Rijbewijs B naar 4250 kg?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door seth_space »

Als je C1 probleem enige urgentie heeft zou ik nooit wachten op Europese besluitvorming die vervolgens door Nederland moet worden overgenomen.
Dus snel beginnen met je rijopleiding.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Wim Corduwener »

Voor de kampeerders die al een C-rijbewijs hebben zal het niet zoveel uitmaken, behalve dan dat als ze in een 4250 kg-camper rijden, ze hun C-rijbewijs op den duur kunnen laten vallen en niet elke vijf jaar medisch gekeurd hoeven te worden.
Verhuurders van busjes kunnen hun wagenpark dan opwaarderen naar een hoger gewicht. De Oost-Europese B-chauffeurs mogen in hun busjes met huif dan meer gewicht vervoeren en ik weet niet of de transportsector daar erg blij mee zal zijn. Tsja, en de rijscholen die C-lessen in hun pakket hebben natuurlijk ook niet.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
wvansl
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 27 apr 2015, 11:00
Locatie: Zweden
Contacteer:

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door wvansl »

Als dit er door zou komen zou het eigenlijk ook logisch zijn dat al de landen die extra tol vragen voor 3.500kg+ de grens zouden aanpassen aan 4.250kg

Maar dat zal wel niet gebeuren helaas
🚍 Campers:
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Wim Corduwener »

Ik weet niet of dat nou per se logisch is. Als de tolwegen hun tarieven zouden aanpassen, dan is dat niet gunstig voor de inkomsten en ze zijn dat waarschijnlijk ook niet verplicht.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Marco Polo »

Is ook niet logisch.
De dure tol is vaak gericht op beroepsgoederen vervoer.
Een eventuele verhoging van het gewicht ook.
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door isoplus »

Toen ik nog een 3500 kilogram plus camper had ging het nooit over het gewicht bij de tolpoortjes, wel over de aanhanger, de hoogte van de camper, het aantal assen van de camper en hetzelfde van de aanhanger. Dat was in de tijd van handmatig tol afrekenen en ook nu met een badge.
Het is voor een tolgaarder niet te zien of je camper zwaarder weegt dan 3500kg, was het wel zo dan zouden er heel wat overbeladen campers een hogere rekening krijgen :wink:
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Marco Polo »

Oostenrijk hebben we het met name over denk ik en Zwitserland.
willemzon
Berichten: 1751
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door willemzon »

Als het er al door zou komen, dan ben je zo weer een paar verder volgens mij.


Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
beer1952
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 12:45

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door beer1952 »

Ik juich dit initiatief toe.
Geef en gun iedereen toch een beetje de ruimte en plezier.
Ook ik heb met een camper van 10 meter een coast-to-coast reis gemaakt in de USA. Rijbewijs BE geen enkel probleem.
Ik woonde in LA, een stad met bijna 4 miljoen inwoners en op zijn minst even druk als hier in Nederland.
Heb daar een motor rijbewijs gehaald en dat werd niet erkend hier in Nederland. Weer theorie, rijlessen en examens. Geldklopperij en werkverschaffing bij de RDW. Ik zie dat er hier 16 rijbewijzen bestaan. Werkelijk Krankzinnig.
Al dat persoonlijke gezwets over veiligheid bij een ander. Kom eens een keer met cijfers en ongevallenratio's.
De 3500 KG limiet voor recreatieve voertuigen is dzz gewoon weer een bron van (bekeurings-) inkomsten van de overheid. Het is natuurlijk logisch dat een camper met een klein beetje comfort en ruimte als snel in de richting van 3500 kg gaat. Daar speelt de markt op in. Plus de verassing als je eens op een weegbrug gaat staan en dat vergelijkt met het gewicht van de fabrikant op het kenteken. Het lijkt me logisch voor mensen met gezond verstand dat je nooit over het (technisch) maximum gewicht van een camper gaat.
Over veiligheid gesproken. Het gros van de Nederlanders rijdt in van die mini koekblikken waarbij je vrijwel meteen bent overleden, of anders zwaar gewond bij een serieuze aanrijding. Zo licht- en uitgekleed mogelijk want lekker goedkoop. Daar hoor je niemand over.
Geef mij dan maar iets met meer massa.
C1 (is nu vrijwel C rijbewijs geworden): achter aansluiten in de RDW corona vertraging van ca 9 maanden.
Er zijn veel teveel regels. Alleen ademen is (nog) gratis.
If you don’t know where you’re going any road will take you there
- George Harrison -
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door tonic »

Je bedoelt zeker CBR ipv RDW? Want CBR gaat over de rijbewijzen
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Marco Polo »

En C1 is een beroepsrijbewijs.
Sta je zeker niet achteraan in de rij ;-)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door hathi »

Beer :thumbup:
Hans
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door AadenAnke »

Ik snap het niet dat C stelt niets voor toch dat rijden met groot spul ook niet kan elke l.. Die in een Kadett Polo of Clio zijn B tje heeft gehaald dus haal dat C tje geef die paar euro's uit en het probleem is opgelost toch? Of zijn het de euro's die de rem zijn? :lol:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door seth_space »

Het gaat niet over het c rijbewijs.
Het gaat over het aanpassen van gewichtsgrenzen aan actuele ontwikkelingen in de autotechniek.
Maar dat is reeds pagina's lang besproken.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie