Impressie Fiat Ducato 2022
Re: Fiat Ducato 2022
@ hathi
Sorry voor de fout , ik snap niet hoe dit is gegaan maar hopelijk heb ik het nu in orde kunnen zetten, was zeker niet de bedoeling nogmaals sorry ik had het niet eens opgemerkt
@ B-san
Voor zover ik kan nalezen schreef je wel degelijk "met speciale aangepaste motoren voor camperbouwers" dit lijkt toch wel duidelijk niet zo te zijn.
Als mijn meter juist is , is er GEEN verschil in hoogte tussen een een gewoon pick up chassis en het camper chassis.
Dat er verschil is in breedtes van verschillende modellen is duidelijk, maar dat dit speciaal voor campers zou zijn gedaan lijkt mij toch wel vergezocht, ook de oudere modellen van voor deze markt ging boomen, en nog een randverschijnsel was waren reeds breder dan anderen.
Betreft de handrem ontving ik inmiddels een creatieve oplossing van een ander forumlid, top! dit in weerwil dat er volgens u geen probleem is.
Ondertussen blijf je krampachtig zwijgen over de essentie van mijn bericht, namelijk de isolatie van de bestuurders cabine.
Ik geef grif toe dat er tot op vandaag ook nog geen enkele andere constructeur deze denkoefening heeft gemaakt , wat ze daarom niet minder relevant maakt, al zeker niet voor een constructeur welke zo een groot aandeel heeft in deze recreatie voertuigen markt, en bovendien vandaag eindelijk serieuze concurrentie begint te krijgen van andere merken aan wie dit stijgende marktsegment zeker niet is ontgaan.
Sorry voor de fout , ik snap niet hoe dit is gegaan maar hopelijk heb ik het nu in orde kunnen zetten, was zeker niet de bedoeling nogmaals sorry ik had het niet eens opgemerkt
@ B-san
Voor zover ik kan nalezen schreef je wel degelijk "met speciale aangepaste motoren voor camperbouwers" dit lijkt toch wel duidelijk niet zo te zijn.
Als mijn meter juist is , is er GEEN verschil in hoogte tussen een een gewoon pick up chassis en het camper chassis.
Dat er verschil is in breedtes van verschillende modellen is duidelijk, maar dat dit speciaal voor campers zou zijn gedaan lijkt mij toch wel vergezocht, ook de oudere modellen van voor deze markt ging boomen, en nog een randverschijnsel was waren reeds breder dan anderen.
Betreft de handrem ontving ik inmiddels een creatieve oplossing van een ander forumlid, top! dit in weerwil dat er volgens u geen probleem is.
Ondertussen blijf je krampachtig zwijgen over de essentie van mijn bericht, namelijk de isolatie van de bestuurders cabine.
Ik geef grif toe dat er tot op vandaag ook nog geen enkele andere constructeur deze denkoefening heeft gemaakt , wat ze daarom niet minder relevant maakt, al zeker niet voor een constructeur welke zo een groot aandeel heeft in deze recreatie voertuigen markt, en bovendien vandaag eindelijk serieuze concurrentie begint te krijgen van andere merken aan wie dit stijgende marktsegment zeker niet is ontgaan.
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
- henk en lila
- Berichten: 3887
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: Fiat Ducato 2022
Juan, isoleren van de cabine doen we (zonodig) vooral als we stilstaan. Met binnen of (anti-zon) buiten-folie/isolatie.
Tijdens het rijden is die behoefte er niet. En reken je niet rijk met dubbelglas. Dat is maar net zo goed (slecht dus) als een niet geïsoleerde spouwmuur.
Tijdens het rijden is die behoefte er niet. En reken je niet rijk met dubbelglas. Dat is maar net zo goed (slecht dus) als een niet geïsoleerde spouwmuur.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Re: Fiat Ducato 2022
@Henk & Lila
Hetgeen je aanhaalt zijn inderdaad hulpmiddelen, dit is zoals een windhond leggen tegen een slecht sluitend raam, je verminderd de gevolgen maar je neemt de oorzaak niet weg.
En dat een spouw OOK moet geïsoleerd zijn, daar heb je 100% gelijk in, dit is de reden dat ik er voor pleit om ook het plaatwerk (deuren enz ) van de cabine te isoleren.
De eerste constructeur welke hiermee start neemt meteen een voorsprong, want laat dat nu net één van de hoofdredenen zijn waarom mensen een duurdere integraal versie verkiezen in plaats van een half integraal.
Hetgeen je aanhaalt zijn inderdaad hulpmiddelen, dit is zoals een windhond leggen tegen een slecht sluitend raam, je verminderd de gevolgen maar je neemt de oorzaak niet weg.
