Rijbewijs B naar 4250 kg?
Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?
Hebben ze in Friesland andere verkeersregels dan?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?
Dat is dan ook de reden dat er diverse regels zijn ivm het toegestaan gebruik van Wat achter B mag de een 750kg de ander 3500kg en weer een ander onbeperkt als het voertuig het maar toestaat. Elke keer door aanpassingen om toch vooral de grote en gewicht te verminderenjdnoordenbos schreef: ↑ma 01 mar 2021, 19:16typisch nederland ikzelf zou het fijn vinden dat het gewicht naar 4250 gaat mits de camper daar voor geschikt is zie ik geen probleem het rare is dat ik met mijn BE gewoon met een fifthwheel 7ton mag rijden en de combi s zijn vaak rond de 13 a 15 meter dit lijkt mij veel onveiliger dan een camper van 6 a 7 mtr die ietsje zwaarder is dan 3500
Gr. Aad
- seth_space
- Berichten: 8671
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?
Ze kennen ze daar blijkbaar beter
Voorbeeld:
En een bijpassende combo op B-E is ook beschikbaar.Het oude BE-Rijbewijs (vóór 19-1-2013):
Bij het oude BE-Rijbewijs werd veel meer gekeken naar de technische specificaties van het trekkende voertuig. Een extra RDW-keuring (helling- en remproef) kon het totale combinatiegewicht (trekkend voertuig met oplegger) vrij eenvoudig verhogen naar bijvoorbeeld 10 ton (hier komt de uitspraak 10 ton combinatie vandaan).
De wet zegt dat je bij een oud BE-Rijbewijs maximaal vijf keer het netto schotelgewicht als trekgewicht mag gebruiken.
Voorbeeld:
We gaan uit van de exact dezelfde trekker zoals met het nieuwe BE-Rijbewijs.
De schoteldruk is 3.500 (max. gewicht) minus 2.275 kilo, dus 1.225 kilo.
Het trekgewicht (maximale opleggergewicht) is vijf keer 1.225 kilo, dus 6.125 kilo.
Als het eigen gewicht van de oplegger in dit voorbeeld 2.100 kilo is, bedraagt het netto laadvermogen van de combinatie dus 4.025 kilo
Een verschil dus van 1.400 kilo trekgewicht en dus uiteindelijk ook laadvermogen tussen het oude- en nieuwe BE-Rijbewijs met precies dezelfde combinatie.
De BE-Combi 3500PLUS combinaties en het BE-Rijbewijs:
De BE-Combi 3500PLUS Combinaties zijn feitelijk voor de wetgeving ook trekker met oplegger combinaties en hiervoor gelden dezelfde regels.
De BE-Combi 3500PLUS Combinaties worden echter te allen tijde op maximaal 7.000 kilo gebouwd en daarmee geschikt voor beide BE-Rijbewijzen.
Bij de toelatingskeuring door het RDW worden de toelaatbare gewichten van zowel de trekker als de oplegger altijd exact op elkaar afgestemd zodat de gewichten altijd kloppen.
https://www.agritrader.nl/be-trekker
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?
Wat ik in deze (inmiddels 21-pagina-tellende draad) nog niet heb terug kunnen vinden (lijkt vooral te gaan over wel/niet een goed idee): is er iemand die weet hoe dit daadwerkelijk op de politieke agenda staat? Hebben de genoemde belangenorganisaties nou werkelijk zo'n vinger in de pap om dit voor elkaar te krijgen binnen afzienbare tijd (een jaar?)? Iemand die de Europese lobby wat beter kent?
Laatst gewijzigd door Tompster op di 02 mar 2021, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?
Geen kans, de komende 10 jaar gok ik zo,
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Rijbewijs B naar 4250 kg?
De uitzondering voor lichte vrachtwagens (bestelwagens) met schone aandrijving op de 3500 tons grens is mogelijk op basis van bestaande Europese wetgeving.
Maar tot nu toe heeft alleen Spanje dit vast in de wetgeving opgenomen.
Andere landen in de EU werken met ontheffingen voor bepaalde categorieën voertuigen (E-aandrijving in NL, hulpverleningsvoertuigen in D bijvoorbeeld).
Maar tot nu toe heeft alleen Spanje dit vast in de wetgeving opgenomen.
Andere landen in de EU werken met ontheffingen voor bepaalde categorieën voertuigen (E-aandrijving in NL, hulpverleningsvoertuigen in D bijvoorbeeld).
- seth_space
- Berichten: 8671
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?
Er zijn inderdaad al geruime tijd uitzonderingen op de 3,5T grens mogleijk. Daartoe worden speciale regelingen voor landen getroffen.
Voorbeeld: https://ec.europa.eu/transparency/regdo ... PART-1.PDF
Of al sinds 2006 de B met code 96 binnen de EU. ( dus 4250KG)
https://unece.org/DAM/trans/main/wp1/wp ... gories.pdf
Kortom, ja er is een beweging gaande die verder ondersteunt zal worden door de al eerder gemelde toename in gewicht van B voertuigen als gevolg van veiligheids toepassingen. Kreukelzones, kooiconstructies en electronsiche toepassingen nemen steeds mee gewicht in.
