Dodehoek stickers boven 3500 kg tmm

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gesloten
JohnCurly
Berichten: 348
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 15:22

Re: Dodehoek stickers boven 3500 kg tmm

Bericht door JohnCurly »

Toon schreef:
do 07 jan 2021, 14:51
Waar valt dan een auto onder met type aanduiding M1/SA
Is gewoon een personenauto...
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Dodehoek stickers boven 3500 kg tmm

Bericht door Toon »

maar wel boven de 3500 kg staat op mijn kenteken bewijs
dan zou ik zeggen zoals ik het lees
geen sticker
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Dodehoek stickers boven 3500 kg tmm

Bericht door Marco Polo »

Waar lees je dat?

https://translate.google.com/translate? ... les-lourds

Zware voertuigen met een maximaal toegelaten massa van > 3500kg.
Maakt de klasse niet uit.
Alleen van toepassing in stedelijke gebieden.
Dus voor de tolweg heb je ze niet nodig.
Details komen ergens in januari.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Dodehoek stickers boven 3500 kg tmm

Bericht door Toon »

op mijn creditcard kenteken
en ze schrijven dat personen auto's niet hoeven
M1 is een type personenauto
SA is camper
bij staat M1/SA
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Dodehoek stickers boven 3500 kg tmm

Bericht door Marco Polo »

Ze - de Franse overheid - heeft het over zware voertuigen uitgezonderd een paar categorieën.
(Hulpdiensten, bosbouw, snelwegpersoneel etc).
Personenauto’s worden niet genoemd bij de uitzonderingen.
Maar dat had ook Luc al genoemd.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Dodehoek stickers boven 3500 kg tmm

Bericht door Toon »

wat bedoelen ze hier dan mee

Regels voor zware voertuigen (N2, N3, M2, M3, O3, O4)
Vanaf 1 januari 2021 moeten alle zware voertuigen (vrachtwagens, passagiersvoertuigen en hun aanhangwagens) een waarschuwingsinrichting op hun voertuig aanbrengen, zodat deze aan de zijkanten en achterkant van het voertuig zichtbaar is.

daar staat geen M1 bij
volgens mij bedoelen ze de zware voertuigen die ze hierboven beschrijven tussen de haakjes
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
jaap prins
Berichten: 75
Lid geworden op: za 12 sep 2020, 21:05

Re: Dodehoek stickers boven 3500 kg tmm

Bericht door jaap prins »

M1 voertuig ingericht voor vervoer van max 8 personen (heeft niets met gewicht te maken)
SA staat voor kampeerwagen

Toegestaan max gewicht, dus geen daadwerkelijk gewicht.
Boven toegestaan gewicht van 3,5t van het voertuig (ik denk ook dat van een eventuele aanhangwagen erbij optellen?)
Je moet twee stickers hebben 1x zijkant rechtsvoor en 1x achterkant rechts (bij aanhanger nog eens)
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Dodehoek stickers boven 3500 kg tmm

Bericht door Marco Polo »

De informatie van de Franse overheid - althans wat ze tot nu toe hebben vrijgegeven - heeft het nergens over klasses van de motorvoertuigen.
Alleen over voertuigen met MTM >3500kg.
(Met een paar uitzonderingen die specifiek benoemd worden).

Uit het Franse decreet:

A l'exception des véhicules agricoles et forestiers, d'une part, et des engins de service hivernal et des véhicules d'intervention des services gestionnaires des autoroutes ou routes à deux chaussées séparées tels que définis respectivement aux points 5,6.1 et 6.6 de l'article R. 311-1 du présent code, d'autre part, les véhicules dont le poids total autorisé en charge excède 3,5 tonnes doivent porter, visible sur les côtés ainsi qu'à l'arrière du véhicule, une signalisation matérialisant la position des angles morts.

Le modèle de la signalisation et ses modalités d'apposition sont fixés par arrêté conjoint du ministre chargé des transports et du ministre chargé de la sécurité routière.

