Toekomstige verwachtingen voor diesels

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Toekomstige verwachtingen voor diesels



Bericht door seth_space »

Er zijn verschillen maar BRUSSEL steekt er negatief bij af.

geminkom.JPG
geminkom.JPG (41.12 KiB) 594 keer bekeken
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstige verwachtingen voor diesels



Bericht door Ruud Adam »

Bas vd laar schreef:
wo 14 apr 2021, 18:23
Wallonie is ,in tegenstelling tot Vlaanderen, bijna straatarm.
Zoveel mensen, bedrijven en andersoortig de weg versperren is economische zelfmoord.
Volgens mij word de soep niet zo warm gegeten als hij wordt opgediend.
Het is een voorstel volgens mij nog, maar met zoveel uitzonderingen erin dat waarschijnlijk alleen de 'gewone' automobilisten die in Wallonië wonen er last van gaan hebben.
Want Wallonie kan inderdaad elke eurocent gebruiken.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1417
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Toekomstige verwachtingen voor diesels



Bericht door FrankJC »

metatoon schreef:
wo 14 apr 2021, 13:21
FrankJC schreef:
wo 14 apr 2021, 11:59
Die Walen zijn van lotje getikt, dat zou dus betekenen dat ik vanuit NL om Wallonië heen moet rijden om in Frankrijk te komen :bang:
Frank ik wil je niet ontmoedigen,maar gezien de Braziliaans corona variant denk ik dat je Frankrijk zo en zo niet kunt bezoeken.

Gr. Toon.
Het is nog geen 2023 :mrgreen:
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Toekomstige verwachtingen voor diesels



Bericht door annoh »

De ontwikkelingen op het gebied van alternatieven voor dieselbrandstof gaan heel hard. En dan gaat het daarbij niet alleen om elektrische campers en waterstof campers maar juist ook om elektrische en waterstof vrachtwagens / bestelwagens /personenauto's. Bedenk daarbij dat komende jaren in Europa 65 miljard Euri geïnvesteerd wordt in de waterstof economie. En dan zullen nu ongetwijfeld heel wat mensen gaan roepen dat het totale rendement van waterstof laag is, dat de energie dichtheid laag is en dat er weinig H2-tankstations zijn. De H2-economie komt en zal de mobiliteit veranderen. De wetgevers zullen daarop inspelen met restricties voor gebruik diesel. Daarnaast zal de EV in de diverse gedaantes verder ontwikkeld worden waarbij de beperkingen spoedig in het elektriciteitsnetwerk zichtbaar worden.
tdj
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 18:06
Locatie: Zuid-Beveland

Re: Toekomstige verwachtingen voor diesels



Bericht door tdj »

annoh schreef:
wo 14 apr 2021, 22:11
En dan zullen nu ongetwijfeld heel wat mensen gaan roepen dat het totale rendement van waterstof laag is, dat de energie dichtheid laag is en dat er weinig H2-tankstations zijn. De H2-economie komt en zal de mobiliteit veranderen.
Nee hoor, ik zie H2 echt als een product wat ons veel kan en gaat helpen, rendement zie ik ook niet echt als probleem en infrastructuur is te bouwen, dat hebben we met aardgas destijds ook gedaan. Maar mijn zorg is veel meer hoe we al de noodzakelijke waterstof GROEN gaan produceren? Als we constateren dat de H2 die nu in de industrie in NL wordt gebruikt niet eens met de stroom van alle windmolens die nu op zee staan kunnen produceren omdat er simpelweg te weinig stroom is, hoe kunnen we dan bijvoorbeeld alle huidge H2 vergroenen in de industrie en tevens de koolwaterstoffen uit het transport halen (lees: einde diesel, stookolie, benzine etc., dus echt net-zero) ?
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstige verwachtingen voor diesels



Bericht door Ruud Adam »

De ontwikkelingen staan niet stil.
Denk dat er nog prachtige initiatieven naar ons toe komen.

Dit gaat weliswaar niet over auto's op diesel, maar meer over de opslag van energie.
https://www.youtube.com/watch?v=AR3HYKIIqiY
VPRO's tegenlicht.

