Risico tweedehands camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 490
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Re: Risico tweedehands camper



Bericht door HJM »

Het blijft, zonder onderhoud geschiedenis vreemd, ik vraag me altijd af waarom de papierhandel is weggedaan?
De 3500 kg grens ga je met een handvol facturen niet vlot over dus er zal wel een andere reden zijn :(
We kochten een Pössl met 14530 km op de teller na 7!! jaar en de garage belde bij de eerste (onmiddelijke) beurt dat het oliefilter aan de onderkant vrijwel was doorgeroest :wtf: dus het is niet onmogelijk, maar we hadden dus wel alle papieren erbij :thumbup:
Groeten en een super 2021 met veel fijne en gezonde km.
HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Risico tweedehands camper



Bericht door jielus »

Slijtage van bv de remschijven is gemakkelijk te meten en een indicatie over het gebruik.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Risico tweedehands camper



Bericht door johan1950 »

Slijtage van de remschijven zegt niks over de km stand, hooguit iets over de chauffeur.
Johan en Ina Gols
Ahjwinth
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Risico tweedehands camper



Bericht door Ahjwinth »

Helemaal mee eens, ik rij 160000km op een setje remblokken van mijn auto. Terwijl andere nog niet eens 40k halen. Als ik dan vertel hoe lang ik er mee rijd geloven ze me niet. Maar als ik sommige op de autobahn zie remmen begrijp ik het wel.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Risico tweedehands camper



Bericht door iSonic »

Je kan hier vragen wat je wil en mensen kunnen antwoorden tot ze een ons wegen. Er is er maar eentje die antwoord kan geven en dat ben jij zelf. Moet bij dit soort vragen altijd denken een artikel in een auto blad. Daar werden mensen die een aankoop keuring gedaan hadden geïnterviewd.

Bij een was het advies: schade gehad slecht gerepareerd technisch in slechte staat en te duur. Koper: ik vind hem mooi en die schade zal wel mee vallen en dus gekocht.

Andere kreeg uitslag. Prima auto technisch goed, schade gehad en prima gerepareerd en nette prijs. Koper: schade auto? Dat ding moet ik niet!

En dat is hier het zelfde. Sommige mensen denken: import = gerommeld met kilometerstand. Anderen concluderen dat deze stand niet kan kloppen e vinden het niks. Vaak reacties uit emotie.

Wat vind je zelf van de camper? Is hij netjes? Als je twijfelt over de kilometerstand: zijn er papieren bij die de kilometerstand bevestigen? Kun je eventueel aan een adres komen van een garage die het onderhoud heeft gedaan? Of vorige eigenaren? Klopt de staat van het voertuig bij deze kilometerstand? Er zijn wat tell tales zoals versleten rubbers op pedalen en dergelijke. Maar als er geen papieren bij zitten blijft het een gok. Als je de technische staat van het voertuig zelf niet kunt beoordelen kun je een aankoop keuring laten doen. En dan moet je afwegen. Op de feiten die je dan hebt en het gevoel wat je daarbij hebt.

En met een camper van deze leeftijd blijft het een gok. Hou ouder de camper hoe onzekerder het geheel. Het komt hij gewoon niet vaak voor dat alle eigenaren alle facturen bewaard hebben. Of dat er maar 1 eigenaar is.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Risico tweedehands camper



Bericht door seth_space »

Om het nog wat lastiger te maken... De nadruk die men hier altijd legt op "papieren" is wat onzinnig.
Er zijn boekjes te koop keurig met stempel en alles in de handel.
Zo kwam ik een geïmporteerde aygo tegen met Duits milieu sticker er nog op incl Nederlandse boekjes :bang:
Ben dus uitermate kritisch op die meegeleverde documenten en bel gerust rond bij elk spoortje van twijfel.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Joske
Berichten: 2507
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Risico tweedehands camper



Bericht door Joske »

iSonic schreef:
zo 10 jan 2021, 8:39
.......Hou ouder de camper hoe onzekerder het geheel. Het komt hij gewoon niet vaak voor dat alle eigenaren alle facturen bewaard hebben. Of dat er maar 1 eigenaar is.
Dan ben ik een uitzondering? Van elk filter, riem, liter olie,enz. heb ik de factuur. En op de factuur de km-stand. Onderhoud doe ik normaal gesproken zelf. In 10 jaar heb ik zo een mapje van wel 1 cm dik "gespaard"
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Risico tweedehands camper



Bericht door iSonic »

Lang niet iedereen doet dat. Oudere camper betekend vaak ook meer eigenaren. Dan moeten ze het allemaal bijgehouden hebben. En dan nog kan eigenaar nummer 5 alles weg gooien...
Gebruikersavatar
Akirame
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 26 mei 2019, 9:08

Re: Risico tweedehands camper



Bericht door Akirame »

Het was me toch te spannend. Niet gekocht en nu een prachtige rapido met bekende onderhoudshistorie gekocht.
Dank voor de reacties.
Rapido 710f le randonneur 2002 Ducato 230 2.8JTD
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Risico tweedehands camper



Bericht door camilo »

Mijn camper heeft zo'n 15.000km méér gereden dan de teller aangeeft. Er is echter geen sprake van kwade opzet: de teller werd in het kader van een terugroepactie weer op nul gezet (er was kennelijk een verkeerde overbrenging in de teller gemonteerd: voor 16 inch wielen i.p.v. 15 inch wielen). Maar de werkelijke stand valt in de FIAT-garage nog steeds uit te lezen vanuit het geheugen van de camper. Op dát geheugen ook gereset kan worden weet ik niet. Mijn FIAT is een 244.
Plaats reactie