elektrische opstap

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Benny Daniels
Berichten: 12
Lid geworden op: di 18 sep 2018, 21:24

elektrische opstap



Bericht door Benny Daniels »

wij hebben een Carthago chic C line , wanneer wij ergens stoppen en mijn vrouw wil uitstappen , dit met draaiende motor , kunnen wij de elektrische opstap niet uitklappen , dit voor de veiligheid denk ik . nu is mijn vraag hoe kunnen we dit omzeilen , dat de elektrische opstap toch uitklapt met draaiende motor .
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: elektrische opstap



Bericht door javanes »

De aansluitingen van het relais uitvoeren met een schakelaar i.p.v. zoals nu aangesloten op het contactslot. Waarschijnlijk de aansluitingen 87 en 85.
Maar ik denk dat de contactsleutel even omdraaien toch een simpelere oplossing is dan bedrading en een aparte schakelaar monteren
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: elektrische opstap



Bericht door Kroppie »

+1
contact uit en een schakelaar bedienen is allebei een handeling, met dit verschil als het via het contact gaat blijft het veilig, vergeet je die schakelaar een keer , heb je een veiligheidsprobleem, en waarom zou je zuks willen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: elektrische opstap



Bericht door isoplus »

Niet wijzigen , 1 keer het trapje uit laten staan en dan op pad en je weet direct waarom deze veiligheid ingebouwd is. Je maait voor je het weet een fietser ondersteboven en dat wil je vast niet.
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: elektrische opstap



Bericht door CaradoT135 »

Als je dit wil omzeilen, zal je sowieso een piepertje moeten willen om aan te geven dat het opstapje nog niet ingeklapt is zodra je gaat rijden. Dat had mijn Hymer met manuele bediening jaren geleden ook.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: elektrische opstap



Bericht door travelscout »

Ik heb het relaistje voor de bediening van het trapje,
ooit eens aangesloten op de handremschakelaar:
Handrem bediend, trapje kan uit.
Handrem vrij: trapje in.
Maar hoop gedoe inmiddels al lang een andere camper en besloten dat het handiger is, even de motor uit te zetten, etc.
Paul.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: elektrische opstap



Bericht door DucatoDolf »

Nu zijn er meerdere berichten te vinden op het forum wat dit probleem betreft. Ik heb alleen nergens DE oplossing gevonden die in mijn bus gewoon af fabriek aanwezig is: een schakelaar á la koelkastlampje in de deursponning! :bow: Het is dus niet mijn idee, maar wil het toch graag delen met jullie. :angel:

Ik heb een plank die ALTIJD (mits genoeg stroom in de startaccu) naar buiten komt als ik de deur open doe en weer dicht gaat als ik de deur weer dicht doe. Zit de deur niet (goed) dicht, dan krijg je natuurlijk gewoon een melding op je dashboard. Overigens is bij een deur die wel in het slot zit maar geen contact geeft de plank al lang binnen. Veilig, geen gedoe met schakelaars indrukken, contact aan of uit geen probleem.

Natuurlijk zal je hier wat voor moeten aanpassen om te realiseren als de plank nu op een andere manier werkt, maar als je toch iets gaat aanpassen doe het dat op deze manier en je hebt mijn inziens de meest comfortabele manier voor de treeplank. :-B

Hier een foto van het knopske in kwestie, wellicht niet heel duidelijk, maar rechts op de stijl zit een klein stiftje wat ingedrukt wordt als de deur in het slot valt:
DSC_0383.jpg
DSC_0383.jpg (26.01 KiB) 852 keer bekeken
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: elektrische opstap



Bericht door isoplus »

Maar zo is wegrijden met de deur open en de plank uit dus wel mogelijk?
Het lijkt mij iets voor een taxibus.
Bij een camperbusje, althans een nieuwe zoals die nu geleverd worden, is het leven echt eenvoudig. Zodra de motor start schuift de plank naar binnen, dus altijd veilig wegrijden.
Zelf doe ik de plank uit d.m.v. de schakelaar, bij starten gaat eerst automatisch de plank in en dan pas start de motor er is dus een veiligheid ingebouwd in de startvolgorde!
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: elektrische opstap



Bericht door DucatoDolf »

Wegrijden met de deur open is altijd mogelijk toch? Maar er gaat dan wel een piepsignaal en een lichtje branden op het dashboard. Althans, bij fabrieksdeuren. Dus ook bij de schuifdeur van een buscamper die geen personenbus is. Geen idee hoe dit bij (half) integraal met bijvoorbeeld de toegangsdeur is geregeld. Zou natuurlijk helemaal mooi zijn om diezelfde melding ook te krijgen bij een opbouwdeur. (of hoe noem je zo'n sandwichpaneel deur?)

