tolboete Italie uit 2017

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: tolboete Italie uit 2017



Bericht door Ruud Adam »

Ik kreeg afgelopen dagen een nieuwsbrief van de NKC en één van de onderwerpen was deze tolboete.
Lang verhaal, maar conclusie was:
“Hoe zuur ook, de NKC raadt mensen die dit meemaken aan het bedrag gewoon maar te betalen”, zegt Jos Kleinleugenmors van NKC Advies. “Maar bovenal: denk niet te snel dat je zomaar een gratis ritje te pakken hebt. De slagboom vergist zich immers niet.”

Wat een slappe hap.
Niet dat het misschien niet het verstandigste is om te betalen.
Maar ik verwacht van een belangenvereniging ook nog zoiets als "Inmiddels hebben we contact met de betreffende organisatie gezocht en gaan we proberen om deze boetes ongedaan te krijgen of in ieder geval de termijn waarna een boete nog mag komen, aan te vechten. Verder gaan we bij de leden van het Europese parlement lobbyen om dit soort boetes te laten vervallen na 1 jaar"
Zoiets.
Maar die suffe NKC maakt zich meer druk over waar je een snijplank in de vorm van een paashaas kunt kopen of een nietszeggende reportage over een reisje langs de Rijn.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: tolboete Italie uit 2017



Bericht door Kroppie »

waarom dan nog lid blijven van zuks

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

tolboete Italie uit 2017



Bericht door Marco Polo »

Is geen boete maar een vordering om niet betaald tolgeld te voldoen.
Termijn van 10 jaar is inderdaad wel erg lang.
Maar op zich is in Nederland de maximale verjaringstermijn voor civiele vorderingen blijkbaar ook een ruime 20 jaar.

http://www.advocaten.nl/wanneer-verjaar ... gstermijn/
Laatst gewijzigd door Marco Polo op za 03 apr 2021, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: tolboete Italie uit 2017



Bericht door Ruud Adam »

@Kroppie
Omdat ik - ondanks hun sufheid - toch van mening ben dat je sommige organisaties soms kunt steunen.
Zo ben ik ook lid van de ANWB en de Consumentenbond o.a.

In de hoop dat ze toch af en toe iets ondernemen dat ik wel de moeite waard vind. Misschien tegen beter weten in. :)
Het kost niet de wereld en in het blaadje staan altijd wel 4 pagina's die ik wel aardig vind.
Groet, Ruud
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: tolboete Italie uit 2017



Bericht door AadenAnke »

Inderdaad wat Jos zegt massaal lidmaatschap opzeggen met vermelding van de reden. Ze liggen bij de NKC echt niet wakker wat jij Jos of ik van ze vinden. In Italië lachen ze er om als de NKC komt klagen er zijn juridische mogelijkheden dat die ingewikkeld zijn en kostbaar en we daarom massaal zeggen oké betalen maar is een eigen keuze. Dus zijn we ook een stelletje slap janussen :shh: het is vervelend en onverwacht maar je ga waarschijnlijk straks toch weer die kant op. Misschien tijd voor een Europees justitie apparaat?? Of toch maar zo laten?

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: tolboete Italie uit 2017



Bericht door Marco Polo »

Allemaal bullshit.
Er is niet betaald voor een dienst.
En dan is de NKC de gebeten hond?
Actie richting de tolmaatschappijen zou op zijn plaats zijn om duidelijker te maken wanneer er sprake is van tolheffing.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: tolboete Italie uit 2017



Bericht door Peter LMC »

Maar als je het hele verhaal leest dan staat er ook dit tussen;

Volgens de NKC Juridische Helpdesk ontstaat het probleem doordat mensen in de haast het kaartje negeren dat uit de automaat rolt. Dat is eigenlijk een eerste aanmaning om het toltraject alsnog te betalen. Wie dat niet doet, riskeert een naheffing en dat gevaar is pas na vijf jaar geweken, als de kwestie is verjaard.

Het hele verhaal;
https://www.nkc.nl/nieuws/2021/maart/nk ... 3-25901505
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: tolboete Italie uit 2017



Bericht door Ruud Adam »

Ik weet ook niet wat de beste oplossing voor individuele zaken is: wel of niet betalen.

Mijn betoog ging er meer over dat ik vanuit de NKC actie verwacht in plaats van zo'n slappe tekst.
Die Italianen zullen er inderdaad niet wakker van liggen. Maar als ook de ANWB, de ADAC en weet ik veel wie actie ondernemen, dat er dan misschien een keer iets veranderd.
Als zoveel mensen er klachten over hebben (ik heb in de ANWB gids en ook bij de ADAC er iets over gelezen) dan zit er misschien ook wel iets mis bij het systeem. Want wat als er geen kaartje uit een machine kwam? Is 5 jaar niet te lang als termijn? De NKC kan als belangenvereniging op zijn minst proberen om iets voor de leden te doen.
Voor elke actie die ze niet doen het lidmaatschap opzeggen, lijkt me een beetje overdreven.

Zoals ook door lobby van o.a. de consumentenbonden in Europa het Europees parlement uiteindelijk met wetgeving kwam waarin vliegmaatschappijen compensatie moeten betalen bij bepaalde vertragingen of gecancelde vluchten. Werkt nu met Corona effe wat minder, maar in het verleden heb ik zo een paar vergoeding gekregen.
Dus de NKC (en de ANWB wellicht ook) moeten in ieder geval hun stem laten horen.
Laatst gewijzigd door Ruud Adam op za 03 apr 2021, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: tolboete Italie uit 2017



Bericht door Marco Polo »

Peter laat al zien dat er actie is van de NKC.
Bewustwording van de klanten.
Beginnen bij de basis ;-)
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: tolboete Italie uit 2017



Bericht door TestCase »

Sorry maar dit is gewoon de toegepaste Italiaanse wet en daar heb je je aan te houden wanneer je daar rijdt, wel klagen dat Italianen zich niet aan de NL wet houden hier?
Dat het verwarrend is wanneer die slagboom open gaat klopt maar dat ontslaat je niet van de betaalverplichting. Heb zelf zoiets ook al meegemaakt, slagboom stond al open bij aankomst in tolstation.
Dat de NKC/ANWB kan proberen die wet aan te passen dat mag maar dat is verre toekomst en helpt niets bij bestaande claims.


\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: tolboete Italie uit 2017



Bericht door Ruud Adam »

Denk ook niet dat het bij bestaande boetes helpt.
Maar een NKC kan in ieder geval aan de bel trekken en een lobby in gang helpen zetten.
Misschien doen ze dat ook achter de schermen, maar uit het verhaal blijkt daar niets van.
Zodat automobilisten in de toekomst er wat minder last van hebben.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: tolboete Italie uit 2017



Bericht door Marco Polo »

Italianen zijn overigens ook de beroerdste niet.
Ooit in een grijs verleden een keer te weinig geld om de tol te betalen op de laatste tolpoort voor de grens.
Schuldbekentenis mee gekregen.
Betaal thuis maar een keer.
Met een hoop moeite, en mailtjes naar autostrada weten te regelen.
In het digitale tijdperk niet meer voor te stellen ;-)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: tolboete Italie uit 2017



Bericht door hathi »

Volgens mij heeft de NKC uitgelegd,hoe het werkt,”Peter geeft het nogmaals aan,”dat schelden gebeurd de laatste tijd,meer als ze iemand ,terecht aan hun portemonnee komen, maar daar is geen reden voor, de schuld bij zichzelf zoeken , gebeurd ook niet, Gelukkig is de 3/4 uur reclame er nog .....sorry het programma heet wordt u al geholpen :-B
Hans
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: tolboete Italie uit 2017



Bericht door Ruud Adam »

Helder verhaal :-?
Groet, Ruud
Plaats reactie