Verhuur camper in eigen Duitse GmbH

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Malamu
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 29 feb 2004, 0:29
Locatie: Hengelo Ov.

Re: Verhuur camper in eigen Duitse GmbH



Bericht door Malamu »

Ik krijg toch een beetje onbehaaglijk gevoel bij dit draadje. Moeten wij nou meedenken om een manier te vinden om in Nederland de belasting te omzeilen?
Pax Intrantibus = Vrede aan wie hier binnen komt.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Verhuur camper in eigen Duitse GmbH



Bericht door Marco Polo »

Als hij in Duitsland woont niet (meer) ;-)
Gebruikersavatar
fstuif
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 17:48
Locatie: Zevenaar

Re: Verhuur camper in eigen Duitse GmbH



Bericht door fstuif »

Het gaat niet alleen maar om de belasting. Er zijn meer redenen/voordelen. De TS wil 4x4 op de camper. Die voorziening heb je in Europa eigenlijk niet zo nodig. Ga je buiten Europa op reis dan wordt het wel interessant. Maar................je camper buiten Europa verzekeren lukt eigenlijk niet meer. Kon vroeger makkelijk via een kantoor in Rotterdam nu niet meer. Een Duitse camper is in Duitsland nog steeds makkelijk op werelddekking te verzekeren . Inclusief repatriëring.
Ik kan me niet voorstellen dat je een grote investering doet en daarna je camper onverzekerd verhuurt voor een tripje Afrika of iets dergelijks.
Met vriendelijke groet.

Fred

Achter iedere bocht een nieuw avontuur. Ik hoop nog vele bochten te mogen rijden.
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Verhuur camper in eigen Duitse GmbH



Bericht door Huub56 »

Toen ik naar Nederland verhuisde vanuit Duitsland en mijn camper en auto nog op Duits kenteken stonden moest ik gelijk wegenbelasting betalen in Nederland. Dus of je het belastingontduiking kunt noemen weet ik niet. Ben trouwens nooit gecontroleerd in Nederland of ik wel echt Duitser was toen ik met Duits kenteken in Nederland rondreed.
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Verhuur camper in eigen Duitse GmbH



Bericht door Pienmajer »

Marco Polo schreef:
ma 18 jan 2021, 11:35
Dus per saldo alleen mogelijk als je in Duitsland woont of met een vertrouwde Duitse stroman ;-)

En dan lopen je Nederlandse klanten nog een zeker risico bij huurperiodes van meer dan 2 weken.
En dan nog: je kunt je eigen camper alleen tegen een zakelijke prijs van je eigen gmbh huren. De huur is belast voor de Duitse vennootschapsbelasting. Bij uitkering van de winst is in Duitsland dividendbelasting verschuldigd en voor een inwoner van Nederland ook nog box 2 belasting. Hoeveel fiscale ellende wil je hebben ?
Uitgeschreven

Re: Verhuur camper in eigen Duitse GmbH



Bericht door Uitgeschreven »

Huub56 schreef:
ma 18 jan 2021, 12:44
Toen ik naar Nederland verhuisde vanuit Duitsland en mijn camper en auto nog op Duits kenteken stonden moest ik gelijk wegenbelasting betalen in Nederland. Dus of je het belastingontduiking kunt noemen weet ik niet. Ben trouwens nooit gecontroleerd in Nederland of ik wel echt Duitser was toen ik met Duits kenteken in Nederland rondreed.
Voertuigen kunnen, onder voorwaarden, onder de verhuisregeling bpm vallen. Dan betaal je geen bpm. Je moet wel een aanvraag indienen. Nederlanders mogen ook met een buitenlands kenteken rond rijden, als ze maar mrb en bpm betalen.
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Verhuur camper in eigen Duitse GmbH



Bericht door Huub56 »

Heb ook geen bpm betaald toen ze op ned. Kenteken werden gezet maar wel motorrijtuigenbelasting direct vanaf het begin dat ik in Nederland ging wonen.
Rik_4x4
Berichten: 29
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 22:26

Re: Verhuur camper in eigen Duitse GmbH



Bericht door Rik_4x4 »

Beste mede-camperaars,

Hartelijk dank voor alle reacties, zitten dus wat haken en ogen aan. Paar zaken die genoemd zijn.

