De elektrische toekomst

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22859
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De elektrische toekomst



Bericht door PaulBng »

Iemand ooit een laad punt gezien op een cp/camping?


Paul
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: De elektrische toekomst



Bericht door DucatoDolf »

PaulBng schreef:
do 26 nov 2020, 17:36
@DucatoDolf Dat kun je wel schudden. Hoe denk je het resultaat langs de rdw te krijgen? Afbeelding


Paul
Tjah, ik zeg niet dat alles met één handlichting gedaan is. Maar er zijn intussen best wel wat pioniers voorgegaan. Weliswaar niet met een camper, maar toch. :bow: En tjah, de campings zullen idd niet snel een (snelladende) laadpaal hebben. Maar kom op, ik was positief aan het aanmoedigen. :wink:

Zit even te rekenen. 230volt x 6 ampere is 1380 watt. 1380/12volt is 115 ampère. Avond plus nachtje staan, zeg 10 uur laden. Zou je niet een heel eind komen? Ik ben geen expert, dus dit is wat erg snel gerekend. :D Maar laadpalen zijn er vaak om snel te laden. Als je een hele avond en nacht de tijd hebt, dan heb je misschien aan een gewone stekker genoeg? Wie helpt mij even? :shifty: (uit de droom :shh: )
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: De elektrische toekomst



Bericht door Autocaravana »

Iemand ooit een laad punt gezien op een cp/camping?
Er zijn inmiddels al 450 campings in Europa met minstens één laadpaal.
https://elektrischeautovakanties.nl/cam ... -laadpaal/
Wie helpt mij even? :shifty: (uit de droom :shh: )
Vanuit een gewoon stopcontact een elektrische auto opladen kost veel tijd en is niet erg veilig, dus wordt het afgeraden.
Laatst gewijzigd door Autocaravana op do 26 nov 2020, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: De elektrische toekomst



Bericht door Kroppie »

een accu geschikt om een voertuig aan te drijven laad je niet met 12 volt, never nooit nie helaas, en ook met 24 volt niet.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: De elektrische toekomst



Bericht door Peter12 »

Ook met een camper op basis van de T1, de T2 en de T3 zijn ze al gemaakt.
Hier te koop als je interesse hebt.

https://eveurope.eu/product-tag/vw-t1-ev-conversion/
Pleasure is the path of joy
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: De elektrische toekomst



Bericht door iSonic »

PaulBng schreef:
do 26 nov 2020, 17:36
@DucatoDolf Dat kun je wel schudden. Hoe denk je het resultaat langs de rdw te krijgen? Afbeelding


Paul
Ik.ben mijn classic mini aan het ombouwen naar een yamaha R1 aandrijving (blok plus versnellingsbak). Er zijn aardig wat mensen mij voor gegaan en de RDW is heel goed te doen. Vaak enkel naar de RDW voor optische controle en wegen. Tenzij je het hele subframe en/of chassis verandert. Ik heb een bestaand mini subframe aangepast en dat komt 'gewoon' door de RDW keuring.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: De elektrische toekomst



Bericht door Kroppie »

Peter12 schreef:
do 26 nov 2020, 18:51
Ook met een camper op basis van de T1, de T2 en de T3 zijn ze al gemaakt.
Hier te koop als je interesse hebt.

https://eveurope.eu/product-tag/vw-t1-ev-conversion/
dat zijn motoren op 180 voltdc

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: De elektrische toekomst



Bericht door Peter12 »

Uiteraard, daarom heb je er ook een accupakket bij nodig.
Pleasure is the path of joy
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: De elektrische toekomst



Bericht door CaradoT135 »

Autocaravana schreef:
do 26 nov 2020, 17:41
De Tesla Semi kan 40 ton vervoeren over 800 km met één batterijlading en kan in 30 minuten opnieuw worden opgeladen. Veel mensen hebben totaal niet in de gaten hoe snel de technologie zich ontwikkelt.
Nog afgezien dat de Semi nog niet op de markt is een paar nuances.
Een 80% batterijlading krijg je in 30 minuten, maar daarmee kan je geen 800 km rijden.
Het totaalgewicht is 40 ton,
Also, Musk meant to say that the total weight of the truck with load would be in the range of 40 metric tons and not actually pull a load of 40 metric tons
Wat net als met personenauto's speelt is het gewicht van de accu's daar loopt Tesla met de Semi tegenaan. De opmerking van DucatoDolf dat het niet zo'n uitdaging is lijkt mij nog te bezien. Nu al hebben alle camperaars grote moeite om hun 7 plus meter camper onder de 3500 kilo te houden, met een accupack in je normale camper, waar je nog een beetje actieradius hebt kan je het helemaal vergeten.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: De elektrische toekomst



Bericht door Kroppie »

Peter12 schreef:
do 26 nov 2020, 19:36
Uiteraard, daarom heb je er ook een accupakket bij nodig.
en wat denk je dat zo,n accupakket weegt

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: De elektrische toekomst



Bericht door annoh »

VDL, bekent van (elektrische) stadsbussen, touringcars, Mini's e.d., gaat vanaf 2021 compacte elektrische 4 persoons campers bouwen. Actie radius pakweg 300 km.
Premiumliner
Berichten: 1098
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: De elektrische toekomst



Bericht door Premiumliner »

Autocaravana schreef:
do 26 nov 2020, 18:48
Iemand ooit een laad punt gezien op een cp/camping?
Er zijn inmiddels al 450 campings in Europa met minstens één laadpaal.
https://elektrischeautovakanties.nl/cam ... -laadpaal/
Wie helpt mij even? :shifty: (uit de droom :shh: )
Vanuit een gewoon stopcontact een elektrische auto opladen kost veel tijd en is niet erg veilig, dus wordt het afgeraden.
Huh.... is eigenlijk net andersom: veel/vaak snel laden is niet goed voor de accu en bekort de levensduur. Enkele keren /dag snel laden leidt tot verhoogde accutemperatuur en daarom wordt de laadstroom dan softwarematig beperkt. Hoge (gelijkspannings-) laadstromen vormen daarnaast een risico van vlamboorgvorming, maar dat wordt als laag ingeschat.
Ik heb zelf een elektrische auto (ongeveer 30kwh accupakket) en die doet er bij een gewoon stopcontact ongeveer 10 uur over om van 10% naar 100% te laden.
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: De elektrische toekomst



Bericht door Peter12 »

Kroppie schreef:
do 26 nov 2020, 19:47
Peter12 schreef:
do 26 nov 2020, 19:36
Uiteraard, daarom heb je er ook een accupakket bij nodig.
en wat denk je dat zo,n accupakket weegt

jos
Kwestie van het juiste rijbewijs. Er verdwijnt ook nogal wat gewicht van dat stuk ijzer in t vooronder (500kg) en die tank (90kg) die verdwijnt. Daar komt de elektromotor voor terug met een gewicht van 300kg en een accupakket van 600 kg.
Daarna zorgen voor een goede gewichtsverdeling door het accupakket op de juiste plek in te bouwen en je bent 300 a 400 kg zwaarder geworden.
Pleasure is the path of joy
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: De elektrische toekomst



Bericht door Peter12 »

En het accupakket kan nog goedkoop ook met een tweedehandsie. (Niet aan te raden wegens alle elektronica die je mist, alleen de BMS wordt meegeleverd)

https://eveurope.eu/product/tesla-model ... hr-24-vdc/
Pleasure is the path of joy
Plaats reactie