Rijbewijs B naar 4250 kg?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Meine
Berichten: 4748
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Meine »

Die machinist werkt doorlopend aan zijn vaardigheden, zowel als het om hijsen gaat als voor het rijden. (Code95). Het is hoogmoed om die kennis neer te sabelen en jezelf zo vaardig te vinden.
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door AadenAnke »

Ach dat rijexamen is tonen dat je een minimale vaardigheid heb, daarna ga je het door ervaring steeds beter doen. Heb in mijn leven met van alles gereden ook met mobile kranen maar moet eerlijk zijn de laatste 35 jaar eigenlijk alleen nog maar met bussen. Toen ik afgelopen vrijdag in een 9 meter lange gesloten bakwagen stapte was het toch echt wel vreemd hoor! Zat weer op het voorwiel ipv er 2 meter voor. Als het papiertje niets voorstelde dan doen wat Meine zegt gewoon ff halen!

Gr. Aad
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door seth_space »

Meine schreef:
zo 28 feb 2021, 17:22
Het is hoogmoed om die kennis neer te sabelen en jezelf zo vaardig te vinden.
Is er iemand die dat hier doet of heb je fantasie nodig om een argument te verzinnen?

Die machinist heeft zijn vaardigheden niet gekregen bij zijn papiertje. Dat papiertje geeft hem alleen het recht zijn vaardigheden te ontwikelen.
Echt Rijden leren doe je pas in de praktijk.. En dat duurt nu eenmaal even.

En het gaat hier niet om het halen van het C rijbewijs, maar om een terechte gewichtswijziging om de ontwikkeling van de voertuigen aan te passen bij de toegelaten gewichten.
Laatst gewijzigd door seth_space op zo 28 feb 2021, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door willemzon »

Ik heb al sinds 1977 mijn b-e. Ik rij sinds 10 jaar camper van 6 'm tot nu 7.40. Ik vond mij geen verkeerde rijder
Omdat ik onze camper niet meer goed hield onder de 3500 kg, vond ik dat ik mijn c1 moest halen dus dit vorig jaar gedaan.
Nu ik dit heb, heb ik toch het gevoel dat ik meer het gevoel heb om de camper te besturen. Hat zal wel verbeelding zijn of het zit tussen de oren, zeg het maar.

Gr willem.
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door seth_space »

Autorijden is vooral ook zelfvertrouwen. Ik kan me goed voorstellen dat een cursus waarbij je de zaak weer ophaalt en beloond wordt met een C rijbewijs een stuk zelfvertrouwen gaat opleveren.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Meine
Berichten: 4748
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Meine »

Voor de zo geoefende automobilisten hier. Even een uurtje lessen op een 18 tons bakwagentje en je gaat op voor je C. Dan is die discussie over die 4250 kg ook in een keer overbodig. Zoals Marco Polo al schreef: "appeltje eitje".
Gebruikersavatar
toine-s
Berichten: 792
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 6:51
Locatie: Waalre

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door toine-s »

Of je a rijbewijs. Leer je in ieder geval uit je doppen te kijken :-B :-B
Blij met onze Phoenix op MAN chassis
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door des »

19 bladzijden ver, neem nu dat men de wet aanpast,en het rijbewijs laat zo als het is,
heb ik ook nog iets bedacht, stel dat men bij wet nu eens verplicht om ,
Na de camper vol gestoken te hebben met water en gas tv enz...´
, een minimum laadvermogen van pakweg 600 kg over te laten, voldoende dus voor passagiers en eventueel nog fietsen of zo, dan denk ik dat er minder camper zullen rondrijden die overbeladen zijn ,bescherming van de bestuurder, verkopers zijn verantwoordelijk voor de juiste kiloindex zal ik maar zeggen.
Ikvermoed dat er dan ook meer vans zullen rond reizen in plaats van alkoof, integraal enz...
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13419
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door hathi »

Marco Polo schreef:
zo 28 feb 2021, 14:37
Het zou in onze huidige camper - in de markt gezet voor 3500kg en gebouwd met max belastbaarheid van 4250kg - wel een hoop bewerkingen schelen als ze bij de bouw gewoon uit kunnen gaan van 4250kg en niet streven naar 3500kg met 500kg laadvermogen.
De meeste houtdelen zijn tot op minimale dikte gefreesd.
Elke bewerking kost tijd.
Tijd kost geld.
Levert weer meer marge op voor de camperfabrikant ;-)
Eindelijk Marco heb je het begrepen,!......het is voor de fabrikant,en gelukkig word daar in Europa nog een klein beetje naar geluisterd,zij zorgen immers voor de werkgelegenheid,het voetvolk is er om te kopen :-B
Hans
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Marco Polo »

Eindelijk consensus :D

Laten we de veiligheid inderdaad maar in handen leggen van de fabrikanten ;-)

https://www.nkc.nl/nieuws/2019/mei/zwed ... r-campers/

https://www.adac.de/reise-freizeit/ratg ... crashtest/

Mag het misschien nog een onsje meer zijn ? ;-) :D :D :D
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13419
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door hathi »

Ja daar roer je een groot probleem aan,.......als de meesten hiervan echt doordrongen waren, gaf men de fabrikanten wel vrije baan,om daar verandering in te brengen,is ook tevens de reden waarom een Mercedes standaard zo zwaar is, sorry maar het is zo!hoe minder veiligheidsvoorzieningen,hoe lichter,en ook de kleinere prijs
Hans
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Marco Polo »

Zal dus niet veranderen ;-)
Ook al geef je meer ruimte.
Alles draait om de prijs.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door seth_space »

Het is reeds aan het veranderen. Het voorstel is alleen maar om de feiten in lijn te brengen met ontwikkeling.
Dat geklets over het c rijbewijs dat kennelijk al je problemen ineens oplost staat daar los van.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Meine
Berichten: 4748
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Meine »

Flauwekul opmerking hierboven natuurlijk. Er was een tijd dat de gemiddelde camperaar blij was met een Bedford of Fiat campertje van 2800 kg en nog geen 6 meter. Geen probleem dus. Maar de toegenomen welvaart moet omgezet worden in campers van 7 meter+.

Helaas rekt het rijbewijs niet evenredig mee met deze toegenomen welstand. Op de avatar van dhr. Space is een camper te zien die gegarandeerd niet onder de 3.5 ton te houden is. De oorzaak van de wens van 4250 kg ligt dus bij het bezit van een camper die te groot gekocht is.

Als de grens van 4250 kg eenmaal doorgevoerd is, dan zal het niet lang duren of men gaat zich oriënteren op campers van nog een metertje langer. En helaas, de geschiedenis herhaalt zich, er ontstaat een roep om ophogen van de gewichtsgrens naar 5000 kg voor het klein rijbewijs.

De welstand om een (te) grote camper te kopen verwordt tot armoede als je je het passende rijbewijs niet kunt of wilt permitteren.
Plaats reactie