De elektrische toekomst
- DucatoDolf
- Berichten: 2192
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: De elektrische toekomst
Tjah, ik zeg niet dat alles met één handlichting gedaan is. Maar er zijn intussen best wel wat pioniers voorgegaan. Weliswaar niet met een camper, maar toch. En tjah, de campings zullen idd niet snel een (snelladende) laadpaal hebben. Maar kom op, ik was positief aan het aanmoedigen.
Zit even te rekenen. 230volt x 6 ampere is 1380 watt. 1380/12volt is 115 ampère. Avond plus nachtje staan, zeg 10 uur laden. Zou je niet een heel eind komen? Ik ben geen expert, dus dit is wat erg snel gerekend. Maar laadpalen zijn er vaak om snel te laden. Als je een hele avond en nacht de tijd hebt, dan heb je misschien aan een gewone stekker genoeg? Wie helpt mij even? (uit de droom )
- Autocaravana
- Berichten: 1247
- Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
- Locatie: Gelderland
- Contacteer:
Re: De elektrische toekomst
Er zijn inmiddels al 450 campings in Europa met minstens één laadpaal.Iemand ooit een laad punt gezien op een cp/camping?
https://elektrischeautovakanties.nl/cam ... -laadpaal/
Vanuit een gewoon stopcontact een elektrische auto opladen kost veel tijd en is niet erg veilig, dus wordt het afgeraden.Wie helpt mij even? (uit de droom )
Laatst gewijzigd door Autocaravana op do 26 nov 2020, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Re: De elektrische toekomst
een accu geschikt om een voertuig aan te drijven laad je niet met 12 volt, never nooit nie helaas, en ook met 24 volt niet.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: De elektrische toekomst
Ook met een camper op basis van de T1, de T2 en de T3 zijn ze al gemaakt.
Hier te koop als je interesse hebt.
https://eveurope.eu/product-tag/vw-t1-ev-conversion/
Hier te koop als je interesse hebt.
https://eveurope.eu/product-tag/vw-t1-ev-conversion/
Pleasure is the path of joy
Re: De elektrische toekomst
Ik.ben mijn classic mini aan het ombouwen naar een yamaha R1 aandrijving (blok plus versnellingsbak). Er zijn aardig wat mensen mij voor gegaan en de RDW is heel goed te doen. Vaak enkel naar de RDW voor optische controle en wegen. Tenzij je het hele subframe en/of chassis verandert. Ik heb een bestaand mini subframe aangepast en dat komt 'gewoon' door de RDW keuring.
Re: De elektrische toekomst
dat zijn motoren op 180 voltdcPeter12 schreef: ↑do 26 nov 2020, 18:51Ook met een camper op basis van de T1, de T2 en de T3 zijn ze al gemaakt.
Hier te koop als je interesse hebt.
https://eveurope.eu/product-tag/vw-t1-ev-conversion/
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: De elektrische toekomst
Uiteraard, daarom heb je er ook een accupakket bij nodig.
Pleasure is the path of joy
-
- Berichten: 2355
- Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
- Locatie: Borger-Odoorn
Re: De elektrische toekomst
Nog afgezien dat de Semi nog niet op de markt is een paar nuances.Autocaravana schreef: ↑do 26 nov 2020, 17:41De Tesla Semi kan 40 ton vervoeren over 800 km met één batterijlading en kan in 30 minuten opnieuw worden opgeladen. Veel mensen hebben totaal niet in de gaten hoe snel de technologie zich ontwikkelt.
Een 80% batterijlading krijg je in 30 minuten, maar daarmee kan je geen 800 km rijden.
Het totaalgewicht is 40 ton,
Wat net als met personenauto's speelt is het gewicht van de accu's daar loopt Tesla met de Semi tegenaan. De opmerking van DucatoDolf dat het niet zo'n uitdaging is lijkt mij nog te bezien. Nu al hebben alle camperaars grote moeite om hun 7 plus meter camper onder de 3500 kilo te houden, met een accupack in je normale camper, waar je nog een beetje actieradius hebt kan je het helemaal vergeten.Also, Musk meant to say that the total weight of the truck with load would be in the range of 40 metric tons and not actually pull a load of 40 metric tons
Re: De elektrische toekomst
en wat denk je dat zo,n accupakket weegt
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- annoh
- Berichten: 1875
- Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
- Locatie: St. Jacobiparochie
- Contacteer:
Re: De elektrische toekomst
VDL, bekent van (elektrische) stadsbussen, touringcars, Mini's e.d., gaat vanaf 2021 compacte elektrische 4 persoons campers bouwen. Actie radius pakweg 300 km.
(mede) eigenaar van http://www.camperfixx.nl
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
-
- Berichten: 1098
- Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58
Re: De elektrische toekomst
Huh.... is eigenlijk net andersom: veel/vaak snel laden is niet goed voor de accu en bekort de levensduur. Enkele keren /dag snel laden leidt tot verhoogde accutemperatuur en daarom wordt de laadstroom dan softwarematig beperkt. Hoge (gelijkspannings-) laadstromen vormen daarnaast een risico van vlamboorgvorming, maar dat wordt als laag ingeschat.Autocaravana schreef: ↑do 26 nov 2020, 18:48Er zijn inmiddels al 450 campings in Europa met minstens één laadpaal.Iemand ooit een laad punt gezien op een cp/camping?
https://elektrischeautovakanties.nl/cam ... -laadpaal/
Vanuit een gewoon stopcontact een elektrische auto opladen kost veel tijd en is niet erg veilig, dus wordt het afgeraden.Wie helpt mij even? (uit de droom )
Ik heb zelf een elektrische auto (ongeveer 30kwh accupakket) en die doet er bij een gewoon stopcontact ongeveer 10 uur over om van 10% naar 100% te laden.
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Re: De elektrische toekomst
Kwestie van het juiste rijbewijs. Er verdwijnt ook nogal wat gewicht van dat stuk ijzer in t vooronder (500kg) en die tank (90kg) die verdwijnt. Daar komt de elektromotor voor terug met een gewicht van 300kg en een accupakket van 600 kg.
Daarna zorgen voor een goede gewichtsverdeling door het accupakket op de juiste plek in te bouwen en je bent 300 a 400 kg zwaarder geworden.
Pleasure is the path of joy
Re: De elektrische toekomst
En het accupakket kan nog goedkoop ook met een tweedehandsie. (Niet aan te raden wegens alle elektronica die je mist, alleen de BMS wordt meegeleverd)
https://eveurope.eu/product/tesla-model ... hr-24-vdc/
https://eveurope.eu/product/tesla-model ... hr-24-vdc/
Pleasure is the path of joy