Impressie Fiat Ducato 2022

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Fiat Ducato 2022



Bericht door gjvonk »

@Juanv: ik ben geen auto technisch ingenieur of auto constructeur en heb ook geen verstand van stijfheid vergelijkingen van chassis. Daarbij zegt een prijskaartje voor mij niets over de kwaliteit en de stijfheid van het geheel.

Ik ben nu eenmaal geen fan van chassis die uit 2 afzonderlijke delen van verschillende fabrikanten bestaan die vervolgens met bouten of lassen aan elkaar gezet worden.

Voor zover ik de informatie van de fiat Professional site juist interpreteer, levert Fiat ondertussen ook zel allerlei 4 en 6 wielige chassis waar camper constructeurs een camper op kunnen bouwen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Fiat Ducato 2022



Bericht door Peter12 »

juanv schreef:
zo 03 jan 2021, 23:15
Wat u schrijft over Euramobil is juist, Carthago daarentegen heeft enkele jaren een goedkoper model gehad op Fiat chassis, welk vandaag echter niet meer in de catalogus staat.

Er ligt vandaag wel financieel een vrij grote kloof tussen een Euramobil ( waar ik zeker niks slechts over kwijt wil ) en een Carthago .
Qua afmetingen vergelijkbare wagens (Bvb de populaire Integra line IL 720EB 80220€ en een Carthago Chic C line 4.9 114877€ Duitse prijzen ) vertonen toch een financieel verschil van +_ 30000€ à 35000€ , dit zal wellicht ook de keuze voor een goedkoper Fiat chassis verklaren.
Dat ligt niet zozeer aan het gebruikte chassis, maar meer aan de gebruikte materialen van de opvbouw in combinatie met de naam van het merk.
Pleasure is the path of joy
juanv
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Fiat Ducato 2022



Bericht door juanv »

Hoewel we vrij ver van het topic aan het afwijken zijn , nog dit antwoord
@gjvonk
Er is geen enkel chassis welke in één deel is gemaakt, dus zie ik objectief gezien het probleem niet, of 1 constructeur een geheel samenlast of in het andere geval, enkel een drijfkop levert en een ander constructeur er zijn chassis versie aan bevestigd op welke manier dan ook.

Er zijn inderdaad diverse chassis uitvoeringen bij Fiat, maar met zes wielen heb ik nog nergens gevonden. Er is wel een superlage versie specifiek voor marktwagens maar deze heb ik nog nooit onder een camper gezien.

@Peter12
De gebruikte materialen van constructeur zullen uiteraard hun invloed hebben op de eindprijs, laat het chassis daar nu net ook een onderdeel van zijn.
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato 2022



Bericht door DucatoDolf »

Zo worden ze denk ik afgeleverd bij de fabrikant voor half-integralen die op een alternatief chassis worden geplaatst. Dak en tussenchot zijn met een plasticje afgedekt. Ik ben ook geen constructeur maar volgens mij is er niet echt veel extra te verdienen voor Fiat door nog meer soorten chassis aan te bieden. Zeker omdat ze die cabines dus ook gewoon zo hop achterstevoren aan elkaar geschroefd kunnen leveren. Kost 2x zo weinig plaats op transport. Gok dat daar het voordeel zit.
ducato-back-to-back.jpg
ducato-back-to-back.jpg (51.12 KiB) 458 keer bekeken
En hier zien we een mooie vergelijking tussen Fiat chassis en AL-KO. Een alternatief chassis wordt er dus heel makkelijk aangeschroefd. Wel denk ik dat dit het Heavy Chassis is wat hoger is? Geen idee maar volgens mij is er ook een variant van Fiat die dus de helft lager is. Die zien we op de 3e foto.
Half-half_model_X250_achterkant_web.jpg
Half-half_model_X250_achterkant_web.jpg (107.99 KiB) 458 keer bekeken
En dan hier nog degene die als integraal onderstel worden aangeleverd. Altijd interessant om te zien :-B
03-ducato-scudato-camper.jpg
03-ducato-scudato-camper.jpg (49.59 KiB) 458 keer bekeken
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Fiat Ducato 2022



Bericht door bertt »

In mijn Carthago 4.9 op Fiat 2014 is het in de winter slecht gesteld met de isolatie in het voor gedeelte.
Integraal. Sta nu in Spanje en 's avonds koud en heb maar een dekbed voorin onder dashboard en op de vloer gelegd.
De rest van de camper heerlijk, ook door verwarming in de dubbele bodem.
Kijk maar eens bij je accu voor onder de vloer, isolatie stelt niet veel voor.
Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
juanv
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Fiat Ducato 2022



Bericht door juanv »

@Bertt

Er is zowel bij Hymer als bij Carthago en nog een pak andere motorhome bouwers een optie " winterpakket ".

