Dashcam

Algemene campervragen en -opmerkingen.
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Dashcam



Bericht door willemzon »

Ik zit te denken om een dashcam te kopen.
Ik heb nu in 9 jaar, drie keer meegemaakt dat een tegemoetkomende auto helemaal naar de middenstreep ging, 1 keer hadden wij allebei de spiegels helemaal kapot, de tegenpartij zei dat ik naar links kwam, de 2e keer had de tegenpartij de spiegel kapot en ik niets, de bestuurder reed gewoon door, de derde keer had ik alleen de spiegel kapot, je ziet het aankomen terwijl je zelf geen kant op kunt. Dan is een dashcam toch wel nuttig bewijs.
Ten tweede ik vind het leuk om een bepaalde route vast te leggen en later terug te kijken.
Mijn vraag is heeft iemand ervaring met dashcams waar ik op moet letten bij aanschaf, zo duur zijn dingen niet.

Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1729
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Dash cam



Bericht door Sandor Gora »

Ik kan alleen zeggen dat ik om dezelfde reden een dash cam heb gemonteerd. Het is een Nextbase. En of de duvel ermee speelt: nog niet nodig gehad.
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 592
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Dash cam



Bericht door Geert Huizing »

@Willem

Vorige week heb ik een dashcam gekocht voor dezelfde redenen.
Ik heb gekozen voor een Viofo A119V3 + GPS.
Wat mij een voordeel lijkt van deze is het volgende: het usb voedingssnoer sluit je aan op de gpsmodule die je op het raam plakt, de camera kan je er dan in klikken en hoef je niks meer aan te sluiten op de dashcam.
Het lijkt me niet bevorderlijk voor de usb aansluiting om telkens wanneer je de dashcam wil opbergen het usb stekkertje los te maken, en na terugplaatsen van de dashcam weer aan te sluiten.
Verder heb ik wat reviews gelezen en komt deze er niet slecht uit.

Binnenkort moet ik hem nog monteren in de camper.
Groet,
Geert
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 878
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Dash cam



Bericht door zwerf-busje »

Ik heb de Viofo A119 v3, met de gps module, om dezelfde redenen als jij (=TS).
Bevalt op zich goed, maar de hoeveelheid ruimte die al dat opgenomen beeldmateriaal inneemt is wel een dingetje waar ik van te voren niet over nagedacht heb.
De htk-ritjes hoef je natuurlijk niet te bewaren als er niets gebeurd is, maar als je een langere vakantie trip wel wil bewaren heb je aardig wat opslag capaciteit nodig.

@ Geert,
Die vaste kabel aan het voetje is inderdaad een van de redenen om die GPS module erbij te hebben.
En zonder die module is er in beeld geen GPS data.

Je kan er ook nog een kabelboom bijkopen dat ie mee aangaat als je de motor start, maar die heb ik niet.
Gevolg is wel dat ik af en toe hem wel eens vergaat aan te zetten.
Groet Ruud
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Dash cam



Bericht door willemzon »

Oke, je hebt er 1 die je op het raam plakt of op het dashboard, wat is beter, ik heb ook al gelezen dat bepaalde dashcams die beginnen te filmen zo gauw je de motor en zo gauw hij vol zit het overschrijven. Hoeveel gb zou je dan nog hebben al je een dag zou rijden.

Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 878
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Dash cam



Bericht door zwerf-busje »

Hoe snel die gaat overschrijven is afhankelijk van resolutie waarmee je opneemt en hoe groot de geheugenkaart is die in het apparaat zit.
Hoge resolutie is meer data dan lager resolutie.

Als voorbeeld bij mij:
Op de hoogste resolutie is 10 minuten film 2 gig.
Ik heb een 256G kaartje erin zitten dus na ongeveer 128x 10 minuten gaat ie overschrijven.
Groet Ruud
Premiumliner
Berichten: 1098
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Dash cam



Bericht door Premiumliner »

Belangrijk is wel te weten dat een dashcam niet in alle landen is toegestaan. Iets met privacywetgeving!

https://www.google.nl/search?source=hp& ... ent=psy-ab
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Dash cam



Bericht door veetee »

willemzon schreef:
do 21 jan 2021, 13:29
Oke, je hebt er 1 die je op het raam plakt of op het dashboard, wat is beter, ik heb ook al gelezen dat bepaalde dashcams die beginnen te filmen zo gauw je de motor en zo gauw hij vol zit het overschrijven. Hoeveel gb zou je dan nog hebben al je een dag zou rijden.

Gr willem
Ik had een Mobius Dashcam, die is zeer klein, en had ik onopvallend net onder de zonneklep gemonteerd. Voeding via contact dus automatisch opname bij rijden (roulerend tot het micro-SD kaartje vol was). Van buiten bijna niet te zien.

