Hoe reizen jullie?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ar-noob
Berichten: 51
Lid geworden op: di 11 feb 2020, 13:38

Hoe reizen jullie?



Bericht door Ar-noob »

Een nogal basic vraag denk ik. Tot afgelopen jaar bestonden onze vakanties uit wekenlange (of langere) fietsvakanties waarbij we kampeerden. Kleine weggetjes (als die er al waren), niet echt een concrete dagelijkse planning. We zagen wel wat we onderweg tegenkwamen, zo snel waren we toch niet. Alle aanwijzingen en borden onderweg waren prima te lezen we lieten ons verrassen.
Door omstandigheden kan dat nu niet meer en beschikken we nu over een VW-bus met fietsendrager. Afgelopen jaar camperden we ergens heen en graasden op de fiets de omgeving af. Maar ooit zal Europa wel weer opengaan en willen we verder weg. We hebben natuurlijk wel een beetje een idee hoe dat zou kunnen, maar ik vraag me af hoe het oude trekschema een beetje aan te houden. Waarbij ik me dan afvraag: ga ik elke dag korte afstanden afleggen om alles te zien wat we al dan niet bedoeld passeren, rijd ik door en sla ik zo nu en dan wat over. Moet ik onze trips beter gaan voorbereiden? Hebben jullie nog tips?
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Hoe reizen jullie?



Bericht door Marco Polo »

Als het eerste goed voelde ga je daar toch mee door lijkt me?
Alleen rij je in het begin en het einde misschien even iets langer - en nu wat sneller ;-)- door om wat verder weg te komen.
Of niet, als je toevallig een leuk plekje tegen komt.
Of als je geen zin hebt om lange afstanden te maken.
Whatever, je hebt een camper :-)
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Hoe reizen jullie?



Bericht door jasperenpriscilla »

Wij hebben kids en dus zijn we iets kieskeuriger waar we willen staan (speeltuin of zwemmen is vaak wel echt een pre) verder kijken we heel vaak savonds waar we de volgende avond willen zijn. soms beslissen we sochtends pas waar we heen gaan. Komen we onderweg iets leuks tegen dan gooien we het plan overboord en blijven we daar plakken. Heel vaak plannen we wat dingen die we willen zien op de route, zodat we niet alleen van plek naar plek gaan, maar ook een paar leuke dingen onderweg tegenkomen.
AadenAnke
Berichten: 13242
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Hoe reizen jullie?



Bericht door AadenAnke »

Ach van dat plannen komt in de uitvoering bij ons weinig van terecht. Het einddoel bereiken we meestal wel maar veel later dan gepland en de weg er naar toe is bij ons meer van ga je mee verdwalen ik weet de weg :lol: dus plannen we steeds minder en minder dat bevalt best. Zodra het weer kan, naar de Franse Middellandse Zee kust in ongeveer 3 weken via hoogst waarschijnlijk Luxemburg. Deze strakke planning hebben we klaar liggen. :shh: verder zien we wel :shh:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
camperaap
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 19:45

Re: Hoe reizen jullie?



Bericht door camperaap »

TS, je hebt het over: "Door omstandigheden......", bedoel je daarmee door corona, of persoonlijke omstandigheden die wij niet kennen.
Als je bedoeld door corona, zou ik zeggen gewoon de draad weer oppakken zodra het kan. En die tijd komt wel weer, al weten we nog niet goed wanneer.
Wij hebben nog de plannen die we hadden voor afgelopen jaar die we niet konden doen. Oost europa en de baltische staten. Dit jaar gaat het ook niet meer gebeuren denk ik.
Gebruikersavatar
Ar-noob
Berichten: 51
Lid geworden op: di 11 feb 2020, 13:38

Re: Hoe reizen jullie?



Bericht door Ar-noob »

Die persoonlijke omstandigheden zijn fysiek van aard. En @camperaap: zeker in Oost-Europa en de Baltische staten fietsten wij over paden waar alleen een four wheel drive doorheen zou komen. Dat zal voor ons de grootste verandering zijn denk ik.
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45219
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Hoe reizen jullie?



Bericht door thole »

Afgelopen jaar camperden we ergens heen en graasden op de fiets de omgeving af. Maar ooit zal Europa wel weer opengaan en willen we verder weg. We hebben natuurlijk wel een beetje een idee hoe dat zou kunnen, maar ik vraag me af hoe het oude trekschema een beetje aan te houden. Waarbij ik me dan afvraag: ga ik elke dag korte afstanden afleggen om alles te zien wat we al dan niet bedoeld passeren, rijd ik door en sla ik zo nu en dan wat over. Moet ik onze trips beter gaan voorbereiden? Hebben jullie nog tips?
Ik denk dat die vraag moeilijk te beantwoorden is. Interesse- en leeftijdgebonden denk ik, evenals hoeveel tijd is er beschikbaar, moet er nog gewerkt worden?
Kortom de vraag roept tegenvragen op. We kunnen alleen uit eigen ervaring putten.
Wij camperen nu bijna 43 jaar en de manier van camperen is voor een deel veranderd in die jaren, hoewel voor een deel ook wel weer hetzelfde gebleven. Veranderd is dat het doel (land) verder weg is komen te liggen nu we niet meer werken.
Bleven we eerst in de zomervakantie veelal in Zuid Frankrijk en Oost Spanje toen we nog werkten en ons zoontje mee ging, nu gaan we in de winter al 14 jaar naar Marokko. Heb je bv zo'n land als eindbestemming dan rijden we er snel naar toe via de tolweg omdat Frankrijk en soms ook Spanje voor ons in de winter te koud zijn en we zo lang mogelijk in Marokko willen zijn.
Gaan we in het najaar naar Spanje, Griekenland of waar dan ook, dan is het weer als we vertrekken aangenaam en bezoeken we onderweg bezienswaardigheden en ligt het tempo van reizen lager. We houden van mooi weer, dat moge duidelijk zijn.
Verder houden we van natuur, cultuur(steden) en ook van de zee. Je hebt met een camper meer mogelijkheden hoe je kunt reizen, er is niet één manier. Wat we altijd wel doen is ons voorbereiden in die zin wat zijn er voor bezienswaardigheden in een streek of land. Kortom een lang antwoord wat geen antwoord is, omdat er voor hoe je wilt camperen geen standaardantwoorden zijn o.i. De een staat liever op een camping, wij liever op cp's of vrij, hoewel die laatste mogelijkheid steeds minder wordt omdat er te veel campers zijn gekomen. En de een rijdt snel ergens heen, die ander houdt meer van langzaam naar een mogelijke bestemming toe te trekken. En we hebben pas sinds kort een fiets mee, konden altijd prima zonder maar off road fietsen doen we niet.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
ariedekreij
Berichten: 1230
Lid geworden op: vr 23 dec 2005, 17:29
Locatie: Alblasserdam

