Rijbewijs B naar 4250 kg?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27384
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Marco Polo »

Behalve Spanje werken een aantal landen - waaronder NL - tot nu toe met ontheffingen voor zover ik weet.
Spanje is vooruitgelopen op een verandering die ze uit de huidige evaluatie verwachten.
Ontheffingen en het nieuwe Spaanse B rijbewijs gelden alleen binnen de eigen landsgrenzen.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22691
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door PaulBng »

De richtlijnen omtrent wat je mag (niet kan!) met een B(E) rijbewijs zijn niet zo simpel.
Ik mag met mijn oude BE rijbewijs, simpel gezegd, rondrijden met een treingewicht van 7 ton. Meen ik te lezen.
Met mijn camper (max 3t5) mag ik 2t5 trekken. Da's dus 6 ton.

Ik neig een beetje de indruk te krijgen dat de C/C1/D E F G H etc rijbewijshouders menen dat ik (en alle andere B(E) rijbewijshouders) per definitie toch niet met bijv. 3850kg (opgetelde max aslasten) rond kan rijden.

Nou heb ik mijn rijbewijs (en voertuigen) pas 42 jaar. Dus mss moet ik nog wat ervaring opdoen?

Dat er wat eisen gesteld worden, kan ik me nog iets bij voorstellen.
Ik wil best wel een proef van kunde of zoiets afleggen, of daar praktijkles in krijgen.
Maar er is niemand die mij kan uitleggen waarom ik als privé bestuurder van een privé voertuig mij moet gaan buigen over rijtijdenbesluiten en allerlei andere administratieve rompslomp..

Ik kan mij dus in het betoog van haiti vinden...

Paul
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27384
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Marco Polo »

Waar leg je dan de grens Paul?
Op het moment dat er een onderstel onder zit wat op een vrachtwagen begint te lijken?
Bij 7500kg oid?
Beetje niveau klasse 3 rijbewijs D bijvoorbeeld.
Enkel assig aanhangertje erachter.
Moet iedereen ook nog wel kunnen hanteren.
Ton of 12 trein gewicht.
Zo’n zwaar voertuig merkt er niks van als er een aanhanger van 4,5 ton achter hangt.

Kan allemaal.

Als je het doet doe het dan gelijk goed :D
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27384
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Marco Polo »

Op zich is het ook wel weer heerlijk Nederlands dit onderwerp ;-)

“Mag het een onsje meer zijn misschien” :D :D :D
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27384
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Marco Polo »

Paul123 schreef:Is dat geen Europese regeling die alle EU landen in wetgeving moeten omzetten? In Duitsland is 4250 kg ook al sinds 2019 met B mogelijk voor vervoer van goederen met een elektro voertuig.
https://de.wikipedia.org/wiki/Führersch ... r_Klasse_B

Duitsland werkt blijkbaar niet met ontheffingen maar heeft een uitzondering - 1 van de vele - op Europees B voor in dit geval schone voertuigen die voor vrachtvervoer ingericht zijn.
Mag geen aanhanger achter dus max treingewicht is feitelijk lager dan de gemiddelde 3500kg camper met aanhanger.
En de gewichtverhoging boven 3500kg mag puur en alleen te wijten zijn aan het gewicht van de schone aandrijving (accu’s bijvoorbeeld_.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22691
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door PaulBng »

Wat ik bedoel te zeggen is dat het mss tijd wordt voor een rijbewijs C2. = C1 zonder die administratieve toestanden...


Paul
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door bently »

Wat die aanhanger betreft, kijk eens op je kenteken ! Een camper van 3.5 T zal in de meeste gevallen géén aanhanger van 2.5 T erachter mogen hangen.
Onze Hymer zelfs maar max. 1500 kg geremd !
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 498
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door GeMa »

Jammer dat discussies hier vaak verzanden in welles/nietes of in ieder geval tegenstellingen en oeverloze discussies.

Ja, de 3500 kg grens is discutabel, zoals iedere begrenzing is. En ja, voor de EU harmonisatie hadden landen eigen (afwijkende) regels voor o.a. campers. Het is er dus (in die landen) met de EU niet beter op geworden.

En ja, als je zoals ik A-BE hebt en plus 40 jaar rijervaring, met ook caravan en camper en daarnaast een camper rijtraining hebt gevolgd, vraag je je inderdaad af of allerlei administratieve regels voor beroepsgoederenvervoer mij een betere camper bestuurder maken. En ook die paar uur rijles bij een rijschool voor het C1 praktijk examen, maken mij ook niet opeens een andere (betere) camper chauffeur (alhoewel, alle beetjes helpen nietwaar).

En ja, met mijn BE mag ik nu in ons specifieke geval een samenstel van 3500 kg (camper) en 2000 kg (aanhanger) berijden, maar het camper gewicht verhogen van 3500 naar 3850 (max. technisch toelaatbaar) mag niet. Dat voelt raar en oneerlijk.

Maar dat is helaas vaker het geval met algemeen geldende regels, die pakken niet voor iedereen even goed uit.

