Een tweedehands Rimor kopen?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Een 2e hands Rimor kopen



Bericht door iSonic »

B-san schreef:
do 17 dec 2020, 11:59
Rimor is natuurlijk een 'budgetmerk'... veel camper voor (relatief) weinig geld, maar er zijn dan ook duidelijk kostenbesparende keuzes gemaakt op kwaliteits- en materiaal vlak.
Dat wil niet persé zeggen dat zo'n camper slecht is, maar gebreken kunnen zich wel eerder of ernstiger aandienen.

Gezien de kilometerstand t.o.v. de leeftijd mag je er wel van uit gaan dat deze in de verhuur heeft gelopen.
Het is algemeen bekend dat campers in de verhuur in 99% van de gevallen meer te leiden hebben dan deze van een particulier (uiteraard zijn er altijd uitzonderingen). Op zich hoeft ook dat geen probleem te zijn, maar hou hier wel rekening mee.

Of het een goede camper is kan niemand hier zeggen zonder de camper gezien te hebben, maar neem beide punten wel mee in je overweging.
Een Rimor uit de verhuurvloot zou mij dan ook alleen kunnen bekoren als de prijs dan ook écht heel scherp is, maar die afweging is natuurlijk persoonlijk.
Op kwaliteits vlak geloof ik niet. Denk dat de budget camper misschien minder luxe is uitgerust (andere kachel/boiler ramen/dakluiken). Denk dat het voornamelijk verschil in hoe het eruit ziet. Bij een budgetcamper ziet het er vaak allemaal wat minder mooi uit. En dan bedoel ik interieur, betimmering en eventueel buitenkant. Dat het minder duurzaam is, of eerder gebreken vertoont, geloof ik niks van. Ik lees ook net zo vaak, zo niet vaker, over serieuse problemen bij hyper dure hymers en dergelijke.

Een verhuur camper hoeft niet erg te zijn. Ze hebben vaak meer gereden maar zijn vaak wel volgens onderhouds boekje onderhouden. Interieur en exterieur zijn vaak wel meer beschadigd. Hou er rekening mee dat tafelbladen vaak moeilijk onzichtbaar te repareren zijn en erg duur (plus/min 500 euro). Kastdeurtjes en dergelijke ook. Deurtje boven de koelkast kost bij ons 330 euro. Scharnieren hebben vaak ook meer geleden dus let op dat deurtjes recht hangen en goed dichtgaan. Los zittende scharnieren kunnen lastig te repareren zijn. Check ook de combirolo's goed. Je moet de beschadigingen niet erg vinden. Ze weg werken is namelijk duur.
lassche
Berichten: 976
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Een tweedehands Rimor kopen?



Bericht door lassche »

Budgetmerken worden nog vaak gebouwd met hout als verstevigingsmateriaal in de opbouw en met isolatiemateriaal wat vocht opneemt. De meeste A-merken worden tegenwoordig met een houtvrije opbouw en met XPS-isolatie (neemt geen vocht op) gebouwd.

Dat is een wezenlijk verschil in constructie. Bij lekkage is in het eerste geval de schade vaak veel groter dan in het tweede geval.

Ik heb het idee dat maar weinig mensen zich hiervan bewust zijn. Maar voor mij is dit het belangrijkste criterium bij de keuze van een camper.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Wilma Kesselring
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 21:54

Re: Een tweedehands Rimor kopen?



Bericht door Wilma Kesselring »

hoe merk je dan het verschil in materiaal. Alleen naar vragen en verkoper geloven op zijn goede gezicht, werkt niet zo. Of heeft dit te maken met bouwjaar? Dat voor bepaalde datum alles nog van hout was?
Wilma Kesselring
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 21:54

Re: Een 2e hands Rimor kopen



Bericht door Wilma Kesselring »

iSonic schreef:
wo 13 jan 2021, 10:15
B-san schreef:
do 17 dec 2020, 11:59
Rimor is natuurlijk een 'budgetmerk'... veel camper voor (relatief) weinig geld, maar er zijn dan ook duidelijk kostenbesparende keuzes gemaakt op kwaliteits- en materiaal vlak.
Dat wil niet persé zeggen dat zo'n camper slecht is, maar gebreken kunnen zich wel eerder of ernstiger aandienen.

Gezien de kilometerstand t.o.v. de leeftijd mag je er wel van uit gaan dat deze in de verhuur heeft gelopen.
Het is algemeen bekend dat campers in de verhuur in 99% van de gevallen meer te leiden hebben dan deze van een particulier (uiteraard zijn er altijd uitzonderingen). Op zich hoeft ook dat geen probleem te zijn, maar hou hier wel rekening mee.

Of het een goede camper is kan niemand hier zeggen zonder de camper gezien te hebben, maar neem beide punten wel mee in je overweging.
Een Rimor uit de verhuurvloot zou mij dan ook alleen kunnen bekoren als de prijs dan ook écht heel scherp is, maar die afweging is natuurlijk persoonlijk.
Op kwaliteits vlak geloof ik niet. Denk dat de budget camper misschien minder luxe is uitgerust (andere kachel/boiler ramen/dakluiken). Denk dat het voornamelijk verschil in hoe het eruit ziet. Bij een budgetcamper ziet het er vaak allemaal wat minder mooi uit. En dan bedoel ik interieur, betimmering en eventueel buitenkant. Dat het minder duurzaam is, of eerder gebreken vertoont, geloof ik niks van. Ik lees ook net zo vaak, zo niet vaker, over serieuse problemen bij hyper dure hymers en dergelijke.

Een verhuur camper hoeft niet erg te zijn. Ze hebben vaak meer gereden maar zijn vaak wel volgens onderhouds boekje onderhouden. Interieur en exterieur zijn vaak wel meer beschadigd. Hou er rekening mee dat tafelbladen vaak moeilijk onzichtbaar te repareren zijn en erg duur (plus/min 500 euro). Kastdeurtjes en dergelijke ook. Deurtje boven de koelkast kost bij ons 330 euro. Scharnieren hebben vaak ook meer geleden dus let op dat deurtjes recht hangen en goed dichtgaan. Los zittende scharnieren kunnen lastig te repareren zijn. Check ook de combirolo's goed. Je moet de beschadigingen niet erg vinden. Ze weg werken is namelijk duur.
Ik moet zeggen dat het interieur van de Rimor er eigenlijk heel keurig uit zag er waren zo op eerste gezicht wat dingen die gerepareerd / in orde gemaakt moesten worden zoals glasplaat boven kookstel, rand van tafeltje, schade bij deurinstaptrapje, maar rollos e.d. werkten goed en zagen er gedegen uit. We hadden eigenlijk kopen via particulier al afgestreept maar vallen daar nu toch weer op terug omdat geloof in verkoper(s) wederom knauw heeft gekregen en deze man heeeeel veeeeel blabla heeft. Als je het dan hebt over niet budget merken, bedoel je dan Adria, Hymer, Weinsberg, Knaus e.d. neem ik aan?
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Een tweedehands Rimor kopen?



Bericht door Bas vd laar »

Koop een Hymer o.i.d. van een particulier die er zuinig op is geweest.
Je kunt aan de staat wel zien of deze vertroeteld is.
Zo'n ex verhuur camper die je bekeken hebt heeft maar 1 doel: zoveel mogelijk geld opleveren in relatief korte tijd.
lassche
Berichten: 976
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Een tweedehands Rimor kopen?



Bericht door lassche »

Wilma Kesselring schreef:
vr 15 jan 2021, 8:13
hoe merk je dan het verschil in materiaal. Alleen naar vragen en verkoper geloven op zijn goede gezicht, werkt niet zo. Of heeft dit te maken met bouwjaar? Dat voor bepaalde datum alles nog van hout was?
Het punt is dat je het vanaf de buitenkant niet kunt zien. Het vergt dus wat uitzoekwerk.
Er zijn wel wat overzichten van te vinden op internet. Bijv. hier https://www.promobil.de/werkstatt/wohnm ... r-waermer/.
Maar dit is maar een momentopname, een overzicht van bouwjaar 2013. Frankia, Carthago en N&B bouwden al jaren daarvoor houtvrij en gebruikten XPS. Hymer, LMC (vanaf 2012) en Laika de laatste jaren ook.
Maar er zijn er nog wel meer.
Als het om een nieuwe camper gaat en hij wordt op die manier gebouwd zal het zeker in de brochure staan. Want het is een belangrijk verkoopargument.
2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Wilma Kesselring
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 21:54

Re: Een tweedehands Rimor kopen?



Bericht door Wilma Kesselring »

Bas vd laar schreef:
vr 15 jan 2021, 8:58
Koop een Hymer o.i.d. van een particulier die er zuinig op is geweest.
Je kunt aan de staat wel zien of deze vertroeteld is.
Zo'n ex verhuur camper die je bekeken hebt heeft maar 1 doel: zoveel mogelijk geld opleveren in relatief korte tijd.
ja, die duitse merken bevallen mij ook goed - tot dusver Weinsberger en een Dethleffs gezien. Is allemaal van binnen inderdaad degelijker, meer solide al was dit bij Rimor ook niet fout in vergelijk met PLA camper die we gezien hebben. Zijn bij particulier geweest en de Dethleffs daar zag er goed verzorgd uit. Wel wat kleine schades aan de "dikke kont" ( volgens eigenaar ) maar die waren netjes gemaakt. Binnen alles top zo op 1e gezicht muv deurhendel van binnenaf moest nieuwe veer in. Op dak kan je als particulier niet kijken en onder de camper ook niet dus toch keuring nodig. Geen garantie bij particulier maakt mij dan weer onzeker, na keuring zullen wij zelf voor alles opdraaien en kan je niets door dealer laten oplossen. Betreft hier een Dethleffs Globe 4 T6471-4 van 2012 met 94839 km aangeboden voor 39950 euro
Wilma Kesselring
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 21:54

Re: Een tweedehands Rimor kopen?



Bericht door Wilma Kesselring »

lassche schreef:
vr 15 jan 2021, 10:13
Wilma Kesselring schreef:
vr 15 jan 2021, 8:13
hoe merk je dan het verschil in materiaal. Alleen naar vragen en verkoper geloven op zijn goede gezicht, werkt niet zo. Of heeft dit te maken met bouwjaar? Dat voor bepaalde datum alles nog van hout was?
Het punt is dat je het vanaf de buitenkant niet kunt zien. Het vergt dus wat uitzoekwerk.
Er zijn wel wat overzichten van te vinden op internet. Bijv. hier https://www.promobil.de/werkstatt/wohnm ... r-waermer/.
Maar dit is maar een momentopname, een overzicht van bouwjaar 2013. Frankia, Carthago en N&B bouwden al jaren daarvoor houtvrij en gebruikten XPS. Hymer, LMC (vanaf 2012) en Laika de laatste jaren ook.
Maar er zijn er nog wel meer.
Als het om een nieuwe camper gaat en hij wordt op die manier gebouwd zal het zeker in de brochure staan. Want het is een belangrijk verkoopargument.
Bedankt voor de link naar promobil, ga ik eens bestuderen al ben ik helaas totaal niet technisch.
Wilma Kesselring
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 21:54

Re: Een tweedehands Rimor kopen?



Bericht door Wilma Kesselring »

iemand van jullie bekend met campermakelaar.nl daar geven ze aan dat "Vanzelfsprekend is iedere camper gecheckt, inclusief een vochtmeting en RDW-controle. In overleg kunt u voor eigen rekening een onafhankelijke camperkeuring (laten) uitvoeren" of is dit ook een wasse neus? met vochtmeting en RDW keuring hoef je camper toch niet meer onafhankelijk te laten keuren of ben ik nu weer gewoon een dombo?
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Een tweedehands Rimor kopen?



Bericht door rhomodel »

RDW controle is in mijn ogen of de controle toen de camper is ingevoerd of APK. dat zegt helemaal niks over de gebruiksstaat van een camper en of e rbv vochtproblemen zijn. de RDW kijkt alleen naar de technische staat van de auto.
Laat ik vooropstellen dat ik geen ervaring heb met campermakelaar, en ook niet slecht over hun wil praten, maar ik zou voorzichtig doen met elke verkoper (zie dat ze nu 64 campers in de verkoop hebben staan). Zou voor de zekerheid, en zeker als je van jezelf denkt er niet goed zicht op te hebben, een onafhankelijke keuring laten doen. Onafahnkelijk is nl dat de keurder er geen bat bij heeft of de camper nou wel of niet verkocht wordt, en dus waarschijnlijk objectief is.
Misschien handig: als je een vouwtrap hebt, die meenemen naar de volgende camper die je bekijkt en daarmee op het dak kijken. Eventuele een spiegeltje op een stok, of gewoon via een dakraam op een kratje staan. Dan heb je in ieder geval een indruk, maar zegt natuurlijk lang niet alles. ( heb ik zelf ook gemerkt)
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Een tweedehands Rimor kopen?