Le fait, pour tout conducteur, de contrevenir à l'obligation de signalisation imposée par le présent article et aux dispositions prises pour son application est puni de l'amende prévue pour les contraventions de la quatrième classe.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80322
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Dodehoek stickers boven 3500 kg tmm

Bericht door Dafluc »

De omschrijving van categorieën komt van deze site: Klik.
Maar op de officiële site van de overheid waar het besluit bekend gemaakt is zijn die niet terug te vinden.
Het Franse camperblad Camping-car zegt daarom terecht dat we even geduld moeten hebben totdat een en ander duidelijk zal worden. Hier je eigen invulling aan gaan geven heeft weinig zin.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Dodehoek stickers boven 3500 kg tmm

Bericht door Marco Polo »

In principe is alles al gedefinieerd.

https://www.securite-routiere.gouv.fr/s ... orts-1.pdf

Positie en afmetingen van de stickers en al.

Kwam hem bij een truckshop ook al op de site tegen ;-)

Het verhaal dat het alleen voor stedelijk gebied zou gelden ben ik ook niet meer tegen gekomen in de officiële teksten.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80322
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Dodehoek stickers boven 3500 kg tmm

Bericht door Dafluc »

Ja, afmetingen, kleuren en de plek waar hij moet komen liggen vast.
Afbeelding
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Dodehoek stickers boven 3500 kg tmm

Bericht door camilo »

Staat nu echt iedereen hier zo negatief tegen over? Zowel links als rechts heb ik dubbele spiegels en ten overvloede ook nog eens een tweetal fresnellenzen op de rechter cabineruit. Dus voor de zichtbaarheid van andere weggebruikers heb ik die stickers niet nodig. Waarom ik ze toch wel graag wil aanbrengen? Omdat ik al die asociale medeweggebruikers duidelijk wil maken dat ik af en toe toch echt van rijstrook moet kunnen wisselen en dat, als ik daartoe mijn richtingaanwijzers aanzet, het niet de bedoeling is om nog even gauw gas te geven om mij te passeren. Soms flikt een compleet "treintje van auto's" dat. Dat gedrag leidt er toe dat je af en toe gewoon móet doordrukken, wil je je afslag niet missen en ik hoop dat het voorbedoelde slag medeweggebruikers bij het zien van de stickers denkt "o, hij heeft een dode hoek en hij ziet me niet, laat ik 'm dan toch maar even voorgaan, die paar seconden vertraging maken toch niet echt uit". Begrijp me goed: ik ben geen voorstander van doordrukken (ook niet met beleid) , maar vaart moeten minderen of zelfs tot stilstand moeten komen op de rijstrook voor het doorgaande verkeer is zeker niet zonder gevaar. En ten overvloede: rechts inhalen is nog steeds verboden! Ten overvloede: mijn camper is en blijft <3,5 ton.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Dodehoek stickers boven 3500 kg tmm

Bericht door Marco Polo »

En de stickers zijn met name bedoeld voor het waarschuwen van fietsers en voetgangers in het stedelijk gebied ;-)

De Duitsers hadden dit op zich beter geregeld met de nieuwe verplichting voor >3500kg om bochten naar rechts stapvoets te nemen.
(Alleen bleek de wetgeving niet rechtsgeldig)

Van fietsers en voetgangers moet je maar afwachten wat ze met de mooie plakkaten op de zijkant en achterkant van je wagen en eventuele aanhanger doen.

Je kan dan de verantwoordelijkheid misschien beter bij degene leggen met het grote rijbewijs.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Dodehoek stickers boven 3500 kg tmm

Bericht door Toon »

met het laatste Marco ben ik het niet met je eens

Je kan dan de verantwoordelijkheid misschien beter bij degene leggen met het grote rijbewijs.

iedere weg gebruiker dient er op voorbereid te zijn om de gevaren ook in te zien
en daar zit het grootste probleem

natuurlijk heeft iedere chauffeur ook zijn verplichting om op te letten wat er eventueel rechts van hem (kan) staan
maar dat geeft bijvoorbeeld een fietser nog niet het recht om zomaar door te fietsen
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gesloten