Rijbewijs B naar 4250 kg?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1418
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door FrankJC »

Quote NKC Op dit moment mogen bestuurders met een Europees rijbewijs B een voertuig met een maximaal toegestane massa van 3,5 ton rijden. Dit wringt steeds vaker voor de eigenaren van campers omdat kampeerauto’s steeds zwaarder worden gebouwd. Deze gewichtstoename bij campers is voornamelijk toe te schrijven aan de door de EU-wetgeving voorgeschreven voorzieningen op het gebied van veiligheid en milieu. Einde Quote.

Ik vraag mij eerlijk gezegd af welke voorgeschreven voorzieningen er dan zo op dat gewicht drukken :think:
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6774
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door evdoetelaar+larana »

Ik denk dat het dan om voorzieningen gaat als onder meer kooiconstructie, veiligheidsgordels, kreukelzone, airbags, vervormbare stuurkolom, zacht dashboard etc. Allemaal voorzieningen die de laatste decennia geleidelijk aan zijn voorgeschreven. Daardoor dus gewichtstoename van het basisvoertuig. Of het verstandig is de gewichtslimiet voor het B-rijbewijs ruim 20% naar boven bij te stellen weet ik niet. Ik kan niet inschatten of de kwalificaties van het B-rijbewijs daar voldoende bij aansluiten.

Kan me wel voorstellen dat ervaring wel een rol gaat spelen. Dus een regeling zoals die bijvoorbeeld ook voor motorrijders van toepassing > bij meer ervaring is een hoger motorvermogen toelaatbaar.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Zwerfsteen »

Hoe ingewikkelder de regeling des te minder kans dat het ooit werkelijkheid wordt.
Het is nu toch prima, wil je een zwaardere categorie rijden dan ga je voor het benodigde rijbewijs.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door gjvonk »

Nu al: roetfilters, ad bleu installatie, accu pakketten voor (plug in) hybride/all electric... het lijstje zal nooit korter worden, eerder langer.

Wat te denken rem-energie regeneratoren in de wielen, additionele zonnepanelen voor b.v. de kop- en achterlampen, er zijn nog genoeg accessoires te bedenken die energie besparend kunnen werken, maar helaas ook allemaal hun eigen gewicht meenemen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6774
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door evdoetelaar+larana »

Mee eens, lijkt me ook beter voor de veiligheid als mensen die zwaarder willen daarvoor over het vereiste rijbewijs beschikken. Maar als er al enige verruiming gegeven zou moeten worden, zou - als voorbeeld - verruiming o.b.v. rijervaring te overwegen zijn.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Zwerfsteen »

Hmmm, hoe toon je rijervaring aan? Toch niet met het aantal jaren dat je een rijbewijs hebt?
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6774
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door evdoetelaar+larana »

Zo is dat bij motoren wel. Is natuurlijk wel enigszins discutabel, een rijbewijs hebben wil nog niet zeggen dat je ook daadwerkelijk met het toegelaten voertuig rijdt en er praktijkervaring mee op doet. Maar nogmaals, het is maar een voorbeeld. Een criterium zou ook kunnen zijn x jaren een voertuig met x minimumgewicht op je naam hebben.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Marco Polo »

4250kg wordt nu ook al ontheffing voor gegeven in NL.
Volgens mij hangt daar een soort rijproef aan vast.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door gjvonk »

Ik weet ook niet of ik het eens ben met de stelling dat 4.250 kg nou zoveel ingewikkelder is om te rijden als 3.500 kg...

Ik heb een Pössl 2Win gehad in een Ducato light van 3.300 kg max die een langere remweg had dan mijn huidige Pössl Roadcruiser in een Jumper Heavy van 3.500 kg...

En als deze bus 'omhoog gekeurd' zou worden naar b.v. 3.850 kg max zou ik dat qua rijden echt niet merken. En...niemand piept als ik achter mijn 3.500 kg zware bus een ongeremde aanhanger meeneem van 750 kg, of geremd zelfs 2.500 kg, wat het maximale trekgewicht is. Dat mag allebei gewoon met mijn BE rijbewijs.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk



Laatst gewijzigd door gjvonk op vr 19 feb 2021, 16:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Buscamper fan
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Marco Polo »

Sommige mensen vinden het rijden met 50 ton ook niet ingewikkelder dan het rijden in een Panda :mrgreen:
Je moet ergens de grens leggen :wink:

https://www.bestelauto.nl/nieuws/groen- ... wijs/9451/

Is het verhaal van die ontheffing voor B-rijbewijs.

In dezelfde tijd haal je het C1 rijbewijs.
(afgezien van de theorie 8-) ).
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6774
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door evdoetelaar+larana »

En als deze bus 'omhoog gekeurd' zou worden naar b.v. 3.850 kg max zou ik dat qua rijden echt niet merken.

Alleen op papier "hoger keuren" maakt niet het verschil. Maar er zal wel een verschil zijn als je die 10% extra ook daadwerkelijk gaat gebruiken (lees beladen tot 3850 kg). Dat zal ongetwijfeld van invloed zijn op het rijgedrag.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Peter12 »

Bob Diesel schreef:
vr 19 feb 2021, 14:00
Als je hier leest van mensen die hun C1 rijbewijs ,speciaal voor hun camper hebben gehaald :clap:
Dat ze er zeker een andere kijk :!: op het rijden met een groter/zwaarder voertuig is ontstaan.
En ze veel meer vertrouwen in hun rijvaardigheid hebben gekregen
En niemand van mening is geweest dat het weggegooid geld is geweest

Dus klakkeloos zo maar gaan verhogen vd limiet ,, :roll:
En id ,de rij en rust tijden zijn misschien wel niet voor jou van belang
Maar het is goed om te weten dat ze er zijn en dat je er ook wel eens over na mag denken :idea:
Als je denkt weer eens met een niet dagelijkse bezigheid,, het in 1 dag TE ,veel km maken aan de gang gaat
Ik vond het toch echt weggegooid geld, maar gehaald, omdat het moest. Niet omdat het me meer inzichten verschafte die ik nog niet had bij het besturen van mijn camper.
Pleasure is the path of joy
WimZ
Berichten: 1814
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door WimZ »

evdoetelaar+larana schreef:
vr 19 feb 2021, 16:00
Of het verstandig is de gewichtslimiet voor het B-rijbewijs ruim 20% naar boven bij te stellen weet ik niet. Ik kan niet inschatten of de kwalificaties van het B-rijbewijs daar voldoende bij aansluiten.
Dan voor het rijbewijs B de kwalificatie omhoog en de rijbewijzen vanaf bijv 2022 zijn dan geschikt voor een hoger gewicht. Wil je voor jezelf het B rijbewijs verhogen van 3500 naar 4250 dan even opnieuw je B rijbewijs halen met de hogere kwalificatie. Probleem is dan voor de toekomst opgelost.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6774
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door evdoetelaar+larana »

Dan veranderd er toch niets? Degene die een hoger toegelaten gewicht wensen, kunnen toch voor C1 gaan?
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Plaats reactie