Hoe lang moet een bed zijn?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Hoe lang moet een bed zijn?



Bericht door Ruud Adam »

De titel is natuurlijk beetje dommig, want dat ligt eraan wie er in wil slapen. :-B

Maar toch ben ik benieuwd of er een soort van regel is, hoeveel cm je bed minimaal zou moeten zijn bij een bepaalde lengte?
Is het bijvoorbeeld je eigen lengte + 5 cm of zoiets?
En dan doel ik op de lengte tussen 2 wanden of andere begrenzers zoals een kast, voeteinde of koelkast.

Edit: Ik bedoel niet de lengte nodig volgens de wet.
Laatst gewijzigd door Ruud Adam op za 16 jan 2021, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8455
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Hoe lang moet een bed zijn?



Bericht door EasyBee »

Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
mari-anne
Berichten: 515
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 16:33
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Hoe lang moet een bed zijn?



Bericht door mari-anne »

De link over de bedlengtes is natuurlijk over duidelijk. Toch wil ik nog even een tip geven. Het bed van 2.00 in onze camper was te kort voor mijn man >1.85. De oplossing vonden we in een half kussen, scheelde toch zo'n 10 cm en slaapt ook prima.
groetjes, Marianne
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Hoe lang moet een bed zijn?



Bericht door marjasjaak »

Als je wilt voldoen aan de Inrichtingseisen (kampeerauto/camper) van de Belastingdienst dan staat er dit.

slaapplaatsen voor minimaal 2 personen
Dit mogen slaapplaatsen zijn die u met behulp van de zitplaatsen maakt. Maar niet met de zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder. De minimale afmetingen van de slaapplaatsen zijn:
bij 1 tweepersoonsslaapplaats: minimaal 180 cm lang en minimaal 110 cm breed
bij 2 of meer afzonderlijke slaapplaatsen: minstens 2 slaapplaatsen zijn minimaal 180 cm lang en minimaal 60 cm breed


Bron:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... uto_camper

Je moet dus wel boven de 180cm blijven.
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Hoe lang moet een bed zijn?



Bericht door eef van baal »

Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor een camper je zoekt.
ik heb er een gehad met een dwarsbed achterin de camper 150X210 cm geweldig maar je moet altijd over elkaar heen klimmen als je er uit moet midden in de nacht, nu heb ik 2 enkele bedden 70X195 cm 10 cm meer als dat ik lang ben, het is al een keer gezegd met een half kussen gaat het net.
moet er geknuffeld worden leggen we het midden stuk er in en gaan we weer dwars liggen. :bow: :bow: :oops: :oops:
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Hoe lang moet een bed zijn?



Bericht door GeMa »

Wij hebben een frans bed van 140 x 195. Is wat mij betreft net aan en ik moet (deels) over m'n vrouw heen klimmen om er 's-nachts uit te kunnen. Toch een bewuste keuze, omdat we 1. een camper van max. 7 meter wilden en 2. een "laag" bed wilden (i.v.m. de fysiek van m'n vrouw). De versies met 2 losse bedden moet je vaak inklimmen (wel als voordeel een hoge garage) en dat gaat bij ons niet lukken. De minimale maten (belastingdienst) 120 x 180 lijken mij aan de krappe kant.

We hadden wel een model (Adria) gevonden met 2 losse lage bedden, maar die ging al richting 8 meter en was ruim boven de 3500 kg.

Ook heeft Chausson een model met 2 losse hefbedden voor boven de zithoek, maar ook daar komt wat klimwerk bij te pas.

Samenvattend, ga niet voor TE klein, de rest is persoonlijk.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe lang moet een bed zijn?



Bericht door Ruud Adam »

Dank voor de reacties, maar ik zal nog trachten iets duidelijker te zijn.

De regels van de belasting zijn mij min of meer bekend; daar doelde ik niet op.

Ik bedoel meer de regels of richtlijnen zoals bijvoorbeeld ook de hoogte van een werkbank of aanrecht bepaald worden. Of welke maat fietsframe je het best kunt kopen. Dan ga je ook een beetje uit van je eigen lengte of beenlengte en daar leid je dan die hoogte of maat uit af.

Dus ik was benieuwd of er ook zoiets bestond om de minimale maat van een bed te bepalen.
Een verhouding lichaamslengte en bedlengte.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Hoe lang moet een bed zijn?



Bericht door Huub56 »

Hier een queensbed 140 x 200 is prima, laag en je kunt aan beide kanten uitstappen en als je het niet gebruikt kun je het omhoog laten gaan zodat je meer hoogte in de garage hebt
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Hoe lang moet een bed zijn?



Bericht door marjasjaak »

Met google kom je veel ideale bed afmetingen tegen.
https://avek.nl/nieuws/hoe-kies-juiste-bedafmeting/

Ideaal is lichaamslengte + 20 cm.

Waar wij met onze camper naar gekeken hebben, het comfort en de wijze van uit bed komen.
Dat was bij ons, geen dwarsbed dan moet je over de ander klauteren als je even eruit moet.
Ons lengte bed is 180b bij 200l met een uitsparing in het midden van 50 cm, soort U vorm, zodat je makkelijk uitstapt.

Maar het is heel persoonlijk, de "bedwensen".
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe lang moet een bed zijn?



Bericht door Ruud Adam »

Huub56 schreef:
za 16 jan 2021, 15:05
Hier een queensbed 140 x 200 is prima, laag en je kunt aan beide kanten uitstappen en als je het niet gebruikt kun je het omhoog laten gaan zodat je meer hoogte in de garage hebt
Lijkt me niet prima als je 2.05 meter bent.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8455
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Hoe lang moet een bed zijn?



Bericht door EasyBee »

Maar dat (van die 2,05 m) heb je bij je vraag ook niet vermeld.
In de link van mijn eerste antwoord staat het al en marjasjaak schrijft het al : Ideaal is lichaamslengte + 20 cm.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe lang moet een bed zijn?



Bericht door Ruud Adam »

Nee, had ik niet vermeld en zo lang ben ik ook niet.
Maar jij geeft aan dat een bed van 140 x 200 'prima' is. Maar dat is alleen maar 'prima' als je niet te lang bent.
Er bestaat toch een verhouding tussen de lengte van de slaper en het bed om het onder de noemer prima te scharen?


+ 20 cm is ideaal. Dat zou best kunnen.
Maar in een camper is natuurlijk niet alles ideaal. Daar moet je soms schipperen met de ruimte.
Nu is 'ideaal' ook weer iets anders dan 'minimaal'.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8455
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Hoe lang moet een bed zijn?



Bericht door EasyBee »

Vooral een rugslaper en in mindere mate een buikslaper zal eerder volledig gestrekt liggen, dan een zijslaper. Dat staat er ook niet vermeld.
Ik ben een zijslaper en ben 1,87 m lang, maar heb de 2 m van ons bed dus eigenlijk niet nodig. Op mijn rug liggend heb ik net genoeg over.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Hoe lang moet een bed zijn?



Bericht door macfocus »

Om je een idee te geven:
Ik ben 186, slaap meestal gestrekt, en een bed van 200 cm is echt het minimum voor mij. Liever langer, maar dat lukt vaak niet.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Plaats reactie