Raam in deur: onveilig (inbraak)?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Zijspan
Berichten: 2591
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Raam in deur: onveilig (inbraak)?



Bericht door Zijspan »

Bij de zoon is zn bedrijfsloods pas leeggehaald en de dieven zijn er maar een paar minuten binnen geweest.
De sectionaledeur bood er weinig tegenstand en toen die open was werd alles ingeladen.
Alles staat op beeld, een bus Roemeens kenteken nooit meer gezien daarna.
Als ze binnen willen helpt er weinig tegen.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
508overland
Berichten: 109
Lid geworden op: di 31 mar 2020, 22:10

Re: Raam in deur: onveilig (inbraak)?



Bericht door 508overland »

Of extra sloten e.d. helpen is relatief en afhankelijk van de inbreker en de wens om binnen te komen. Is er een weg met minder weerstand (dus een geparkeerde camper naast je waar ze makkelijker binnen komen), gaan ze hier waarschijnlijk voor.
AadenAnke schreef:
za 28 nov 2020, 10:14
Gepakt worden is minstens 2 maaltijden en een nacht warmte en een bed.
Dit klopt. Het dievengilde dat zich bezig houdt met auto/camper inbraak zijn de 'snelle jongens'. Mensen met behoefdes aan snel geld, denk aan mensen met drugs verslaving e.d. Want hoeveel brengt een gestolen laptop, 2 din radio, navigatiesysteem enz echt op op de zwarte markt? Nagenoeg niks. En de straffen voor auto inbraak zijn door heel Europa laag. Maar.... De pak kans is vaak ook laag. Namelijk;

Het probleem zit het 'vaak' in ons gedrag. Ik heb zelf 2x inbraak in de camper gehad (in een trip van 6 maanden) en een poging tot. Bij bijde inbraken heb ik mezelf voor de kop geslagen, ja toch op die plek/wijk geparkeerd waar je dit kon verwachten.

Parkeer juist pontificaal voor de ingang van de supermarkt op een groot parkeerterrein, en niet in een achteraf hoekje. Parkeer juist in de verlichte wijk waar je wat parkeergeld moet betalen als je weg gaat van de camper, ipv in die wijk met donkere straatjes om de hoek, waar parkeren gratis is.
In mijn bijde gevallen van inbraak deed ik dit niet.

Buiten Nederland werkt ons kenteken niet mee, zeker niet in landen waar de kloof tussen arm en rijk groter is. Daar betekend een Nederlands kenteken een goede buit. Plak hier het plaatje van een mooi moderne camper aan en de gelegenheids dief denkt 'kassa'. En die kloof tussen arm en rijk vind je al in landen als Frankrijk, Spanje e.d.

Wow dit verhaal werd wat langer dan ik bedoelde :wink:

Maar ons gedrag in waar we de camper onbeheerd achter laten kan, eventueel icm extra sloten, een hoop elende schelen.

Groet Michiel
Vriendelijke groet Michiel

Mercedes 508 ex leger ambu 1985
Volkswagen T5 comfort line 2013 180pk
Plaats reactie