advies mbt eventuele aankoop Possl Roadstar 640 DK
Re: advies mbt eventuele aankoop Possl Roadstar 640 DK
Het is eenvoudiger dan het lijkt zoals alles meestal.
Wij kopen voedsel onderweg en hebben maar een vaste noodvoorraad voor 2 dagen.
Bij vertrek hebben we 20 liter water in de 100 liter tank, vuil watertank leeg, diesel vol.
Twee fietsen samen 40 kg, het rek 18 kg, luifel en zonnepanelen geen idee, handgereedschap en autoboordgereedschap 20 kg, de oprijblokken blijven thuis we gebruiken FJ.
Wat kleren en schoeisel(zo weinig mogelijk), laptop, 2 tablet, 2 telefoons en nog wat spullen. Twee passagiers samen 155 kg.
We gaan 3 maanden in de winter naar het Zuiden, onze bus is 6 meter40 lang en weegt reisklaar inclusief 2 inzittenden 3400 kg. Het is een Maxi onderstel, ik heb een C rijbewijs dus als het nodig was zou ik het ding zonder problemen kunnen opwaarderen naar een hoger gewicht, ik zie nu de noodzaak niet.
Wij hebben geen schotel omdat je tegenwoordig op andere wijze televisie kan binnenhalen.
Ja, je lengte is geen probleem maar als het gewicht in je omvang zit wordt het krap, dus eerst maar eens passen, dat is heel verstandig.
De optimistische verhalen van camperverkopers wat betreft gewicht neem je het beste met een flinke schep zout succes.
We hebben lage bedden dus kunnen maar 4 x 6 kg gasflessen kwijt in de gaskast hetgeen ook geen probleem blijkt te zijn in Portugal navulbaar.
Dus of je over de gewichtsgrens heen gaat bepaal je eigenlijk geheel zelf of in het ergste geval je vrouw
Er is overigens een verschil tussen rijden in een auto met overbelaste assen en het rijden in een volgens je rijbewijs te zwaar beladen voertuig maar waarvan de belading binnen de grenzen van de asbelasting ligt.
Met een Ducato Maxi zit je, wat betreft de max. asbelasting, wel goed, overigens is dit type ook beter geschikt voor een camperbus die altijd met maximale belasting rond moet sjouwen.
Wij kopen voedsel onderweg en hebben maar een vaste noodvoorraad voor 2 dagen.
Bij vertrek hebben we 20 liter water in de 100 liter tank, vuil watertank leeg, diesel vol.
Twee fietsen samen 40 kg, het rek 18 kg, luifel en zonnepanelen geen idee, handgereedschap en autoboordgereedschap 20 kg, de oprijblokken blijven thuis we gebruiken FJ.
Wat kleren en schoeisel(zo weinig mogelijk), laptop, 2 tablet, 2 telefoons en nog wat spullen. Twee passagiers samen 155 kg.
We gaan 3 maanden in de winter naar het Zuiden, onze bus is 6 meter40 lang en weegt reisklaar inclusief 2 inzittenden 3400 kg. Het is een Maxi onderstel, ik heb een C rijbewijs dus als het nodig was zou ik het ding zonder problemen kunnen opwaarderen naar een hoger gewicht, ik zie nu de noodzaak niet.
Wij hebben geen schotel omdat je tegenwoordig op andere wijze televisie kan binnenhalen.
Ja, je lengte is geen probleem maar als het gewicht in je omvang zit wordt het krap, dus eerst maar eens passen, dat is heel verstandig.
De optimistische verhalen van camperverkopers wat betreft gewicht neem je het beste met een flinke schep zout succes.
We hebben lage bedden dus kunnen maar 4 x 6 kg gasflessen kwijt in de gaskast hetgeen ook geen probleem blijkt te zijn in Portugal navulbaar.
Dus of je over de gewichtsgrens heen gaat bepaal je eigenlijk geheel zelf of in het ergste geval je vrouw
Er is overigens een verschil tussen rijden in een auto met overbelaste assen en het rijden in een volgens je rijbewijs te zwaar beladen voertuig maar waarvan de belading binnen de grenzen van de asbelasting ligt.
Met een Ducato Maxi zit je, wat betreft de max. asbelasting, wel goed, overigens is dit type ook beter geschikt voor een camperbus die altijd met maximale belasting rond moet sjouwen.
