Total loss van de camper: wat is de dagwaarde?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Total loss van de camper: wat is de dagwaarde?



Bericht door travelscout »

Nee, alleen schade veroorzaakt met een gestolen auto waarvan aangifte gedaan is, kan diegene die schade heeft die mogelijk vergoed krijgen door het schadefonds verzekeraars (waarborgfonds). Niet gestolen = het voertuig dat de schade veroorzaakt heeft is dan normaal verzekerd.
Dit waarborgfonds zal dan proberen de uitgekeerde schade te verhalen op de bestuurder/dief/joyrijder etc..

Immers, zonder aangifte van diefstal kan het voertuig die de schade veroorzaakt heeft ook gewoon uitgeleend zijn.
Uiteraard kan die verzekeringsmaatschappij zelf,wel weer proberen die schade te verhalen op die bestuurder van het geleende voertuig.
E.e.a. hangt dan dus nauw samen, met wat er in die aangifte is vermeld.
Als ik het goed begrepen heb in een andere topic van ts, is hier klaarblijkelijk geen sprake van.

Als je een auto (of camper) waar je meer dan 10000 euries voor betaald hebt -al dan niet cash-,
laat hem dan z.s.m. taxeren door een beëdigd taxateur.
Zo duur is dat nu ook weer niet en daarmee kun je rechtsgeldig aantonen wat die waarde, op dat moment was.
Na verloop van jaren én zonder hertaxatie, wordt er van die waarde afgeschreven.
Bij personenauto's is daar een formule voor, bij campers - zeker op dit moment-, zou ik niet weten of die formule anders is.

Overigens moet je oppassen met cash betalen omdat ik verwacht dat onze overheid ook meer en meer zal gaan controleren,
waar een cash bedrag vandaan komt (zwart of crimineel geld witwassen). Min of meer zoals nu al het geval is met onroerend goed (huizen) middels de aangifte verplichting van notarissen. Laatst wilde hier iemand bij een bevriende notaris een huis even cash betalen. Nee die tijd is over.
Laatst gewijzigd door travelscout op wo 06 jan 2021, 8:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Paul.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24443
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Total loss van de camper: wat is de dagwaarde?



Bericht door javanes »

Afschrijving oude camper
Bij oudere campers is de afschrijving veel minder tot niks. Klassieke campers bijvoorbeeld, hebben eigenlijk geen afschrijving en kunnen in sommige gevallen zelfs meer waard worden in de loop van tijd. Bij nieuwere campers is de afschrijving (naast de brandstofkosten) een van de hoogste jaarlijkse kostenposten. Als je een een oudere camper koopt kan je dus besparen omdat de afschrijving lager is. Maar dan is de kans op kosten aan reparaties en onderhoud wél weer groter.
Bron: https://www.camptoo.nl/blog/2017/10/19/ ... eer%20zijn.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Total loss van de camper: wat is de dagwaarde?



Bericht door Bas vd laar »

Je kunt de vorige eigenaar toch even bellen en alsnog een koopcontractje opmaken met het bedrag erop wat je betaald hebt, dat is een stuk makkelijker.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Total loss van de camper: wat is de dagwaarde?



Bericht door Bob Diesel »

Dat is dan fraude achteraf :bang:
Kan goed gaan
Ook goed fout
Laatst gewijzigd door Bob Diesel op wo 06 jan 2021, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
AadenAnke
Berichten: 13180
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Total loss van de camper: wat is de dagwaarde?



Bericht door AadenAnke »

Antidateren heet dat geloof ik? Zou ik mee uitkijken is wettelijk verboden en strafbaar valt onder de categorie fraude! Foei Bas :hug: maar je zou wel kunnen vragen of deze vorige eigenaar een verklaring wil afgeven dat hij hem toen voor dat bedrag aan je verkocht heb.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Total loss van de camper: wat is de dagwaarde?



Bericht door TestCase »

Het is niet antidateren wanneer de juiste verkoop datum op het document staat.
Ik zou het even doen. Zelf briefje maken op de pc en daarmee naar de verkoper voor een krabbel.
Sta je evt. iets sterker.


\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
AadenAnke
Berichten: 13180
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Total loss van de camper: wat is de dagwaarde?



Bericht door AadenAnke »

Dat is het dus juist wel! Achteraf tekenen ik niet
tonic
Berichten: 2445
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Total loss van de camper: wat is de dagwaarde?



Bericht door tonic »

Wacht nou eerst eens even af. Schade taxaties is een vak en die mannen weten heel goed hoe dat moet.
Ze kijken vaak ook even op gaspedaal om te kijken wat de marktconforme prijzen zijn. Dus een beetje vertrouwen is op zijn plaats.
tonic
Berichten: 2445
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Total loss van de camper: wat is de dagwaarde?



Bericht door tonic »

Als een voertuig 15000 euro waard is gaat hij economische total loss als de schade iets meer is dan de helft van die waarde.
Dus als de schade rond de 8 a 9000 euro is gaat hij total loss. Afhankelijk van de biedingen welke op het wrak gedaan worden.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Total loss van de camper: wat is de dagwaarde?



Bericht door Bas vd laar »

Ik zie niet in wat er fout aan is, als de gegevens van koper en verkoper toch kloppen en het bedrag wordt eerlijk ingevuld?
tonic
Berichten: 2445
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Total loss van de camper: wat is de dagwaarde?



Bericht door tonic »

Ik zou helemaal nog niet melden wat ik voor de camper gegeven had. laat de verzekering eerst maar met een bedrag komen.
Misschien is dat wel hoger als hij los gaat. Reclameren en bewijzen overleggen kan altijd nog.
de eerste vraag zal toch zijn "wat heeft u betaald voor de camper?" Ik zou daar eerst maar eens mee wachten om het antwoord te geven.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Total loss van de camper: wat is de dagwaarde?



Bericht door TestCase »

AadenAnke schreef:Dat is het dus juist wel! Achteraf tekenen ik niet
Sorry Aad, de verkoopdatum correct vermelden en dan handtekening met daarbij de JUISTE/HUIDIGE datum is niet antidateren.
Wanneer je beweerd dat de handtekening ook op verkoopdarum is gezet is het wel antidateren, eigenlijk is het antedateren.

\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Camper_01

Re: Total loss van de camper: wat is de dagwaarde?



Bericht door Camper_01 »

De belastingdienst maakt zich dan dus altijd schuldig aan " fraude" Deze datums op correspondentie klopt nooit
Laatst gewijzigd door Dafluc op wo 06 jan 2021, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
bastiaan laros
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 20:25

Re: Total loss van de camper: wat is de dagwaarde?



Bericht door bastiaan laros »

nou contact gehad met de verzekering

de camper is onherstelbaar en de vraag kwam wat ik betaald had en omdat ik in waarheid leef heb ik juist geantwoord
ik heb ook de oude eigenaar gemeld dat ik graag een overeenkomst zou willen dat was geen probleem en een fraude maar een verklaring van koop voor een bedrag

de verzekering gaat een opkoper regelen en ik word schadeloos gesteld

ook was er een taxatie gedaan geldig tot 2022 die bijna 3.000 euro hoger ligt dan mijn aankoop
dus ik denk dat het goed verloopt
Plaats reactie