Rijbewijs B naar 4250 kg?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
AadenAnke
Berichten: 13126
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door AadenAnke »

Heb je die gelijk met de motorkap voor het ontbijt opgepoetst :lol:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8549
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door seth_space »

Dat heb je met glazen bollen. Soms zijn ze helderder dan degene die erin wil geloven :cheers:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
FrS
Berichten: 1006
Lid geworden op: zo 16 okt 2005, 20:30

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door FrS »

seth_space schreef:
ma 07 jun 2021, 21:38
En met dat huidige rijbewijs B kun je dus moeiteloos veel zwaardere voertuigen legaal besturen. Zeker met een BE van voor 2013 zie hathi. Maar als het een camper van 4250KG is dan lukt dat plotseling alleen met een C rijbewijs :lol3: :lol3: :lol3: :lol3:
kom je wel achter in nood situaties
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8549
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door seth_space »

Wat zou dat verschil moeten zijn dan?
Wordt het minder glad met c rijbewijs, of krimpt je remweg plotseling of ...
Vertel!
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
kampertjes
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door kampertjes »

Juist, dit gaat dus over afmetingen en niet over gewicht. Je kan er van alles bij verzinnen maar een camper van 4250 kg is echt eenvoudiger te bedien dan exact dezelfde maar dan Max 3500 kg met een aanhanger van 750 kg. En met zeer kleine moeite haal je E ff (als je die al niet had) en mag je met 7 ton op pad. Waarom moet ik (bijna) heel code 95 leren voor die paar kg?? Ik begeer niet beroepsmatig met 60 ton op pad te gaan toch?
Met de huidige techniek is die paar kg extra peanuts.
Ik hoop dat het snel ingevoerd gaat worden (wat niet het geval zal zijn helaas).
kampertjes
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door kampertjes »

O, ik reageer op een reactie die nu weg is :wtf:
Andor
Berichten: 200
Lid geworden op: do 06 apr 2017, 20:36

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Andor »

Hmm straks op kosten van de zaak massaal c1 rijbewijs halen
Want de nieuwe bussen van b.v. m.b sprinter, zijn straks met accu's
Zit nu al aan de grens kan er geen accu's bij hebben met gewicht
En het gaat al zo goed bij het cbr wachttijd mega
Peter+Annie
Berichten: 1332
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Peter+Annie »

kampertjes schreef:
vr 11 jun 2021, 21:14
. En met zeer kleine moeite haal je E ff (als je die al niet had) en mag je met 7 ton op pad. Waarom moet ik (bijna) heel code 95 leren voor die paar kg?? Ik begeer niet beroepsmatig met 60 ton op pad te gaan toch?

Jij hoeft met geen enkel recreatie voertuig een geldige code95 te hebben ,dit is alleen vereist als je ,boven de 3500 kg ,beroepsmatig goederen of personen vervoert.
Sterker nog : je ziet wel eens zo een hele grote zware mobiele kraan rijden ,met 10 of meer wielen en een eigen gewicht van rond de 100 ton;de chauffeur moet allerlei vergunningen hebben én een C rijbewijs ,maar géén code 95 , omdat hij zijn eigen machine vervoert ,en dat word ook niet gezien als goederen.

En inderdaad: als je met een B-E combi goederen vervoert moet je code 95 hebben ,met je camper met aanhanger mag je ook tot 7000 kg wegen maar heb je die niet nodig.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door durisotti »

Belangrijk bij code 95 is dat je lading vervoert..en zo,n, kraan is geen lading !
Als je in een vrachtwagen rijd zonder lading heb je formeel ook geen 95 nodig.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27384
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Marco Polo »

Even terzijde;
Ze hebben nu eindelijk ontdekt dat Code95 nascholing wel heel eenzijdig in te vullen is.
Niet dat ik daar ervaring mee heb maar meen dit wel eens begrepen te hebben van de beroepschauffeurs ;-)

Wijzigt per 13 september.

https://www.cbr.nl/nl/beroepsexamens/co ... urders.htm
AadenAnke
Berichten: 13126
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door AadenAnke »

Dat eenzijdig invullen valt wel mee elke module moet goedgekeurd zijn door het cbr en er is ook de nodige controle op deelname en aanwezigheid dat werkgever vaak kiezen voor klassikale modules is omdat die goedkoper zijn. 20 man in klaslokaal sociale omgang of tachograaf bediening/rij en rusttijden of met 2 man in een lesvoertuig met instructeur een dag de weg op. Wil jullie niet onthouden wat ik deze week weer voor onkunde zag :bang: een al wat oudere Fransman ( tegen de 70) rijdt met zijn camper met aanhangertje de CP op en rijdt tijd het einde. Daar blijkt geen plek voor hem te zijn dus moet hij een meter of 10 achteruit. Oké aanhanger af koppelen en duwen dan in de camper 10 meter achteruit het 4 meter brede pad af dan de bocht om naar rechts. Dan de aanhanger weer aan de camper en dan met een dot gas achteruit met de aanhanger er dus dwars achter dat was dus heel veel schade veel gedoe. Ik begreep later van een Franse camperaar dat deze persoon voor het eerst met een camper op pad was. In Frankrijk schijnt net zoiets als met oudere Duitsers te zijn die mogen groter/zwaarder vanuit oudere rechten begreep ik. Had hij maar een paar lessen genomen was dit waarschijnlijk niet gebeurd

Gr Aad
AadenAnke
Berichten: 13126
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door AadenAnke »

Peter+Annie schreef:
vr 20 aug 2021, 19:07
kampertjes schreef:
vr 11 jun 2021, 21:14
. En met zeer kleine moeite haal je E ff (als je die al niet had) en mag je met 7 ton op pad. Waarom moet ik (bijna) heel code 95 leren voor die paar kg?? Ik begeer niet beroepsmatig met 60 ton op pad te gaan toch?

Jij hoeft met geen enkel recreatie voertuig een geldige code95 te hebben ,dit is alleen vereist als je ,boven de 3500 kg ,beroepsmatig goederen of personen vervoert.
Sterker nog : je ziet wel eens zo een hele grote zware mobiele kraan rijden ,met 10 of meer wielen en een eigen gewicht van rond de 100 ton;de chauffeur moet allerlei vergunningen hebben én een C rijbewijs ,maar géén code 95 , omdat hij zijn eigen machine vervoert ,en dat word ook niet gezien als goederen.

En inderdaad: als je met een B-E combi goederen vervoert moet je code 95 hebben ,met je camper met aanhanger mag je ook tot 7000 kg wegen maar heb je die niet nodig.
Wel die 100 ton moet je maar vergeten

Gr Aad
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18085
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Cee Pee »

Die extra gewichten die achterop de kraan moeten die gaan dan op een andere vrachtwagen en die moet dan weer wel code 95 hebben.😏
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Marcel1962
Berichten: 1069
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 20:08
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Marcel1962 »

Dat hele code 95 is een wassen neus als je het vergelijkt met het oude chauffeursdiploma.

Het enige nuttige is de praktijkdag dat je met een instructeur de weg opgaat, krijg je een update wat er allemaal veranderd is in de loop der jaren.
Voor de rest elk jaar LEH volgen en je hebt je verplichte uurtjes voor code 95 weer bij elkaar.
Groet Marcel, DK1NL.
Plaats reactie