- Allereerst. Ik doe dit niet om de belasting te ontduiken. Er is een kleine markt in NL voor 4x4 campers (verhuur) en ik wil dus in NL én D kunnen verhuren (en misschien ook wel B). Daarom dus prima om Duitse camper, met Duits kenteken en Duitse verzekering in Duitse B.V. (GmbH) te gebruiken vind ik.
- Ik ga eens checken of je ook daadwerkelijk in Duitsland moet wonen om een Duitse GmbH (zónder stro-man, want dat wil ik niet!) op te richten ten kunnen gebruiken
- Verzekering is inderdaad een issue, zeker als je met een camper de wereld (buiten Europa) wilt reizen, vanuit Duitsland is dat ook eenvoudig(er). Ik ga dat zeer nauwkeurig checken of dat kan vanuit een huur-GmbH, anders heeft het weinig zin. Nederlandse verzekeraars zijn erg lastig als het gaat om verhuur van campers voor buiten Europa (en dat is ook Turkije, of Georgië bijvoorbeeld).
- Het oprichten van een Duitse GmbH is overigens vrij eenvoudig, dat heb ik al helemaal in kaart, ook voor Nederlanders. Zijn ook speciale adviesbureau voor die de administratie kunnen uitvoeren.
- Sommigen schrijven dat je als Nederland niet in een Duitse huurcamper mag rijden in Nederland, maar dat betwijfel ik ernstig. Ik zou niet weten waarom niet, en volgens mij zijn er velen die in Duitsland een camper huren en hiermee (ook) in Nederland rijden (en mogen rijden)
- De camper staat overigens ook niet op mijn privé naam, maar is het bezit van de Duitse GmbH waar ik wel (enige) aandeelhouder ben, heeft nu formeel weinig / niets met mijn privé te maken (maar ik weet niet zeker of de belastingdienst dit ook zo ziet). Je moet het zien als een Nederlandse ondernemer die in Duitsland een B.V. opricht om internationaal zaken te kunnen doen.

Bedankt voor het meedenken!

Rik
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Verhuur camper in eigen Duitse GmbH



Bericht door Marco Polo »

Dit missschien wat duidelijker?

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... s_kenteken

Ook voor huurauto.
14 dagen max na aanvraag van veiligstelling.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Verhuur camper in eigen Duitse GmbH



Bericht door AadenAnke »

Je mag als Nederlander een wagen huren in het buitenland maar ga je er mee in Nederland de weg op moet je dat vooraf melden als je het land in rijdt bij de douane. Je kan een definitieve ontheffing aanvragen bv een Nederlander woont in Duitsland en werkt in Nederland. Dan kan hij een ontheffing onder voorwaarden krijgen bv over de route die hij mag rijden naar zijn werk. Boetes zijn hoog hoor, economisch delict

Gr. Aad
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Verhuur camper in eigen Duitse GmbH



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op wo 01 nov 2023, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Verhuur camper in eigen Duitse GmbH



Bericht door AadenAnke »

Terug denkend aan Hans van Breukhoven woonde in België had zijn auto op Belgisch kenteken en werd bekeurd omdat hij vanuit België alleen naar zijn kantoor in Rotterdam mocht rijden. Maar toen ze even naar Den Haag gingen had hij toch wel een hele flinke prent te pakken. De douane zal TS zeker de enig juiste informatie kunnen geven

Gr. Aad
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Verhuur camper in eigen Duitse GmbH



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op wo 01 nov 2023, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
c.westerman
Berichten: 1109
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
Locatie: Zeist

Re: Verhuur camper in eigen Duitse GmbH



Bericht door c.westerman »

Een jaar of 8 geleden pech gehad met de camper in Winterberg. Op zaterdag met de taxi naar een Europcar-filiaal een leenauto gekregen op Duits kenteken. Maandag hier in Zeist weer ingeleverd, goed geregeld. Had ik hier nu ook problemen mee kunnen krijgen?
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
Plaats reactie