Toekomstige verwachtingen voor diesels
Re: Toekomstige verwachtingen voor diesels
Diesels zijn over het algemeen best vervuilend en de oudere zeker. De nieuwere diesel een stuk minder. Maar verbrandingsmotoren in hun algemeenheid zijn voor dagelijks en algemeen gebruik denk ik wel langzaam aan vervanging toe. Vele dingen zullen het tempo bepalen hoe komt de wereld uit de corona crises, hoe gaat de ontwikkeling van accu's en het opwekken van stroom hoe groot is de lobby van olieproducenten en de oliemaatschappijen ik hoop nog mee te maken dat de dieselcamper vervangen wordt voor iets op een andere krachtbron. Maar ik ben nu 64 en verwacht dat ik het begin van de overgang wel meemaakt maar de afronding niet of ik moet ver boven de 100 komen het kan snel gaan en er zal zeker via de portemonnee gestuurd gaan worden en sommige gebieden zullen worden verboden. Maar als geboren en getogen Rotterdammer wil ik niet met de auto of camper die stad in. Het zelfde geld voor Amsterdam, Brussel, Parijs en vele andere grote steden. De lijst waar je niet mag komen zal steeds langer worden en eens kies je dan voor het alternatief. Maar voorlopig kijk ik er naar uit om straks weer met de camper een paar 100 liter diesel op te stoken!
Gr. Aad
Gr. Aad
Re: Toekomstige verwachtingen voor diesels
Maar als een heel gewest als Wallonie al diesels gaat verbieden op korte termijn, kan het snel gaan.
De hele Belgische Ardennen zijn dan een no-go area.
Wie naar het zuiden wil moet dan eerst naar Kortrijk en dan daar de grens naar Frankrijk over.
Da's best omrijden als je in Roermond of Maastricht woont.
Zou zomaar kunnen dat zometeen een heel Duits bundesland hetzelfde besluit, of een paar kantons in Zwitserland of heel Catalonië.
De hele Belgische Ardennen zijn dan een no-go area.
Wie naar het zuiden wil moet dan eerst naar Kortrijk en dan daar de grens naar Frankrijk over.
Da's best omrijden als je in Roermond of Maastricht woont.
Zou zomaar kunnen dat zometeen een heel Duits bundesland hetzelfde besluit, of een paar kantons in Zwitserland of heel Catalonië.
Groet, Ruud
Re: Toekomstige verwachtingen voor diesels
Hoe bevoorraden ze hunsupermarkten dan? Hoe krijgen ze bouwmaterialenmop hun plek? Enzovoorts. Eerst zien. De elektrische vrachtauto is nog niet zover dat die eventjes een hele dag elektrisch door Wallonie heen met een volle trailer 20 adressen af gaat.
Pleasure is the path of joy
Re: Toekomstige verwachtingen voor diesels
En dan nog, een oldtimer is in Belgie minimaal 30 jaar oud ( in 2017 verhoogd van 25 naar 30). Dus voor de oude campers is er alweer dispensatie:
Sinds begin 2020 kunnen Waalse gemeentes LEZ's invoeren (die ZBE worden genoemd over de taalgrens). Voorlopig is er nog geen enkele gemeente die de sprong heeft gewaagd. Deze lage-emissiezones kunnen permanent of tijdelijk zijn. Het gewest kan hetzelfde doen over het hele grondgebied tijdens een vervuilingspiek. Er is een tijdsschema opgesteld volgens de toegelaten normen. Hybride auto's hebben steeds het recht om in een ZBE rond te rijden.
Toegang tot LEZ (indien ingevoerd)
Euronorm diesel
Euronorm benzine, CNG en LPG
1 januari 2020
Min. Euro 4
Min. Euro 2
1 januari 2022
Min. Euro 5
Min. Euro 3
1 januari 2025
Min. Euro 6
Min. Euro 4
Naast de ZBE's heeft het gewest ook een progressief verbod voorzien voor oude diesel- en benzinewagens over heel het grondgebied. Dit gaat binnen een kleine 3 jaar van start. Er zijn wel enkele uitzonderingen. Zo mogen auto's met Euronorm 4, 5 en 6 die zijn aangeschaft voor 1 januari 2019 nog na de deadline (zie tabel hieronder) blijven rondrijden in Wallonië. Maar enkel op voorwaarde dat ze niet worden doorverkocht. Aan het einde van hun levensduur zullen deze auto's dus moeten worden geëxporteerd of gesloopt. De regeling wordt ook strenger tot in 2030. Auto's die minder dan 3.000 km per jaar rijden zullen wel nog mogen blijven rondrijden, ook oldtimers
Sinds begin 2020 kunnen Waalse gemeentes LEZ's invoeren (die ZBE worden genoemd over de taalgrens). Voorlopig is er nog geen enkele gemeente die de sprong heeft gewaagd. Deze lage-emissiezones kunnen permanent of tijdelijk zijn. Het gewest kan hetzelfde doen over het hele grondgebied tijdens een vervuilingspiek. Er is een tijdsschema opgesteld volgens de toegelaten normen. Hybride auto's hebben steeds het recht om in een ZBE rond te rijden.
Toegang tot LEZ (indien ingevoerd)
Euronorm diesel
Euronorm benzine, CNG en LPG
1 januari 2020
Min. Euro 4
Min. Euro 2
1 januari 2022
Min. Euro 5
Min. Euro 3
1 januari 2025
Min. Euro 6
Min. Euro 4
Naast de ZBE's heeft het gewest ook een progressief verbod voorzien voor oude diesel- en benzinewagens over heel het grondgebied. Dit gaat binnen een kleine 3 jaar van start. Er zijn wel enkele uitzonderingen. Zo mogen auto's met Euronorm 4, 5 en 6 die zijn aangeschaft voor 1 januari 2019 nog na de deadline (zie tabel hieronder) blijven rondrijden in Wallonië. Maar enkel op voorwaarde dat ze niet worden doorverkocht. Aan het einde van hun levensduur zullen deze auto's dus moeten worden geëxporteerd of gesloopt. De regeling wordt ook strenger tot in 2030. Auto's die minder dan 3.000 km per jaar rijden zullen wel nog mogen blijven rondrijden, ook oldtimers
Pleasure is the path of joy
- Peter LMC
- Berichten: 10161
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Toekomstige verwachtingen voor diesels
Even gezocht naar de uitzonderingen en door de vertaler gehaald.
https://www.walloniebassesemissions.be/ ... derogation
Dan lees je in het overzicht oa;
In de regel blijven emissiearme gebieden toegankelijk voor de volgende voertuigen:
Voertuigen voor speciale doeleinden die voldoen aan de definitie van een camper of mobiele kraan.
https://www.walloniebassesemissions.be/ ... derogation
Dan lees je in het overzicht oa;
In de regel blijven emissiearme gebieden toegankelijk voor de volgende voertuigen:
Voertuigen voor speciale doeleinden die voldoen aan de definitie van een camper of mobiele kraan.
Re: Toekomstige verwachtingen voor diesels
Dank Peter, voor deze link.
Als ik het zo lees, lijkt het wel of de NKC misschien wel een tolk-vertaler had kunnen inhuren.
Waarom een kraan en een camper in dezelfde zin genoemd worden, is wel vreemd.
Mijn Frans is zeer slecht, maar met een autocaravane wordt toch niet alsnog een sleepwagen bedoeld, toch?
Nu kan ik geen Nederlandse versie van deze site vinden. Ik dacht dat in Belgie het verplicht was om elk officieel document in zowel Nederlands als Frans (en Duits) te publiceren.
Ik kan ook niet vinden wie de eigenaar is van de site.
De uitzonderingen worden - voor zover ik kon nagaan - alleen maar op die site gemeld.
Nergens anders - ook niet in Belgische kranten - kan ik ze vinden.
Wat me ook niet duidelijk is: Gelden de regels alleen voor voertuigen van Belgen, of ook voor toeristen?
Als ik het zo lees, lijkt het wel of de NKC misschien wel een tolk-vertaler had kunnen inhuren.
Waarom een kraan en een camper in dezelfde zin genoemd worden, is wel vreemd.
Mijn Frans is zeer slecht, maar met een autocaravane wordt toch niet alsnog een sleepwagen bedoeld, toch?
Nu kan ik geen Nederlandse versie van deze site vinden. Ik dacht dat in Belgie het verplicht was om elk officieel document in zowel Nederlands als Frans (en Duits) te publiceren.
Ik kan ook niet vinden wie de eigenaar is van de site.
De uitzonderingen worden - voor zover ik kon nagaan - alleen maar op die site gemeld.
Nergens anders - ook niet in Belgische kranten - kan ik ze vinden.
Wat me ook niet duidelijk is: Gelden de regels alleen voor voertuigen van Belgen, of ook voor toeristen?
Groet, Ruud
- Peter LMC
- Berichten: 10161
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Toekomstige verwachtingen voor diesels
Mijn Frans is ook niet alles.
Maar een sleepwagen is iets van een dépanneuse of depanneur of camion de dépannage .
Wordt tijd dat er een Franse vertaler bij komt.
Maar een sleepwagen is iets van een dépanneuse of depanneur of camion de dépannage .
Wordt tijd dat er een Franse vertaler bij komt.
Re: Toekomstige verwachtingen voor diesels
Ik wil wel eens zien hoe ze hun formule 1 wagens ter plekke krijgen , alsook hun broodnodig publiek .Ruud Adam schreef: ↑zo 07 feb 2021, 13:41Maar als een heel gewest als Wallonie al diesels gaat verbieden op korte termijn, kan het snel gaan.
De hele Belgische Ardennen zijn dan een no-go area.
Wie naar het zuiden wil moet dan eerst naar Kortrijk en dan daar de grens naar Frankrijk over.
Da's best omrijden als je in Roermond of Maastricht woont.
Zou zomaar kunnen dat zometeen een heel Duits bundesland hetzelfde besluit, of een paar kantons in Zwitserland of heel Catalonië.
Grtz
Re: Toekomstige verwachtingen voor diesels
De praktische problemen zullen enorm zijn.
Maar als dit de maatregelen zijn, dan wordt het nog wat.
Er zullen wel zoveel uitzonderingen komen, dat het een totaal onwerkbare situatie wordt.
Maar als dit de maatregelen zijn, dan wordt het nog wat.
Er zullen wel zoveel uitzonderingen komen, dat het een totaal onwerkbare situatie wordt.
Groet, Ruud
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: ma 12 apr 2021, 17:04
- Locatie: Baarle Hertog
- Contacteer:
Re: Toekomstige verwachtingen voor diesels
Wij beginnen net met het kijken voor een 6 persoons camper. De meesten die nu te koop staan zijn euro 3 tegen €20.000.
Los van het feit dat de prijzen wel erg hoog lijken doordat campers zo in trek zijn, is het nog verstandig om euro 3 te pakken? Of best direct euro 4?
Los van het feit dat de prijzen wel erg hoog lijken doordat campers zo in trek zijn, is het nog verstandig om euro 3 te pakken? Of best direct euro 4?
Re: Toekomstige verwachtingen voor diesels
Dat maakt eigenlijk helemaal geen verschil. Althans voor de milieuzones.
Re: Toekomstige verwachtingen voor diesels
Ik denk dat je moet proberen te gaan voor Euro 5 of hoger, de rest heeft geen toekomst meer. Steeds meer steden verbieden alles onder Euro 3 of 4.Millencolin schreef: ↑wo 14 apr 2021, 8:13Wij beginnen net met het kijken voor een 6 persoons camper. De meesten die nu te koop staan zijn euro 3 tegen €20.000.
Los van het feit dat de prijzen wel erg hoog lijken doordat campers zo in trek zijn, is het nog verstandig om euro 3 te pakken? Of best direct euro 4?
Re: Toekomstige verwachtingen voor diesels
Ach sommige gedeelte van het groot Rotterdams haven gebied is euro 6 wordt je vrachtje gebracht met een schip dat meer uitstoot in een dag dan al onze campers in een jaar steden wil je daar in met je camper? Een euro 5 of 6 van de grote die je zoekt vindt je niet in jouw budget dus je vraag zal worden willen we een camper of niet de euro norm heb je geen keus in of nog een tijdje door sparen een lagere euro norm zal in bezit en gebruik steeds wat duurder worden ten opzichte van. Bedenk dat het eigenlijk gaat om het weren van (het vervuilendste) beroepsvervoer en ook daar is het de lobby van de autofabrikanten en de vervoerders tegen elkaar. Een economisch spel van belangen waar burgers tussen zitten. Een diesel zeker een oude vervuilt maar ook andere energie vormen alleen houden we dat nog ff uit het zicht
Gr. Aad
Gr. Aad
Re: Toekomstige verwachtingen voor diesels
In Nederland zijn er nu nog 2 soorten milieuzones. De gele en de groene. De eerste mag 3 en hoger in, de tweede 4 en hoger. In 2025 komt er een ook blauwe met 5 en hoger. De gele vervalt dan. In andere landen zijn weer andere regels. Helemaal safe zit je alleen met de nieuwste versie. En zelfs die is niet meer overal welkom. Dus gewoon niet de stad in willen met je camper en je hebt er weinig last van. Of kijken voor een benzinevariant.