verzoek is neergelegt door alle grote bedrijven,welke Campers produceren/ exploiteren,en daar aan gekoppeld,hun werkgelegenheid ! ..Niet door de eindgebruiker, daarom heeft het geen zin,dat zijn rand verschijnselen,...wij hebben er geen invloed op, het gaat tussen deze partijen,wij mogen het resultaat, accepteren, meer niet :-B
Laatst gewijzigd door hathi op vr 07 mei 2021, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Zwerfsteen »

En met alleen het rijbewijs ben je er niet, de tmm op het kentekenbewijs moet ook geschikt zijn.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13338
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door hathi »

Ja Zwerfseen,dat is Nu ook al aan de orde,bij de meestal oudere Campers,....of dacht je dat die Te lichte chassis,nog gemaakt gaan worden, nee.het gaat om de productie,van de toekomstige,nieuwe Campers,beide partijen,in deze kijken nu eenmaal in de toekomst,niet terug,...immers die centen waren al lang binnen :P
Hans
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Wim Corduwener »

Don Esteban schreef:
vr 07 mei 2021, 13:00
Rijd ik onveilig als ik deze camper bestuur met B rijbewijs? En rijd ik hem plots veilig als ik het C1 rijbewijs op zak heb en de camper opgekeurd is geworden? Natuurlijk NIET.
Nee je rijdt vast net zo veilig als je camper wat zwaarder is, maar er zijn natuurlijk regels. Als je in een camper rijdt met bijvoorbeeld 10 zitplaatsen, dan moet je een D-rijbewijs hebben en maakt die ene extra stoel qua veiligheid erg veel uit? Vast niet, maar ergens wordt er een grens getrokken.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Zwerfsteen »

Wat ik denk doet er niet zoveel toe Hans, waar het om gaat is dat de overheid de rijbewijsaanpassing moet toestaan en ook nog de max 3500kg moet verhogen.
Iedereen zal wel benieuwd zijn waar het uiteindelijk op uit draait.
Groet,
Leny en Pieter
Hymer s710
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 13:35

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Hymer s710 »

C rijbewijs verplichten voor iedere bestuurder van een camper boven de 3500 kg , leren ze tenminste rijden als beroepschauffeur zie ik veel onkundige figuren met een grote camper rijden en ook de snelheid begrenzen tot 90 km/u
Plutôt une étoile dans le pare-brise que sur la calandre
Plaats reactie