Het is inderdaad een personenbus (taxibus vind ik een verkeerde benaming), maar het idee is toch ook mogelijk op een buscamper of half- integraal? En/of bij de voorportieren?

Het hele idee is dus dat de treeplank inschuift bij het sluiten van de deur. Wegrijden met een open deur is mijn inziens dan weer een ander verhaal. :wink:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: elektrische opstap



Bericht door Kroppie »

mij interesseerd iets, waarom???????, wil iemand zuks, is het zoveel moeite een sleutel omdraaien?.
kan het niet bevatten.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: elektrische opstap



Bericht door DucatoDolf »

Ja




Empathisch vermogen Jos :wink: . Probeer je in te denken in welke situaties het allemaal bere handig zou zijn om niet je motor af te zetten alleen om die treeplank uit te schuiven. En dat we voor het gemak geboren zijn. En dat we iets (zeker hier in de zelfbouwsectie) te hobbyen willen hebben. Dat sommige mensen niet stil kunnen zitten. Of gewoon altijd iets willen verbeteren. Of gewoon geïrriteerd raken door problemen die we in ons hoofd niet zouden hoeven hebben. Dat het fijn is om niet overal aan te moeten denken, omdat dat energie vreet. Dat we graag creatief bezig zijn. Omdat we nu eenmaal mens zijn. :-B Et cetera.

Om een voorbeeld te noemen: Je staat op te schuiven in de rij bij het benzinestation en je wil je ega vast uit laten stappen om weet ik veel wat te gaan doen. Natuurlijk kun je motor afzetten en weer starten, maar fijner is dat je hier niet bewust mee bezig hoeft te zijn. Of je rijdt al vast weg bij de camperplaats terwijl je ega de boom opendoet. Of je wilt thuis wegrijden, maar ze bedenk ineens dat het serviceluik nog openstaat. Of je wilt parkeren en zij wil vast uitstappen om te helpen kijken.
Laatst gewijzigd door DucatoDolf op do 24 dec 2020, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: elektrische opstap



Bericht door isoplus »

Bij een personenvervoerbus (jij je zin :-B ) kan ik mij daar iets bij voorstellen immers de chauffeur blijft soms zitten en laat zijn motor dan(waarschijnlijk) lopen, de passagier stapt uit en doet de deur dicht enzovoorts. Dat is dan speciaal voor bussen voor personenvervoer wel handig.
Bij mijn camperbus (Ducato Heavy), gewoon een standaard bus weliswaar met een robotversnellingsbak, kan ik niet starten of wegrijden met geopende schuifdeur en uitgeschoven plank en dat is een prima veiligheidsmaatregel die ik niet zou willen missen.
Uit een buscamper hoef je niet zo vaak uit te stappen en is er dus sprake van een geheel ander gebruik, vaak/meestal zijn er maar 2 inzittenden en die gebruiken de schuifdeur pas als het woondeel van de bus gebruikt gaat worden.

Maar goed iedereen moet doen wat hij zelf noodzakelijk vindt maar bij een nieuwere Ducato zit het dus verknoopt in het elektronische gedeelte en moet je goed nadenken voor je daar aan gaat sleutelen.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: elektrische opstap



Bericht door DucatoDolf »

Helemaal mee eens dat jij dus een veilige situatie hebt. Maar ik neem aan dat jou deur wel gewoon open kan bij draaiende motor? Dan is het dus de vervolgvraag of de treeplank dan wel of niet open gaat. En waarom je dan dus niet kan rijden. Is het de robot die dan gewoon niet gaat schakelen? Dat is dan heel veilig. Alleen superonhandig dat dan eventueel dus de treeplank niet zou openen als de deur wel gewoon open kan. In mijn opzicht.

En inderdaad is dit wel wat anders is dan bij de camper van TS want zijn vrouw heeft geen 'eigen' deur en moet dus door de deur van het woongedeelte. Maar dan nog zou TS en ik het persoonlijk erg fijn vinden als de treeplank tegelijk met de deur opent. Want voor de veiligheid maakt het geen verschil. Deur open is gevaarlijk om weg te rijden en treeplank uit ook. Dus als je die twee combineert EN een veiligheidsysteempje hebt, zit je gebakken. 8-)
Benny Daniels
Berichten: 12
Lid geworden op: di 18 sep 2018, 21:24

Re: elektrische opstap



Bericht door Benny Daniels »

Bedankt voor jullie reacties , maar jullie hebben me nog geen oplossing gegeven voor het probleem dat ik heb . of dit nu veilig of niet verantwoord is vraag ik niet . mvg
Plaats reactie