En dat een spouw OOK moet geïsoleerd zijn, daar heb je 100% gelijk in, dit is de reden dat ik er voor pleit om ook het plaatwerk (deuren enz ) van de cabine te isoleren.
De eerste constructeur welke hiermee start neemt meteen een voorsprong, want laat dat nu net één van de hoofdredenen zijn waarom mensen een duurdere integraal versie verkiezen in plaats van een half integraal.
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
- henk en lila
- Berichten: 3887
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: Fiat Ducato 2022
Ok, maar die voorruit van die integraal is nog eens zoveel groter en toch nog steeds enkelglas?
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Re: Fiat Ducato 2022
Wij vinden zo'n voorruit (uiteraard enkel glas) heerlijk groot,
en als het 's avonds donker wordt, gaat aan
de binnenzijde het (geïsoleerde) rolluik naar beneden.
Verder hebben we geen voorportieren, en is de isolatie optimaal ( nouja voor een camper uit 2008 dan....)
en als het 's avonds donker wordt, gaat aan
de binnenzijde het (geïsoleerde) rolluik naar beneden.
Verder hebben we geen voorportieren, en is de isolatie optimaal ( nouja voor een camper uit 2008 dan....)
Groet,
Rob
Rob
Re: Fiat Ducato 2022
juanv schreef: ↑di 29 dec 2020, 11:20Wat mij nog steeds verwonderd is dat een groep als FCA welke een dergelijk groot aandeel heeft in deze aan belang stijgende groep vakantie voertuigen nog zéér weinig heeft gedaan om een specifieke Camper uitvoering in productie te nemen.
Dan denk ik aan een groot deel van het waarom mensen een integraal versie verkiezen boven een semi integrale of een busje.
Zoals bijkomende isolatie in de bestuurders cabine & de deuren, dubbele beglazing, een handrem welke niet in de weg zit als je de zetel wil draaien enz ... zo moeilijk kan dat toch niet zijn, het zou wel een belangrijke meerwaarde bieden aan potentiële klanten.
Dit en uiteraard een véél beter afgewerkte boordplank & integratie van een goede camper GPS en nog wat hedendaagse hulpmiddelen welke nu reeds in grote getallen bij gewone auto's standaard worden ingebouwd.
Denk dat naar verhouding veel meer bedrijfswagens van Ducato geleverd worden. Dus dan automatisch te duur.
De vol integraals zijn ook gebaseerd op een afgeslepen cabine, en daarna weer opgebouwd.
Re: Fiat Ducato 2022
juanv schreef: ↑di 29 dec 2020, 11:20Wat mij nog steeds verwonderd is dat een groep als FCA welke een dergelijk groot aandeel heeft in deze aan belang stijgende groep vakantie voertuigen nog zéér weinig heeft gedaan om een specifieke Camper uitvoering in productie te nemen.
Dan denk ik aan een groot deel van het waarom mensen een integraal versie verkiezen boven een semi integrale of een busje.
Zoals bijkomende isolatie in de bestuurders cabine & de deuren, dubbele beglazing, een handrem welke niet in de weg zit als je de zetel wil draaien enz ... zo moeilijk kan dat toch niet zijn, het zou wel een belangrijke meerwaarde bieden aan potentiële klanten.
Dit en uiteraard een véél beter afgewerkte boordplank & integratie van een goede camper GPS en nog wat hedendaagse hulpmiddelen welke nu reeds in grote getallen bij gewone auto's standaard worden ingebouwd.
Denk dat naar verhouding veel meer bedrijfswagens van Ducato geleverd worden. Dus dan automatisch te duur.
De vol integraals zijn ook gebaseerd op een afgeslepen cabine, en daarna weer opgebouwd.
Re: Fiat Ducato 2022
Het is nooit de bedoeling te verlangen dat Fiat "al " zijn Ducato' s zo zou moeten uitvoeren, mocht dit evenwel als een optie pakket bestaan, zoals het breedspoor camperchassis welke Fiat in optie aanbied, dan ben ik er wel van overtuigd dat dit een succes formule zou zijn.
Dergelijke optie zou in elk geval een stuk goedkoper zijn dan een Integraal te moeten kopen als je een degelijk geïsoleerde camper wil.
Dergelijke optie zou in elk geval een stuk goedkoper zijn dan een Integraal te moeten kopen als je een degelijk geïsoleerde camper wil.
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Re: Fiat Ducato 2022
Bob 47: je stelling dat vol integraal allemaal gebaseerd zijn op afgeslepen cabines klopt niet. Sevel levert voor de EU markt de Ducato als technische neus, naar keuze met en zonder cabine plaatwerk.
Wat betreft de discussie over verlaagde chassis: Sevel had in ieder geval bij de x250 een verlaagde uitvoering af fabriek met bladveren. Ooit een Dethleffs Bus2 gehuurd die dat had.