Overigens vind ik het een prima initiatief om via de diverse belangengroepen te lobbyen voor een andere (betere) regeling voor ons, maar stel je daar niet al te veel van voor. Ik weet zo'n beetje wel hoe het gaat in de politiek, het worden oeverloze onzinnige discussie door politici die er zelf weinig of niets van snappen en als er al iets uitkomt, dan wordt dat een slap compromis en duurt het nog jaren voordat er iets verandert.

Daarom, gebruik je gezonde verstand, houd de belading van je camper in de gaten en rij niet als een dolleman om maar zo snel mogelijk op de plaats van bestemming te komen, de reis is voor ons immers een belangrijk deel van de ervaring. Stop de energie in genieten en niet in wishful thinking. Verandering in Europese regels is net als de Echternacher processie, één stap vooruit en weer twee achteruit.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22691
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door PaulBng »

Dus..


Afbeelding


Paul
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27384
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Marco Polo »

Da’s mooi ;-)
Ben je toch mooi in de aap gelogeerd als ze de maximale massa van het basisvoertuig zouden verhogen en vervolgens het maximale treingewicht zouden beperken op 4250kg ;-)

Koffiedik kijken natuurlijk :D

Wel kans dat rijervaring meegenomen wordt.
Tegenwoordig mode ;-)

Spanje doen ze 2 jaar voor men het zware B in de praktijk mag brengen.
Moet het gros hier, inclusief alle oude rechten toch riant aan voldoen :-)
AadenAnke
Berichten: 13127
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door AadenAnke »

Ik ben van de leeftijd die net die vakbekwaamheid moest gaan bewijzen (12-56) nu heb ik dat met goed gevollig gedaan maar zag toch wel een paar collega's het een aantal keren niet halen. In die tijd gaf ik ook nog rijles en ook verkeerstheorie voor toen het CCVB (het huidige code 95) toen de ontheffingsdatum naderde en de werkgevers hun chauffeurs vertelde dat ze binnen kort zonder werk zouden zitten als ze niet het papiertje hadden werd het plotseling een stuk serieuzer genomen.
Maar ga nu eens terug naar het begin. Heden ten dagen is de kwaliteit van de rijopleiding best hoog. Je haalt je B in een Polo Golf Seat en dam mag je dus met een camper op pad van zeg 7m die is terug gekeurd naar 3500kg en daar hang je dan een aanhanger achter van Max 750kg en daar kan je heel Europa legaal mee door reizen :?: nu zijn er natuurlijk ook 60 ers die al jaren rond hebben gereden met Simca Kever Kadett Golf Kia en gewoon de hele week met OV of fiets naar het werk gingen op vakantie met het vliegtuig naar Spanje en wel 5000km per jaar reden en nu een camper kopen van weer die 7m terug gekeurd naar 3500kg en dan moet het maar wat zwaarder kunnen :?: ik persoonlijk blijf pleiten voor een rijbewijs voor zeg een bestelbus vanaf 1750kg tot 4000kg en bij professioneel gebruik nog een aanvulling voor de arbeidstijdenwet e.d. Leg maar een proef van bekwaamheid af niks mis mee toch.
Ja ook ik heb met een zware bestelwagen mijn CDE gehaald en daarna pas leren rijden maar dat was in een andere tijd en om eerlijk te zijn was dat niet echt verantwoord de eerste keer dat ik met bakwagen en aanhanger samen een meter of 18 lang

Gr. Aad
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8549
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door seth_space »

Grenzen passen zich aan bij ontwikkeling. Dat gaat op voor max snelheden en dat gaat onverminderd op voor Max gewichten.
De techniek past zich aan en de rijeigenschappen van autos eveneens.
Alleen het wereldbeeld van het c rijbewijs niet :bow:
We wachten de ontwikkeling gewoon af, is een prima plan dat past bij de realiteit.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
AadenAnke
Berichten: 13127
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door AadenAnke »

Ach ja er is een alweer jaren oud onderzoek van de SWOV waaruit bleek dat bij minder dan 2 % van de ongevallen de techniek van het voertuig de oorzaak was en voor minder dan 3% de verkeerssituatie de oorzaak was van ongevallen en niet verrassend de bestuurder in meer dan 96% van de gevallen de oorzaak van het ongeval was. Die camper zal het best wel aankunnen maar diegene aan het stuur blijft de zwakke schakel maar dat neemt de computer ooit wel over dus geen probleem in de verre toekomst
Google rij me naar de CP in Sete en dan ga je achterin tv kijken tukkie doen en wat drinken tot dat Google roept we zijn er :lol:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27384
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Marco Polo »

Het is een illusie te denken dat er een apart camperrijbewijs komt.
Gewichtsverhoging is dus vooral gericht op bestellers.
Vanwege de zware accu’s.
Zou je zonder meer het gewicht verhogen dan blijf je ruimte geven aan diesels.
En dat is dus niet de bedoeling.
Een verhoging zonder voorwaarden kan je dus alleen doorvoeren als diesels niet meer toegestaan zijn.
En dat zal niet zo lang meer duren maar toch nog minimaal een kleine 9 jaar en een aantal jaar daarna dat ze uitgefaseerd worden.

Tegen die tijd zal je misschien een standaard B van 4250kg zonder voorwaarden krijgen waarvan de camperaar misschien gebruik kan maken.

Sorry voor deze oprisping.
Mijn glazen bol klaarde in 1 keer op :D
Plaats reactie