Gewenste camperindeling: welk merk/model?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
White
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 11 jan 2021, 11:40

Gewenste camperindeling: welk merk/model?



Bericht door White »

Beste forumleden,

Wij zijn ons aan het orienteren op een camper en weten inmiddels vrij goed wat voor indeling we willen. Het kost ons echter veel moeite om daarbij een merk/ model te vinden wat deze indeling heeft. Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen.
Dus de vraag: kunnen jullie op basis van onze gewenste indeling aangeven welke merken/ modellen deze indeling hebben.

Gewenste indeling:
cabine met chauffeur en bijrijdersstoel
links daarachter een treinzit met 2 plaatsen in de rijrichting, 2 tegen de rijrichting in.
rechts (naast de treinzit en achter de bijrijdersplaats) een tweede treinzit met 1 plaats met rijrichting en 1 tegen de rijrichting (of een bankje in de lengte richting)

daarachter maakt ons niet zoveel uit

Achterin een vast bed (twee persoons) of een frans bed.
Alkoof met tweepersoons bed.

Alvast bedankt.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Gewenste Camperindeling welke merk/ model



Bericht door veetee »

Precies dié indeling zal lastig te vinden zijn denk ik, er zijn er niet zoveel met én een 4 pers treinzit aan de ene én een 2 pers. treinzit aan de andere kant, én dan ook nog een 2 pers bed achterin.
Als het ook goed is als je de cabine-stoelen kunt omdraaien (dan heb je in feite ook een 4 pers treinzit), dan wordt het al wat makkelijker, onze Carado T345 had die indeling, met links treinzit (bankje in de rijrichting en draaibare stoelen), rechts een langsbankje, en achterin frans bed.
De Carado A461 heeft dan wél weer een échte treinzit links én rechts, maar geen 2pers bed achterin, maar hefbedden.
bsanna6
Berichten: 16
Lid geworden op: do 17 dec 2020, 11:44

Re: Gewenste Camperindeling welke merk/ model



Bericht door bsanna6 »

Ze zijn er wel, maar de spoeling is dun.
Als je een dergelijke indeling wilt (dubbele dinette voor (evt. lange bank) met ook nog een vast bad achterin, dan kom je automatisch op een vrij grote camper uit. Vrijwel allemaal tandem-as of Iveco Daily. Je kunt dan kijken naar bijvoorbeeld:

- Knaus Sun Traveller 800 DG
- Weinsberg Meteor 790 MQ
- Concorde 720 XR / 650 G / 770 G / 800H
- Bürstner Active A747-2
- Eura Mobil Contura / Terrestra 770 HB
- Dethleffs Globetrotter 6868 / 8900 / 9000 / 9800 XXL
- Dethleffs Advantage/Esprit A 7870
- Frankia heeft ook zoiets gehad

Reken maar dat je altijd C rijbewijs nodig hebt

Als je voorin een halve dinette + klein zijbankje wenst is er wat meer keus met vastbed achterin

Als je het vastbed laat vervallen heb je ook meer keuze.
Zonder vastbed kom je bijv. bij de Hymer Camp 544 uit en zo zijn er meer
Als je een stapelbed achterin wilt scheelt dat ook kilos en lengte, bijv de knaus traveller 700 k, dethelffs advantage 6731
Hymerferry
Berichten: 712
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Gewenste Camperindeling welke merk/ model



Bericht door Hymerferry »

Onze Burstner A645 had ook de dubbele treinzit links en rechts maar onder het rijden mag er officieel alleen op de 4 persoons treinzit gezeten worden. Twee zitplaatsen in de rijrichting en 2 tegen de rijrichting in, allemaal voorzien van 3 puntsgordels en hoofdsteunen. De enkele treinzit heeft geen gordels en die zitplaatsen staan ook niet op het kenteken. Misschien voor jou geen probleem. Dit soort indelingen vind je vaker in de alkoof modellen maar dan zijn ze al snel richting de 7 meter lengte met het bijbehorende gewicht. Onze 6 persoons uitvoering woog leeg en onbeladen al 3140 kg, dus met 6 personen en lading zit je zeker vast aan C rijbewijs. Nu je nog aan het rondkijken bent wel iets om gelijk in je zoektocht mee te nemen. Onze camper mag 4 ton hebben maar dat mogen ze lang niet allemaal en niet elke camper is even makkelijk op te waarderen.
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Gewenste Camperindeling welke merk/ model



Bericht door GeMa »

Tja, denk dat het inderdaad een wat lastiger te vinden indeling is. Hangt natuurlijk ook af hoe groot en zwaar ie mag zijn. Als je onder de 3500 kg wilt blijven (B rijbewijs) denk ik niet dat het gaat lukken. Groter, langer en zwaarder wellicht wel, maar dan zit je automatisch vast aan een C rijbewijs.

Wij hebben een Knaus SKY Ti 650 MF (6.95 meter lang, max. 3500 kg) met links achter de cabine (bestuurdersstoel) een L-zit en achter de bijrijdersstoel een langsbank. Met totaal 4 (als extra 5) zitplaatsen met gordels (dat is dus incl. de 2 in de cabine). Rechts achter in een frans bed (1.40 x 2.00).
White
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 11 jan 2021, 11:40

Re: Gewenste Camperindeling welke merk/ model



Bericht door White »

Ik heb rijbewijs CE dus dat is geen probleem. Wil liever geen tandemasser omdat je dan overal als vrachtwagen wordt aangemerkt.
ik zou inderdaad 6 zitplaatsen en 6 slaapplaatsen willen hebben.

alvast bedankt voor jullie reacties. Die zijn al erg waardevol.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8376
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Gewenste Camperindeling welke merk/ model



Bericht door EasyBee »

White schreef:
ma 11 jan 2021, 13:36
Wil liever geen tandemasser omdat je dan overal als vrachtwagen wordt aangemerkt.
Uit ervaring, niet waar.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
mariët
Berichten: 4536
Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 16:56
Locatie: Zwolle

Re: Gewenste camperindeling: welk merk/model?



Bericht door mariët »

Van die tandemasser die automatisch als vrachtwagen wordt aangemerkt heb ik ook nog nooit (nou ja, afgelopen 3 jaar)wat van gemerkt. Ik denk dat dát wel meevalt. Wel zijn er campings die een bordje hebben staan dat tandemassers niet worden toegelaten maar buiten het hoogseizoen doen ze daar ook niet al te moeilijk over. Bij de tolpoortjes (als je tol zou rijden...) wisselt het. Maar dat is ook wijsheid van een doodenkele keer want we rijden erg weinig tol sinds we de tijd aan onszelf hebben.
Jan en Mariët

We zijn de trotse eigenaren van een Frankia Titan 840 GD. We zijn weer op pad. Heerlijk!
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31864
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Gewenste camperindeling: welk merk/model?



Bericht door Bob Diesel »

Dat ,,tandemasser,,geweigerd
Geld iha niet voor campers
Maar is een legitieme reden voor een beheerder
Of campingeigenaar om rondreizende marktkooplui , giens de voyage
Of travelers legaal te kinnen weigeren
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8376
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Gewenste camperindeling: welk merk/model?



Bericht door EasyBee »

Met een tandemasser en scherp draaien op gras of andere zachte ondergrond, zeker als het flink geregend heeft, is het makkelijk de zaak stuk te rijden / om te ploegen. Ik wilde in zuid Frankijk een keer per sé niet op het gras staan, maar op gravel. Volgens de campingeigenaar moest ik op het gras, want gravel was voor de auto's en gras voor tenten/caravans/campers. Ik kon praten als Brugman en mijn Frans is best redelijk, maar geen land met die man te bezeilen. Die nacht regent het weer lang en veel en de volgende dag moet ik een scherpe draai maken om er weer uit te komen. Gebeurt precies waar ik voor gewaarschuwd had. Dat was voorlopig meer akker dan 'green' van de golfbaan. Maar, dan heb ik er ook geen seconde medelijden meer mee. :mrgreen:

Bij tol zelden of nooit problemen. Dan gaat het om hun gewichtsinschatting of de lengte van onze camper.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Gewenste camperindeling: welk merk/model?



Bericht door de Jonckheer »

In Oostenrijk betaal je wel meer voor meer assen als je vanwege >3,5 ton met een Go-box moet rijden.
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Gewenste camperindeling: welk merk/model?



Bericht door Gino608D »

APK1 is met drie assen ook duurder spreek ik uit ervaring. Dat je standaard als vrachtwagen wordt aangemerkt is niet juist. In sommige landen val je in een andere categorie. Voor zover ik weet is dat alleen in Oostenrijk, zoals Nico al aangeeft.

Een tandemasser rijdt wel heerlijk stabiel.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Trudie67
Berichten: 3934
Lid geworden op: zo 05 mei 2013, 21:05
Locatie: Veluwe

Re: Gewenste camperindeling: welk merk/model?



Bericht door Trudie67 »

Wij hadden een camper met 2 tafels
Voorin 1 en achterin 1
5 pers Hymer
Onder de 3500kg

Sinds 1,5 jaar hebben we een adria coral s 670 slt
Badkamer achterin (met normale douchecabine)
En lage enkele bedden
Hoekkeuken
Dinette met draaistoelen en ruime bank aan de zijkant
Ong 7,35 lang en onder de 3500kg
Deze indeling is voor ons perfect ivm het grote loopoppervlak
Pilote r450 1989
Hymer camp 594 1995
Adria Coral s 670 slt 2010

Wie zijn geluk niet kent, leeft arm in rijk bezit.
Sjaak en Marja
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 23 apr 2007, 7:09
Locatie: Arcen

Re: Gewenste camperindeling: welk merk/model?



Bericht door Sjaak en Marja »

cabine met chauffeur en bijrijdersstoel :-B :-B

Sorry dit even om de dag wat op te fleuren.
Zal een hele zoektocht worden, mede omdat er nu weinig campers zijn in de verkoop.
Alles is zo weg.....schijnt.
Evengoed sucses. 8-)
Plaats reactie