camperverkoop naar recordhoogte in 2020

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Dutch Traveler
Berichten: 100
Lid geworden op: za 29 dec 2018, 19:27

Re: camperverkoop naar recordhoogte in 2020



Bericht door Dutch Traveler »

Denk dat door de enorme populariteit zich nu wel een nieuw probleem aanbied.
Je koopt dan wel zo'n camper maar als je thuiskomt waar laat je hem dan.
Laatst stond er al langere tijd een flinke camper in de straat geparkeerd, en ik weet, omdat ik zelf ook een camper heb, dat mijn gemeente daar streng op controleert.
Toen kwam er een tweede camper bijstaan. Blijkbaar vond iemand, of de gemeente dat niet leuk, en was dat de bekende druppel.
Net voor het oude jaar was er op beide campers een rode kaart geplakt, met de sommatie om binnen 24 uur die camper weg te halen,
anders volgen er sancties. Ze zijn toen allebei weggehaald.
Vanmorgen stond op het nieuws, dat er een enorme vraag is naar stalling ruimte.
Lijkt mij een mooie uitdaging voor de NKC.
Ik reis en kampeer in afwachting van wat komen gaat, bewust rond in een zuinige mini camper.
Doordat hij op benzine rijd en een hoogte heeft van 1.90 mtr. ben ik zonder beperkingen overal welkom.
Nu ben ik in afwachting van de hopelijk later dit jaar uitkomende basisauto, voor mijn eerste vol elektrische camper.
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: camperverkoop naar recordhoogte in 2020



Bericht door AadenAnke »

travelscout schreef:
wo 06 jan 2021, 8:37
Zo zijn er ook camperaars die naast er bewust voor te hebben gekozen ook de mogelijkheid hebben, om projectmatig te werken.
Voor een paar maanden per jaar werken met lange intensieve dagen, goed te verdienen en vervolgens
de overgebleven maanden, low-budget rond te reizen in een camper.

Het ene jaar is dat dan anders, dan het andere jaar.
Ik kan jullie verzekeren dat dat heerlijk is maar zeker niet gemiddeld als ik sommige reactie hier lees....
Wel zoiets. Ik weet dat er een gepensioneerde buschauffeur is die tijdens geplande treinstremmingen voor een tourboer rijdt. Hij zet dan zijn camper bij de busstalling waar dan ook in het land en maakt dan 2 a 3 lange dagen. Nee dat ben ik zelf niet! Zal dit ook niet gaan doen! Ook is er een zzp'ers die op deze wijze werkt de camper van hem is een mobiele rust plek geen bpm en kosten zijn voor de zaak. Hij doet tour, OV en transport werk is een jaar of 60. Ook dat ben ik niet!

Gr. Aad
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: camperverkoop naar recordhoogte in 2020



Bericht door CaradoT135 »

Dutch Traveler schreef:
vr 08 jan 2021, 10:41
Lijkt mij een mooie uitdaging voor de NKC.
In welk opzicht?
Gebruikersavatar
Obelix
Berichten: 1159
Lid geworden op: wo 14 dec 2011, 19:23
Locatie: Gilze

Re: camperverkoop naar recordhoogte in 2020



Bericht door Obelix »

dedruivenplukker schreef:
za 02 jan 2021, 11:38
https://www.nu.nl/economie/6099835/camp ... -2020.html

De camper was nooit zo populair als in 2020, blijkt zaterdag uit cijfers van BOVAG en onderzoeksbureau RDC, opgevraagd door De Telegraaf. In totaal werd een recordaantal van 2.400 campers verkocht.

"Er is echt een stormloop gaande geweest op campers", zegt een BOVAG-woordvoerder tegen de krant. Die stormloop was niet vanzelfsprekend. "De verkoop van nieuwe kampeerauto's halveerde in april 2020 ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder en in mei bedroeg de daling bijna 30 procent", aldus de woordvoerder.

Toen in de zomer kamperen voor veel mensen nog de enige coronaproof optie bleek, schoten de verkopen omhoog. Door de recordverkoop zijn er voor het eerst meer dan 140.000 campers geregistreerd in Nederland. Vijf jaar geleden waren dat er nog 100.000.

Voor caravans was het een ander verhaal. Net als bij de campers werden de sleurhutten in april en mei flink minder verkocht, maar werd dat verlies in de zomer slechts deels gecompenseerd. De caravanverkoop stabiliseerde in 2020 met zo'n zevenduizend. In totaal waren er eind 2020 560.000 op kenteken geregistreerde kampeermiddelen (420.000 caravans en 140.00 campers).

Aldus nu.nl
Dat cijfer van 2.400 kan toch niet kloppen. Dat moet toch veel meer zijn?

Als we in 5 jaar van 100.000 naar 140.000 campers zijn gegaan. Dan zijn er gemiddeld per jaar 8.000 campers bijgekomen. Dan is 2.400 toch extreem laag i.p.v. een record.
Gebruikersavatar
peter possl
Berichten: 234
Lid geworden op: vr 26 jul 2019, 22:48
Locatie: hoorn

Re: camperverkoop naar recordhoogte in 2020



Bericht door peter possl »

2400 is nieuwe campers, je moet er nog een kleine 15000 gebruikte ( ook import) campers bij optellen!
Gebruikersavatar
Obelix
Berichten: 1159
Lid geworden op: wo 14 dec 2011, 19:23
Locatie: Gilze

Re: camperverkoop naar recordhoogte in 2020



Bericht door Obelix »

Dat betekent dat 85% van alle campers die er vorig jaar bij zijn gekomen import campers zijn.

De campers die gebruikt zijn gekocht in Nederland waren immers al geregistreerd.
Will
Berichten: 3552
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: camperverkoop naar recordhoogte in 2020



Bericht door Will »

Gaat leuk worden straks op de camperplaatsen afgelopen seizoen strak vol ver van te voren gereserveerd, ja zeker dit is de nieuwe trend.
Ook op de boerencampings zelfde beeld met de er bij behorende tarieven.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: camperverkoop naar recordhoogte in 2020



Bericht door dieseltje+ »

Slaat een beetje op hol.
Zo ook de vraagprijzen.

Koopje met gouden ventieldopjes :wink:
https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr

Tja als je te weinig vraagt krijg je ook te weinig. :-B
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: camperverkoop naar recordhoogte in 2020



Bericht door travelscout »

Geeft toch in ieder geval wel aan dat je met je camper veel bewegingsvrijheid hebt.
Zeker als je (zoals wij) werken.

Soms op kleine afstand maar soms ook op zeer grote afstand.
Paul.
Gebruikersavatar
toine-s
Berichten: 792
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 6:51
Locatie: Waalre

Re: camperverkoop naar recordhoogte in 2020



Bericht door toine-s »

Om met 2450 verkochte campers per jaar aan 142.000 geregistreerde campers te komen heb je 58 record jaren nodig.
Of een heel groot deel van de campers wordt in het buitenland gekocht
of er zijn veel van die nepcampers uit dat andere topic
of er klopt iets niet in deze cijfers.
Hoeveel camperdealers zijn er eigenlijk?
Blij met onze Phoenix op MAN chassis
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: camperverkoop naar recordhoogte in 2020



Bericht door Aloys »

Heb je het voorgaande (en de Bovag-linkjes) wel gelezen?
Die ruim 2400 campers werden afgelopen jaar splinternieuw verkocht door Nederlandse dealers.

En hierboven stond het ook al:
peter possl schreef:
vr 08 jan 2021, 12:16
2400 is nieuwe campers, je moet er nog een kleine 15000 gebruikte ( ook import) campers bij optellen!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: camperverkoop naar recordhoogte in 2020



Bericht door jheeck »

Dutch Traveler schreef:
vr 08 jan 2021, 10:41
Vanmorgen stond op het nieuws, dat er een enorme vraag is naar stalling ruimte.
Dat is niet echt 'nieuws' maar al even aan de gang, vooral rond de grote steden moeten mensen steeds verder weg stallen. Ik woon dicht genoeg bij Amsterdam om in zo'n overloopgebied te zitten. Veel stallingen zitten vol, met lange wachtlijsten.
Bij mij om de hoek (600m hemelsbreed, 2km over de weg) is afgelopen juli een nieuwe stalling geopend en ik heb daar sinds 1 december een stallingsplek voor mijn in maart of april te leveren camper. Ik pak die extra paar tientjes kosten liever dan het risico mis te grijpen.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

camperverkoop naar recordhoogte in 2020



Bericht door Marco Polo »

Las vandaag in een Duits WM blad dat er in Duitsland nog iets meer nieuwe campers zijn verkocht dan bij ons.
Ze hebben afgelopen jaar voor het eerst meer dan 100.000 campers nieuw op kenteken gezet.
Dit ondanks Corona en levertijden van soms meer dan een jaar.
Tegen een stijging aan camperverkopen van 86% in 3 jaar is nauwelijks op te bouwen.
Plaats reactie