Toekomstige verwachtingen voor diesels
- seth_space
- Berichten: 8596
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Toekomstige verwachtingen voor diesels
Er zijn verschillen maar BRUSSEL steekt er negatief bij af.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Toekomstige verwachtingen voor diesels
Volgens mij word de soep niet zo warm gegeten als hij wordt opgediend.Bas vd laar schreef: ↑wo 14 apr 2021, 18:23Wallonie is ,in tegenstelling tot Vlaanderen, bijna straatarm.
Zoveel mensen, bedrijven en andersoortig de weg versperren is economische zelfmoord.
Het is een voorstel volgens mij nog, maar met zoveel uitzonderingen erin dat waarschijnlijk alleen de 'gewone' automobilisten die in Wallonië wonen er last van gaan hebben.
Want Wallonie kan inderdaad elke eurocent gebruiken.
Groet, Ruud
Re: Toekomstige verwachtingen voor diesels
- annoh
- Berichten: 1875
- Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
- Locatie: St. Jacobiparochie
- Contacteer:
Re: Toekomstige verwachtingen voor diesels
De ontwikkelingen op het gebied van alternatieven voor dieselbrandstof gaan heel hard. En dan gaat het daarbij niet alleen om elektrische campers en waterstof campers maar juist ook om elektrische en waterstof vrachtwagens / bestelwagens /personenauto's. Bedenk daarbij dat komende jaren in Europa 65 miljard Euri geïnvesteerd wordt in de waterstof economie. En dan zullen nu ongetwijfeld heel wat mensen gaan roepen dat het totale rendement van waterstof laag is, dat de energie dichtheid laag is en dat er weinig H2-tankstations zijn. De H2-economie komt en zal de mobiliteit veranderen. De wetgevers zullen daarop inspelen met restricties voor gebruik diesel. Daarnaast zal de EV in de diverse gedaantes verder ontwikkeld worden waarbij de beperkingen spoedig in het elektriciteitsnetwerk zichtbaar worden.
(mede) eigenaar van http://www.camperfixx.nl
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Re: Toekomstige verwachtingen voor diesels
Nee hoor, ik zie H2 echt als een product wat ons veel kan en gaat helpen, rendement zie ik ook niet echt als probleem en infrastructuur is te bouwen, dat hebben we met aardgas destijds ook gedaan. Maar mijn zorg is veel meer hoe we al de noodzakelijke waterstof GROEN gaan produceren? Als we constateren dat de H2 die nu in de industrie in NL wordt gebruikt niet eens met de stroom van alle windmolens die nu op zee staan kunnen produceren omdat er simpelweg te weinig stroom is, hoe kunnen we dan bijvoorbeeld alle huidge H2 vergroenen in de industrie en tevens de koolwaterstoffen uit het transport halen (lees: einde diesel, stookolie, benzine etc., dus echt net-zero) ?
Re: Toekomstige verwachtingen voor diesels
De ontwikkelingen staan niet stil.
Denk dat er nog prachtige initiatieven naar ons toe komen.
Dit gaat weliswaar niet over auto's op diesel, maar meer over de opslag van energie.
https://www.youtube.com/watch?v=AR3HYKIIqiY
VPRO's tegenlicht.
Echter, veel van die ontwikkelingen zullen nog wel een tijdje duren en voordat dit doorgesijpeld is naar campers...
Denk niet dat we daar veel van gaan merken de komende 5 tot 10 jaar.
Maar ondertussen gaan de beperkende maatregelen wel gewoon door.
Denk dat er nog prachtige initiatieven naar ons toe komen.
Dit gaat weliswaar niet over auto's op diesel, maar meer over de opslag van energie.
https://www.youtube.com/watch?v=AR3HYKIIqiY
VPRO's tegenlicht.
Echter, veel van die ontwikkelingen zullen nog wel een tijdje duren en voordat dit doorgesijpeld is naar campers...
Denk niet dat we daar veel van gaan merken de komende 5 tot 10 jaar.
Maar ondertussen gaan de beperkende maatregelen wel gewoon door.
Groet, Ruud
Re: Toekomstige verwachtingen voor diesels
Ik ben zelf werkzaam bij een firma die machines levert voor aardgas transport. Onze klanten investeren nog steeds in het uitbreiden van het aardgas netwerk in Europa/Rusland/centraal Azië. Dit word niet gedaan met het vooruitzicht dat over 10 tot 20 jaar de leidingen onbruikbaar zijn omdat we een waterstof economie hebben. Waterstof kan niet in hoge concentraties door aardgas leidingen vanwege zogenaamde hydrogen embrittlement (corrosie). Dus het aardgas blijft nog wel even stromen richting noord west Europa.