Echter, veel van die ontwikkelingen zullen nog wel een tijdje duren en voordat dit doorgesijpeld is naar campers...
Denk niet dat we daar veel van gaan merken de komende 5 tot 10 jaar.
Maar ondertussen gaan de beperkende maatregelen wel gewoon door.
Groet, Ruud
Ahjwinth
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Toekomstige verwachtingen voor diesels



Bericht door Ahjwinth »

Ik ben zelf werkzaam bij een firma die machines levert voor aardgas transport. Onze klanten investeren nog steeds in het uitbreiden van het aardgas netwerk in Europa/Rusland/centraal Azië. Dit word niet gedaan met het vooruitzicht dat over 10 tot 20 jaar de leidingen onbruikbaar zijn omdat we een waterstof economie hebben. Waterstof kan niet in hoge concentraties door aardgas leidingen vanwege zogenaamde hydrogen embrittlement (corrosie). Dus het aardgas blijft nog wel even stromen richting noord west Europa.

De Nederlands overheid heeft vorig jaar het beleid aangepast om de aardgas productie op de Noordzee langer open te houden door belasting regels aantrekkelijk te maken zodat olie maatschappijen de productie langer kunnen laten doorgaan. Dit omdat ze in zijn gaan zien dat we aardgas nog langer nodig hebben dan wat word verteld in de media. Het zal er op uitdraaien dat waterstof word geproduceerd mbv aardgas, co2 afvangen en injecteren in oude gasvelden.

Het is een illusie dat waterstof “groen” zal zijn en dmv windmolens geproduceerd zal worden. Daarvoor is niet genoeg vermogen beschikbaar tenzij we de Noordzee grotendeels vol bouwen.
Ik zie dan ook niet in hoe met de huidige stand der techniek we genoeg groene energie hebben om schone waterstof te maken waar ons wagenpark op kan rijden en tegelijkertijd onze huishoudens van het aardgas willen hebben en dmv energie opslag in waterstof voor de dagen dat er niet genoeg stroom is. Tenzij we een aantal nucleaire centrales bouwen. Diesel en benzine zal nog een tijdje blijven.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13338
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Toekomstige verwachtingen voor diesels



Bericht door hathi »

Het zijn gewoon allemaal z,g.oplossingen,om de economie draaiende te houden,als wij allemaal heen zijn, komt er vast en zeker weer iemand die de Diesel opnieuw introduceerd ,als heel milieu vriendelijk,( terwijl die het momenteel al is !.... dan is de E Auto weer de boosdoener, door de batterijen,en materialen welke weer milieuonvriendelijk zouden zijn! enz.enz.....natuurlijk , voorafgaand aan een of ander rapport,van een door de overheden zelf ingestelde commissie zo gaat dat alsmaar door ....., nog niet zo heel lang geleden op de barricades tegen kernenergie,nu is het de oplossing,hoe kun je anders voldoen,aan,alsmaar meer ?? :?:
Hans
AadenAnke
Berichten: 13174
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Toekomstige verwachtingen voor diesels



Bericht door AadenAnke »

Ik vrees Hans dat het inderdaad richting kern energie gaat. Ik ben geen tegenstander van maar het afvalprobleem en de veiligheidsrisico's vindt ik een kwestie die eerst opgelost moet worden en oplossen is voor mij niet verstoppen in de klei of oude mijn.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Toekomstige verwachtingen voor diesels



Bericht door Autocaravana »

De elektrificatie van de economie gaat in hoog tempo door en waterstof zal het daartegen afleggen. Het is gewoon te inefficiënt en te duur vanwege alle tussenstappen.
Kernenergie zal de komende 20 jaar geen rol spelen omdat moderne kerncentrales een lange bouwtijd hebben en extreem hoge investeringen vergen. Daarna zullen ze ook niet meer rendabel zijn tegenover de alternatieven.
Nu wordt er al zonnestroom gemaakt voor 1 cent per kWh, weliswaar nog in de woestijn, maar toch.
Windenergie op zee kost tegenwoordig ook maar 4 cent per kWh. Zie daar maar eens tegenop te concurreren als kerncentrale.
Momenteel worden windturbines geplaatst van 12 MW. Ongeveer 50 van deze produceren evenveel stroom als de kerncentrale Borssele.
Wen maar aan de elektrische toekomst en vergeet die camper met waterstofaandrijving.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Toekomstige verwachtingen voor diesels



Bericht door Aloys »

AadenAnke schreef:
do 15 apr 2021, 12:00
Ik vrees Hans dat het inderdaad richting kern energie gaat. Ik ben geen tegenstander ervan maar het afvalprobleem en de veiligheidsrisico's vind ik een kwestie die eerst opgelost moet worden en oplossen is voor mij niet verstoppen in de klei of oude mijn.
Was dat nou niet exact wat ook de argumenten waren/zijn van de tegenstanders van kernenergie? Veiligheidsrisico's en het afvalprobleem.
Je bent dus wél een tegenstander! :D

Geeft niets Aad, er zijn er meer hoor. Neem mij nou... :mrgreen:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
AadenAnke
Berichten: 13174
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Toekomstige verwachtingen voor diesels



Bericht door AadenAnke »

Ja daarom dus :lol: maar als je zegt tegen te zijn sta ik als linkse rakker al in een hoekje waar de andere kant van zegt daar is niet mee te praten :bang: :bang: maar niet tegen mits aan voorwaarden is voldaan is het zelfde maar moeten ze wel met je in gesprek blijven :shh: :shh:

Gr. Aad
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Toekomstige verwachtingen voor diesels



Bericht door Camper-T »

Autocaravana schreef:
do 15 apr 2021, 12:57
De elektrificatie van de economie gaat in hoog tempo door en waterstof zal het daartegen afleggen. Het is gewoon te inefficiënt en te duur vanwege alle tussenstappen.
Kernenergie zal de komende 20 jaar geen rol spelen omdat moderne kerncentrales een lange bouwtijd hebben en extreem hoge investeringen vergen. Daarna zullen ze ook niet meer rendabel zijn tegenover de alternatieven.
Nu wordt er al zonnestroom gemaakt voor 1 cent per kWh, weliswaar nog in de woestijn, maar toch.
Windenergie op zee kost tegenwoordig ook maar 4 cent per kWh. Zie daar maar eens tegenop te concurreren als kerncentrale.
Momenteel worden windturbines geplaatst van 12 MW. Ongeveer 50 van deze produceren evenveel stroom als de kerncentrale Borssele.
Wen maar aan de elektrische toekomst en vergeet die camper met waterstofaandrijving.
Met de kennis van nu is het misschien lastig voorspellen wat de toekomst van energie gaat brengen, want de ontwikkelingen staan echt niet stil.
Zo zijn er regelmatig nieuwe ontwikkelingen van o.a. betere en sneller op te laden accu's en worden zonnepanelen ook steeds efficienter.
Als het nu vijf voor twaalf is op de klok van de schone energiedoelen dan zijn wind-, zon-, en kernenergie de enige schone korte termijn oplossing.
Maar als er morgen een nieuwe ontwikkeling wordt gedaan dan zou dit bij een echt 'Eureka moment' vanzelfsprekend compleet om kunnen slaan.
Waterstof zie ik persoonlijk niet als een verliezer in de energietransitie. Sterker nog, in het noorden van het land wordt druk gewerkt aan een proefopstelling voor waterstof als energieleverancier. Misschien niet voor vervoersmiddelen maar misschien wel voor het fornuis en de kachel.
Daarnaast is het hele energieverhaal zoals 'van het gas af' naar mijn mening ook een politiek spel. Hoe minder gas wij in de EU gebruiken des te armer wordt het 'gevaarlijke' Rusland.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Toekomstige verwachtingen voor diesels



Bericht door de Jonckheer »

Rusland is niet van Nederland afhankelijk, eerder andersom omdat Nederland het enige land is die "van het gas af wil", wat van geen kan lukt tot dusver. En dat terwijl je in Duitsland subsidie krijgt als áán het gas wil. Nederland is wat het gas betreft in de EU dus gekke Henkie. Voorlopig is aardgas nog steeds het schoonste wat je kunt bedenken met als goede 2e kernenergie. Als je vertelt dat de windenergie zo goedkoop is vertel je er niet bij wat de afschrijving van die molens kost dus is dat gewoon niet waar en zou dat wél waar zijn, waarom moeten wij dan dan zo schofterig veel voor elektriciteit betalen?
Plaats reactie