camperverkoop naar recordhoogte in 2020

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7115
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

camperverkoop naar recordhoogte in 2020



Bericht door dedruivenplukker »

https://www.nu.nl/economie/6099835/camp ... -2020.html

De camper was nooit zo populair als in 2020, blijkt zaterdag uit cijfers van BOVAG en onderzoeksbureau RDC, opgevraagd door De Telegraaf. In totaal werd een recordaantal van 2.400 campers verkocht.

"Er is echt een stormloop gaande geweest op campers", zegt een BOVAG-woordvoerder tegen de krant. Die stormloop was niet vanzelfsprekend. "De verkoop van nieuwe kampeerauto's halveerde in april 2020 ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder en in mei bedroeg de daling bijna 30 procent", aldus de woordvoerder.

Toen in de zomer kamperen voor veel mensen nog de enige coronaproof optie bleek, schoten de verkopen omhoog. Door de recordverkoop zijn er voor het eerst meer dan 140.000 campers geregistreerd in Nederland. Vijf jaar geleden waren dat er nog 100.000.

Voor caravans was het een ander verhaal. Net als bij de campers werden de sleurhutten in april en mei flink minder verkocht, maar werd dat verlies in de zomer slechts deels gecompenseerd. De caravanverkoop stabiliseerde in 2020 met zo'n zevenduizend. In totaal waren er eind 2020 560.000 op kenteken geregistreerde kampeermiddelen (420.000 caravans en 140.00 campers).

Aldus nu.nl
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
Face
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:24

Re: camperverkoop naar recordhoogte in 2020



Bericht door Face »

Wordt het dus nog meer zoeken naar een camperplekkie :crazy:
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: camperverkoop naar recordhoogte in 2020



Bericht door Aloys »

Ja, en nog meer camperplekken die aan hun succes ten onder gaan. Positief: over een paar jaar koop je de mooiste campers voor een habbekrats! Alleen is dan je eigen camper ook niet zoveel meer waard... :-?

De gestegen belangstelling was ook te merken aan het forum: er was een dag bij met meer dan 25 nieuwe leden op één dag, een record! En dat ging maar door...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: camperverkoop naar recordhoogte in 2020



Bericht door dieseltje+ »

Op basis van wat zou je over een paar jaar goedkoop een mooie camper kunnen kopen? Verwachting dat de markt instort...of/want?
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: camperverkoop naar recordhoogte in 2020



Bericht door AadenAnke »

Een oude vakbondsbestuurder vertelde mij toen ik als vakbondsbestuurder begon. Je krijg altijd te horen dat alles in loop der jaren alleen maar duurder wordt. Laat ze eens terug rekenen hoeveel uur, dagen, weken, maanden of jaren ze nu ervoor moeten werken en 10 jaar terug worden ze wel stil. Heb dat zelf ook eens gedaan. Mijn eerste nieuwe wagen een Ford Taunus 1600 in '77 en een Focus in 2008 scheelde best een flinke tijd werken. Probeer het eens :shh:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: camperverkoop naar recordhoogte in 2020



Bericht door Aloys »

@Dieseltje+
Heel veel mensen kochten dit jaar een camper. Veel plezier ervan hebben ze waarschijnlijk (nog) niet gehad. Het bezit ervan is niet goedkoop, dus hoe lang houden ze dat ding als ze er weinig plezier van hebben?
Daarnaast krijg ik berichten van camperaars die hun camper willen verkopen. "Na straks 2 jaar er weinig gebruik van te hebben kunnen maken is die camper me te duur om in de stalling te laten staan".

Ik verwacht ergens wel een terugslag. Niet iedereen die een camper koopt is er daarna aan verslaafd. Je maakt een droom waar, die tegen blijkt te vallen. De "vrijheid" is niet gelijk aan de foto's van de fabrikanten.
En ik denk dat er nu veel impuls-aankopen hebben plaats gevonden. "Niet met het vliegtuig?? Shit! Maar wacht eens: dan kopen we een camper!"
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: camperverkoop naar recordhoogte in 2020



Bericht door jheeck »

Zo te lezen is het maar goed dat ik het hoogseizoen makkelijk kan omzeilen, zonder schoolgaande kinderen. Ik begreep dan mijn verhuurder dit jaar dat die markt ook oververhit raakte. Hij had ondanks de verlate start door de eerste lockdown toch minstens zijn normale aantal verhuurweken per camper wel gehaald. Wij waren al van plan een camper te kopen, dat je er redelijk coronaproof mee op vakantie kunt is mooi megenomen.

Dat mensen zonder enige (huur-)ervaring zo'n ding kopen zal gerust en daar zullen er inderdaad wel een aantal op terugkomen met één á twee jaar. Of dat er zoveel zullen zjn dat dat de prijzen weer omlaag trekt moet ik nog maar zien.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: camperverkoop naar recordhoogte in 2020



Bericht door dieseltje+ »

@Aloys

Je gedachtengang is helder. Bedankt.
Verwacht zelf geen terugslag. Wel stabilisatie. Zeker na 2020, dat was ook niet normaal meer.
Vant voorjaar op soort van gok/avontuur wat campers gekocht incl stalling tot 1 okt. Campers eind sept naar huis gehaald. 16 dec is de laatste verkocht en opgehaald. Dat was notabene een camper €12000 gekocht in april, gaat de deur uit voor €15750. Niks aan gedaan, zelfs geen adv. kosten. Gekkenhuis. Vraag en aanbod.
Vond die dingen voor 2020 al te duur :-B
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: camperverkoop naar recordhoogte in 2020



Bericht door jielus »

Het is gevaarlijk om iedereen over een kam(per) te scheren. Hele volksstammen zijn elk weekend onderweg. Diegene die de drukte willen en kunnen mijden, zoals wij, gaan doordeweeks een paar dagen. Voor drie a zes weken per jaar schaf je toch geen camper aan?
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Veebee
Berichten: 864
Lid geworden op: za 04 okt 2014, 23:47

Re: camperverkoop naar recordhoogte in 2020



Bericht door Veebee »

Ik ben benieuwd naar je uitleg hierover......
Het gaat niet om wat je doet ! , maar hoe je het doet !
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: camperverkoop naar recordhoogte in 2020



Bericht door Going »

Hier bent u verkeerd HR. Jelius.
Wij hebben dat 18 jaar geleden gedaan. 2½ weken weg. De vrouw haar overuren opsparen en nog eens 2½ week er op uit.
En we kregen de campervirus. Nu jaarlijks overwinteren.
Ik weet niet wanneer de campervirus ons verlaat, ik hoop nog lang niet
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
camperaap
Berichten: 363
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 19:45

Re: camperverkoop naar recordhoogte in 2020



Bericht door camperaap »

Die stijging is voor een groot deel het gevolg van het zoeken naar een geschikte plek voor "thuiswerken". Men kan zich afzonderen van de huiselijke beslommeringen, men kan op de parkeerplaats gaan staan waardoor je toch gebruik kunt maken van bv een archief wat je nodig hebt. Noem maar op. Deze campers zijn nu een investering, maar zullen straks gedumpt worden op de markt, waardoor de prijzen kelderen.
Dus wat Aloys zegt, nu je camper goed verkopen, en straks weer terugkopen voor een habbekrats.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80313
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: camperverkoop naar recordhoogte in 2020



Bericht door Dafluc »

Uit recent onderzoek van de NKC bleek dat iets meer dan 2% van de 6151 ondervraagde camperaars daadwerkelijk in hun camper werkte. Ik denk dat dit amper invloed heeft op de verkoop.
Bron.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31860
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: camperverkoop naar recordhoogte in 2020



Bericht door Bob Diesel »

Going schreef:
za 02 jan 2021, 15:04
Hier bent u verkeerd HR. Jelius.
Wij hebben dat 18 jaar geleden gedaan. 2½ weken weg. De vrouw haar overuren opsparen en nog eens 2½ week er op uit.
En we kregen de campervirus. Nu jaarlijks overwinteren.
Ik weet niet wanneer de campervirus ons verlaat, ik hoop nog lang niet
De huidige occasion prijzen zijn als een anti virus injectie
Je bent de besmetting bijna kwijt als je ze ziet :idea:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Plaats reactie