De Nederlands overheid heeft vorig jaar het beleid aangepast om de aardgas productie op de Noordzee langer open te houden door belasting regels aantrekkelijk te maken zodat olie maatschappijen de productie langer kunnen laten doorgaan. Dit omdat ze in zijn gaan zien dat we aardgas nog langer nodig hebben dan wat word verteld in de media. Het zal er op uitdraaien dat waterstof word geproduceerd mbv aardgas, co2 afvangen en injecteren in oude gasvelden.
Het is een illusie dat waterstof “groen” zal zijn en dmv windmolens geproduceerd zal worden. Daarvoor is niet genoeg vermogen beschikbaar tenzij we de Noordzee grotendeels vol bouwen.
Ik zie dan ook niet in hoe met de huidige stand der techniek we genoeg groene energie hebben om schone waterstof te maken waar ons wagenpark op kan rijden en tegelijkertijd onze huishoudens van het aardgas willen hebben en dmv energie opslag in waterstof voor de dagen dat er niet genoeg stroom is. Tenzij we een aantal nucleaire centrales bouwen. Diesel en benzine zal nog een tijdje blijven.
De Nederlands overheid heeft vorig jaar het beleid aangepast om de aardgas productie op de Noordzee langer open te houden door belasting regels aantrekkelijk te maken zodat olie maatschappijen de productie langer kunnen laten doorgaan. Dit omdat ze in zijn gaan zien dat we aardgas nog langer nodig hebben dan wat word verteld in de media. Het zal er op uitdraaien dat waterstof word geproduceerd mbv aardgas, co2 afvangen en injecteren in oude gasvelden.
Het is een illusie dat waterstof “groen” zal zijn en dmv windmolens geproduceerd zal worden. Daarvoor is niet genoeg vermogen beschikbaar tenzij we de Noordzee grotendeels vol bouwen.
Ik zie dan ook niet in hoe met de huidige stand der techniek we genoeg groene energie hebben om schone waterstof te maken waar ons wagenpark op kan rijden en tegelijkertijd onze huishoudens van het aardgas willen hebben en dmv energie opslag in waterstof voor de dagen dat er niet genoeg stroom is. Tenzij we een aantal nucleaire centrales bouwen. Diesel en benzine zal nog een tijdje blijven.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Re: Toekomstige verwachtingen voor diesels
Het zijn gewoon allemaal z,g.oplossingen,om de economie draaiende te houden,als wij allemaal heen zijn, komt er vast en zeker weer iemand die de Diesel opnieuw introduceerd ,als heel milieu vriendelijk,( terwijl die het momenteel al is !.... dan is de E Auto weer de boosdoener, door de batterijen,en materialen welke weer milieuonvriendelijk zouden zijn! enz.enz.....natuurlijk , voorafgaand aan een of ander rapport,van een door de overheden zelf ingestelde commissie zo gaat dat alsmaar door ....., nog niet zo heel lang geleden op de barricades tegen kernenergie,nu is het de oplossing,hoe kun je anders voldoen,aan,alsmaar meer ??
Hans
Re: Toekomstige verwachtingen voor diesels
Ik vrees Hans dat het inderdaad richting kern energie gaat. Ik ben geen tegenstander van maar het afvalprobleem en de veiligheidsrisico's vindt ik een kwestie die eerst opgelost moet worden en oplossen is voor mij niet verstoppen in de klei of oude mijn.
Gr. Aad
Gr. Aad
- Autocaravana
- Berichten: 1247
- Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
- Locatie: Gelderland
- Contacteer:
Re: Toekomstige verwachtingen voor diesels
De elektrificatie van de economie gaat in hoog tempo door en waterstof zal het daartegen afleggen. Het is gewoon te inefficiënt en te duur vanwege alle tussenstappen.
Kernenergie zal de komende 20 jaar geen rol spelen omdat moderne kerncentrales een lange bouwtijd hebben en extreem hoge investeringen vergen. Daarna zullen ze ook niet meer rendabel zijn tegenover de alternatieven.
Nu wordt er al zonnestroom gemaakt voor 1 cent per kWh, weliswaar nog in de woestijn, maar toch.
Windenergie op zee kost tegenwoordig ook maar 4 cent per kWh. Zie daar maar eens tegenop te concurreren als kerncentrale.
Momenteel worden windturbines geplaatst van 12 MW. Ongeveer 50 van deze produceren evenveel stroom als de kerncentrale Borssele.