484E1933-81BC-472D-B182-9D6DD0CEF4A1.jpeg
484E1933-81BC-472D-B182-9D6DD0CEF4A1.jpeg (162.27 KiB) 1964 keer bekeken
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Dash cam



Bericht door de Jonckheer »

Om bovenstaande redenen heb ik er 2 in gebruik, in de personenauto en in de camper. Goedkope dingen van de Action die het helemaal niet zo slecht doen en redelijke opnames maken. Ik verwijder ze nooit, ik zou niet weten waarom. Zo'n opname kan enorm helpen bij de schuldvraag indien je de opname inlevert bij de verzekeringsmaatschappij. Dus gebeurt er een aanrijding o.i.d. dan verwijder ik het kaartje, dan blijft de opname bestaan. dat het in bepaalde landen niet is toegestaan maakt mij niet uit, ik heb, als er iets gebeurt, met mijn verzekering te maken of eventueel de rechtsbijstand en reken maar dat die blij zijn met een opname die aantoont dat de tegenpartij schuldig is aan het voorval. Die gaan het gevecht dan maar aan, dat is niet mijn probleem, ik heb aangetoond niet schuldig te zijn en dat is voor mij genoeg. Het verbieden vind ik een zeer domme regel, het is niet voor niets dat alle Russen er een in de auto hebben. Niet dat de overheid dat voorschrijft, de verzekeringsmaatschappijen verplichten de verzekerden een dashcam in de auto te hebben. Die verplichting hoeft van mij niet, ik heb ze vrijwillig geplaatst.
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Dash cam



Bericht door Transitje »

Je kunt ook sommige navis gebruiken als dashcam of je telefoon en dan ziet niemand dat je een dashcam gebruikt.
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Dash cam



Bericht door Transitje »

de Jonckheer schreef:
do 21 jan 2021, 14:54
als er iets gebeurt, met mijn verzekering te maken of eventueel de rechtsbijstand en reken maar dat die blij zijn met een opname die aantoont dat de tegenpartij schuldig is aan het voorval.
Als dat dan tenminste het geval is natuurlijk. :, het schijnt voor te komen dat mensen zelf de veroorzaker zijn.
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Dashcam



Bericht door de Jonckheer »

Dat spreekt vanzelf uiteraard. Als het mijn schuld is heeft het inleveren van een opname ook weinig zin, toch?
Gebruikersavatar
camperaap
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 19:45

Re: Dashcam



Bericht door camperaap »

Verzekeringsmaatschappijen zijn er dol op. Sommige geven zelfs korting op de premie.
Maar als je beelden openbaar maakt heb je te maken met privacyregels. Ook in nederland. Zo mag je geen personen kenbaar in beeld brengen, ook kentekenplaten kenbaar in beeld mag niet.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19156
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Dash cam



Bericht door Aloys »

zwerf-busje schreef:
do 21 jan 2021, 13:34
Als voorbeeld bij mij:
Op de hoogste resolutie is 10 minuten film 2 gig.
Ik heb een 256G kaartje erin zitten dus na ongeveer 128x 10 minuten gaat ie overschrijven.
Als het is om het thuis nog eens te bekijken... Stel je rijdt 4 uur/dag. Eén uur = 6 x 10 min x 2GB = 12GB. Per 4 uur wordt dat 48GB.
Wanneer je van 4 weken vakantie, een trektocht/roadtrip, op 20 dagen rijdt heb je zo'n 960GB (0,96 Tera Byte) aan video bij je. Waar laat je dat? Elke avond urenlang downloaden van het SD-kaartje naar je laptop (die heeft niet zoveel geheugen!) en vandaar naar een externe HardDisk?
Of gewoon elke dag een nieuw SD-kaartje van bijv. 64GB erin? Dat kost je circa 20 x € 10 (64GB) = € 200 aan SD-kaartjes.
En dan thuis 80 uur video bekijken?

Mijn telefoon kan het ook met een appje. Dan neemt ie 10min op, daarna nog eens 10min, daarna opnieuw 10 min maar dan gooit ie de oudste weg. Dus ik heb altijd de beschikking over de laatste 10-20min.
(Ik gebruik dat niet meer, mijn telefoon is ook 24uur/dag de hotspot voor andere telefoons, de 2 tablets én 1 of 2 laptops. Daarnaast verzorgt ie ook de tracking, en zoekt ie naar Geocaches langs de route. Er loopt ook nog continue een kaart van de omgeving mee in het scherm. Voor de navigatie is een goedkope kleine Chinese tablet met iGo verantwoordelijk, én de TomTom van mijn echtgenote...)
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie