Rijbewijs B naar 4250 kg?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13305
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door hathi »

Eindelijk,...........NKC roept op tot de verhoging van rijbewijs B naar 4.250 kilogram. Mail vandaag 9 uur

8FE39B91-2D81-464E-B019-B046F8A44758.png
8FE39B91-2D81-464E-B019-B046F8A44758.png (153.38 KiB) 3603 keer bekeken
Hans
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80278
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Dafluc »

Nu zal Europa wel moeten luisteren natuurlijk.....
Afbeelding
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13305
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door hathi »

Niet zo snel reageren Dafluc,zo,n antwoord past niet, De NKC sluit zich aan bij Ecf en Ficc,met meer dan 2 miljoen leden ! https://www.nkc.nl/nieuws/2021/februari ... -kilogram/
Laatst gewijzigd door hathi op vr 19 feb 2021, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Gebruikersavatar
ekruijsse
Berichten: 889
Lid geworden op: do 26 apr 2012, 22:19
Locatie: terneuzen

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door ekruijsse »

Er is al langer een lobby gaande in het Brusselse volgens mij en daar is natuurlijk heel veel voor te zeggen. Goeie actie dus van het NKC :thumbup:
Eugene
lassche
Berichten: 972
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door lassche »

Toch vind ik het niet verstandig. Je gaat met meer massa en soms grotere afmetingen op pad. Tijdens de praktijkopleiding C1 leer je daar mee omgaan. Ik vond het nuttig. Dan kunnen ze beter het theoriedeel laten vervallen. R2C is sowieso voor de camper compleet overbodig.
2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Mickel Moen »

Ik heb het ook gelezen. Nu speelt het voor mij niet zo. Ik heb geen plannen naar veel zwaarder.

Echter....... Kan iemand mij uitleggen waarom dit zo goed is. Ik ben niet echt onder de indruk van de argumenten.
Er zijn zat mensen die met gemak zonder C rijbewijs groot materieel kunnen besturen en er zijn er die nog moeite hebben met een Panda.

Het argument van de fabrikanten die steeds zwaarder construeren vind ik niet zo steekhoudend. Die gaan ook op de grens van 4250 kg zitten.

Dus wat is het dan wel?
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27384
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Marco Polo »

Wat een vage actie.
Dit heeft het meeste effect voor koeriers en aannemers die vaak zwaar beladen met grote haast onder weg zijn.
(tijd is geld)
Grootste risico aanpassen van de limiet ligt absoluut niet bij de camperaars maar bij bedrijfsvoertuigen.
Verkeerde lobby - niet het doel maar vanuit de verkeerde hoek - althans in mijn beleving.
Symbolisch.
De club kan zich beter druk maken over uitbreiden van camperplaatsen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5576
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Camperic »

Mickel Moen schreef:
vr 19 feb 2021, 12:25
Het argument van de fabrikanten die steeds zwaarder construeren vind ik niet zo steekhoudend. Die gaan ook op de grens van 4250 kg zitten.
Auto's en (dus) ook campers zijn zwaarder geworden vanwege voorzieningen om aan veiligheidseisen te voldoen. Om onder de 3500kg te blijven moet dat worden gecompenseerd door lichtere materialen (die de veiligheid weer niet ten goede komen :roll: ). Is het gewicht van de noodzakelijke voorzieningen 750kg of daar in de buurt? Nee, maar iedere grens is arbitrair en ik vind dan ook 4250kg i.p.v. 3500kg niet per definitie voor meer gevaar zorgen mits de camper uiteraard bijbehorende TMM heeft.
Mickel Moen schreef:
vr 19 feb 2021, 12:25
Er zijn zat mensen die met gemak zonder C rijbewijs groot materieel kunnen besturen en er zijn er die nog moeite hebben met een Panda.
:thumbup:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door de Jonckheer »

Er was een tijd dat in Duitsland het B rijbewijs goed was voor 7,5 ton, wat door toedoen van de EU en tot grote woede en frustratie van veel Duitsers is afgeschaft. Voor zover ik kan nagaan heeft dat nooit tot meer ongelukken geleid. Heel veel oudere Duitsers hebben nog steeds dat rijbewijs, vandaar het grote aantal dikke campers daar. Om dus te stellen dat 4,25 ton gevaarlijker is dan 3,5 ton is grote onzin volgens mij.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door macfocus »

Het probleem wordt er maar voor een deel mee opgelost. De fabrikanten gaan nl. Nog meet zware spullen in de campers bouwen, de eigenaren er nog meer spul in, op een aanhangen.
Gevolg;
4250 is niet genoeg voor 2 personen in een camper....
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
willemzon
Berichten: 1744
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door willemzon »

Heb ik net een half jaar terug mijn c1 gehaald :crazy:

Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27384
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Marco Polo »

de Jonckheer schreef:Er was een tijd dat in Duitsland het B rijbewijs goed was voor 7,5 ton, wat door toedoen van de EU en tot grote woede en frustratie van veel Duitsers is afgeschaft. Voor zover ik kan nagaan heeft dat nooit tot meer ongelukken geleid. Heel veel oudere Duitsers hebben nog steeds dat rijbewijs, vandaar het grote aantal dikke campers daar. Om dus te stellen dat 4,25 ton gevaarlijker is dan 3,5 ton is grote onzin volgens mij.
Da’s omgekeerd redeneren :-)
Omdat de limiet geharmoniseerd en verlaagd is naar 3500kg gebeuren er niet meer ongelukken :D
Maar ondertussen heeft iedereen in Duitsland die na 1999 een B-rijbewijs gehaald heeft ook de limiet van 3500kg op zijn rijbewijs.
De camperfabrikanten zetten dan ook steeds meer in op <3500kg voertuigen.
En kom je boven de 3500kg dan blijven ze inderdaad de limieten opzoeken.
Een 3500kg voertuig opwaarderen - als deze er al voor gebouwd is - blijft nog de beste oplossing voor als je laadvermogen nodig hebt,
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Zwerfsteen »

Gefeliciteerd Willem!
En je hebt het niet voor niets gedaan, die voorgestelde verhoging komt er denk ik toch niet.
En als het toch nog mocht gebeuren zullen er nog jaren overheen gaan voor het zover is.
Dan heb jij je rijbewijs al een keer moeten verlengen. :D

Door dit bericht van de NKC zullen veel camperaars zich rijk gaan rekenen maar de tmm op het kentekenbewijs blijft toch je limiet.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Mickel Moen »

@ de Jonckheer

Vroeger ja. Vroeger haalde je bij B meteen het E.
Vroeger had het Mulo diploma toch wat meer gewicht dan het Mavo diploma.

Het gewicht in relatie met rijbewijs is inderdaad arbitrair.
En als men in Europa van mening is, dat dit verhoogd moet worden, dan is er ongetwijfeld onderzoek naar gedaan.
Ik ben het echter met Marco Polo eens, dat een benadering uit de camper
hoek nogal eenzijdig is.

Maar misschien is een camper rijbewijs vanaf een bepaald gewicht een alternatief.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie