elektrische opstap

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: elektrische opstap



Bericht door Zwerfsteen »

Dit schema is van een omnistep maar ze zullen allemaal zo werken denk ik.
Je kunt de rode draad verwijderen of onderbreken om te krijgen wat je wilt.
Je wilt het niet horen maar ik zou het niet doen, heb meerdere schades gezien waarbij het trapje was vergeten.
Bijlagen
omnistep.jpg
omnistep.jpg (33.79 KiB) 425 keer bekeken
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: elektrische opstap



Bericht door javanes »

Benny Daniels schreef:
zo 27 dec 2020, 16:56
Bedankt voor jullie reacties , maar jullie hebben me nog geen oplossing gegeven voor het probleem dat ik heb . of dit nu veilig of niet verantwoord is vraag ik niet . mvg
Die oplossing staat al in het eerste bericht onder je startbericht. :wink:
Even knutselen.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: elektrische opstap



Bericht door ducati 900 »

Ik heb een draad naar het waarschuwingslampje voor de handrem getrokken voor de veiligheid.
Trap uit, lampje aan.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: elektrische opstap



Bericht door PaulBng »

Er is vast wel een constructie te verzinnen met een benadering sensor bij de schuifdeur met een relais, dat bij het openen van de schuifdeur de D+ aansturing onderbreekt, waardoor je het trapje kunt uitschuiven.
Doe je de deur weer dicht, is de D+ weer verbonden en gaat het trapje in?

Ik weet alleen niet wat de APK mijnheer er van vindt, mocht hij daar achterkomen...


Paul
Benny Daniels
Berichten: 12
Lid geworden op: di 18 sep 2018, 21:24

Re: elektrische opstap



Bericht door Benny Daniels »

ik heb een carthago chic c line integral , bij de inkomdeur staat er een knopje om de trap in en uit te doen , op het dashboard aan het stuur staat er ook een knopje waarmee je de trap alleen maar kan laten ingaan , wanneer de trap uit staat als ik de camper start gaat er een pieptoon , dan kan ik de trap alleen laten ingaan en wil hem dan ook laten uitgaan , wat moet ik hier juist voor doen . graag een goede uitleg hiervoor , alvast bedankt .
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: elektrische opstap



Bericht door Zwerfsteen »

Een schakelaar met dezelfde functionaliteit als die bij de deur parallel daaraan aansluiten en in het dashboard monteren.
Groet,
Leny en Pieter
Benny Daniels
Berichten: 12
Lid geworden op: di 18 sep 2018, 21:24

Re: elektrische opstap



Bericht door Benny Daniels »

Bedankt voor uw uitleg , maar ik ken daar niet zoveel van , is het niet mogelijk om bestaande knop op dashboard te gebruiken , zo ja , wat en hoe en mss in verstaanbare taal voor mij .
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: elektrische opstap



Bericht door DucatoDolf »

javanes schreef:
di 22 dec 2020, 19:19
De aansluitingen van het relais uitvoeren met een schakelaar i.p.v. zoals nu aangesloten op het contactslot. Waarschijnlijk de aansluitingen 87 en 85.
Maar ik denk dat de contactsleutel even omdraaien toch een simpelere oplossing is dan bedrading en een aparte schakelaar monteren
En:
javanes schreef:
zo 27 dec 2020, 17:17
Benny Daniels schreef:
zo 27 dec 2020, 16:56
Bedankt voor jullie reacties , maar jullie hebben me nog geen oplossing gegeven voor het probleem dat ik heb . of dit nu veilig of niet verantwoord is vraag ik niet . mvg
Die oplossing staat al in het eerste bericht onder je startbericht. :wink:
Even knutselen.
En:
Zwerfsteen schreef:
zo 27 dec 2020, 17:11
Dit schema is van een omnistep maar ze zullen allemaal zo werken denk ik.
Je kunt de rode draad verwijderen of onderbreken om te krijgen wat je wilt.
Je wilt het niet horen maar ik zou het niet doen, heb meerdere schades gezien waarbij het trapje was vergeten.

Dit lijkt me de oplossing. :D Maar je snapt dus niet zo goed wat je dan exact moet doen? Laat dit dan even door iemand doen die het wel snapt. Want als je dit niet begrijpt ga je het ook niet fiksen gok ik zo. :wink: En als je dit laat doen, laat er dan ook zo'n deurschakelaartje tussen zetten bij je deursponning zodat je inderdaad geen fietsers meezeult.
Benny Daniels
Berichten: 12
Lid geworden op: di 18 sep 2018, 21:24

Re: elektrische opstap



Bericht door Benny Daniels »

Bedankt voor jullie reacties
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: elektrische opstap



Bericht door AadenAnke »

Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen? In het OV waren in het begin rolstoelplanken die net als bij onze campers de uitschuif treeplank. Niet beveiligd op de motor want die zet je niet uit. Dus gewoon een schakelaar met controle lampje en een beveiliging dat als er iets tussen zat de treeplank weer uitschoof. Jullie raden het al ff op de knop om de deur te sluiten en gelijk de plank in laten schuiven maar regelmatig zat daar wat troep die passagiers in de bus op de grond gooien dus ging de plank weer uit. Na een paar weken werd er toch al snel een extra schakeling met de wegrijblokkering gemaakt er sneuvelde teveel van deze planken. Vele bedrijven besloten om de planken hand bediend te maken. Was/is ook goedkoper.

Gr. Aad
Plaats reactie