Total loss van de camper: wat is de dagwaarde?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Total loss van de camper: wat is de dagwaarde?



Bericht door hathi »

Iets anders ligt het wel,die dag/ taxatie waarde klopt helemaal,maar wat vergeten word,is de opkopers, nagelang hun biedingen,zal zo,n Camper als z.g. Totallos ( volksmond) gaan, het draait altijd weer om de knikkers,...de expert krijgt zijn biedingen,en dan behoeft er nog maar een gering gedeelte uitgekeerd te worden,...dus hoe hoger de biedingen des te sneller gaat de expert met je rond de tafel,om het als economisch totallos af te werken,.. ook vergelijkt hij prijzen voor soortgelijke voertuigen,in de markt,om tot een aanvaardbare oplossing te komen..wel kun je voor dit bedrag,incl de Camper ,alles zelf beslissen,en de camper houden( zelf verkopen of repareren ?...aangezien deze kort in bezit is heb je geen rekeningen of zo,om aan te tonen dat deze camper pasgeleden nog voor duizenden € onderhoud gehad heeft ? Dat drijft de waarde nog iets op ,dat is het eigenlijk inde praktijk. PS, houd er rekening mee,dat de reparateur bij Totale,(economische) schade geen kosten mag berekenen,...maar indien er echter gerepareerd had kunnen worden,en deze gecalculeerd heeft,er wel onkosten berekend mogen worden, vele hanteren daarbij 10 % winstderving,maar dat is niet wettelijk,de gemaakte onkosten,en tijd mag berekend worden,het is maar dat je het weet ?
Hans
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Total loss van de camper: wat is de dagwaarde?



Bericht door ducati 900 »

Klopt en de beanadeelde krijgt de dagwaarde als er geen taxatieraport ligt.
Ligt er een taxatieraport dan wordt er op basis van taxatiewaarde uitgekeerd.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
panda58
Berichten: 717
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 20:15

Re: Total loss van de camper: wat is de dagwaarde?



Bericht door panda58 »

ducati 900 schreef:
do 07 jan 2021, 12:06
Maar lezen is ook een ding, het staat er allemaal wel maar iederen wil daarop weer wat boeren.

Ben.
Klopt,maar ts vertelt hier niet dat hij nu schade heeft.
Hij begint met de vraag :Stel dat de schade..............
Dit brengt ook veel verwarring volgens mij.

Gr jan
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Total loss van de camper: wat is de dagwaarde?



Bericht door CaradoT135 »

panda58 schreef:
do 07 jan 2021, 21:55
ducati 900 schreef:
do 07 jan 2021, 12:06
Maar lezen is ook een ding, het staat er allemaal wel maar iederen wil daarop weer wat boeren.
Dit brengt ook veel verwarring volgens mij.
Klopt helemaal,als je als vraagsteller in de startpost alle relevante informatie geeft, hoef je als forumlid niet alle (off-topic) bijdragen door te nemen om te achterhalen hoe het nu precies zit. Hoe moeilijk is het om daar mee te beginnen?
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Total loss van de camper: wat is de dagwaarde?



Bericht door tonic »

Nou het zou juist mooi zijn als iedereen wel eens zou kijken naar de gegeven antwoorden.
Dan hebben we geen herhaling van zetten en mosterd na de maaltijd antwoorden.
Volgens mij is de TS duidelijk genoeg geweest. En daarom kwamen sommige antwoorden wel heel vreemd over. Maar goed lezen is een vak :-B
rhomodel
Berichten: 587
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Total loss van de camper: wat is de dagwaarde?



Bericht door rhomodel »

Om weer back to topic t egaan: Taxatie was gsiteren: wat is de uitkomst ervan? Velen hebben gespeculeerd wat, hoe en vooral hoe niet, ben benieuwd wat de uitkomst is..
Julius
Ergens in Friesland aan het water
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Total loss van de camper: wat is de dagwaarde?



Bericht door tonic »

Ik ga voor de aankoopwaarde en niet voor de taxatiewaarde.
Maar ben benieuwd :-B
Pedro48
Berichten: 260
Lid geworden op: za 08 sep 2018, 20:55

Re: Total loss van de camper: wat is de dagwaarde?



Bericht door Pedro48 »

Ik heb het idee, dat afgelopen jaar de prijzen voor gebruikte campers en caravans fiks zijn gestegen..
Vraag en aanbod verhaal.
Wat is dan dagwaarde...in mijn optiek de prijs die je voor een vergelijkbare camper moet betalen.
Adria Coral Supreme S 690SC
Gebruikersavatar
Frits U
Berichten: 278
Lid geworden op: zo 30 aug 2020, 18:45

Re: Total loss van de camper: wat is de dagwaarde?



Bericht door Frits U »

Dat lijkt mij ook, maar de verzekering denkt daar anders over
Zweefvliegers doen het stilletjes 😉
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Total loss van de camper: wat is de dagwaarde?



Bericht door ducati 900 »

Taxatiewaarde gaat voor dagwaarde, daarom laat je een voertuig taxeren.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Total loss van de camper: wat is de dagwaarde?



Bericht door tonic »

Daar ben ik in dit geval niet geheel zeker van maar daar gaat de TS waarschijnlijk wel een antwoord opgeven.

Inderdaad is de camper 4 jaar geleden getaxeerd bij de vorige eigenaar.
Dus deze taxatie is 4 jaar oud. En bij de aankoop door de huidige eigenaar vond deze de camper 15000 waard.
De verzekering is ervoor om de geleden schade te vergoeden in dit geval is de schade 15000 euro dus het zou zo maar kunnen zijn dat dit bedrag uitgekeerd wordt. Daarom was het volgens mij wijs om in dit geval het aankoop bedrag niet direct bekend te maken aan de verzekering.

Misschien heb ik het mis maar we zullen zien.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Total loss van de camper: wat is de dagwaarde?



Bericht door seth_space »

De verzekering is ervoor om de geleden schade te vergoeden in dit geval is de schade 15000 euro
Nu heb ik blijkbaar alweer iets gemist in dit nogal verwarrende topic.
Komt die info van de TS?
Ik lees een stukje terug alleen deze opmerking die feitelijk niets zegt over de taxatiewaarde van de schade.
de camper is onherstelbaar
Hooguit de conclusie dat de schade meer is dan de opbrengst van de camper volgens dagwaarde of vervaningswaarde.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Bart200
Berichten: 149
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 23:02

Re: Total loss van de camper: wat is de dagwaarde?



Bericht door Bart200 »

In dit verhaal lopen een paar verschillende dingen door elkaar heen waardoor iedereen wat roept.
Daarom zal ik hier de situatie stap voor stap schetsen.
De camper van Bastiaan is aangereden en Bastiaan heeft schade aan zijn camper.
De bestuurder van de auto moet de schade aan Bastiaan vergoeden.
Omdat de bestuurder van de auto dat niet kan betalen heeft die een verzekering. Dat is wettelijk geregeld, de WA verzekering. Ook bij auto's die gestolen zijn wordt de schade meestal vergoed door de verzekeraar.
In dit geval heeft Bastiaan alleen een WA verzekering op zijn camper en kan hij de schade dus alleen vergoed krijgen van verzekeraar van de personen auto. (Het is in europa zo geregeld dat je altijd bij de verzekeraar van een motorvoertuig kan aankloppen. Want soms wil de eigenaar cq bestuurder niet meewerken. )
De camper van Bastiaan is economisch total loss. Dat wil zeggen dat de restwaarde na de aanrijding plus de herstelkosten hoger zijn dan de de dagwaarde vlak voor de aanrijding.
In gewoon nederlands de herstelkosten zijn hoger dan het kopen van een vergelijkbare camper. Of goed geld naar kwaad geld gooien.
Dus om het voor de verzekering eenvoudig te houden krijgt Bastiaan genoeg geld om een andere vergelijkbare camper te kopen.
Deze waardevaststelling wordt gedaan door een schade expert van de verzekerings mij.

Bij het bepalen van de herstelkosten wordt er altijd gerekend met herstel door een officieel schadeherstelbedrijf. Als je het zelf kan of iemand kent die dat kan is het vaak goedkoper. Soms worden deze schadevoertuigen dan ook opgekocht door minder officiële bedrijven die dat dan herstellen. Soms niet al te goed.

De taxatie waar over gesproken is een afspraak tussen de eigenaar van de camper en de verzekeringsmaatschappij van de camper. Deze Mij heeft in dit zaakje niets te maken omdat de camper alleen WA verzekerd is. Er is iemand anders tegen aan gereden en die verzekerings maatschappij heeft met die taxatie niet zo veel te maken. Het kan hooguit een indicatie zijn voor de waarde van de camper.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Total loss van de camper: wat is de dagwaarde?



Bericht door ducati 900 »

Een taxatie heeft in principe niks met je eigen verzekering te maken, maar kan wel.
Met een taxatierapport kun je aan tonen wat de waarde is van de camper in geval van calamiteit.
Dit kan ook zijn dat de camper wordt aangereden door iemand anders, waarvan zijn verzekering de schade moet vergoeden.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Plaats reactie