Zelfbouw camperbus PSA Expert/Jumpy vs VW T6

Algemene campervragen en -opmerkingen.
SamvSpr
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 30 dec 2020, 18:16

Re: Zelfbouw camperbus PSA Expert/Jumpy vs VW T6



Bericht door SamvSpr »

@Henk en Lila:

Ik vind zelf de benzine lucht mee vallen als ik ook kijk hoe het nu in mijn garage ruikt. was vooral een opmerking van mijn vader.
Tussen schot help wel om de luchtjes nog een beetje beter uit de cabine te houden maar was vooral met het idee in gedachten om rijcomfort voor dagelijks gebruik ten goede te laten komen.

Voorstoelen draaibaar zou leef ervaring van de camper ten goede komen maar daar ligt voor mij de laagste prioriteit.
Ik vind het kunnen vervoeren van de motoren belangrijker dan het leef comfort van de camper deze bussen zijn al heel compact dus zou de keuken optimaal willen benutten en dan het leven gewoon buiten onder een luifel met 2 losse stoelen en tafeltje en savonds de camper gebruiken om te slapen.
Zit gedeelte in de camper is meer gericht voor nood bij heel slecht weer en om hem door de keurings eisen van de RDW en Belastingdienst te krijgen.

Motoren uitladen heeft idd niet de voorkeur dan liever een nachtje in een tentje langs de bus slapen.

Aanhanger is leuk idee maar die staat dan idd de rest van het jaar in de weg en stalling daar van is ook een puntje.
Ik heb tot nu toe altijd een open aanhanger gebruikt op oud vouwwagen onderstel met geremde as dit ging wel maar voelt op grote internationale parkeerplaatsen niet echt veilig en je kunt op lange afstanden minder gemakkelijk kms maken.
Hier kon ik echter de motor steunen vanaf halen en dan een voor en achter schot plaatsen dan was hij ook nog als conventionele aanhanger voor huis tuin en keuken klusjes te gebruiken.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Zelfbouw camperbus PSA Expert/Jumpy vs VW T6



Bericht door DucatoDolf »

Al eens die 2 motoren in zo'n busje gezet? Zoek desnoods een minder geschikt exemplaar voor een proefrit om gewoon te passen en te meten. En hoeveel haast heb je dat je niet kunt wachten tot je weer een proefrit kunt maken?

Wij van WC eend...
Al naar een L1H1 Ducato/Jumper/Boxer gekeken? Die rijdt ook fantastisch, is ook net geen 5 meter, maar heeft wel een iets langere laadvloer. 267cm. Maar bovenal is deze bus lekker breed en iets hoger. Je kunt dan achter de voorstoelen eventueel in de breedte slapen op een 1 persoons bed boven je keuken. Hoef je geen duur slaapdak, alleen een plat pop-upje en je kunt ook stealth slapen.

Het is maar een tip. Snap ook dat je eventueel gewoon liever een iets compacters wilt.

N.B. Haal 2 verhalen door elkaar. Zie dat je 2 slaapplaatsen nodig hebt en een max hoogte. Hoogte van een L1H1 is 2,30cm. Alleen voor veel parkeergarages een probleem. Die slaapplek zou evt ook nog kunnen proberen met een 2persoons bed. Half boven de voorwielen. Maar vergeet mijn verhaal als het echt niets is voor je.
SamvSpr
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 30 dec 2020, 18:16

Re: Zelfbouw camperbus PSA Expert/Jumpy vs VW T6



Bericht door SamvSpr »

@Annoh:
Hele terechte opmerking maar op dit moment is het maken van proefrit ivm corona bij dealers lastig vandaar dat ik me online probeer voor te oriënteren.
En mogelijk dat het inderdaad verstandig is om beide bussen is lang weekend te huren om ze op te meten en het verschil in rijgedrag te ervaren.
Ik heb hier voor altijd 15 tot 20 oude PSA 1.4 benzine bestel auto's gereden dus in dat opzicht is alles nieuwer al een hele vooruitgang.
Mijn ouders rijden een Peugeot 2008 die heeft een vergelijkbare dashboard lay-out en die bevalt me goed.
Zit posities wordt inderdaad uittesten maar met lengte van 1.80 en gewicht van 70kg heb ik redelijk normaal postuur dus ik verwacht daar geen grote uitdagingen.

Je uitleg over de rij geluiden is iets waar ik onder andere naar op zoek was want hier hoor je vaak niet veel over terug en dan blinkt de PSA in dat vlak positief uit als ik jouw omschrijving zo lees.

3 personen op kenteken is inderdaad met bankje voor. Grootste gedeelte van de tijd zal er solo of met 2 personen gereden worden. Maar die extra persoon op kenteken kan in bepaalde gevallen handig zijn voor korte ritjes. Is inderdaad niet bedoeld voor de lange afstanden of dan hooguit met een kind, niet 3 volwassenen.

Ik heb nu inderdaad vooral naar de brochure maten gekeken, ik weet dat de transporter een stuk ruimer aan voelt omdat hij veel rechters wanden heeft dan de PSA.

In budget ben ik uit gegaan van sca 262 hefdak welke op hun site wordt geadverteerd voor €5250,- Link
SCA 290 is inderdaad duurder.
Voor de slaap zitbank ben ik uitgegaan van een heel basic model, niet het RDW goedgekeurde type voor extra zitplaatsen op kenteken dan kan ik nog wel €2500 extra aan mijn budget toevoegen.
En dat vind ik op dit moment te duur in verhouding met hoe vaak ik verwacht deze zit plaatsen ook daadwerkelijk te gaan gebruiken.
Voor de T6 ligt aanschaf prijs en de BPM hoger dus hier zal ik idd al snel op 35k+ uitkomen.

Bedankt voor het delen van je ervaringen dit is het soort informatie waar ik vooral naar opzoek ben.
Gebruikersavatar
neanderthaler
Berichten: 414
Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
Locatie: noorholland ongeveer

Re: Zelfbouw camperbus PSA Expert/Jumpy vs VW T6



Bericht door neanderthaler »

Ik stond er ook voor en heb uiteindelijk gekozen voor een grotere en langere mag en kan zeggen erg fijn niet meer gebukt erin
niet schuin onder door en vooral de motoren iets normaler naar binnen rijden met minder risico voor het omvallen :wink:

ik heb een aan hanger dus kan een keus maken wat ik wil --- maar een motor in voor even weekend weg is net even wat fijner
Bijlagen
IMG_20201028_162544.jpg
IMG_20201028_162544.jpg (75.29 KiB) 705 keer bekeken
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Zelfbouw camperbus PSA Expert/Jumpy vs VW T6



Bericht door durisotti »

Ik zou gaan zoeken naar een Expert van het vorige model, dan in H2 uitvoering, zit meer ruimte in.

https://www.autotrack.nl/a/toyota-proac ... 6-49652686
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Zelfbouw camperbus PSA Expert/Jumpy vs VW T6



Bericht door travelscout »

Achterwielophanging van een Jumpy/scudo/expert, is meer van een bestelwagen (starre achteras).
Bij de VW t4/5/6 is dit al sinds lang volledig onafhankelijk waardoor je meer een weggedrag als bij een personenauto ervaart.
Er zijn mijnsinziens maar erg weinig bestuurders, die dit in de praktijk echt opvalt.

Bij het laatste model jumpy (vanaf eind 2015), is die ophanging ook aangepast, van star naar onafhankelijk.
Dit system is bij zwaardere lasten, logischerwijs wel onderhoudsgevoeliger.
Paul.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Zelfbouw camperbus PSA Expert/Jumpy vs VW T6



Bericht door durisotti »

De achterwiel ophanging van de expert 1 en 2 is semi star, de as heeft een speciale constructie en kan torderen.
Is sterke constructie en comfortabel genoeg.
Je mag de auto vanwege deze as ook niet onder de as opkrikken.
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 917
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Zelfbouw camperbus PSA Expert/Jumpy vs VW T6



Bericht door Lambiek »

annoh schreef:@TS,
Je vraagt om persoonlijke ervaringen betreffende 2 bussen.

Is het niet handiger om eerst zelf huiswerk te gaan doen? Wanneer je achter het stuur zit dan bemerk je dat de zit in een PSA auto totaal anders is als in een VW T6. Je geeft aan dat je het tussenschot er in wilt laten. Zit jij dan dan nog wel lekker? Bij constante snelheid maken ze ongeveer even veel geluid. Wanneer het 2 liter blok van de VW wat moet trekken, bijvoorbeeld in de bergen of bij optrekken, dan produceert dat blok veel meer herrie. Het gaat erom hoe jij dat ervaart en niet hoe iemand op het forum dat ervaart. Bij lage toerentallen, stationair, 'dreunt' het VW blok meer den het PSA blok. Je wilt minimaal 3 personen op kenteken? Wil je het bijrijdersbankje gebruiken? Hoe lekker zit die? Mijn advies is om te gaan rijden, niet rondje om de kerk maar retourtje Parijs o.i.d. Pas dan weet je of een bepaald type echt plezierig vindt rijden. En kijk meteen naar het brandstofverbruik, verschil bedraagt pakweg 20%. Ook hier gaat het er om hoe jij dat ervaart.

Ga zelf meten, de maten uit een foldertje van de laadvloer is niet zo interessant. Belangrijker is de maat op een hoogte van bijvoorbeeld 70 cm. Je zal schrikken van de verschillen!

Klopt je budget wel, indachtig prijs van bijvoorbeeld SCA slaaphefdak, een VW T6 Euro 6 voorzien van de door jou genoemde wensenlijst en de genoemde stoelen?

Over mijn ervaringen met diverse campers gebouwd op VW en PSA basis: Ik houd van een stille en zuinige auto. Bij VW ging ik altijd zaken als veren, schokbrekers en stabilisator stangen aanpassen om een beetje fijn sturende camper te krijgen. Bij PSA auto heb ik die behoefte niet. Onder de motorkap en onder de auto zijn bij PSA auto's meer mogelijkheden om zaken in te bouwen dan bij VW. Ik weet niet of jij gebruik gaat maken van die mogelijkheden.

Succes met je keuze.
Mooie mens ben jij annoh

Op volkswagen forum, weetjewel

was jij degene die heel trots vertelde hoe stil wel jou volkswagen bus was. Met een geluid meting erbij...

Ook was je zo content met je volkswagen bus door de ZEER goede rijeigenschappen die het zelfde waren als een normale auto.
Door simpelweg paar aanpassingen. Je was zou blij, trots.

O, u verkoopt nu inbouw dingen voor ook andere types ipv volkswagen

En kan de ts jou voertuig eens effe lenen voor 2x 600km proefrit ?

Haha ,

Boete in de fooienpot, voor sluikreclame
.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Zelfbouw camperbus PSA Expert/Jumpy vs VW T6



Bericht door annoh »

Toen de Peugeot 205 GTI op de markt kwam, ergens tachtiger jaren, vonden we dat een (heel) snel wagentje. Nu lachen we om de topsnelheid e.d.. Of neem een kleuren TV die je 10 jaar geleden heel goed vond. Omdat er nu beteren zijn waardeer je nu dat toestel van 10 jaar geleden anders. ! M.a.w. de gemeten waarden waardeer je nu anders dan een tijd geleden.

Daarnaast is er bij mij een voortschrijdend inzicht betreffende geluidmeting in een camper. Ik merkte bij mij zelf dat ik van het motor geluid van een T5 met 5 cilinder bij lage snelheden of zelfs bij stationair stilstaan heel moe werd. Dit terwijl de dB meter niet sterk uitsloeg. Toen bleek in mijn omgeving er meer mensen waren die precies het zelfde hadden. Moe worden van camper met genoemd motorblok. Het gaat dus niet alleen om decibels om ook om frequentie. En het is persoonlijk hoe je dat ervaart.

En dan nog iets. Rijgeluiden meet je bij constante snelheid. Vanwege voortschrijdend inzicht stel ik nu dat je ook zou moeten meten wanneer een motor trekt, denk daarbij aan optrekken of stijgen. Ik merk dat op dat punt verschillen zijn tussen de bussen.

Indertijd vond ik mijn T5 met gechipte 2 liter blok en verlaagde veren snel, stil en heel fijn rijden. Daarna is er natuurlijk heel wat veranderd in aanbod bestelwagens.

Ik reed laatst in een elektrische bestelwagen. Daarna vond ik mijn eigen camper een vreselijke herrieschopper! Dus binnenkort kunnen we rijgeluiden van auto's helemaal opnieuw gaan normeren!
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Zelfbouw camperbus PSA Expert/Jumpy vs VW T6



Bericht door travelscout »

De onafhankelijke achterwielophanging vond ik een voordeel bij de VW-busjes.
Vroeger ook het koppel/vermogen en de degelijke techniek.

Maar inmiddels is er veel veranderd waardoor VW weer meer moeite zal moeten doen, om een meerprijs te rechtvaardigen.
Daarbij denk ik zeker ook aan corrosie bestendigheid, motorvermogen, wegligging, opties en vooral ook duurzaamheid/degelijkheid.
Paul.
Plaats reactie