Of dit daadwerkelijk binnen NL wordt omgezet in regelgeving blijft de vraag. Het kan snel gaan als er draagvlak is.
Voorbeeld: https://ec.europa.eu/transparency/regdo ... PART-1.PDF
Of al sinds 2006 de B met code 96 binnen de EU. ( dus 4250KG)
https://unece.org/DAM/trans/main/wp1/wp ... gories.pdf
Kortom, ja er is een beweging gaande die verder ondersteunt zal worden door de al eerder gemelde toename in gewicht van B voertuigen als gevolg van veiligheids toepassingen. Kreukelzones, kooiconstructies en electronsiche toepassingen nemen steeds mee gewicht in.
Of dit daadwerkelijk binnen NL wordt omgezet in regelgeving blijft de vraag. Het kan snel gaan als er draagvlak is.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Rijbewijs B naar 4250 kg?
De periode van 5 jaar ontheffing hier in NL loopt dit jaar weer af volgens mij.
Zou zomaar kunnen dat dit net zoals in Spanje in de wet wordt opgenomen.
Schone aandrijving
Vrachtvervoer
Geldig binnen de landsgrenzen.
Zou zomaar kunnen dat dit net zoals in Spanje in de wet wordt opgenomen.
Schone aandrijving
Vrachtvervoer
Geldig binnen de landsgrenzen.
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?
Blijkbaar heeft er net een consultatie gelopen over de ervaringen met de derde rijbewijs richtlijn van 2013.
https://www.raivereniging.nl/artikel/ni ... raagd.html
Misschien dat daar de komende tijd nog wel wat uit komt!?
https://www.raivereniging.nl/artikel/ni ... raagd.html
Misschien dat daar de komende tijd nog wel wat uit komt!?
- seth_space
- Berichten: 8671
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?
Daar is concreet al de beperking uitgekomen die ik eerder aanhaalde vwb de trekker/oplegger gewichten voor en na 2013 BE rijbewijzen.
10T versus 7T
Maar inderdaad, de discussie loopt al een tijdje. En nu is de input periode afgesloten dus... En ambtelijke molens draaien soms langzaam.
10T versus 7T
Maar inderdaad, de discussie loopt al een tijdje. En nu is de input periode afgesloten dus... En ambtelijke molens draaien soms langzaam.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?
De ontheffing voor e-voertuigen in NL loopt niet dit jaar af maar over ruim 2 jaar.
https://www.raivereniging.nl/artikel/ni ... ceerd.html
Alleen N2 voertuigen.
Voor die tijd zal er niet veel veranderen in de wetgeving lijkt me!?
Zeker niet op het gebied van M1 categorie.
https://www.raivereniging.nl/artikel/ni ... ceerd.html
Alleen N2 voertuigen.
Voor die tijd zal er niet veel veranderen in de wetgeving lijkt me!?
Zeker niet op het gebied van M1 categorie.
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?
Mogelijk is dit antwoord op je vraag:Tompster schreef:Wat ik in deze (inmiddels 21-pagina-tellende draad) nog niet heb terug kunnen vinden (lijkt vooral te gaan over wel/niet een goed idee): is er iemand die weet hoe dit daadwerkelijk op de politieke agenda staat? Hebben de genoemde belangenorganisaties nou werkelijk zo'n vinger in de pap om dit voor elkaar te krijgen binnen afzienbare tijd (een jaar?)? Iemand die de Europese lobby wat beter kent?
https://www.rvo.nl/subsidies-regelingen ... rijbewijsC
Onduidelijkheid verloop experiment
Het is nog onduidelijk of het experiment na de proefperiode wordt verlengd. Als er geen verlenging komt, moeten chauffeurs voor hun werk alsnog een rijbewijs C halen.
Ook is het nog onbekend of er nieuwe EU-wetgeving komt. De pilot onderzoekt of dat zinvol is. Mocht er toch aangepaste wetgeving komen, dan kan het zijn dat die niet of slechts deels aansluit op de situatie in de pilot. Houd u daar rekening mee met uw beslissing om al dan niet deel te nemen.
Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?
Mijn echtgenote heeft vanmorgen bericht van de rijschool gehad dat ze 11 maart praktijk examen mag doen voor C1. Dit is inmiddels het 3e geplande examen. De vorige 2 data zijn gecanceld i.v.m. Corona.
Nu maar hopen dat deze doorgaat. Drie maal is scheepsrecht.
YEP, C1 is binnen, ondanks de storm. Trots op haar. Laat nu de camper maar komen.
Nu maar hopen dat deze doorgaat. Drie maal is scheepsrecht.
YEP, C1 is binnen, ondanks de storm. Trots op haar. Laat nu de camper maar komen.
Hymer T 780 Mercedes Benz met 170 pk motor. MTM 4500kg. Zonnepanelen 390 WP, HH accu 150 Ah Lithium in combi met 95 Ah AGM accu. Hpc levelsysteem