Rijbewijs B naar 4250 kg?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Meine
Berichten: 4668
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Meine »

Als campers door allerlei veiligheidsvoorzieningen kennelijk zwaarder worden dan is de meest logische constatering dat er dan maar voor een maatje kleinere camper gekozen moet worden teneinde onder de 3.5 ton te blijven.

Dat is veel beter dan zomaar de totale massa op te hogen voor het comfort van onvoldoende geschoolde chauffeurs. Een projectiel van 4250 kg (of nog zwaarder, want waar ligt de grens?) in handen van een B chauffeur. Velen hebben gelest in een Golfje of iets dergelijks. Dat is totaal niet te vergelijken met een veel groter en veel zwaarder voertuig. Het verkeer is zo al gevaarlijk genoeg, 3.5 ton is zat.
Meine
Berichten: 4668
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Meine »

FrS schreef:
ma 07 jun 2021, 19:10
Mickel Moen schreef:
vr 19 feb 2021, 12:25
Ik heb het ook gelezen. Nu speelt het voor mij niet zo. Ik heb geen plannen naar veel zwaarder.

Echter....... Kan iemand mij uitleggen waarom dit zo goed is. Ik ben niet echt onder de indruk van de argumenten.
Er zijn zat mensen die met gemak zonder C rijbewijs groot materieel kunnen besturen en er zijn er die nog moeite hebben met een Panda.

Het argument van de fabrikanten die steeds zwaarder construeren vind ik niet zo steekhoudend. Die gaan ook op de grens van 4250 kg zitten.

Dus wat is het dan wel?
hoeveel mensen kunnen er op de spiegels achteruit rijden? allemaal een cameraatje nodig. Een paar lessen op een vrachtwagen (motorwagen) en je weet wat het inhoud om met meer als 3,5 ton op de weg te zitten, o.a. remmen.
Je zou voor de aardigheid eens als toeschouwer aanwezig moeten zijn bij een grote rijschool in Nieuwegein als de NKC manoeuvreer dag daar gehouden wordt. De mensen die daar op het buitenterrein met behulp van moeders naast de camper allerlei bijzondere verrichtingen doen zijn nog de betere onder de camperaars, zij zijn serieus bezig hun skills te vergroten. Dat neemt echter niet weg dat het over het algemeen een tenenkrommende en merkwaardige vertoning is.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13305
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door hathi »

Vrij kortzichtige antwoorden,veel vergelijken met de eigen situatie ,veel optiek vanuit de NL situatie, gelukkig zijn het enkel inviduele meningen, van meestal tegenstanders, maar echt goede argumenten,om tegen te zijn heb ik nog niet gehoord,eigenlijk veranderd er ook niet zo veel,buiten wat verkeersborden,en regels,waarvan men anders ook niet vies is ,en men rijd Nu ook al met een gewicht van 4250 kg .......Camper 3500 kg + aanhanger750 kg = 4250 kg ,wat zeg ik ,...7000 kg oplegger met BE van voor 2013, alsof deze regels niet verwarrend zijn? Gewoon helder voor iedereen 4250 kg ,voor B rijbewijs,en weg met al die uitzonderingen,en ontheffingen ...C1 tot 7000 kg,en C boven de 7000 kg iedereen blij, ( behalve in NL,die willen meestal anders dan de rest :lol3:
Hans
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31821
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Bob Diesel »

Ik zal het maar niet doen :wink: of toch
Maar :idea: daar is die weer :shh:

Iedereen met een rijbewijs ,is nog geen :?: :?: Chauffeur

En niet alleen de skills :roll: de een heeft het ,de ander krijgt het nooit
Maar ook de instelling ,Waar mee je de weg op gaat :idea:
Of juist die instelling :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13305
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door hathi »

Klopt Bob,maar dat blijft,.....ook nu en straks,....voor alle rijbewijzen,ik bespeur datzelfde overal,ook op bestuurlijk vlak,en die dienen,toch eigenlijk te kunnen ( be) sturen :-B
Hans
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8549
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door seth_space »

Het blijft een hardnekkig misverstand dat een C rijbewijs een betere chauffeur op gaat leveren.
Maar de aanhangers van die sekte theorie zijn hardnekkig. Ook al zitten daar "chauffeurs" bij die net als ik destijds hun "groot rijbewijs" cadeau kregen in een Opel Blitz.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27384
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Marco Polo »

hathi schreef:Vrij kortzichtige antwoorden,veel vergelijken met de eigen situatie ,veel optiek vanuit de NL situatie, gelukkig zijn het enkel inviduele meningen, van meestal tegenstanders, maar echt goede argumenten,om tegen te zijn heb ik nog niet gehoord,eigenlijk veranderd er ook niet zo veel,buiten wat verkeersborden,en regels,waarvan men anders ook niet vies is ,en men rijd Nu ook al met een gewicht van 4250 kg .......Camper 3500 kg + aanhanger750 kg = 4250 kg ,wat zeg ik ,...7000 kg oplegger met BE van voor 2013, alsof deze regels niet verwarrend zijn? Gewoon helder voor iedereen 4250 kg ,voor B rijbewijs,en weg met al die uitzonderingen,en ontheffingen ...C1 tot 7000 kg,en C boven de 7000 kg iedereen blij, ( behalve in NL,die willen meestal anders dan de rest :lol3:
Hetgeen nu geëvalueerd wordt is de rijbewijs richtlijn.
Meer dan dat verandert er niet.
Het rijbewijs ;-)
En de EU heeft ook nog als optie om het rijbewijs volledig te laten zoals het is.

Dit even terzijde natuurlijk.
Onbelangrijk detail verder :D
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8549
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door seth_space »

En met dat huidige rijbewijs B kun je dus moeiteloos veel zwaardere voertuigen legaal besturen. Zeker met een BE van voor 2013 zie hathi. Maar als het een camper van 4250KG is dan lukt dat plotseling alleen met een C rijbewijs :lol3: :lol3: :lol3: :lol3:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
willemzon
Berichten: 1744
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door willemzon »

En de beste stuurlui staan aan wal.
Ik heb mijn c1 want ik wilde niet altijd beknibbelen op gewicht, ik heb er van geleerd, ik heb nog, dat ik denk, die manoeuvre doe ik de volgende keer anders.

Tijdens een trainingsdag vertelde een chauffeur dat ze hem niets meer konden leren, toen hij vervolgens een paar pionnen om reed, was ik de 1e die hem dat vertelde, heerlijk.

Diegene die zegt mij, kunnen ze niets meer leren, heeft boter op zijn hoofd.
Gr willem.
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8549
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door seth_space »

Daar gaat het helemaal niet over. Iedere chauffeur hier, geen enkele uitgezonderd!. Zou baat hebben bij een opfrisles nu en dan.
Er veranderen meer situaties dan je denkt en het verkeer wordt ook anders. Daarnaast ontwikkel je gewoontes die niet altijd de beste zijn.
Maar dat heeft helemaal niets met dit gegeven te maken.

Autos worden standaard steeds zwaarder door veiligheidsvoorzieningen en soms milieueisen.
( alleen die stickers op de ruiten al :)

Daar speelt deze mogelijke wijziging op in en daar gaat het over.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31821
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Bob Diesel »

Idere Chauffeur hier
Krijgt id regelmatig opfris cursus, en bij een beetje werkgever
Ligt het rijgedrag ivm schade en brandstof gebruik aan de monitor

Zelfs als niet meer actief, mag ik toch gewoon met de opfris en controlle ritten
Mee draaien bij mijn oud werkgever .Helaas ligt ook dat sinds Corona op z,n gat
Want het blijft gewoon leuk
De instelling echter hoe met het verkeer om te gaan
Dat moet er in groeien :idea: en moet je toe passen
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27384
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Marco Polo »

seth_space schreef:Daar gaat het helemaal niet over. Iedere chauffeur hier, geen enkele uitgezonderd!. Zou baat hebben bij een opfrisles nu en dan.
Er veranderen meer situaties dan je denkt en het verkeer wordt ook anders. Daarnaast ontwikkel je gewoontes die niet altijd de beste zijn.
Maar dat heeft helemaal niets met dit gegeven te maken.

Autos worden standaard steeds zwaarder door veiligheidsvoorzieningen en soms milieueisen.
( alleen die stickers op de ruiten al :)

Daar speelt deze mogelijke wijziging op in en daar gaat het over.
Deze wijziging speelt in op het zwaarder worden van bestelbussen als gevolg van e-aandrijving.
Of andere gewichtige ‘schone” vormen van aandrijving.
Is verder geen probleem.
Alleen moeten duizenden koeriersbedrijven in feite hun chauffeurs een C1 rijbewijs laten halen.
Wat ze dus niet doen - want veel te duur - en lekker met de oude vertrouwde diesel rond blijven rijden.
Al dan niet euro 6.
Vandaar dat men dan overweegt om het gewicht van de bestellers - nou niet de veiligste categorie bestuurders, haast, haast haast en vaak overgewichtig - dan maar structureel omhoog te brengen.

Waar de belangengroepen van camperaars maar al te graag op inhaken.
Mooi voor de bühne maar het gaat in feite om het vergroenen van distributie van goederen.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27384
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Marco Polo »

Waar de camperbelangenverenigingen waarschijnlijk wel bang voor zijn is dat de lijn van Spanje wordt doorgetrokken.

4250kg toegestaan maar alleen voor transport van goederen en een elektrische of anderszins weinig milieubelastende aandrijving.
Paul123
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 31 mei 2020, 11:08

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Paul123 »

Is dat geen Europese regeling die alle EU landen in wetgeving moeten omzetten? In Duitsland is 4250 kg ook al sinds 2019 met B mogelijk voor vervoer van goederen met een elektro voertuig.
Plaats reactie