Roetfiltertest wordt onderdeel van de APK
Roetfiltertest wordt onderdeel van de APK
https://www.ad.nl/auto/roetfiltertest-w ... ~a356e356/
en
https://www.nu.nl/auto/6101702/roetfilt ... uigen.html
en
https://www.nu.nl/auto/6101702/roetfilt ... uigen.html
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Roetfiltertest wordt onderdeel van de APK
als je er niet mee gerotzooit hebt heb je niets te vrezen.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Peter LMC
- Berichten: 10161
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Roetfiltertest wordt onderdeel van de APK
Volgens mij zit er in een Ducato van 2004 geen roetfilter. Wat zal die grap gaan kosten?
- Peter LMC
- Berichten: 10161
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Roetfiltertest wordt onderdeel van de APK
Toen was er nog geen Euro 5 of 6 en val je niet onder deze keuring.
Niets aan de hand dus.
Niets aan de hand dus.
Re: Roetfiltertest wordt onderdeel van de APK
Uit de AD-tekst: Bij een onvoldoende werkend of zelfs het ontbreken van een roetfilter, dient een reparatie of de montage van een nieuw exemplaar plaats te vinden. Anders komt de auto niet door de keuring. Dit geldt uiteraard voor de auto’s die officieel een roetfilter moeten hebben, dus de Euro5- en Euro6-diesels.
Dus bij de Euro1,2,3 en 4diesels maakt het niet uit dat het filter ontbreekt? Er ontgaat mij de logica.
Dus bij de Euro1,2,3 en 4diesels maakt het niet uit dat het filter ontbreekt? Er ontgaat mij de logica.
- Peter LMC
- Berichten: 10161
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
-
- Berichten: 2591
- Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
- Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal
Re: Roetfiltertest wordt onderdeel van de APK
Het was een tijd mogelijk om met subsidie een roetfilter te laten monteren op je diesel auto.
Die auto’s gaan nu ook mee in de nieuwe stijl roet test, de andere met roetfilter zijn dan euro 5 en euro 6 motoren die al vanaf fabriek een roetfilter hadden, heb je dat er af gehaald of soms zelfs leeg gemaakt en terug gemonteerd, dan ben je aan de beurt voor een reparatie.
Die auto’s gaan nu ook mee in de nieuwe stijl roet test, de andere met roetfilter zijn dan euro 5 en euro 6 motoren die al vanaf fabriek een roetfilter hadden, heb je dat er af gehaald of soms zelfs leeg gemaakt en terug gemonteerd, dan ben je aan de beurt voor een reparatie.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Re: Roetfiltertest wordt onderdeel van de APK
Heb je de bron over het bericht van de retro roetfilters (subsidie filters)????
-
- Berichten: 2591
- Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
- Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal
Re: Roetfiltertest wordt onderdeel van de APK
Heb daar geen bron meer van, ik zag tijdens mijn werk dat die overal werden gemonteerd met een subsidie.
Het is alweer een tijd geleden inmiddels.
Het is alweer een tijd geleden inmiddels.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Re: Roetfiltertest wordt onderdeel van de APK
Dat was vroeger inderdaad. De nieuwe regels gaan gelden voor euro 5 en euro 6 motoren. Waarop van fabriekswegen een roetfilter aanwezig is. In het raadpleegscherm dat het keuringsstation gebruikt staat onder het kopje roetfilter een JA of NEE. Als er een JA staat dan moet er een fijnstofmeting plaatsvinden. De fijnstofmeting is een stationere meting van ongeveer 15 seconden
De datum wanneer het ingaat is nog niet in beton gegoten, kan 2022 of 2023 worden.
De datum wanneer het ingaat is nog niet in beton gegoten, kan 2022 of 2023 worden.
Re: Roetfiltertest wordt onderdeel van de APK
Voor zover ik weet geldt die APK eis voor voertuigen vanaf bouwjaar januari 2011. ( 2010 werden ze pas fabriekswege ingebouwd ).
https://www.mijngrossier.nl/haken-en-og ... s-apk-eis/
https://www.mijngrossier.nl/haken-en-og ... s-apk-eis/
Groeten, Henk Geurts
Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008
http://mooimooimoi.blogspot.nl/
http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008
http://mooimooimoi.blogspot.nl/
http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Re: Roetfiltertest wordt onderdeel van de APK
Als je de link goed leest staat daar wat anders:
Niet alle auto’s met dieselmotor hoeven bij de apk een roetfilter te hebben: alleen voertuigen die er af-fabriek van zijn voorzien. In het register van de RDW komt een extra aandachtspunt, waarbij een vinkje aangeeft of er een roetfilter aanwezig moet zijn. Als daar een vinkje staat, vormt de afwezigheid van het roetfilter reden tot apk-afkeur. In dat geval speelt de datum van eerste registratie een belangrijke rol.
Bij oudere diesels is het toegestaan om het vinkje te laten verwijderen. Daarmee vervalt bij de apk de controle op het roetfilter. Het gaat dan om personenauto’s met een registratie vóór 1 januari 2011 (voor bestelauto’s geldt 1 januari 2012). Als ze geen roetfilter hebben, terwijl ze dat volgens het register wel moeten hebben, worden deze auto’s in eerste instantie afgekeurd. De eigenaar krijgt de keuze: breng een roetfilter aan, of vraag de RDW om het vinkje in het register te verwijderen. De keuze lijkt vrij eenvoudig, ware het niet dat diesels zonder roetfilter waarschijnlijk een toeslag krijgen op de motorrijtuigenbelasting.
Het gaat er dus om of het voertuig van fabriekswege voorzien is van een roetfilter. Daar hangt geen datum aan. Als er een vinkje (JA) in het raadpleegscherm staat moet hij een fijnstof meting ondergaan. Bij personenauto's van voor 1-1-2011 en bedrijfswagens van voor 1-1-2012 mag je het vinkje (Ja) laten verwijderen. Dan ben je niet fijnstofmeting plichtig maar ga je wel de roettoeslag betalen.
Dit boven aangehaalde stukje gaat trouwens over de aanwezigheid zoals er nu gekeurd wordt. De werking kan straks met de nieuwe eis aangetoond worden.
Niet alle auto’s met dieselmotor hoeven bij de apk een roetfilter te hebben: alleen voertuigen die er af-fabriek van zijn voorzien. In het register van de RDW komt een extra aandachtspunt, waarbij een vinkje aangeeft of er een roetfilter aanwezig moet zijn. Als daar een vinkje staat, vormt de afwezigheid van het roetfilter reden tot apk-afkeur. In dat geval speelt de datum van eerste registratie een belangrijke rol.
Bij oudere diesels is het toegestaan om het vinkje te laten verwijderen. Daarmee vervalt bij de apk de controle op het roetfilter. Het gaat dan om personenauto’s met een registratie vóór 1 januari 2011 (voor bestelauto’s geldt 1 januari 2012). Als ze geen roetfilter hebben, terwijl ze dat volgens het register wel moeten hebben, worden deze auto’s in eerste instantie afgekeurd. De eigenaar krijgt de keuze: breng een roetfilter aan, of vraag de RDW om het vinkje in het register te verwijderen. De keuze lijkt vrij eenvoudig, ware het niet dat diesels zonder roetfilter waarschijnlijk een toeslag krijgen op de motorrijtuigenbelasting.
Het gaat er dus om of het voertuig van fabriekswege voorzien is van een roetfilter. Daar hangt geen datum aan. Als er een vinkje (JA) in het raadpleegscherm staat moet hij een fijnstof meting ondergaan. Bij personenauto's van voor 1-1-2011 en bedrijfswagens van voor 1-1-2012 mag je het vinkje (Ja) laten verwijderen. Dan ben je niet fijnstofmeting plichtig maar ga je wel de roettoeslag betalen.
Dit boven aangehaalde stukje gaat trouwens over de aanwezigheid zoals er nu gekeurd wordt. De werking kan straks met de nieuwe eis aangetoond worden.
- DiffRental
- Berichten: 1599
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: Roetfiltertest wordt onderdeel van de APK
De eisen van een personenwagen of bedrijfswagen zijn ook verschillend.
Aangezien de campers op basis van een bestelwagen zijn gebouwd zal het roetfilter pas vanaf euro 5 er zijn.
Bij veel personenauto's was dat al veel eerder, wij hadden een Mini uit 2007 (model 2008) met euro 4 motor en af fabriek een roetfilter wat ook regenereerde. Zou mij verbazen als je daar het vinkje kan laten weghalen.
De achteraf gemonteerde subsidie filters zijn passieve filters die niet regenereren.
Aangezien de campers op basis van een bestelwagen zijn gebouwd zal het roetfilter pas vanaf euro 5 er zijn.
Bij veel personenauto's was dat al veel eerder, wij hadden een Mini uit 2007 (model 2008) met euro 4 motor en af fabriek een roetfilter wat ook regenereerde. Zou mij verbazen als je daar het vinkje kan laten weghalen.
De achteraf gemonteerde subsidie filters zijn passieve filters die niet regenereren.
Groeten Peter