Wen maar aan de elektrische toekomst en vergeet die camper met waterstofaandrijving.
Kernenergie zal de komende 20 jaar geen rol spelen omdat moderne kerncentrales een lange bouwtijd hebben en extreem hoge investeringen vergen. Daarna zullen ze ook niet meer rendabel zijn tegenover de alternatieven.
Nu wordt er al zonnestroom gemaakt voor 1 cent per kWh, weliswaar nog in de woestijn, maar toch.
Windenergie op zee kost tegenwoordig ook maar 4 cent per kWh. Zie daar maar eens tegenop te concurreren als kerncentrale.
Momenteel worden windturbines geplaatst van 12 MW. Ongeveer 50 van deze produceren evenveel stroom als de kerncentrale Borssele.
Wen maar aan de elektrische toekomst en vergeet die camper met waterstofaandrijving.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19102
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Toekomstige verwachtingen voor diesels
Was dat nou niet exact wat ook de argumenten waren/zijn van de tegenstanders van kernenergie? Veiligheidsrisico's en het afvalprobleem.
Je bent dus wél een tegenstander!
Geeft niets Aad, er zijn er meer hoor. Neem mij nou...
Re: Toekomstige verwachtingen voor diesels
Ja daarom dus maar als je zegt tegen te zijn sta ik als linkse rakker al in een hoekje waar de andere kant van zegt daar is niet mee te praten maar niet tegen mits aan voorwaarden is voldaan is het zelfde maar moeten ze wel met je in gesprek blijven
Gr. Aad
Gr. Aad
Re: Toekomstige verwachtingen voor diesels
Met de kennis van nu is het misschien lastig voorspellen wat de toekomst van energie gaat brengen, want de ontwikkelingen staan echt niet stil.Autocaravana schreef: ↑do 15 apr 2021, 12:57De elektrificatie van de economie gaat in hoog tempo door en waterstof zal het daartegen afleggen. Het is gewoon te inefficiënt en te duur vanwege alle tussenstappen.
Kernenergie zal de komende 20 jaar geen rol spelen omdat moderne kerncentrales een lange bouwtijd hebben en extreem hoge investeringen vergen. Daarna zullen ze ook niet meer rendabel zijn tegenover de alternatieven.
Nu wordt er al zonnestroom gemaakt voor 1 cent per kWh, weliswaar nog in de woestijn, maar toch.
Windenergie op zee kost tegenwoordig ook maar 4 cent per kWh. Zie daar maar eens tegenop te concurreren als kerncentrale.
Momenteel worden windturbines geplaatst van 12 MW. Ongeveer 50 van deze produceren evenveel stroom als de kerncentrale Borssele.
Wen maar aan de elektrische toekomst en vergeet die camper met waterstofaandrijving.
Zo zijn er regelmatig nieuwe ontwikkelingen van o.a. betere en sneller op te laden accu's en worden zonnepanelen ook steeds efficienter.
Als het nu vijf voor twaalf is op de klok van de schone energiedoelen dan zijn wind-, zon-, en kernenergie de enige schone korte termijn oplossing.
Maar als er morgen een nieuwe ontwikkeling wordt gedaan dan zou dit bij een echt 'Eureka moment' vanzelfsprekend compleet om kunnen slaan.
Waterstof zie ik persoonlijk niet als een verliezer in de energietransitie. Sterker nog, in het noorden van het land wordt druk gewerkt aan een proefopstelling voor waterstof als energieleverancier. Misschien niet voor vervoersmiddelen maar misschien wel voor het fornuis en de kachel.
Daarnaast is het hele energieverhaal zoals 'van het gas af' naar mijn mening ook een politiek spel. Hoe minder gas wij in de EU gebruiken des te armer wordt het 'gevaarlijke' Rusland.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Toekomstige verwachtingen voor diesels
Rusland is niet van Nederland afhankelijk, eerder andersom omdat Nederland het enige land is die "van het gas af wil", wat van geen kan lukt tot dusver. En dat terwijl je in Duitsland subsidie krijgt als áán het gas wil. Nederland is wat het gas betreft in de EU dus gekke Henkie. Voorlopig is aardgas nog steeds het schoonste wat je kunt bedenken met als goede 2e kernenergie. Als je vertelt dat de windenergie zo goedkoop is vertel je er niet bij wat de afschrijving van die molens kost dus is dat gewoon niet waar en zou dat wél waar zijn, waarom moeten wij dan dan zo schofterig veel voor elektriciteit betalen?