Rijbewijs B naar 4250 kg?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Meine
Berichten: 4668
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Meine »

Diegene die het meest opzien tegen het halen van C1 zijn ook degene die de lessen het meest nodig hebben.

Vanuit dat gezichtspunt gezien is het niet aanbevelenswaardig om de tmm te verhogen. Gewoon even het rijbewijsje halen. Dan kun je daarna veilig met een groot voertuig onderweg.
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Wim Corduwener »

jtham schreef:
zo 06 jun 2021, 9:03
Deze discussie over het verhogen van het max. toelaatbaar gewicht t.b.v. het rijden met een camper lijkt mij een overbodige.
Dit topic telt al 30 pagina’s, dus blijkbaar is er behoefte aan discussie; overbodig of niet.
Met rijbewijs B+E (code 96) mag je met een auto elke aanhanger trekken als het gewicht van de auto en aanhanger samen niet meer is dan 4.250 kg (lege gewicht + laadvermogen). Heb ik dat goed?
Dan vraag ik me af of een combinatie (auto + aanhanger) met een maximaal gewicht van 4.250 kg nou per se veiliger is dan een enkel voertuig met een totaal gewicht van 4.250 kg. En dan heb ik het over aanhangers en nog niet eens over caravans.
Er is natuurlijk wel één dingetje: in Nederland mag je met een combinatie auto met aanhanger niet harder dan 90 km/u rijden. Stel nou dat het er ooit doorkomt dat je op een B-rijbewijs in de Europese Unie in een voertuig mag rijden met een totaal gewicht van maximaal 4.250 kg, dan lijkt het me niet ondenkbeeldig dat ze daar in Brussel aan de maximum snelheid gaan zitten sleutelen en dat je met een voertuig van maximaal 4.250 kg niet harder dan 90 km/u mag rijden.
Zouden camperaars dat leuk vinden?
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27384
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Marco Polo »

Als ze de wet aanpassen heb je deze situatie al ;-)
De aanpassing is namelijk alleen op de rijbewijs richtlijn.
Veel regelgeving en beperkingen zijn op dit moment gebaseerd op 3500kg als grens voor zwaar verkeer.
Je kan het rijbewijs veranderen maar aan de rest van de regelgeving veranderd nog niets.
Moet in heel Europa honderden miljoenen geïnvesteerd gaan worden om nationale wetten en lokale regels aan te passen en niet te vergeten de borden aan te passen.

En dat zou dan zijn omdat het veiliger moet ;-)
isoplus
Berichten: 6333
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door isoplus »

Leuk vinden niet, maar echt erg is het ook niet. Op tijd ergens aankomen heeft weinig te maken met snel rijden, wel met doorrijden en tijdig de situaties op de weg inschatten en daarop reageren.
Overigens is het niet echt veilig om met een overbeladen camper 140 km/uur te gaan jagen ook al denk je dat te kunnen, probeer maar eens een noodstop als je ergens alleen op een mooie rechte baan zit. Je camper laat dan vaak verrassende en onverwachte eigenschappen zien vooral voor onervaren chauffeurs.
Ik bestuur al erg lang zware campers, lichte busjes, oude voertuigen en ook voertuigen met daarachter een zware aanhanger.
Op een ritje naar het zuiden in de winter tref je onderweg vaak dezelfde mensen en voertuigen en wordt je ingehaald door mensen met haast terwijl later blijkt dat je bijna gelijktijdig op de rustplaats aankomt.
Vrachtwagens rijden vaak op de cruise-control een veilige snelheid van 90-95 km/uur, onze Ducato's rijden prima en zuinig bij ongeveer 2000 omw./min. dat is ongeveer 100 km/uur.
Ik zelf zet de c.c. dus op 105 km/uur en sjok zo rustig naar Portugal, twee uur rijden, kwartiertje rust, twee uur rijden enzovoorts.
Na 500- 600 km zoeken we een slaapplaats.
Kan mij niet vorstellen dat invoeren van een wat lagere maximumsnelheid ons reispatroon ingrijpend gaat veranderen.
Veel campers worden maar een paar weken per jaar gebruikt en daarom is er een groot aantal camperrijders op de weg met onvoldoende ervaring, om die mensen nu een nog zwaarder voertuig te laten besturen met snelheden tot 130 km/uur waar toegestaan lijkt mij ongewenst.
Om eens te kijken hoe constant rijden werkt kan je eens achter een Portugese of Spaanse fruitjager gaan rijden, ik deed dat eens van Bordeaux naar de Spaanse grens. Een zeer relaxed ritje met een bijna constante snelheid van 95 km/uur.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27384
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Marco Polo »

Overigens is wel aardig om te zien dat het Duitse Camperblad het uit kostenoogpunt onzin vind dat een camperaar elke 5 jaar medisch gekeurd moet worden.
In de EU doelstellingen van de herziening is medische geschiktheid van bestuurders juist weer 1 van de belangrijke items.

Zoals het blad zelf ook al zegt.
Of het er ooit van komt?
“Dat staat geschreven in de sterren”
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door iSonic »

Zelfde camper, zelfde grote maar (mogelijk) 750kg zwaarder en dan moet ik een apart rijbewijs halen?