Deze bestaat uit ; extra isolatie, dubbele beglazing in de cabine en extra een warmtebooster.
Dit kan zowel bij Truma verwarming als bij een Alde systeem.

Volgende keer misschien toch deze optie aanvinken.

Grtz

Juan
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Fiat Ducato 2022



Bericht door hathi »

Klopt Juan....Eigenlijk is het heel simpel,hoe meer geld je uitgeeft,des te betere Camper krijg je,en dat is met veel producten zo; de vraag is wat zijn je wensen,of is me een Camper dat vele geld wel waard,voor de een niet en voor de ander wel
Hans
juanv
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Fiat Ducato 2022



Bericht door juanv »

Uiteraard heeft alles zijn prijs, de logica zelve.
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Fiat Ducato 2022



Bericht door kampo »

Ben benieuwd of de fusie tussen PSA en FCA een invloed zal hebben voor de 2022 opvolger.
Was het niet net de bedoeling van de samenwerking stop te zetten voor het volgende Sevel voertuig ?

In ieder geval krijgen we nog meer eenheidsworst.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Fiat Ducato 2022



Bericht door kampo »

juanv schreef:
do 31 dec 2020, 0:12
@ B-san

Voor zover ik kan nalezen schreef je wel degelijk "met speciale aangepaste motoren voor camperbouwers" dit lijkt toch wel duidelijk niet zo te zijn.
Als mijn meter juist is , is er GEEN verschil in hoogte tussen een een gewoon pick up chassis en het camper chassis.

Dat er verschil is in breedtes van verschillende modellen is duidelijk, maar dat dit speciaal voor campers zou zijn gedaan lijkt mij toch wel vergezocht, ook de oudere modellen van voor deze markt ging boomen, en nog een randverschijnsel was waren reeds breder dan anderen.

Betreft de handrem ontving ik inmiddels een creatieve oplossing van een ander forumlid, top! dit in weerwil dat er volgens u geen probleem is.

Ondertussen blijf je krampachtig zwijgen over de essentie van mijn bericht, namelijk de isolatie van de bestuurders cabine.
Ik geef grif toe dat er tot op vandaag ook nog geen enkele andere constructeur deze denkoefening heeft gemaakt , wat ze daarom niet minder relevant maakt, al zeker niet voor een constructeur welke zo een groot aandeel heeft in deze recreatie voertuigen markt, en bovendien vandaag eindelijk serieuze concurrentie begint te krijgen van andere merken aan wie dit stijgende marktsegment zeker niet is ontgaan.
Als Fiat een speciale versie voor campers zou bouwen dan zou de rijcabine een stuk breder moeten worden. Een bus met een bruikbare binnenbreedte van 2m zou die hele campermarkt kunnen veroveren. Maar daarvoor zijn de aantallen blijkbaar veel te gering.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
rollercoaster
Berichten: 1394
Lid geworden op: wo 02 jan 2008, 22:03
Locatie: hart van Nederland

Re: Fiat Ducato 2022



Bericht door rollercoaster »

bertt schreef:
ma 04 jan 2021, 19:26
In mijn Carthago 4.9 op Fiat 2014 is het in de winter slecht gesteld met de isolatie in het voor gedeelte.
Bert
Eigenlijk schandalig , je betaalt er een vermogen voor , mag het dan ook wel beter geisoleerd zijn toch ??
When nothing is going right ..... go left !!
groet,
Nico.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Fiat Ducato 2022



Bericht door bertt »

Het blijkt ook dat als je dubbele glas ramen in de cabine bestel, als die er voor jouw type al zijn, ze door de beweging in de camper nog vaak gaan lekken.
Een oplossing is inderdaad als je stil staat zo'n isolatie kap om de cabine.
Maar de vloer van de cabine is niet genoeg geïsoleerd.
En daar zit ik tv te kijken.
Inderdaad een extra kachel voorin, is een oplossing.
Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Fiat Ducato 2022



Bericht door hathi »

kampo schreef:
di 05 jan 2021, 7:45
Ben benieuwd of de fusie tussen PSA en FCA een invloed zal hebben voor de 2022 opvolger.
Was het niet net de bedoeling van de samenwerking stop te zetten voor het volgende Sevel voertuig ?

In ieder geval krijgen we nog meer eenheidsworst.
Zeker,nog meer eenheidsworst,dat kan bijna niet anders
De bedoeling,is bijna altijd kostenbesparing,ook nu ook weer 5 miljard ?..in ieder geval kunnen we al die oude namen vergeten,en aan STELLANIS (14 automerken) gaan wennen,het vierde grootste autoconcern ter werel met de hoofdzetel jawel in Amsterdam
Hans
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1417
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Fiat Ducato 2022



Bericht door FrankJC »

hathi schreef:
di 05 jan 2021, 12:37
en aan STELLANIS (14 automerken) gaan wennen,
Het is STELLANTIS, reeds.
Plaats reactie