Re: advies mbt eventuele aankoop Possl Roadstar 640 DK
Wat betreft comfort hebben we ongetwijfeld ingeleverd maar ik kan met de bus straatjes inrijden waar ik met de Hymer niet aan moest denken.stobbie schreef: ↑wo 10 feb 2021, 20:59Waarom verkiest iemand nu eigenlijk een buscamper boven een ander type? Ik lees mobieler, maar ik begrijp niet goed wat er mobieler aan is.
Vaak een beetje smaller, maar die paar centimeter maakt toch niks uit? Minder ruimte, minder isolatie, ik hoor graag voordelen..
De achterdeuren laten toe de bus veel vaker te gebruiken voor andere zaken, wij halen in een enkele rit nu de hele inventaris van onze boot naar huis voor de winteropslag.
Dat is mij door dat smalle deurtje van de Hymer nog nooit gelukt.
Onze Hymer integraal camper was niet erg veilig wat betreft aanrijdingen, een houten vloertje en wat schroefjes, ja ik weet dat er ook filmpjes zijn van busjes die aan spaanders gereden worden.
Maar een ieder maakt wat dat betreft zijn eigen afwegingen.
Dus ja de bus is voor mij veel beter inzetbaar dan onze eerdere Hymer en hij kost iets meer als de helft in aanschaf en aanzienlijk minder in onderhoud.
Als laatste, als 45 centimer smaller bent op landweggetjes scheelt dat veel krassen op de stuurboordzijde en vaak een spiegel aan bakboord, maar ook dat zal iedereen anders ervaren.
Re: advies mbt eventuele aankoop Possl Roadstar 640 DK
Wij vinden met name het rij comfort van een buscamper veel fijner: chassis en cabine vormen een stijver geheel. We hebben ooit 1 zomer een Dethleffs Globebus II gehuurd: we hadden voortdurend het gevoel dat de opbouw zich anders bewoog dan de cabine en hoorden doorlopend kraak en wring geluiden tijdens het rijden.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: advies mbt eventuele aankoop Possl Roadstar 640 DK
Ach het rijden met dat maakt voor mij niet uit! Maar gewoon een stuk minder zorgen over lekkage/kitnaden verder het verschil in aanschaf (nieuw) maar ook hoe je zelf ben. Een bus van 640 is echt wel groot zat hoor zelfs de elektrisch aangedreven rolstoel gaat mee het is allemaal net iets minder groot. Eigenlijk is het net als de vraag waarom heeft niet iedereen een omgebouwde touringcar maar zo'n witte Tupperware doos? Gewoon omdat je koopt dat wat je leuk vindt. De meeste Tupperware dozen hebben trouwens nog meer gewicht problemen/zorgen waar ik ze zie tobben met een VW busje ga ik met de Ducato zo in en zou zo er met de meeste semi integraalwagens ook in rijden maar dat is ook voor iedereen gewoon doen wat goed voelt. Gelukkig verschillen smaken anders eet vanavond iedereen stamppot zuurkool met worst
Gr. Aad
Gr. Aad
-
- Berichten: 1201
- Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41
Re: advies mbt eventuele aankoop Possl Roadstar 640 DK
De Possl van ons is rijklaar 3050. Ik heb dat nooit als probleem ervaren. We zijn geen verhuizers maar wil niet uitsluiten dat we er wel es iets boven zitten. Geen idee eigenlijk maar we hebben er al 7 jaar lang veel plezier van. Niet te krampachtig over doen. De werkbusjes die je overal ziet zijn zwaarder overladen (en die van de pakketdienst tegenwoordig ook ).
Mocht je oog overigens vallen op een recente Adria, check dan eens internet en YouTube. Schijnen serieuze kwaliteits issues te zijn. Gebeurt vaker als een model erg populair wordt, dan gaat kwantiteit boven kwaliteit.
Succes met je zoektocht
- DiffRental
- Berichten: 1599
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: advies mbt eventuele aankoop Possl Roadstar 640 DK
De voorgestelde buscampers zijn allemaal op basis van Citroen met 2.0 ltr motor.
Ik heb meer vertrouwen in de bewezen Fiat 2.3 motor. (misschien onterecht)
Een H3 bus is een heel stuk hoger in sta ruimte dan de H2 met krap 1.90 mtr.
Een buscamper is iets smaller en de 6 & 6.40 hebben een langere wielbasis als een semi integraal van dezelfde buiten lengte.
Een lange wielbasis geeft meer comfort en de achterkant zwenkt minder uit. Nadeel is dat je de bocht niet te kort moet nemen.
Persoonlijk zou ik geen dwarsslaper willen, de pössl summit 6.40 is een mooie wagen en zou mijn voorkeur hebben. De Summit stond destijds ook op ons lijstje maar is het uiteindelijk niet geworden.
Ik heb meer vertrouwen in de bewezen Fiat 2.3 motor. (misschien onterecht)
Een H3 bus is een heel stuk hoger in sta ruimte dan de H2 met krap 1.90 mtr.
Een buscamper is iets smaller en de 6 & 6.40 hebben een langere wielbasis als een semi integraal van dezelfde buiten lengte.
Een lange wielbasis geeft meer comfort en de achterkant zwenkt minder uit. Nadeel is dat je de bocht niet te kort moet nemen.
Persoonlijk zou ik geen dwarsslaper willen, de pössl summit 6.40 is een mooie wagen en zou mijn voorkeur hebben. De Summit stond destijds ook op ons lijstje maar is het uiteindelijk niet geworden.
Groeten Peter
Re: advies mbt eventuele aankoop Possl Roadstar 640 DK
Peter, bedankt, waar hebben jullie voor gekozen?
Re: advies mbt eventuele aankoop Possl Roadstar 640 DK
Wij vonden die dwarsslaper achteraf een heel groot minpunt, zijn op jacht gegaan naar een bus met lengtebedden, gevonden een Chausson Twist o6 is 640cm een Fiat. Het over elkaar heen kruipen 's nachts als er iemand een plasje moet doen is verleden tijd, nooit meer een dwarsligger
Re: advies mbt eventuele aankoop Possl Roadstar 640 DK
Onze vorige buscamper was een dwarsslaper, voor ons ook de reden om na 3 jaar toch in te ruilen voor een exemplaar met langsbedden.
Of de moderne 2.0 motoren minder goed zijn dan de bekende 2.3 moet zich nog bewijzen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Of de moderne 2.0 motoren minder goed zijn dan de bekende 2.3 moet zich nog bewijzen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
- DiffRental
- Berichten: 1599
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: advies mbt eventuele aankoop Possl Roadstar 640 DK
Wij zijn uiteindelijk terecht gekomen bij Knaus.
De 6 mtr en 6.40 Boxstar en Boxlife bekeken, beide met lengte bedden.
Bij de 6 mtr is het zit gedeelte wat krap t.o.v. de 6.40.
Toen we eenmaal de Boxstar Freeway hadden gezien wisten we dat het die moest worden.
Een Freeway is een L4H3 Fiat Ducato.
De extra sta hoogte geeft gevoelsmatig een enorm ruimte gevoel, nadeeltje is dat je wel op je gewicht moet letten.
Onze wagen weegt leeg ook net over de 3 ton.
Wat betreft de Pössl Summit, die hebben we in het jaar van uitkomen gezien in Düsseldorf. De 6 mtr uitvoering koste in Duitsland toen (ik dacht 4 jaar geleden) €36.000 in de aanbieding.
<edit> De €36.000 is waarschijnlijk de prijs ex btw geweest.
Laatst gewijzigd door DiffRental op vr 12 feb 2021, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Peter
- peter possl
- Berichten: 234
- Lid geworden op: vr 26 jul 2019, 22:48
- Locatie: hoorn
Re: advies mbt eventuele aankoop Possl Roadstar 640 DK
wij hadden een possl 2 win met 2,3 motor maar dwarsslaper.Nu hebben we een (robot-)automaat globecar campscout uit 2011 met 3 liter ( 160 pk)motor. Heb wel even gedacht aan chiptunen, maar 160 pk is meer dan genoeg voor mijn 640 bus. Langs ipv dwarsbedden, ouderdom wil graag zonder problemen ‘s nachts het bed uit. Douche in het middenpad, is toch gemakkelijker dan in een kleine douche/wc cabine. Het is altijd schipperen met een bus, maar voor ons, een prima oplossing. Hetgeen niet wil zeggen dat het voor iedereen prima is, pag eruit wat voor jou belangrijk is.
Re: advies mbt eventuele aankoop Possl Roadstar 640 DK
Heel erg bedankt voor al jullie hulp en meningen. Heeft ons geholpen en we zijn er uit. We hebben een Possl Summit 640 uit 2019 gekocht.
Helemaal blij!
Helemaal blij!
- DiffRental
- Berichten: 1599
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: advies mbt eventuele aankoop Possl Roadstar 640 DK
Mooie wagen, veel plezier ermee.
Groeten Peter