Impressie Fiat Ducato 2022
Re: Fiat Ducato 2022
@Juanv: ik ben geen auto technisch ingenieur of auto constructeur en heb ook geen verstand van stijfheid vergelijkingen van chassis. Daarbij zegt een prijskaartje voor mij niets over de kwaliteit en de stijfheid van het geheel.
Ik ben nu eenmaal geen fan van chassis die uit 2 afzonderlijke delen van verschillende fabrikanten bestaan die vervolgens met bouten of lassen aan elkaar gezet worden.
Voor zover ik de informatie van de fiat Professional site juist interpreteer, levert Fiat ondertussen ook zel allerlei 4 en 6 wielige chassis waar camper constructeurs een camper op kunnen bouwen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Ik ben nu eenmaal geen fan van chassis die uit 2 afzonderlijke delen van verschillende fabrikanten bestaan die vervolgens met bouten of lassen aan elkaar gezet worden.
Voor zover ik de informatie van de fiat Professional site juist interpreteer, levert Fiat ondertussen ook zel allerlei 4 en 6 wielige chassis waar camper constructeurs een camper op kunnen bouwen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Fiat Ducato 2022
Dat ligt niet zozeer aan het gebruikte chassis, maar meer aan de gebruikte materialen van de opvbouw in combinatie met de naam van het merk.juanv schreef: ↑zo 03 jan 2021, 23:15Wat u schrijft over Euramobil is juist, Carthago daarentegen heeft enkele jaren een goedkoper model gehad op Fiat chassis, welk vandaag echter niet meer in de catalogus staat.
Er ligt vandaag wel financieel een vrij grote kloof tussen een Euramobil ( waar ik zeker niks slechts over kwijt wil ) en een Carthago .
Qua afmetingen vergelijkbare wagens (Bvb de populaire Integra line IL 720EB 80220€ en een Carthago Chic C line 4.9 114877€ Duitse prijzen ) vertonen toch een financieel verschil van +_ 30000€ à 35000€ , dit zal wellicht ook de keuze voor een goedkoper Fiat chassis verklaren.
Pleasure is the path of joy
Re: Fiat Ducato 2022
Hoewel we vrij ver van het topic aan het afwijken zijn , nog dit antwoord
@gjvonk
Er is geen enkel chassis welke in één deel is gemaakt, dus zie ik objectief gezien het probleem niet, of 1 constructeur een geheel samenlast of in het andere geval, enkel een drijfkop levert en een ander constructeur er zijn chassis versie aan bevestigd op welke manier dan ook.
Er zijn inderdaad diverse chassis uitvoeringen bij Fiat, maar met zes wielen heb ik nog nergens gevonden. Er is wel een superlage versie specifiek voor marktwagens maar deze heb ik nog nooit onder een camper gezien.
@Peter12
De gebruikte materialen van constructeur zullen uiteraard hun invloed hebben op de eindprijs, laat het chassis daar nu net ook een onderdeel van zijn.
@gjvonk
Er is geen enkel chassis welke in één deel is gemaakt, dus zie ik objectief gezien het probleem niet, of 1 constructeur een geheel samenlast of in het andere geval, enkel een drijfkop levert en een ander constructeur er zijn chassis versie aan bevestigd op welke manier dan ook.
Er zijn inderdaad diverse chassis uitvoeringen bij Fiat, maar met zes wielen heb ik nog nergens gevonden. Er is wel een superlage versie specifiek voor marktwagens maar deze heb ik nog nooit onder een camper gezien.
@Peter12
De gebruikte materialen van constructeur zullen uiteraard hun invloed hebben op de eindprijs, laat het chassis daar nu net ook een onderdeel van zijn.
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
- DucatoDolf
- Berichten: 2174
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Fiat Ducato 2022
Zo worden ze denk ik afgeleverd bij de fabrikant voor half-integralen die op een alternatief chassis worden geplaatst. Dak en tussenchot zijn met een plasticje afgedekt. Ik ben ook geen constructeur maar volgens mij is er niet echt veel extra te verdienen voor Fiat door nog meer soorten chassis aan te bieden. Zeker omdat ze die cabines dus ook gewoon zo hop achterstevoren aan elkaar geschroefd kunnen leveren. Kost 2x zo weinig plaats op transport. Gok dat daar het voordeel zit.
En hier zien we een mooie vergelijking tussen Fiat chassis en AL-KO. Een alternatief chassis wordt er dus heel makkelijk aangeschroefd. Wel denk ik dat dit het Heavy Chassis is wat hoger is? Geen idee maar volgens mij is er ook een variant van Fiat die dus de helft lager is. Die zien we op de 3e foto.
En dan hier nog degene die als integraal onderstel worden aangeleverd. Altijd interessant om te zien
Re: Fiat Ducato 2022
In mijn Carthago 4.9 op Fiat 2014 is het in de winter slecht gesteld met de isolatie in het voor gedeelte.
Integraal. Sta nu in Spanje en 's avonds koud en heb maar een dekbed voorin onder dashboard en op de vloer gelegd.
De rest van de camper heerlijk, ook door verwarming in de dubbele bodem.
Kijk maar eens bij je accu voor onder de vloer, isolatie stelt niet veel voor.
Bert
Integraal. Sta nu in Spanje en 's avonds koud en heb maar een dekbed voorin onder dashboard en op de vloer gelegd.
De rest van de camper heerlijk, ook door verwarming in de dubbele bodem.
Kijk maar eens bij je accu voor onder de vloer, isolatie stelt niet veel voor.
Bert
Re: Fiat Ducato 2022
@Bertt
Er is zowel bij Hymer als bij Carthago en nog een pak andere motorhome bouwers een optie " winterpakket ".
Deze bestaat uit ; extra isolatie, dubbele beglazing in de cabine en extra een warmtebooster.
Dit kan zowel bij Truma verwarming als bij een Alde systeem.
Volgende keer misschien toch deze optie aanvinken.
Grtz
Juan
Er is zowel bij Hymer als bij Carthago en nog een pak andere motorhome bouwers een optie " winterpakket ".
Deze bestaat uit ; extra isolatie, dubbele beglazing in de cabine en extra een warmtebooster.
Dit kan zowel bij Truma verwarming als bij een Alde systeem.
Volgende keer misschien toch deze optie aanvinken.
Grtz
Juan
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Re: Fiat Ducato 2022
Klopt Juan....Eigenlijk is het heel simpel,hoe meer geld je uitgeeft,des te betere Camper krijg je,en dat is met veel producten zo; de vraag is wat zijn je wensen,of is me een Camper dat vele geld wel waard,voor de een niet en voor de ander wel
Hans
Re: Fiat Ducato 2022
Uiteraard heeft alles zijn prijs, de logica zelve.
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Re: Fiat Ducato 2022
Ben benieuwd of de fusie tussen PSA en FCA een invloed zal hebben voor de 2022 opvolger.
Was het niet net de bedoeling van de samenwerking stop te zetten voor het volgende Sevel voertuig ?
In ieder geval krijgen we nog meer eenheidsworst.
Was het niet net de bedoeling van de samenwerking stop te zetten voor het volgende Sevel voertuig ?
In ieder geval krijgen we nog meer eenheidsworst.
Groeten Kampo
Re: Fiat Ducato 2022
Als Fiat een speciale versie voor campers zou bouwen dan zou de rijcabine een stuk breder moeten worden. Een bus met een bruikbare binnenbreedte van 2m zou die hele campermarkt kunnen veroveren. Maar daarvoor zijn de aantallen blijkbaar veel te gering.juanv schreef: ↑do 31 dec 2020, 0:12@ B-san
Voor zover ik kan nalezen schreef je wel degelijk "met speciale aangepaste motoren voor camperbouwers" dit lijkt toch wel duidelijk niet zo te zijn.
Als mijn meter juist is , is er GEEN verschil in hoogte tussen een een gewoon pick up chassis en het camper chassis.
Dat er verschil is in breedtes van verschillende modellen is duidelijk, maar dat dit speciaal voor campers zou zijn gedaan lijkt mij toch wel vergezocht, ook de oudere modellen van voor deze markt ging boomen, en nog een randverschijnsel was waren reeds breder dan anderen.
Betreft de handrem ontving ik inmiddels een creatieve oplossing van een ander forumlid, top! dit in weerwil dat er volgens u geen probleem is.
Ondertussen blijf je krampachtig zwijgen over de essentie van mijn bericht, namelijk de isolatie van de bestuurders cabine.
Ik geef grif toe dat er tot op vandaag ook nog geen enkele andere constructeur deze denkoefening heeft gemaakt , wat ze daarom niet minder relevant maakt, al zeker niet voor een constructeur welke zo een groot aandeel heeft in deze recreatie voertuigen markt, en bovendien vandaag eindelijk serieuze concurrentie begint te krijgen van andere merken aan wie dit stijgende marktsegment zeker niet is ontgaan.
Groeten Kampo
- rollercoaster
- Berichten: 1394
- Lid geworden op: wo 02 jan 2008, 22:03
- Locatie: hart van Nederland
Re: Fiat Ducato 2022
Eigenlijk schandalig , je betaalt er een vermogen voor , mag het dan ook wel beter geisoleerd zijn toch ??
When nothing is going right ..... go left !!
groet,
Nico.
groet,
Nico.
Re: Fiat Ducato 2022
Het blijkt ook dat als je dubbele glas ramen in de cabine bestel, als die er voor jouw type al zijn, ze door de beweging in de camper nog vaak gaan lekken.
Een oplossing is inderdaad als je stil staat zo'n isolatie kap om de cabine.
Maar de vloer van de cabine is niet genoeg geïsoleerd.
En daar zit ik tv te kijken.
Inderdaad een extra kachel voorin, is een oplossing.
Bert
Een oplossing is inderdaad als je stil staat zo'n isolatie kap om de cabine.
Maar de vloer van de cabine is niet genoeg geïsoleerd.
En daar zit ik tv te kijken.
Inderdaad een extra kachel voorin, is een oplossing.
Bert
Re: Fiat Ducato 2022
Zeker,nog meer eenheidsworst,dat kan bijna niet anders
De bedoeling,is bijna altijd kostenbesparing,ook nu ook weer 5 miljard ?..in ieder geval kunnen we al die oude namen vergeten,en aan STELLANIS (14 automerken) gaan wennen,het vierde grootste autoconcern ter werel met de hoofdzetel jawel in Amsterdam
Hans