Wanneer gaat diesel eruit?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hypno
Berichten: 3
Lid geworden op: za 12 sep 2020, 16:16

Wanneer gaat diesel eruit?



Bericht door Hypno »

Hallo allemaal,

In onze zoektocht naar de droomcamper zijn we nu bij de Carado I 338 uitgekomen. Deze camper topt al onze wensen. Het plan is om hem nieuw (of heel jong) aan te schaffen.
Nu is het wel een investering waarbij je kijkt naar de toekomst, en daarbij komt toch het 'diesel verhaal' om de hoek kijken. Hoe denken jullie daarover? Houden jullie rekening met het feit dat je over een x aantal jaren wellicht geen diesel meer kunt rijden?
Worden de diesel campers dan waardeloos (of omgetoverd in tiny houses?)
Zijn er mensen die om deze redenen nu geen nieuwe camper willen kopen?
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Wanneer gaat diesel eruit?



Bericht door Cee Pee »

De komende dertig of veertig jaar is er echt nog wel diesel hoor.
Ik laat me er in ieder geval niet door beïnvloeden.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80322
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Wanneer gaat diesel eruit?



Bericht door Dafluc »

Koffiedik kijken. Je zult een aantal gebieden/stadscentra niet in mogen. Vraag is hoe erg dat is. Fiets mee, laatste stuk met openbaar vervoer. Er zijn plannen om vanaf een bepaald jaartal geen nieuwe diesels meer te verkopen. Vanaf een bepaalde datum kun je alleen nog elektrische auto's kopen. Een soort sterfhuisconstructie dus. Dat zal heus nog wel een camperleven duren.
Afbeelding
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Wanneer gaat diesel eruit?



Bericht door jielus »

Ik zou me meer druk maken over de plaatsen waar je niet meer mag komen door het wangedrag van camper bestuurders.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: Wanneer gaat diesel eruit?



Bericht door hwendt »

Nu al staan de Duitse groothandels vol met dieselvoertuigen. Terreinen van 4 voetbalvelden helemaal vol. De meeste zijn diesels welke momenteel voor zeer redelijk prijzen te koop zijn. Normale inkoop in Duistland is al goedkoop maar met de oudere diesels gaat daar nog een streepje boven op.
De Nederlands autohandelaren zijn terughoudend met het kopen van diesels. Hij moet wel erg mooi, goedkoop en aansluiten bij de huidige vraag naar dot soort voertuigen.
het is we; juist denk ik dat het nog wel een 10 jaar zal duren voordat het echt hinderlijk wordt. Nee ik heb als camper niks te zoeken in steden doe de stad hebben afgesloten voor voertuigen die niet meer aan HUN norm voldoen. Tevens verdwijnen er ook weer gebieden of worden veranderd. De automarkt in Essen bij de Kino kon je niet meer bereiken omdat bij de snelwegafrit borden waren geplaatst dat als je niet aan de norm voldeed ja er dus niet meer in mocht. Grappig was dat de automarkt nou net binnen dat gebied lag. 5 maanden later waren de borden weg. Leverde veel te veel problemen op omdat vele opleggers er niet in mochten.

Ik zou mij dus geen zorgen maken maar je heb nu geen alternatief. Electrische campers zijn er nog niet en benzine is t duur om lekker onbekommerd mee te rijden. Of je moet 200.000 per jaar verdienen of slechts naar Bakkum in Nederland rijden voor 2 weken.

Koop dus lekker je diesel en de nieuwere kunnen voorlopig nog over de stad in komen.


Hugo :cheers: :cheers:
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Wanneer gaat diesel eruit?



Bericht door seth_space »

Er zijn een aantal aspecten die nu lastig in te schatten zijn.
Politieke ontwikkelingen. Wat wil men met verbrandingsmotoren in de toekomst> vooruitzicht niet positief.
Milieuontwikkelingen (deels eveneens politiek) normen steeds strenger en bereikbaarheid locaties neemt af.
Technische ontwikkelingen:
A: verbeteringen aan verbrandignsmotoren zodat ze ook aan strenge regels voldoen. (of betere /schonere brandstoffen)
B: Vervangen van verbrandingsmotor door alternatieve aandrijving ( denk aan electromotoren in wielen en accu pakket ipv huidige motor/tank en aandrijflijn)
Economische ontwikkelingen ( eveneens deels politiek door heffingen) kosten brandstoffen nemen toe, vooral door heffingen die een bepaald doel nastreven. Zo zie je al dat in veel landen de diesel duurder is dan de benzine bijv.
Brandstofprijzen blijven daarnaast een speelbal van geopolitieke spanningen en zijn dus erg fluctuerend in prijzen.
Kortom, veel politiek gekleurde opties die de uitkomst gaan bepalen.