De verlaagde Alko chassis hebben volgens mij altijd torsie veren, daardoor kunnen ze ook nog lager zijn. Het zijn in mijn optiek echter niets anders dan caravan chassis, waar ze op de plaats van de dissel de technische neus van een Sevel tegenaan bouten...
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Wat betreft de discussie over verlaagde chassis: Sevel had in ieder geval bij de x250 een verlaagde uitvoering af fabriek met bladveren. Ooit een Dethleffs Bus2 gehuurd die dat had.
De verlaagde Alko chassis hebben volgens mij altijd torsie veren, daardoor kunnen ze ook nog lager zijn. Het zijn in mijn optiek echter niets anders dan caravan chassis, waar ze op de plaats van de dissel de technische neus van een Sevel tegenaan bouten...
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Fiat Ducato 2022
Als men op FaceBook de filmpjes tegen komt over autofabrieken en de constructie dan is het meer dan duidelijk dat fundamentele wijzigingen aan het koetswerk enorm veel zal kosten en dan denk in niet aan de robots die programmeerbaar zijn maar de metaalpersen die passende koetswerkdelen moeten maken. Logisch dat de constructeurs zich vaak beperken tot een soort face-lift.
BP 2
BP 2
Re: Fiat Ducato 2022
Ik heb het nogmaals gecheckt, het camper chassis inderdaad op bladveren, heeft enkel een breder sporende achteras, voor de rest zijn alle afmetingen idem dito met normale opbouwchassis.gjvonk schreef: ↑zo 03 jan 2021, 7:53
Wat betreft de discussie over verlaagde chassis: Sevel had in ieder geval bij de x250 een verlaagde uitvoering af fabriek met bladveren. Ooit een Dethleffs Bus2 gehuurd die dat had.
De verlaagde Alko chassis hebben volgens mij altijd torsie veren, daardoor kunnen ze ook nog lager zijn. Het zijn in mijn optiek echter niets anders dan caravan chassis, waar ze op de plaats van de dissel de technische neus van een Sevel tegenaan bouten...
Af te leiden aan wat u schrijft heeft u waarschijnlijk nog nooit een Alko chassis van dichtbij bekeken, ongeveer alle Camper premium merken gebruiken een chassis van een caravan Dus Hymer, Niesmann Bischoff, Carthago enz... hebben een caravan chassis
Heeft u al 1 caravan gezien met torsie vering ?
Dit Alko chassis is niet alleen enkele duizenden € duurder dan een Fiat chassis, het geeft ook nog een veel grotere stijfheid , beter weggedrag en kan hogere MAX lasten aan, daarnaast is het dus ook nog het laagste wat verkrijgbaar, en kunnen watertanks en dergelijk perfect in het chassis worden ingewerkt , wat dus ook nog een een lager gewicht verdeling en betere stabiliteit waarborgt.
Daarom dus dat de duurdere merken dit chassis gebruiken.
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Re: Fiat Ducato 2022
Dat laatste is ondertussen ook wel achterhaald denk ik , vb , vroeger reed practisch elke Eura op Alko , dat is nu meer een zeldzaamheid . Onze integraal op 4.5 T staat op het fiat chassis .
Cartagho is ook aan het omschakelen en zo zijn er nog . Ik heb het dan over fiat aangedreven voertuigen .
Grtz
Cartagho is ook aan het omschakelen en zo zijn er nog . Ik heb het dan over fiat aangedreven voertuigen .
Grtz
Re: Fiat Ducato 2022
Wat u schrijft over Euramobil is juist, Carthago daarentegen heeft enkele jaren een goedkoper model gehad op Fiat chassis, welk vandaag echter niet meer in de catalogus staat.
Er ligt vandaag wel financieel een vrij grote kloof tussen een Euramobil ( waar ik zeker niks slechts over kwijt wil ) en een Carthago .
Qua afmetingen vergelijkbare wagens (Bvb de populaire Integra line IL 720EB 80220€ en een Carthago Chic C line 4.9 114877€ Duitse prijzen ) vertonen toch een financieel verschil van +_ 30000€ à 35000€ , dit zal wellicht ook de keuze voor een goedkoper Fiat chassis verklaren.
Er ligt vandaag wel financieel een vrij grote kloof tussen een Euramobil ( waar ik zeker niks slechts over kwijt wil ) en een Carthago .
Qua afmetingen vergelijkbare wagens (Bvb de populaire Integra line IL 720EB 80220€ en een Carthago Chic C line 4.9 114877€ Duitse prijzen ) vertonen toch een financieel verschil van +_ 30000€ à 35000€ , dit zal wellicht ook de keuze voor een goedkoper Fiat chassis verklaren.
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !