Impressie Fiat Ducato 2022

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Impressie Fiat Ducato 2022



Bericht door hathi »

Een tipje v d sluier van de Fiat Ducato 2022, de laatste aanpassing van 2019 was eigenlijk geen verandering. Aangezien het marktaandeel slinkt, proberen ze het opnieuw.

EF8DB4C2-4E60-463A-945F-8431272402AB.png
EF8DB4C2-4E60-463A-945F-8431272402AB.png (462.92 KiB) 5183 keer bekeken
https://www.promobil.de/fahrzeuge/neuheiten/
Hans
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Fiat Ducato 2022



Bericht door Jean Baret »

Permanente link: https://www.promobil.de/neuheiten/ausbl ... sfahrzeug/


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
rollercoaster
Berichten: 1394
Lid geworden op: wo 02 jan 2008, 22:03
Locatie: hart van Nederland

Re: Fiat Ducato 2022



Bericht door rollercoaster »

geen spectaculaire verandering.
When nothing is going right ..... go left !!
groet,
Nico.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato 2022



Bericht door DucatoDolf »

Als die ene schets iets moet weergeven dan vind ik die vooral op de huidige Crafter lijken met die lichtunits. Verder vind ik ook dat de laatste modelwijziging niets anders was dan een facelift, hoewel Fiat dat anders zag. Vanaf September 2006 leverbaar en dus dik 14 jaar oud. Ondanks dat ie er nog steeds prima uitziet is dat gewoon een lange tijd. Het interieur is nauwelijks veranderd. Het is tijd voor een echte vernieuwing. Als ze de voordelen van het huidige model maar overnemen vind ik alles goed. Heb ik over een paar jaar weer mooie keus uit het 2e hands aanbod. :-B
B-san
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 30 jan 2019, 16:13

Re: Fiat Ducato 2022



Bericht door B-san »

In 't artikel staat veel geschreven, maar niks 'concreets' over een nieuw model, dus al met al een beetje suggestief stukje tekst van Promobil. Plaatje is sowieso geen officiële FCA release dus een geheel vrije interpretatie van hoe de 'nieuwe' Ducato er uit zou 'kunnen' zien. Er zit, aldus de wandelgangen, sowieso eerst nog een kleine facelift aan te komen in 2021 ergens. Maar die zou vrij minimaal zijn naar het schijnt (met name het dashboard zou wat opgefrist worden).
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Fiat Ducato 2022



Bericht door gjvonk »

Qua model hoeven ze van mij niet eens zoveel te veranderen, ik zou vooral technische modernisering wensen: led voertuiglampen, elektrische schuifdeur af fabriek, keuze voor milieu vriendelijker aandrijflijn (plug in hybride, LNG, waterstof/brandstofcel, ... ).

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
juanv
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Fiat Ducato 2022



Bericht door juanv »

Wat mij nog steeds verwonderd is dat een groep als FCA welke een dergelijk groot aandeel heeft in deze aan belang stijgende groep vakantie voertuigen nog zéér weinig heeft gedaan om een specifieke Camper uitvoering in productie te nemen.

Dan denk ik aan een groot deel van het waarom mensen een integraal versie verkiezen boven een semi integrale of een busje.

Zoals bijkomende isolatie in de bestuurders cabine & de deuren, dubbele beglazing, een handrem welke niet in de weg zit als je de zetel wil draaien enz ... zo moeilijk kan dat toch niet zijn, het zou wel een belangrijke meerwaarde bieden aan potentiële klanten.

Dit en uiteraard een véél beter afgewerkte boordplank & integratie van een goede camper GPS en nog wat hedendaagse hulpmiddelen welke nu reeds in grote getallen bij gewone auto's standaard worden ingebouwd.
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Fiat Ducato 2022



Bericht door henk en lila »

PS. voor mij hoeft er niemand een af fabriek GPS in te bouwen, ook niet in mijn personenwagen.
Want:
veel te hoge meerprijs voor deze optie,
verouderd bij aflevering,
zeer prijzige updates,
na enkele jaren geen updates meer,
veel te groot entertainment scherm op de verkeerde plaats dus verkeersgevaarlijke afleiding,
trekt ook nog eens de accu leeg.
:-B
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Fiat Ducato 2022



Bericht door hathi »

Het succes,was voorheen ook voor een groot deel de prijs( zo goedkoop mogelijk bouwen) maar de huidige tijd vraagt nu eenmaal andere zaken ( veiligheid / gemak info/ luxe... de neus zal wel niet veel gewijzigd worden,maar na de motor/ automaat gaat de rest op de schop,ook de ergonomie klopt niet helemaal,normale personen gaat,maar grote en kleine mensen,word al een probleem,ook de info door een scherm,is door de concurrentie al achterhaald,en dat merkt men,of je het nu niet nodig acht of niet,dat telt niet,ze moeten wel,en het zal duurder worden , we gaan het wel zien ?
Hans
B-san
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 30 jan 2019, 16:13

Re: Fiat Ducato 2022



Bericht door B-san »

juanv schreef:
di 29 dec 2020, 11:20
Wat mij nog steeds verwonderd is dat een groep als FCA welke een dergelijk groot aandeel heeft in deze aan belang stijgende groep vakantie voertuigen nog zéér weinig heeft gedaan om een specifieke Camper uitvoering in productie te nemen.

Dan denk ik aan een groot deel van het waarom mensen een integraal versie verkiezen boven een semi integrale of een busje.

Zoals bijkomende isolatie in de bestuurders cabine & de deuren, dubbele beglazing, een handrem welke niet in de weg zit als je de zetel wil draaien enz ... zo moeilijk kan dat toch niet zijn, het zou wel een belangrijke meerwaarde bieden aan potentiële klanten.

Dit en uiteraard een véél beter afgewerkte boordplank & integratie van een goede camper GPS en nog wat hedendaagse hulpmiddelen welke nu reeds in grote getallen bij gewone auto's standaard worden ingebouwd.
Fiat bood als een van de weinige al vroegtijdig breedspoor-/verlaagde chassis aan met speciale aangepaste motoren voor camperbouwers, een brede cabine wat draaing van pilotenstoelen mogelijk maakte, een handrem die daarom links (en dus niet rechts) zit, versnellingpook op het dashboard i.p.v. in de vloer, hoge maximale tonnages en heeft het aftersales netwerk wat het beste inspeelt op behoeftes van de camperaar. Ik denk dat Fiat JUIST het merk is dat bij het ontwerp rekening houd met de camperbouw (i.t.t. bijvoorveeld VW, Mercedes of Ford). Feit is alleen wel dat de huidige Fiat eigenlijk al uit 2006 stamt en men toen natuurlijk een balans moest zien te vinden tussen de camperaar welke luxe en comfort zoekt en de bouwvakker welke gewoon een simpele goedkope bus wil. Bovendien hoeft Fiat het wiel niet opnieuw uit te vinden. De automerken zelf hebben al jaren geleden laten zien dat ze zelf geen fatsoenlijk navigatiesysteem kunnen bouwen en er vaak software ingekocht word waarbij budget een dermate rol speelt dat eigenlijk elke af-fabriek navigatiesysteem al achterhaald is voordat 't word uitgebracht. Of dat nu rampzalige TomTom gebaseerd Fiat-systeem is of dat verschrikkelijke overpriced MBUX van Mercedes is (zonder trucknavi). Bovendien zijn de geïntegreerde navisystemen zoals wie die nu kennen binnen enkele jaren verleden tijd door de komst van apps en AndroidAuto Apple CarPlay.
juanv
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Fiat Ducato 2022



Bericht door juanv »

B-san-post_id=1993312 schreef:
di 29 dec 2020, 18:27
Fiat bood als een van de weinige al vroegtijdig breedspoor-/verlaagde chassis aan met speciale aangepaste motoren voor camperbouwers, een brede cabine wat draaing van pilotenstoelen mogelijk maakte, een handrem die daarom links (en dus niet rechts) zit, versnellingpook op het dashboard i.p.v. in de vloer, hoge maximale tonnages en heeft het aftersales netwerk wat het beste inspeelt op behoeftes van de camperaar. Ik denk dat Fiat JUIST het merk is dat bij het ontwerp rekening houd met de camperbouw (i.t.t. bijvoorveeld VW, Mercedes of Ford). Feit is alleen wel dat de huidige Fiat eigenlijk al uit 2006 stamt en men toen natuurlijk een balans moest zien te vinden tussen de camperaar welke luxe en comfort zoekt en de bouwvakker welke gewoon een simpele goedkope bus wil. Bovendien hoeft Fiat het wiel niet opnieuw uit te vinden. De automerken zelf hebben al jaren geleden laten zien dat ze zelf geen fatsoenlijk navigatiesysteem kunnen bouwen en er vaak software ingekocht word waarbij budget een dermate rol speelt dat eigenlijk elke af-fabriek navigatiesysteem al achterhaald is voordat 't word uitgebracht. Of dat nu rampzalige TomTom gebaseerd Fiat-systeem is of dat verschrikkelijke overpriced MBUX van Mercedes is (zonder trucknavi). Bovendien zijn de geïntegreerde navisystemen zoals wie die nu kennen binnen enkele jaren verleden tijd door de komst van apps en AndroidAuto Apple CarPlay.
Dat fiat een breed spoor uitvoering heeft is juist, verlaagd is enkel met een ALko chassis, al het overige is naar standaard juist gelijk aan de gewone Fiat bestelwagens.
Die handrem links is trouwens een veelvuldig probleem , daar de doeltreffendheid van dit handremsysteem maar zus en zo is moet deze zéér regelmatig opnieuw worden afgesteld , anders komt de hendel te hoog en hindert hij het ronddraaien van de zetel.
De ruimte om stoelen te draaien is er zelfs in een VW busje, de motoren zijn 100% de gewone motoren zoals bij elke Ducato.
Qua betreft GPS systeem kunnen we eindeloos discussiëren, ik wil in ieder geval nooit meer een Garmin voor mijn neus hebben, dus dan liever iets goeds wat dan al dan niet is ingebouwd , zolang het maar niet boven op de boordplank in mijn gezichtsveld hoeft te staan.

Ik snap niet goed dat jullie zo reageren op een al dan niet ingebouwd GPS ? Waar de essentie van mijn eerste bericht gaat over de isolatie van de cabine !

Ben ik dan de enige welke er zich van bewust is dat 90 % van het warmteverlies bij busjes en half integralen zich situeert in de cabine ?

Wat voor nut hebben sandwich panelen met goede isolatie voor de opbouw, als je naast een on geisoleerde deur zit achter een metalen plaatje van 0,6 mm en enkel glas :?:

Dit is net hetzelfde als een supergoed geïsoleerd huis met ouderwetse enkele beglazing in je ramen.
Ondanks alle isolatie zal je de koude straling van de ramen voelen in plaats van gezelligheid van de goed geïsoleerde muren .

Kijk maar eens op een frisse morgen waar je condens zal hebben in de camper, precies op deze plaatsen waar er koude bruggen zijn .
Laatst gewijzigd door juanv op wo 30 dec 2020, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Fiat Ducato 2022



Bericht door hathi »

B SAN wat je hier quote ,is niet door mij geschreven,en dan ook nog 2x...verander dat even , kan gebeuren:hug:
Hans
B-san
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 30 jan 2019, 16:13

Re: Fiat Ducato 2022



Bericht door B-san »

Fiat heeft weldegelijk af-fabriek een verlaagd chassis. Het AL-KO is dat inderdaad ook (zelf 4cm meer). Die handrem links overigens nooit als een probleem ervaren in de 250 ducato's. Kan liggen aan de gemonteerd stoel (Fiat/Aguti/...), type draaiplateau (wel/niet exentrisch), afstelling van de handrem. Als het echt zó problematisch is zou gewoon een terugvalmodifictie uitgevoerd kunnen worden zoals in de Renault Master zwaar hij rechts zit (hendel valt terug bij handrem OP). Qua motoren beweer ik ook niet dat er compleet andere motoren zijn. Stoelen in een VW kunnen inderdaad draaien, ooit geprobeerd in een T5? Wat een drama t.o.v. de brede Fiat. Ook Ford en Renault zijn al smaller, maar VW spant de kroon. Nu is een T5 natuurlijk ook geen eerlijk vergelijk, dan moet je meer naar een Crafter of TGE kijken, maar ook die zijn t.o.v. Fiat smaller.
hathi schreef:
wo 30 dec 2020, 11:02
B SAN wat je hier quote ,is niet door mij geschreven,en dan ook nog 2x...verander dat even , kan gebeuren:hug:
Juanv gebruikt mijn post als zijde een quote van jou, dus dan moet hij z'n post aanpassen. ;) ik kan andermans post natuurlijk niet aanpassen.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Fiat Ducato 2022



Bericht door hathi »

Natuurlijk wel,!,,een kleine moeite,jij gebruikt hem en Juan V heeft hem geplaatst gewoon,omdat deze zich vergist heeft,ik heb dat niet geschreven,en dat is het uitgangspunt,zou mooi zijn dan is het einde zoek,als je een ieders naam kan gebruiken!
Hans
Plaats reactie