Bericht door Gino608D »

Wat een RDW controle is mag Joost weten. Ik zie het op hun website staan. Ik verwacht dat ze een APK keuring of een RDW import keuring bedoelen. Beiden geven geen info over de staat van het voertuig. Een importkeuring is zelfs geen technische keuring.

Als je er geen verstand van hebt zou ik altijd een onafhankelijke keuring laten doen. Er zit zoveel op of aan een camper wat stuk kan gaan. Laat de camper ook altijd wegen om te zien hoeveel laadvermogen je over hebt.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Een tweedehands Rimor kopen?



Bericht door marjasjaak »

Als de camper al een Nederlands kenteken heeft, dan heb je niks te zoeken bij de RDW.
WIl je achteraf geen verrassingen dan een camper aankoopkeuring doen, met google vind je wel de bedrijven. In het Camperblad van het NKC staat iedere maand een oudere camper die gekeurd wordt.
De punten die je al zelf kunt zien zijn: de aansluiting tussen het dak en de wand (ook in de kastjes), tussen wand en vloer, rondom dakluik, schoorsteen, rondom de ramen.
Verkleuringen in plafond en wanden, echt rotte plekken kan je ook voelen, het hout is dan zacht.
Ziet het er op het "oog" goed uit, dan is het verstandig om een aankoopkeuring te laten doen.

Laat je niet gek maken als de verkoper zegt dat er nog 10 kopers zijn, als je het kenteken noteert kan je op RDW.nl zien hoe lang de camper in bezit is van de handelaar. Op RDW.nl kan je nog meer gegevens (zoals datum afgifte of dat de camper pas later in NL op kenteken is gezet) zien over de camper van je dromen.
lassche
Berichten: 976
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Een tweedehands Rimor kopen?



Bericht door lassche »

Kijk anders ook eens naar een Frankia. Zelf hebben wij inmiddels onze 2e en over beide zijn wij heel tevreden. We hebben ze beide ook particulier gekocht. De eerste hebben we voor aankoop laten keuren, de tweede niet.

De Frankia's zijn vanaf bouwjaar 2000 houtvrij gebouwd, hebben XPS-isolatie, een polyester bodemplaat en de opbouw is van GFK, dus hagelbestendig.

Wat voor type en indeling zoek je?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Een 2e hands Rimor kopen



Bericht door iSonic »

Wilma Kesselring schreef:
vr 15 jan 2021, 8:18

Ik moet zeggen dat het interieur van de Rimor er eigenlijk heel keurig uit zag er waren zo op eerste gezicht wat dingen die gerepareerd / in orde gemaakt moesten worden zoals glasplaat boven kookstel, rand van tafeltje, schade bij deurinstaptrapje, maar rollos e.d. werkten goed en zagen er gedegen uit. We hadden eigenlijk kopen via particulier al afgestreept maar vallen daar nu toch weer op terug omdat geloof in verkoper(s) wederom knauw heeft gekregen en deze man heeeeel veeeeel blabla heeft. Als je het dan hebt over niet budget merken, bedoel je dan Adria, Hymer, Weinsberg, Knaus e.d. neem ik aan?
Adria, hymer, knaus, dethlefs, burstner zijn wel a-merkan ja. Veel a-merken hebben tegenwoordig ook een budget lijn: forster, sunlight, carado. Houtvrije opbouw zie je ook gewoon bij budget merken. Maar dat is wel iets van wat recentere bouwjaren (> 2010). Sommige mensen zweren bij bijvoorbeeld een hymer. Dit terwijl die zo 5000-7500 euro duurder kunnen zjjn dan vergeljkbare campers van andere merken. Ik probeer dan niet uit emotie te handel maar heel rationeel te blijven. Wat krijg ik feitelijk meer voor die 5000 - 7500 euro? Bij mij kom je dan niet weg met zeggen: kwaliteit. Wat is er anders aan deze camper dat hij kwalitatief beter is? En misschien nog wel belangrijker: dat beter zijn heb ik dat ook nodig!?
Plaats reactie