Sommige (veel?) mensen hier klagen over teveel regels maar dit moet ineens helemaal uitgedacht worden?
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Wim Corduwener »

Ik denk niet dat het alleen gaat om het gewicht van een camper, maar ook om de omvang. Als ik zie welke overmaatse constructies er worden gebouwd op het chassis van een bestelwagen om daarmee steeds meer en meer volume te krijgen, dan vraag ik me wel af wanneer de max bereikt is.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27384
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Marco Polo »

Op het moment dat je nog 5 kg laadvermogen over hebt ;-)
(en max 2,5m bij 4m natuurlijk)
En vervolgens verhoog je de limiet om weer te bouwen tot je 5 kg laadvermogen over hebt.
Etc.
Etc.
:D :D :D
jo b250
Berichten: 274
Lid geworden op: do 24 jul 2008, 17:28
Locatie: Europa

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door jo b250 »

Denk dat vele campers al over de 3500 kg gaan. en meer als de zogenaamde toegestane 10 % ( en dat van laadvermogen dus is vaak maar 35 tot 50kg)
Ik begrijp dat 4250kg voor vele uitkomst is willen graag groter en meer, daar staat dan tegenover dat je er iets voor moet doen.
Want waar ligt de grens, straks bij 4250 of gaan we in toekomst die grens weer willen verleggen.
Ik heb gekozen voor een zwaardere camper en ja heb gewoon groot rijbewijs en elke 5 jaar medische keuring, is toch een keus en geen verplichting om boven de 3500 kg te komen.
Daar naast heeft dat 4250 alleen zin als de camper dat gewicht mag hebben en dan zijn alleen de terug gekeurde campers naar max 3500kg en ja dan weet je toch van tevoren dat je gewicht overschrijding gaat krijgen.
AadenAnke
Berichten: 13126
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door AadenAnke »

Ach die medische keuring elke 5 jaar mag van mij best wat korter. In het OV is het zelfs in cao geregeld elke 3 jaar een medische keuring vanaf 50 jaar bij de Arbo dienst die ook de rijbewijs keuringen van het personeel doen met de zelfde criteria. Ik zou er geen enkel probleem mee hebben als dat elke 2 jaar werd voor iedereen voor alle rijbewijzen. Ook in het OV zien we met enige regelmaat iemand zonder enige klachten die dan toch iets blijkt te mankeren waardoor er al dan niet tijdelijk ff niet meer gereden mag/kan worden. Denk daarbij aan suiker hart ogen en dat soort dingen. Vervelend voor diegene die het is maar goed voor de veiligheid. Maar zolang er nog velen zijn die de gezondheidsverklaring van het CBR gewoon alles neen invullen maar ze wel van alles mankeren zal deze mening ook wel niet juichend gedeeld worden :lol:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door des »

Als buschauffeur ook om de 5 jaar,
Versta zelfs nog altijd niet waarom ik beperkt blijf tot 3500 kg met mijn camper, maar wel met een AUTOBUS tot 44 ton mag rijden met mijn D rijbewijs 🤔
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Wim Corduwener »

Dat lijkt me niet zo heel erg moeilijk: dat je met je D-rijbewijs mag rijden in een bus die daarvoor gebouwd en dus geschikt is. Je kunt nog zoveel rijbewijzen hebben, maar een camper die gebouwd en gekeurd is met een max van 3,5 ton, mag met alle rijbewijzen van de wereld niet zwaarder dan het toegestane maximale gewicht de weg op.
Trouwens, voor je D-rijbewijs moet je medisch gekeurd worden, maar als je ook een volle bus met passagiers wil vervoeren dan moet je ook een Medibus-pas hebben; dus wordt je twee keer medisch gekeurd.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Vopper
Berichten: 2179
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Vopper »

Marco Polo schreef:
zo 06 jun 2021, 0:24
Zit net de nieuwste Reisemobil International te lezen.
Delen ze de ervaringen met het behalen van C1 door 2 van hun redacteuren.
Bij een rijschool die lest in een grote, zware N&B :-)

Er word dan ook op gewezen dat de huidige campers al snel tegen de 3,5 tons grens aan lopen.
Door de veiligheids- en milieusystemen maar ook door steeds meer luxe zaken zoals hydraulische steunen en meerdere opbouw batterijen.

Het blad ondersteund van harte de oproep aan de EU om de limiet voor B naar 4,25 of 4,5 ton te verhogen.

Het opdoen van wat praktijkuren met een groot en zwaar voertuig vinden ze prima.
Hun belangrijkste pijnpunten zijn echter de moeite en kosten van het behalen en behouden van het vrachtwagen rijbewijs.
Die vinden ze te hoog.
En dan alleen maar om met een camper te mogen rijden.
Alleen al een medische keuring kost naar hun inschatting al gauw zo’n 180€.

Zijn net Hollanders :D
Dat van de kosten voor het halen en het behouden met alle bijkomend gezeur en hoge kosten is ook het belangrijkste bezwaar wat ik tegen C1 heb.

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door des »

In België is 1 keuring
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Plaats reactie