Re: Hoe reizen jullie?



Bericht door ariedekreij »

Wij doen maar wat, ok met pensioen, niet zo sportief. We bepraten welke richting en wanneer we weer naar huis moeten. (Elektrische) fietsen, wandelschoenen vishengel maar ook Petanque setje gaat altijd mee. We staan daar waar het uitkomt, als we stoppen op een plek die we beiden leuk vinden blijven we daar. We klooien zomaar wat dus. Dat bevalt prima, al jaren!
De mooiste dingen kun je niet plannen of naartoe gaan. Ze overkomen je bij toeval.
Gebruikersavatar
JaapB
Berichten: 613
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 10:02
Locatie: 8x

Re: Hoe reizen jullie?



Bericht door JaapB »

Als we met de camper reizen dan is het enige dat we plannen hetgeen we willen bezoeken.
En dat is vooral tuinen, Wereld Erfgoed, cultureel en natuur.
We rijden naar bv een tuin en blijven twee, drie dagen in die buurt, dan weer verder.
Ook als we in de winter naar het zuiden trekken.
Echt niet 6 weken op één plek.
Als we vliegen, bv naar Z-Afrika of USA dan huren we een camper.
In USA altijd een nieuwe van minimaal 11 meter.
Maar we doen ook aan huizenruil met mensen van over de hele wereld, super.
Dan reizen we in Europa met eigen auto en daarbuiten vliegen we.
Jaap.
Dethleffs Trend T7017, automaat, 150Pk, 2018.
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Hoe reizen jullie?



Bericht door Gino608D »

Je moet helemaal niks. Je bepaalt zelf hoe je vakantie verloopt. Ik zou gewoon gaan en gaandeweg ontdek je wel wat jou het beste past. Een veelgehoorde opmerking is wel dat mensen met meer ervaring en wellicht inmiddels ook meer tijd, minder groter afstanden per dag afleggen. De vakantie begint al als je thuis vertrekt, maar dat zul je zelf moeten gaan ervaren.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Hoe reizen jullie?



Bericht door willemzon »

ariedekreij schreef:
zo 14 feb 2021, 16:08
Wij doen maar wat, ok met pensioen, niet zo sportief. We bepraten welke richting en wanneer we weer naar huis moeten. (Elektrische) fietsen, wandelschoenen vishengel maar ook Petanque setje gaat altijd mee. We staan daar waar het uitkomt, als we stoppen op een plek die we beiden leuk vinden blijven we daar. We klooien zomaar wat dus. Dat bevalt prima, al jaren!
:lol3: wat herkenbaar, heerlijk.

Groeten willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
jepebe
Berichten: 1448
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Hoe reizen jullie?



Bericht door jepebe »

Ik heb precies zo jarenlang heel Europa en daarbuiten per fiets afgezworven, geweldig! Ik mis dat nog steeds, maar vrouwlief is iets minder sportief en de kids nog niet sterk genoeg ervoor.

Ik neem de fiets(en) mee achterop de camper en bij gezinsvakanties gaan we af en toe een stuk fietsen, soms fiets ik zelf een stuk, ik vind het leuk om hoge bergen op te fietsen, dus als we in de buurt zijn van mooie passen dan plan ik een paar dagen waar te gaan en staan, zodanig dat ik die bergen kan fietsen en de rest zich ook kan vermaken (wandelen, zwembad, speeltuin, stadje of mooie plek)

Als ik met (een van) mijn fietsmaten op pad ga, dan is de tijd te beknopt om weken rond te toeren, en dan kiezen we een gebied uit waar we willen fietsen. We kijken dan naar welke plekken/routes/cols/bezienswaardigheden we willen en kiezen dan een paar standplekken. Meestal een of twee dagen per plek, en na het fietsen verkassen. De actieradius is dan beperkt, maar zo kon ik tussen golf 1 en 2 van een zeker virus in heerlijk een dikke week in de Vogezen fietsen. Ik plan dan de eerste overnachting, verder overleggen we het, en e.e.a. hangt dan erg af van hoe de benen voelen. Het is wel leuk vind ik, om mooie plekjes te zoeken. Als je een col opfietst, kun je gewoon onderaan parkeren bij bv de supermarkt, dan ding opfietsen, en klaar, maar ik vind het wel leuk als je dan ook op een rustig plekkie staat met bv fijn uitzicht, zodat je niet na de fietstocht van alles moet verplaatsen.
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Plaats reactie