Er zijn dus nogal wat scenarios mogelijk die allerlei opties kunnen bieden.
Dat de huidige verbrandingsmotor tegen het einde van zijn levensverwachting aan zit is duidelijk.
De investeringen zijn echter dermate groot dat de termijn van 2030 ( die wel genoemd wordt) erg optimistisch/pessimistisch (afhankelijk van standpunt) is. Maar ook dan is er nog een 10 tal jaren te genieten van je camper.
Bepaalde landen lopen voor op ontwikkelingen (denk aan Noorwegen) waardoor camperen steeds meer beperkingen zal ondervinden.

Dat er veelbelovende ontwikkelingen zijn ( of eraan komen) om je brandstofmotor te vervangen door een alternatieve aandrijfvorm en zeker op een termijn van 10 jaar, ligt voor de hand.
Voorbeeld:
http://in-wheel.com/en/solutions-2/dire ... el-motors/
https://www.youtube.com/watch?v=vSz-en0mhIc
Je zult dan opnieuw moeten investeren in een ombouw ongetwijfeld. Daarvoor reserveren lijkt dus zinvol. (geen enkele kostenindicatie al zal die vergelijkbaar moeten zijn met een huidige aandrijflijn)

Ik weet niet of je geholpen bent met mijn ideeen daarover maar zoals altijd.
"Thats is just my two cents"
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 915
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Wanneer gaat diesel eruit?



Bericht door Lambiek »

Gewoon snel nieuwe kopen.
Suoer Mooi man.
Van genieten.

Als je daarna nog leeft, 10 jaar ?

Een Electrische camper ?

En dan kun je weer een financiële vraag stellen ;
Stel dat de accu kapot gaat .... is dat verstandig










.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Wanneer gaat diesel eruit?



Bericht door annoh »

Een jaar of 3 geleden was het einde van de dieselmotor ongeveer het belangrijkste gespreksonderwerp op camperbeurzen. Zowel dat onderwerp als die beurzen ebden weg. Ik zie nu een enorme verschuiving van campers voorzien van Euro 4 en 5 naar Euro 6 motoren. Daarnaast zijn de elektrische campers niet aan te slepen.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Wanneer gaat diesel eruit?



Bericht door Bob Diesel »

En als ze gesleept worden ,accu leeg x:DD gebeurt dat door een diesel

Was eigenlijk een verademing om hier van dat diesel/milleu geneuzel af te zijn
begint er een weer op nieuw

op naar de :?: :?: te veel pagina,s x::(
Laatst gewijzigd door Bob Diesel op wo 23 dec 2020, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Sun
Berichten: 543
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 18:35
Locatie: Boven Leeuwarden

Re: Wanneer gaat diesel eruit?



Bericht door Sun »

annoh schreef:
wo 23 dec 2020, 15:49
Daarnaast zijn de elektrische campers niet aan te slepen.
Wishful thinking voor je eigen bedrijf?

Arie
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
Gebruikersavatar
Malamu
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 29 feb 2004, 0:29
Locatie: Hengelo Ov.

Re: Wanneer gaat diesel eruit?



Bericht door Malamu »

Elektrische campers niet aan te slepen?? Welke elektrische camper. Waar elektrische camper? Leg uit!
Pax Intrantibus = Vrede aan wie hier binnen komt.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Wanneer gaat diesel eruit?



Bericht door annoh »

Op basis van Fiat Ducato, Peugeot Expert, VW T2, Opel Vivaro, VW T6, Citroën Jumpy, Nissan NV 200 en Toyota Proace worden elektrisch aangedreven campers gebouwd.
WimZ
Berichten: 1813
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: Wanneer gaat diesel eruit?



Bericht door WimZ »

aan slepen met een sleepkabel
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wanneer gaat diesel eruit?



Bericht door Kroppie »

diesel gaat eruit, maar jij Bob jij blijft toch wel.? :-B :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie